Să mergi cu motocicletă este foarte plăcut , dar fim serioşi, este şi foarte periculos , mai ales la noi în ţară. Cunoaşterea pericolelor şi consitentizarea lor ne ajută fimmai atenţi în trafic şi ne protejăm singuri mai bine. În continuare va prezentăm 10 situaţii de care ne-am lovit în trafic, de unele chiar ne-am lovit la propriu.

1. Maşini care aşteaptă în intersecţie fie întoarcă, fie traverseze (şi „nu te văd„) .s560x316_bataie
Nu e loc mai periculos pe stradă pentru un motociclist decât intersecţia. Cred toţi motocicliştii au cel puţin o poveste ( pe săptămâna 🙂 ) cu o maşină care intră în intersecţiefără -i vadă. Fie şoferul vorbeşte la telefon, se macheaza, da mesaje pe facebook sau „motociclistul venea prea tare” , în momentul când este tăvălit pe jos nici nu prea maicontează cine e vinovat. Nu ajută pe nimeni mori cu dreptatea în mâna. De aceea vigilenţa sporită în intersecţii ajută reducerea acestor riscuri. Reducerea vitezei nu estesuficientă, încercaţi pe cât posibil căutaţi privirea şoferului pentru a verifică dacă acesta v-a văzut şi fiţi mereu în garda , pregătiţi pentru o oprire de urgenţă însiguranţă.

2. Pietriş, ulei , balegă şi alte minuni pe drum.

killspillspic1         Mergi pe Cheia „cu băieţii” , testosteronul e în blană, tragi tare nu rămâi ultimul , motocicletă mai poate, tu clar eşti peste limita personală. Se apropie o curbă , te pregăteşti o iei cum poţi tu mai bine, eşti prea concetrat observi motociclistul pe celălalt sens careţi face semn încetineşti, te înclinişidupă curbă…un camion oprit pe avarii…ditamai balta de ulei în spatele lui. Panică! Te trezeşti pui o frână bruscă în cel mai prost moment în cea mai riscantă situaţiecazi pe o parte şi în cel mai fericit caz nu păţeşti nimic şi motocicletă are pagube minime, încă mai merge ajungi pe roţi acasă. De obicei motocicletele se descurcă foarte bine pe curbe în situaţii optime. Schimbi un pic condiţiile , arunci câteva variabile şi lucrurile se complică foarte tare. Puţină balegă la roată spate exact când ieşicobra style” din curbă s-ar putea te trimită într-un high-side demn de motogp. De aceea e bine nu uiţi strada nu este un mediu controlat unde ţi poţi testa limitele. Pe stradă întotdeauna mergi cu precauţie, intră cât mai larg în curbă la o viteză care ţi permită eviţi şi la nevoie chiar opreşti în siguranţă şi accelerează abia după ce poţi vedea totul este în regulă la ieşirea din curbă.

3. Trafic venind pe contrasens.

Aici cauzele pot fi multiple : bizonul depăşeşte , deşi vede o luminiţa licărind în depărtare,aplicând „prioritate de bmw”, Gigel se crede racer e ca Hakkinen, Schumi ăştia grei şi taie curbele , sau mai rău Ken Block ş-ii da cu drift…sau poate omul chiar întâmpina o situaţie neprevăzută (o căruţă nesemnalizată, o groapă imensă) şi cea mai bună soluţie (pentru el) e între pe contrasens…etc. Din păcate nu există o soluţie universală , singurul sfat util ar fi fii tot timpul vigilent şi să mergi cu ochii în patru şi când toată lumea vrea te omoare.

4.Opriri bruşte.how-to-stoppie-on-a-motorcycle-7064_5

Atunci când eşti luat prin surprindere şi trebuie frânezi brusc, există întotdeauna riscul te imprastii pe asfalt. Este foarte important înveţi să foloseşti frână motocicletei tale cât mai eficient şi în condiţii de siguranţă maximă fără blochezi faţa sau fără te dai peste cap. Iar asta se dezvoltă în timp, exersând. O motocicletă cu ABS reduce acest risc considerabil însă nu de tot. Indiferent de tipul de frână, este foarte important te obişnuieşti cu motocicletă şi mai ales cum se comportă în condiţii de frânare extremă pentru atunci când vei fi nevoit frânezi brusc ştii la ce te aştepţi. Personal recomand exersarea într-un spaţiu special amenajat ca un poligon dar merge şi în parcarea unui supermarket .

5. Prea mult viteză la intrarea în curbă.curves31

Ies cu un prieten începător pe Siriu. Prima lui ieşire pe serpentine. Începător clasic, în ciuda sfaturilor, prima motocicletă : GSX-R1000…omul e kamikaze. În linie dreapta zboară pe lângă mineîi zic la un popas : „vezi pînă acum ai mers numai în spatele meu pe serpentine şi ţi-a fost uşor ţi indicăm eu punctul de frânare. Ar fi bine mai mergi şi tu în faţă te înveţi. Dar ai grijă nu intri prea tare în curbe. Dacă intri te îndrepţi, pui frână şi te laşi la loc, te uti spre ieşirea din curbă.. (nah ,sfaturi clasice)…-da boss…” da‘ de unde…kamikaze în continuare. Oprim la baraj la Siriu, ăsta scoate casca transpirat tot : „ai văzut ce era să  împachetez de paramet acolo?”. îmi arată cizma dreapta bulită. „am făcut exact cum ai zis nu fac, uităm ca prostul la paramet” . Norocul lui a fost a reuşit ţină de ea şi a intrat din lateral în parapet lovind cu cizma doar.
Sigur, în linie dreapta toată lumea merge fără probleme dar învăţul abordării curbelor este mai complicat.Începătorii sunt predispuşi la genul acesta de greşeală dar ocazional chiar şi motocicliştii experimentaţi o fac.

6. Maşini care schimbă bandă fără se asigure.102877_00mg

        Ai crede o dată cu creşterea numărului de motociclete pe stradă, şoferii au început fie mai atenţi. În plus evoluţia tehnologică a dus la apariţia a tot felul de sisteme ce avertizează şoferul dacă au ceva în unghiul mort. Însă nu este aşa , şoferii în continuare nu sunt atenţi când schimbă banda. Eram în Vălenii de Munte pe banda întâi. Plec de la o trecere de pietoni, maşina de pe bandă a două , cu care stătusem împreună în paralel la trecere, pleacă mai repede şi după 20m trage brusc dreapta. “Văzuse un loc liber de parcare”. Rezultat al neatenţiei : genunchiul stâng prins între motor şi maşinădouă luni concediu medical…ghips, drene, fizioterapie…etc.

7.Şoferi care deschid uşile fără se asigure.

splitting         De problema asta “ne lovim” mai ales în oraş şi mai ales când mergem “între benzi” . Personal evit merg între benzi atunci când pe una dintre benzi sunt maşini parcate ( nu oprite la semafor) , de unde foarte uşor cineva ar putea deschidă uşa coboare.

8. “Berea la ghidon” .

Intrunie moto fără bere eu n-am văzut, dar e bine te bagi la băut doar dacă rămâi peste noapte acolo. Faptul alcoolul îţi încetineşte reflexele este ştiut însă mai important pentru motociclişti este faptul că îţi afectează şi echilibrul. Dacă ai mers vreodatăbăut” pe motocicletă probabil ai avut o senzaţie , falsă, de control total. Evită să mergi băut pe motocicletă, pe lângă faptul este ilegal, este un risc imens la care te supui.

9. Şoferii neatenţi care te lovesc din spate.PqTuY

Cum spuneam mai devreme, intersecţia este unul dintre cele mai periculoase locuri pentru un motociclist. Pe lângă riscul unei coliziuni atunci când te afli în mişcare, există un risc major de a fi lovit din spate atunci când aştepţi la semafor. Şoferilor neatenţi li se mai întâmplă lovească alte maşini din spatela semafor, şi în cazul coliziunii cu o altă maşină nu e nimic grav. Însă în cazul motocicliştilor, un impuls dat prin surprindere în spate nu se ştie la ce poate duce, o fractură , o luxaţie…depine unde cade motocicleta. Statulîntre benzi”, între maşini, reduce acest risc , oferindu-i motociclistului o zona de protective creată de celelalte maşini oprite la semafor. De asemenea dacă nu te simţi bine între maşini o bună practică este atunci când te opreşti la semafor in spatele unei masini,  te opreşti cu motocicletă îndreptând spre saptiul liber dintre maşinile din faţă, ca în eventualitatea unei lovituri din spate nu fii prins între două maşini ci fii împins între benzi.

10.Vremea rea. Ploi.Ploaie

Transbucegi…vreme superbă, încep urc. Parcă nu mai e superbă. Începe -i deaşi-i  cu piatră. Maşinile se opresc , eu încerc le depăşesc şi ajung la prima cabană, rupe piatra prin pantaloni… Cu vremea nu te pui. Fie verifici datele meteo şiţi planifici plimbarea în funcţie de ele sperând Busu a nimerit-o , fie te pregăteşti pentru “nenorocire” ( costum de ploaie, haine de schimb, ziare 🙂 )

Top 5 tips & Tricks pentru bikeri 

Spune-ne cum ţi se par pericolele pe care le-am identificat noi. Dacă mai ai altele care crezi ar trebui trecute aici, lasă-ne un comment.


Lasă un răspuns

Articole similare

Citește

[Noutăți] BMW a prezentat noile R 1250GS si R 1250RT

Apăruseră de câteva zile anumite zvonuri legate despre nouă motorizare a celor de la BMW pentru modelele R 1250 GS și R 1250 RT cu tehnologia ShiftCam.De aseară însă avem confirmarea venită și cu date Citește mai mult…

Citește

[TEST][Yamaha][SuperTenere][Raid Edition]

În timp ce erau ocupați cu dezvoltarea lui Tenere 700 World Raid , cei de la Yamaha au zis să-i schimbe un pic fața și navei amiral XT1200ZE Super Tenere și să-i adauge cam tot Citește mai mult…

Citește

[TEST][Triumph][Tiger 1200XCa]

În 1936, la International Six Days Trial, motocicletele Triumph Tiger câștigau 3 medalii de aur cu motocicletele Tiger 70, 80 și 90 începand astfel povestea celui mai longeviv adventure tourer. Prima motocicletă adventure tourer modernă Citește mai mult…