ianuarie 31, 2025

[JURNAL DE CĂLĂTORIE] Constantinos Koushiappis – Ridegaia.com

Nu este niciun secret că nouă la motoroute.ro ne plac motocicletele și călătoriile. Pe perioada iernii am tot umblat pe internet,pe facebook, pe forumuri … căutând inspirație pentru sezonul viitor.
Partea cea mai frumoasă a tehnologiei acum este că poți intră în contact foarte ușor cu o serie de oameni interesanți. Așa s-a întâmplat să luăm legătura cu Constantinos Koushiappis de la Ridegaia.com, care este plecat într-o călătorie în jurul Europei de aproximativ doi ani.
Ce mi-a plăcut foarte mult la călătoria lui este faptul că nu are un deadline, nu se grăbește, ia lucrurile așa cum vin, în felul acesta se bucură de întreaga experiență. În plus face și niște clipuri video foarte bine documentate prin locurile pe unde merge. Nouă ne-a plăcut foarte mult seria de clipuri dedicată călătoriei sale prin România, așa că am decis să-l contactăm, să aflăm mai multe despre el și calatoria lui.

În primul rând spune-ne despre tine,cine este Constantinos Koushiappis? Cum ai început să mergi cu motocicleta și cum ți-a venit această idee? Ai vrut de la început să faci turul europei cu motocicleta sau după ce ai devenit motociclist ai zis că vrei să faci asta. Te-au schimbat în vreun fel cei 2 ani de călătorie de pînă acum ?

Am început să merg cu motocicleta în 2012, adică cu 4 ani înainte să plec în această călătorie. Toată ideea de a deveni motociclist a început după ce am hotărât că trebuie să călătoresc în lume. Încă îmi aduc aminte ziua în care am luat această decizie, de atunci întreaga viață mi s-a schimbat instant.
Înainte să-mi cumpăr motocicleta, conduceam un Land Rover Discovery. Am realizat repede că ar fi mult mai scump să fac această călătorie cu mașina, așa că am căutat și găsit mai mulți oameni care călătoresc cu motocicleta.Am zis că ar fi o idee bună și mult mai aventuroasă. Am vândut mașina și mi-am cumpărat mult iubita mea Honda Transalp 700.
Nu mi-a trebuit mult să-mi dau seama că îmi place modul de viață pe două roți. Motocicleta a devenit cealaltă jumătate a mea. Acum nici nu pot să-mi imaginez viața fără motocicletă.
După 2 ani de călătorit, multe s-au schimbat. Sunt mult mai calm acum și iau decizii mult mai bune legate de călătorii. Știu cum să evit situațiile periculoase și îmi place foarte mult faptul că îmi fac prieteni peste tot pe unde mă duc. Sunt o persoană foarte sociabilă, ceea ce m-a ajutat foarte mult având în vedere că am plecat singur în această călătorie.

1. Ai avut acest vis și din ce am citit pe site-ul tău ai lucrat 4 ani ca ospătar, strângând bani pentru călătorie. Ai stabilit o suma de bani care ar fi fost suficientă pentru această călătorie sau cum ai știut că ești gata de plecare? De asemenea te-ai gândit înainte la moduri cum să te susții financiar cât ești pe drum, pentru că așa cum ziceai, oamenii cred de obicei că trebuie să fii miliardar ca să poți să faci astfel de călătorii ?
După ce am terminat studiile în Grecia, m-am întors în Cipru. Era cea mai proastă perioadă din punct de vedere economic, când țara fusese lovită de criză. Am început să lucrez ca ospătar după ce am fost concediat de la mai multe joburi care erau în aria mea de competență, fie datorită restructurărilor fie datorită intrări în faliment a firmelor la care am lucrat. Trebuia să strâng bani, să plec de pe insulă cât mai repede.
Am stabilit suma de 10.000euro pentru a pleca în călătorie, dar când am strâns banii am făcut din nou calculele și am ajuns la concluzia că nu este suficient ca să călătoresc doi ani.Am rămas la muncă încă un an ca să mai strâng bani,dar când am calculat am avut aceeași impresie…banii nu erau suficienți…Atunci am realizat că banii nu vor fi suficienți niciodată. Cu cât aveam mai mulți, cu atât aveam impresia că am nevoie de mai mulți pentru călătorie. De îndată de cum am realizat asta, a două zi mi-am dat demisia și a început o perioada de 6 luni de pregătire pentru această călătorie.
Am comandat piese pentru motocicletă, echipament de camping și ce mai aveam nevoie. Am început să citesc mai mult despre motociclete, am învățat cum să le repar, cum să schimb lanțul, pinionul,plăcuțele de frână, să fiu pregătit în general cu ce aș avea nevoie pe drum. Mi-am reînoit toate documentele oficiale, am fost la doctor pentru analize, mi-am pregătit un kit medical…chiar au fost foarte multe pregătiri. Călătoria a început de fapt cu prima zi de pregătiri.
Am vrut să împărtășesc această experiență cu mai mulți oameni, așa că am început să documentez călătoria. De asemenea am zis că va fi un lucru grozav la care să mă uit când o să fiu prea bătrân să mai merg cu motocicleta. Ideea de a face siteul a apărut stând de vorba cu niște prieteni.
Dar găzduirea unui site poate fi costisitoare, așa că am făcut niște tricouri pe care oamenii care mă urmăresc să poată să le cumpere și astfel să-mi acopăr cheltuielile site-ului.
Costul călătoriei este acoperit de mine pînă acum, dar sunt optimist că o să încep să câștig ceva bani din youtube, din moment ce pun foarte multă pasiune în ceea ce fac și sper că și oamenilor le plac filmulețele făcute de mine.

2. În acești 4 ani te-ai pregătit sau antrenat în vreun fel pentru această călătorie. Știu că în 2014 ai fost într-o călătorie moto în afara Ciprului, în Turcia. A fost ca un antrenament pentru o călătorie mai mare ?
În aceea perioadă am făcut un drum scurt de 18 zile în Turcia cu un prieten. Planul era să mergem cu motocicleta prin Turcia, să facem turul Greciei și apoi să ne întoarcem. Totul a mers prost în excursia aceea 🙂 .
Actele de le motocicleta mea au avut niște probleme și cum am ajuns în Turcia nu am mai putut să ieșim din țară. Așa că am decis să rămânem în Turcia și să vedem mai mult din această țară. Am avut și un accident, motocicleta mea și a prietenului s-au lovit între ele în mers, așa că am stat două zile plini de vânătăi la hotel, ne-am pierdut, am obosit… dar ne-a plăcut foarte mult! A fost o adevărată mini aventură. Drumul de pregătire a fost doar începutul

3. Când ai plecat în călătorie aveai un plan bine definit, peste 40 de țări și 100.000km în aproape 2 ani. Am citit pe site-ul tău că ai vrut prima oară să ajungi în 5 luni la Capul Nord. De ce ai ales această destinație ca prim check point? Te întreb pentru că în ultimii ani a crescut popularitatea acestei zone, mulți motocicliști își aleg ca destinație capul Nord. E ca și când trebuie să ajungi la capul Nord , înainte să te numești motociclist călător.
Planul este încă același, cu mici modificări. Acum sunt mai mult de 46 de țări și anii au devenit 3 înloc de 2. Am realizat că vreau să petrec mai mult timp în locurile pe care le vizitez. Așa că mi-am găsit un job în UK pentru iarna această, pentru a putea să mai călătoresc încă un an.
Capul Nord a fost o destinație pe care am vrut să o vizitez de la început.Am ales să merg spre nord, pentru că atunci când am început călătoria era primăvară, așa că urma să traversez Bulgaria, Moldova, Ucraina și țările Baltice și să ajung în Scandinavia vara.
Al doilea motiv au fost banii. M-am gândit că este mai bine să merg la început, cât aveam bani. Planul inițial era să merg în Europa de vest și să las Scandinavia și europa de Est la urmă.
Să ajungi la Capul Nord în prezent nu mai este foarte dificil, nu este o mare provocare. Drumurile sunt excelente, singurul lucru care te poate încetini este vremea. Am vrut să ajung acolo pentru că aveam tot timpul să o fac, dar dacă cineva nu dispune de timp și nu ajunge acolo, nu e ceva ce nu poate fi ratat. Este o distanță de 500km pentru a atinge acest punct, însă partea cea mai frumoasă a Norvegiei este coasta de vest, cu insulele Lofoten și cu munții din mijlocul lor.
Nu cred că o destinație îți poate da titulatura de călător adventure-moto. Știu oameni care au fost la capul Nord și își țin motocicletele închise în garaj 6 luni pe an. Sunt ei motocicliști călători ???
Să nu uităm că Cipru este cel mai estic punct al uniunii europene, așa că voiam să trec de la o extremă la altă, capul Nord, capul Tenaro în Grecia și Capo da Rocca în Portugalia.

4. Ne aflăm în 2016 și este vremea plecării. Cu ce așteptări ai plecat la drum? Prima țară a fost Turcia, mai fusesei acolo, știai la ce să te aștepți, dar după aceea urma Bulgaria și mult iubita noastră Românie. Ai făcut ceva cercetări înainte să ajungi în fiecare țară? De exemplu am văzut că vorbeai într-un clip de canalele abandonate de lângă București care ar fi trebuit să lege orașul de Dunăre și pot să te asigur că sunt mulți români care nu știu unde se află aceste canale 🙂
Ce mă îngrijora pe mine, era faputl că urma să călătoresc singur. Îmi aduc aminte că era singurul gând care îmi tot venea în minte în ultimele 2-3 zile înainte de plecare. O dată ce am dat drumul la ambreiaj și am băgat-o în a întâia, orice grijă a dispărut. M-am simțit ca și când mergeam la o plimbare normală. Am părăsit satul ca și când ar fi fost o plimbare normală spre capitală.
Turcia este o țară pe care am mai vizitat-o. Am vrut să mă asigur că de data asta am toate actele în regulă. Am decis să merg pe drumuri de țară și m-am trezit în munții Anti-Taurus îndreptându-mă spre Cappadocia. Prima zi mi s-a părut normală, nu realizam ce făceam. Îmi trăiam visul. Tot ce aveam era pe motocicletă aceea și eram liber să merg oriunde voiam.
Nu am făcut un plan serios pentru fiecare țară, am făcut o cercetare de bază despre drumuri și monumentele turistice astfel încât să nu ratez ceva în drumul meu. Majoritatea lucrurilor pe care le-am văzut au fost datorită recomandărilor primite de la localnici.
România! Am auzit atât de multe de la prieteni motocicliști, așa că eram foarte curios dacă este adevărat tot ce am auzit. Am ajuns la București și la hostelul unde am stat am cunoscut un băiat Dan care mi-a povestit de canalele abandonate ai lui Ceaușescu, așa că a două zi m-am dus să le vizitez. De asemenea nici Vama Veche , nici Constanța nu erau în planul inițial, le-am vizitat datorită lui Dan. Mi-am promis că voi avea încredere în localnici și voi încerca să vizitez cât mai multe locuri care îmi sunt recomandate. Planul pentru România era foarte simplu, munții Carpați și castele, Dunărea , Maramureș și Bucovina. Am ajuns să fac o tură mare în toată țară vizitând Constanța, Tulcea, Brașov, Sibiu, Hunedoara, Sighișoara, Reșița, Timișoara, Cluj Napoca, Iași și multe altele. 37 zile incredibile!


5. Cum ți s-a părut România, în ceea ce privește interacțiunea cu oamenii, peisajele, drumurile de munte, etc?
România m-a impresionat în multe moduri! De la est la vest peisajele se schimbă de atât de multe ori. Aveți Marea Neagră, Delta Dunării, munții Carpați, satele tradiționale din Maramureș, mănăstirile bogate din Bucovina, pădurile „bântuite” din Cluj-Napoca, satul abandonat de la Geamăna care acum este sub deșeuri toxice…Sunt atât de multe lucruri de văzut în România, încât 37 de zile nu sunt nici pe departe suficiente.
Oamenii au fost fantastici. Românii au fost primii oameni care și-au deschis ușile caselor și m-au invitat să dorm sau să mănânc la ei. S-a întâmplat de câteva ori și nu mi-a venit să cred…nici măcar nu mă cunoșteau.
Majoritatea drumurilor pe care am mers în România au fost în condiții bune. M-am aflat în zone izolate cu drumuri foarte proaste sau fără drumuri deloc, dar în mare parte rețeaua de drumuri este destul de bună, mai ales în zona munților Carpați, cu asfalt foarte bun.

6. Ceea ce mă duce la următoarea întrebare. Știu că ai ales această motocicletă pentru că este fiabilă și ușor de întreținut. Ai avut vreun incident major pe drum ?
Când mă uitam după motocicletă am știut că am doar două opțiuni pentru bugetul meu. Îmi place școala japoneză, simplitatea și rezistența motoarelor lor. A trebuit să aleg între Suzuki Vstrom 650 și Honda Transalp 700. Ceea ce mi-a plăcut la Transalp este că avea roțile cu spițe și merge mai bine pe off-road și este mai suplă.
Vstrom-ul mi-a dat impresia că este prea mare. Ambele motoare sunt bune, în plus… Suzuki-ul este mai eficient la consum și are range mai mare datorită rezervorului mai mare decât la Transalp, însa totusi am ales Honda.

7. Vorbind din nou despre România, ai mers pe unele dintre cele mai frumoase drumuri și trecători montane din Europa pînă acum, de asemenea ai mers și pe Transfăgărășan și Transalpina. Ce crezi despre aceste două drumuri, comparându-le cu altele din Europa? Care ar fi topul tău personal în ceea ce privește cele mai frumoase drumuri pe care ai mers în Europa?
Am mers pe o mulțime de drumuri, dar atunci când am fost în România nu am putut să merg pe Transfăgărășan sau Transalpina pentru că nu erau deschise. Am fost pe Transfăgărășan pînă la punctul unde drumul era blocat. Pe Transalpina am mers pînă la intersecția cu drumul spre Petroșani și pentru că era blocat în continuare am mers spre Petroșani. Dar acele două drumuri sunt pe lista mea de drumuri pe care vreau să merg, așa că probabil mă voi întoarce în România.

8.Unul dintre motivele, sau mai bine spus, scuzele pe care mulți oameni le folosesc pentru a nu pleca în călătoria mult visată este faptul că este prea scump. Ceea ce este parțial adevărat…Am văzut lista ta de cheltuieli pentru primul an, care au fost în jur de 8300eur pentru întreg anul. Crezi că dacă ai fi avut un buget mai mare, ai fi făcut ceva diferit în această călătorie ?
Este o întreagă provocare să mențin cheltuielile cât mai scăzute, mai ales când călătorești pe un continent scump ca Europa. Nu stau la hoteluri și nu mănânc la restaurante. Prefer să-mi fac singur de mâncare sau să mănânc la mici crâșme, unde mănâncă și localnicii. Întotdeauna îmi place să încerc mâncărurile locale, dar nu îmi permit luxul să le încerc în fiecare zi.
Prima mea opțiune pentru cazare este cortul și dacă sunt într-un oraș, atunci aleg un hostel.
Cea mai mare cheltuiala o reprezintă benzina. Este adevărat că cheltui mai puțini bani pe drum decât cheltuie un european obișnuit acasă, dar după un timp m-am obișnuit.
Dacă cineva se hotărăște să călătorească 2 sau 3 ani, își vor da seama repede că nu este nevoie de mulți bani că să faci asta.
M-am gândit dacă aș fi avut mai mulți bani, dacă aș fi făcut ceva diferit, însă cred că aș fi cheltuit mai mult pe muzee sau alte activități, decât pe mâncare sau cazare.

9. Cred că un aspect foarte important din acest gen de experiență este și întâlnirea a tipuri diferite de oameni. De-a lungul călătoriei ai mai întâlnit și alți călători?Îți aduci aminte vreo întâmplare amuzantă sau interesantă ?
Să cunosc oameni este cea mai importantă parte a acestei călătorii. Cred că o țară este definită de oamenii care trăiesc acolo și nu de frumusețile naturale sau calitatea drumurilor…
Am cunoscut o groază de oameni în această călătorie, atât localnici cât și alți călători și mă bucur pentru că percepția mea despre oameni acum este mult mai bună decât la început.
Sunt multe întâmplări, dar una care îmi vine acum în minte, este ziua când căutăm un pod natural în Bulgaria.
„Podul lui Dumnezeu” .M-am pierdut pe un drum de țară și apoi am observat câteva mășini pe un câmp. Crezând că acolo e locul pe care îl căutăm am ajuns la un picnic cu o familie ce sărbătoreau. Mi-au dat ceva de mâncare, de băut, iar eu i-am refuzat politicos pentru că voiam să gasesc podul. Apoi mi-au spus că nu există ce caut și mi-au zis să stau cu ei. După ce am băut cu ei pălincă, rakia și vodka ieftină bulgărească și am mâncat ceva tradițional, mi-au spus că podul se află la 500m distanță. Așa că m-am urcat pe motocicletă un pic amețit și m-am dus să găsesc podul.
Ironia este că acei oameni erau polițiști după cum mi-au spus, dar n-au avut nicio problema să mă lase să plec cu motorul oarecum beat.

10. Să călătorești de unul singur poate fi periculos. Te-ai simțit vreodată amenințat sau ai fost în situații periculoase în această călătorie?
Ei bine, asta cred că este o concepție greșită. Nu am simțit niciodată că integritatea mea fizică a fost amenințată sau pusă în pericol de către alți oameni. Nimeni nu a încercat să mă tâlhărească sau să mă omoare. Mi-a fost furat laptopul într-un hostel în Praga, dar nu eram de față când s-a întâmplat.
Cred că pericolul cel mai mare atunci când mergi singur este când te aventurezi în off-road, în locuri unde de obicei nu sunt oameni și se întâmplă să cazi sau să ai un accident. M-am aflat de câteva ori în astfel de situații, o dată în România, o dată în Albania și de câteva ori în alte locuri. În Albania m-am accidentat destul de serios la spate în timp ce încercăm să ridic motocicleta.
Dacă unii dintre cititori se tem de o astfel de experiență, le-aș spune să se urce pe motocicletă și să înceapă. Vor realiza curând că oamenii sunt foarte buni și vă vor ajută, mai ales în zonele rurale. Criminalitatea este mare de obicei în orașele mari.

11. Am văzut că ai fost în Brno în această vară pentru cursa de MotoGp. Cum ți s-a părut această experiență? Întreb pentru că prima oară când am ieșit cu motocicleta din România a fost tot pentru cursa de MotoGp de la Brno. Și deși m-a plouat tot drumul prin România și Ungaria, când am ajuns acolo…oamenii pe care i-am întâlnit acolo, atmosfera, au făcut ca toate astea să merite 🙂
Ar fi fost păcat să călătoresc 3 ani în Europa și să nu particip la o cursa de MotoGP, având în vedere că îmi place foarte mult acest sport. Deși genul acesta de evenimente nu se aliniază foarte bine cu bugetul meu, era obligatoriu să particip.
Atmosfera la cursa a fost senzațională. Cunoști tot felul de oameni, toate vârstele, toate etniile, dar care au ceva în comun…toți iubesc motocicletele. A fost o plăcere să mă aflu acolo și să trăiesc această experiență. Oamenii strigând în tribune, entuziasmul, dezamăgirea, sunetul motocicletelor…toate s-au adunat pentru o atmosfera extraordinară.

12. Ți-am verificat lista de echipamente și vreau să te întreb care este părerea ta despre casca pe care o foloseșți, având în vedere că ai mers atâția kilometri ? Te întreb, penru că și eu am aceeași cască și mi-ar plăcea să aflu și părerea ta
Casca mea Shark(Speed R) este a doua cască pe care o am. Întotdeauna verific de două, de trei ori o cască înainte să o cumpăr. Această cască se potrivește perfect formei capului meu, ceea ce este cel mai important. Dacă nu ți se potrivește atunci pui în pericol atât siguranță ta cât și confortul.
Casca este mult mai ușoară decât casca mea modulară deținută anterior, ceea ce este foarte bine având în vedere că merg foarte mult timp cu ea în cap.
Am avut în calcul o altă cască care era și mai ușoară , AGV AX8 EVO, dar am ales Shark-ul pentru că are loc special pentru intercom și ochelarii de soare integrați.

13. Care sunt planurile tale pentru 2018? Momentan ești în UK și încă mai sunt câțiva kilometrii pînă ajungi la cel mai vestic punct din Europa. La ce ar trebui să se aștepte oamenii să vadă pe www.ridegaia.com în următoarele luni?
Ei bine, pentru că am decis să nu mă grăbesc și să mă bucur de călătorie pentru încă un an, m-am gândit că ar fi o idee bună să găsesc o slujba pe perioada iernii, să mai strâng câțiva bani pentru cutia ” să călătorim pentru totdeauna”. Mai vreau să vizitez încă 15 țări europene, înainte de a-mi termină călătoria. Planurile mele includ Scoția, Irlanda, Țară Galilor, Danemarca, Olanda, Islanda, Insulele Feroe, Franța, Spania, Portugalia, Andora, Monaco,Italia și Malta.
Pe site, sper să pot să furnizez mai multe informații pentru fiecare țară. Asta o să dureze pentru că pe lângă experiența mea personală, trebuie să fac și ceva muncă de cercetare.

14. O ultima întrebare, deși poate ar fi trebuit să încep interviul cu această întrebare 🙂 . Cum ai ales numele site-ului tău, ce semnificație are RideGaia ?
Găsirea unui nume este mult mai grea decât își imaginează unii oameni. Am încercat să combin două cuvinte care să spună ce fac eu și de unde vin. Gaia (greacă: γαία) este cuvântul antic pentru Pământ. Încă există în dictonarul limbii engleze, dar este rar folosit.
RideGaia înseamnă efectiv „plimbare în jurul pământului”, de aceea am numit această plimbare #RideEurope, sub numele RideGaia. Sper să fie și #rideAsia și #rideAfrica și și mai multe într-o zi.

Pentru mai multe informații vă invităm să vizitați canalul lui Constantinos de youtube, pagina de facebook , contul de instagram și site-ul ridegaia.com
[aps-social id=”3″]

Lasă un răspuns

Please disable your adblocker or whitelist this site!