La sfârșitul anului trecut am descoperit pe vimeo un scurt documentar despre expediția unui motociclist ceh în Iran. Ceea ce mi-a atras atenția, a fost calitatea imaginilor și realizarea clipului, având în vedere faptul că Michal, că-ci așa îl cheamă pe motociclist, a fost singur în toată această aventură. Clipul video despre care vorbesc este acesta și vă invit să-l urmăriți integral. Dacă vă plac motocicletele și aventura , cu siguranță nu veți fi dezamăgiți.

Fiind impresionat de realizarea acestui documentar, m-am decis să-l contactez pe Michal și să-i pun câteva întrebări.
În primul rând cine este Michal?
Dacă ar fi să ne luăm după descrierea de pe site-ul visualmototravel.com,unde Michal postează călătoriile sale, aflăm că Michal Prskavec este un motociclist, călător, fotograf și regizor, iubitor de sport, adrenalină și aventură, născut în 1981 cu peste 100.000km. Visul său este de a merge cu motocicleta pe cele cinci continente, iar între timp speră prin filmele pe care le face să-i inspire și pe alții să-și urmeze visurile.

Iată ce am vb cu el
1. În primul rând, când ai decis să pleci în această călătorie și cât timp a trecut pina ai început de fapt călătoria?
Nu pot spune când, pentru că această călătorie a fost doar o parte din visul meu mai mare. Acest vis este de a vizita toate continentele, cu excepția Antarcticii, iar de doi ani am început să urmăresc acest vis. Așa că am știut că vreau să vizitez Orientul Mijlociu, dar nu aveam idee când.

2.A fost prima ta călătorie de acest fel?
Nu a fost prima mea călătorie pe o motocicletă. Anul trecut, în primăvară, am călătorit prin Anglia de Sud, Țara Galilor și Irlanda, iar în toamnă, în Balcani și Italia. Ambele călătorii le-am filmat și am facut câteva videoclipuri scurte. Excursia în Orientul Mijlociu era diferită, pentru că știam că vreau să creez un documentar. Călătoriile anterioare erau doar pregătiri pentru o astfel de călătorie, concentrându-se pe filmarea unui doc. Trebuia să știu ce fel de echipament am nevoie.

3. Ce pregătiri ai făcut înainte de călătorie?
Am cumpărat niște echipamente noi pentru a îmbunătăți calitatea proiectului și am modificat motocicleta mea. Am redus greutatea prin eliminarea unor chestii inutile, cum ar fi două tobe de eșapament. Am amplasat cutii de aluminiu, schimbat rezervorul de combustibil cu unul mai mare și efectuat o revizie completă a motocicletei. Motocicletele sunt hobby-ul meu din copilărie, așa că știu fiecare centimetru și fac întotdeauna munca de serviciu de unul singur.
Desigur, trebuia să fac și niște documente. La început am verificat internetul pentru a afla ce vize și asigurari trebuie să am. Am solicitat un pasaport din Republica Cehă de care aveam nevoie pentru Iran. Am rezolvat cu vizele pe drum. Întotdeauna din țara anterioară,pentru Iran în Turcia,pentru Turkmenistan în Iran etc.

4. Ai spus în film că nu ai avut nicio problema cu motocicleta în această călătorie, pe toata durata celor 15.000 km. Spune-mi mai multe despre motocicleta ta, ai făcut o pregătire specială înainte de a pleca în călătorie? (n-ai avut nici măcar o pană pe drum :))? )
Niciun defect și nici măcar o pana. Cred ca am fost norocos până acum, pentru că am mers mai mult de 100.000 km și am avut o pană doar o singură dată. Sper să rămână așa. Motivul pentru care aș putea fi atât de norocos este pentru că am ales partenerul potrivit de drum. Motocicleta este o Honda SLR 650 de 20 de ani. Am ales această motocicletă pentru fiabilitatea și simplitatea ei. Nu sunt chestii electrice, motor răcit cu aer, carburator. Sunt în stare să rezolv majoritatea problemelor pe drum.

5. De asemenea, poți să ne spui ce ai luat cu tine în această călătorie? Să spunem că dacă cineva vrea să facă aceeași călătorie, ce i-ați recomanda să ia cu el pe motocicletă?
Am intenționat să dorm în majoritatea nopților într-un cort. E foarte plăcut să dormi în aer liber, mai ales dacă găsiti un camping în munți. De asemenea, benzina și apa sunt importante.Este bine să ai o bună rezervă de apă și de benzină atunci cand ești în mijlocul deșertului, mai ales în partea de sud a Iranului. Eu, de obicei, iau 10 litri de benzină în canistre și 6 litri de apă potabilă. O mulțime de camere video, chiar dacă încerc să fiu foarte atent ce să aleg. Camera esențială pentru mine este camera DSLR cu lentilă universală 18-300, o camera de actiune, dronă, stabilizator gimbal și trepied. Totul este improvizație. Evident am luat si niște piese de schimb, cum ar fi bujii sau un kit de reparare a anvelopei și diverse scule .

6. Noi am vazut filmul si ne-au placut foarte mult toate cele 33 de minute. Stim cât de mult timp este nevoie pentru a obține un cadru bun, sau o trecerea cu motocicleta prin cadru atunci când mergi singur. Oamenii văd de obicei un clip și cred că a fost ușor. Spune-ne câte ore ai înregistrat și câti gigabytes de înregistrare ai avut la terminarea expediției? 🙂
Da, asta este corect. Majoritatea oamenilor nu conștientizează munca din spatele unui clip video. De exemplu, filmul de 33 de minute mi-a luat peste 300 de ore de editare. Am capturat mai mult de 30 de ore de film în aproape 1 terabyte de date. Am folosit aproximativ 10% din ce am filmat. Da, 90% din filmarile le fac fără să le folosesc. Trebuie sa iubești filmul pentru a-ți dedica o mare parte din timpul tău valoros, dar la sfarșitul acelui proces este o mare recompensă în feedback-ul audienței. Un alt avantaj este călătoria lentă.In modul aceste trebuie să te opresti destul de des, astfel încât să ai ocazia să te uiți în jur și să te bucuri de lucruri și momente pe care le-ai fi ratat altfel.

7. Vorbind despre video, pentru că si noi suntem de asemenea niste „tocilări” ai filmărilor, ai câteva scene cu peisaje foarte frumoase, ai folosit un dispozitiv de stabilizare în timpul înregistrării?
Da, folosesc o stabilizare de tip gimbal pentru unele cadre, dar de cele mai multe ori inregistrez direct folosind mâinile și stabilizez filmul în post-producție. Pe de altă parte, dispozitivele de înregistrare de astăzi au o stabilizare incorporată, care funcționează în mare parte și fac o treabă destul de bună.

8. Am vazut în film o mulțime de scene cu oameni și interacțiuni cu ei. Cum ai reușit să vorbești cu ei, cum ai reușit să treci bariera lingvistică?
De cele mai multe ori, oamenii erau foarte prietenoși și curioși. Mai ales iranienii. Am putut vedea că mulți oameni doresc să vorbească cu mine, dar conversația s-a încheiat de obicei după câteva propoziții în engleză, cum ar fi „De unde sunteți” și „Bine ați venit în Iran”, ceea ce a fost păcat pentru că eram curios și eu. Nivelul de engleză era ridicat în orașele mari. Aceasta a fost ocazia de a afla mai multe despre cultură și oameni. Uneori în mediul rural am reușit să vorbesc folosind smartphone-ul și cu traducătorul său în Farsi. În alte cazuri trebuia să folosesc mâinile, picioarele și simțurile pentru comunicare 🙂 .

9.Să mergi singur într-o călătorie atât de lungă poate fi periculos. Știm că ai spus în film că nu te-ai simțit niciodată în pericol, dar au existat totusi momente tensionate pe drum? Adică doar aparatura de înregistrare este în valoare de cel puțin 3000 eur, te-ai simțit în vreun fel amenințat să spunem? 🙂
Sigur sunt argumente pro și contra pentru a merge singur intr-o astfel de calatorie. Trebuie să te uiți la motocicleta și la lucrurile pe care le detii de cele mai multe ori, dar unele locuri s-au simțit într-adevăr în siguranță, așa că am părăsit motocicleta și am mers la cumpărături cu mare incredere că după revenire totul va fi acolo. Poate că am fost naiv, dar a mers pentru mine până acum. Singurul pericol a fost natura sub forma unei furtuni de nisip. A fost doar momentul în care mi-a fost frică. În mijlocul nicăieri m-am rugat pentru cort să facă față furtunii. După toate astea, îmi place să călătoresc singur. Tu ești cel care trebuie să iei deciziile și să fii responsabil pentru tine. Este o libertate pură .

10. Dacă ar fi sa faci un top 3 al momentelor cele mai pline de satisfacții din aceasta călătorie, care ar fi acele momente?
Întreaga călătorie a fost plină de satisfacții, însă cele mai bune au fost campingul în umbra muntelui Ararat, înotul în Golful Persic și întâlnirea unor astfel de oameni extraordinari precum iranienii.

11. Știm că mersul singur are unele avantaje, cum ar fi, de exemplu, nimeni nu poate începe o ceartă legată de greșelile de navigație :), dar te-ai simțit vreodată singur în timpul acestor 50 de zile?
În excursii ca aceasta, niciodată nu te simți singur. Există întotdeauna cineva pe aici dacă vrei să întâlnești oameni noi și să-ti faci prieteni noi, face parte din aventură. Jumătate din timp încerc să-l petrec în compania localnicilor, iar cealaltă jumătate explorez sălbaticul țărilor și încerc să fiu cu mine.

12. După ce ai terminat călătoria, a apărut vreodată ideea că ai fi putut face ceva diferit și dacă da, ce ai fi schimbat?
Nu cred. Aș fi făcut-o probabil în același fel. Când mă uit înapoi îmi pare rău că nu am putut explora mai mult din Georgia din cauza vremii nefavorabile sau nu am parcurs intreg Transfaragasanul din cauza zăpezii, dar acestea sunt lucruri pe care nu le poți schimba. Cineva ar putea argumenta că poți reveni după ce vremea devine mai bună sau dacă zăpada se topește, dar înseamnă schimbarea altei părți a călătoriei. În acest caz, vei pierde altceva. Sper că este ușor de înțeles. Ceea ce am învățat din viață, este să accept lucrurile așa cum vin ele.

13. Probabil că sunt oameni care urmăresc videoclipul tău și se gândesc să refaca călătoria, dar de multe ori rămâne doar un vis. Ei cred că nu au timp sau nu au bani sau ambele. Știm statisticile privind călătoria, 15.315 KM, 691 de litri de benzină, care trec prin 9 țări în 50 de zile. Poti să faci o estimare aproximativă a banilor pe care i-ai cheltuit în aceste 50 de zile, astfel încât cei ce citesc să poată estima un buget pentru o excursie de vis?
Depinde într-adevăr cât de departe sunt dispuși să vă îndepărtați de zona de confort. Dacă dormiți într-un cort, puteți economisi o sumă semnificativă de bani și, ca bonus, veți avea parte de o aventură. O mare parte din bugetul meu a fost înghițit de motocicletă. Benzina m-a costat aproximativ 600 de euro. Birocrația a mâncat o altă bucată de bani. Vize, asigurare, pasaport etc. Important este cât timp veți petrece în țări. De exemplu, trei săptămâni în Iran au fost aproape la fel ca o săptămână în Turcia. Prețurile benzinei și ale alimentelor pot varia și dacă aveti un buget redus,vă recomand să vizitați Iranul. Întreaga expediție m-a costat aproximativ 1800 de euro, ceea ce este, după părerea mea, destul de rezonabilă.

14. Ne pare foarte rău că nu ai putut sa parcurgi întreg Transfagarasanul de la o parte la alta, luna Mai nu este momentul potrivit pentru acest drum.Așa ai avut cel puțin șansa de a merge și pe Transalpina. Deoarece suntem un site care promovează traseele moto din România, spune-ne cum ți s-a parut să mergi cu motocicleta la noi în țară? Există o notorietate în creștere în jurul Transfagarasanului de când Top gear a inventat termenul „cel mai bun drum din lume”, care este părerea ta sinceră despre acest drum, (atat cat ai parcurs din el) ? 🙂
Când comparăm ambele drumuri trebuie să spun că îmi place mai mult Transfaragasanul. Are un spirit pe care nu-l pot explica. Poate că istoria drumului este ceea ce face diferența. Cu toate acestea, Transalpina este unul dintre cele mai bune drumuri pe care am mers vreodată și m-am bucurat de toate părțile. Aștept cu nerăbdare să vizitez din nou România pentru a explora și alte drumuri la fel de frumoase.

Pentru mai multe informații vă invităm să vizitați și canalele lui Michal de youtube, vimeo,pagina de facebook și site-ul său.

Facebook
Youtube
Vimeo
www.
Categorii: CiteșteInterviu

Lasă un răspuns

Articole similare

Teste

[TEST][Suzuki][GSX-S750] prin Constanța și Cheile Dobrogei

Fiind fan motociclete naked de capacitate medie, nu am putut refuza invitația celor de la Est Bike Constanța de a testa un Suzuki GSX-S750 nou nouț. Așa că am dat o fugă până la Constanța, Citește mai mult…

Citește

[Jurnal de călătorie] #rideDobrogea [800Km/2zile]

Pentru motociclștii din București, ca noi, Dobrogea este o destinație destul de apropiată, cu multe zone pitorești și drumuri virajate, unde poți să faci o tură mai lungă, încadrându-te totuși într-o zi. Însă pentru a aprecia Citește mai mult…

Teste

[TEST][Suzuki][V-Strom] DL650XT în Dobrogea

Suzuki V-Strom DL650 , alături de sora mai mare de 1000cc, este o motocicletă foarte populară în România, existând chiar și un club al posesorilor de VStrom (V-stRomania) foarte activ, cu întruniri și excursii. Că Citește mai mult…