Dum. Apr 5th, 2020

[Jurnal de călătorie] Юрий Манин

Bajaj nu este o marcă foarte cunoscută la noi în țară, deși la nivel mondial este considerat al treilea mare producător moto (si al doilea din India). De aceea cu siguranță când vezi o astfel de motocicletă îți va atrage atenția, cu atât mai mult când vezi 3 astfel de motociclete și cu numere de Ucraina. Sezonul trecut, 3 motocicliști din clubul Bajaj Ucraina ne-au tranzitat țara, așa că am încercat și am reușit să dau de unul dintre ei, Yurii, care să ne povestească mai multe despre experiența la drum lung cu aceste motociclete. Mai sus este o poză din 2017 cu Yurii din prima călătorie mai lungă cu prima lui motocicletă Bajaj, Boxer 150.

1.Înainte de toate, spune-mi un pic despre tine. Când ai început să mergi cu motocicleta și care a fost prima ta motocicletă?
Copilăria mea a fost strâns legată de motociclete datorită bunicului meu, care trăia la țară și avea mereu câteva motociclete în garaj. Obișnuiam să-mi petrec vacanța de vară la el și mergeam din când în când cu aceste motociclete făcute în URSS, cu sau fără ataș. Prima mea motocicletă mi-am cumpărat-o mult mai târziu când aveam 28 de ani, în 2008 și a fost o motocicletă koreana, Hyosung GT250 Comet.

2.Cum a fost să ai propria motocicletă? Îți aduci aminte prima plimbare mai lungă cu ea ?
Primea mea motocicletă, Hyosung-ul era solidă și zgomotoasă. Îmi plăcea cum se simțea și mai ales sunetul, avea un motor V-Twin. Îmi aduc aminte, eram odată pe autostradă într-o zi călduroasă de vară și mă simțeam ca o pasăre liberă – sufletul îmi cânta. Primul drum a fost la vreo 150km distanță de Kiev (unde locuiesc). A fost o ieșire cu grupul, ulterior am mers în mai multe locuri din Ucraina. Deși mi-a plăcut foarte mult, în aceea perioadă nu eram gata să îmbrățișez total viața de biker, așa că după jumătate de an, am vândut motocicleta , având 10.000km pe bord.

3. Am văzut în pozele tale că acum ai un Bajaj Avenger. De ce ai ales acest model, care nu este foarte întâlnit cel puțin în Europa? Câți kilometri ai făcut până acum cu ea și ce probleme ai întâmpinat ?
Adevărata mea viață de motociclist a început în 2016 când mi-am cumpărat un Bajaj Boxer 150, o achiziție destul de spontană, nu știam mai nimic despre acest model. Această achiziție mi-a deschis ochii către o comunitate a posesorilor de Bajaj aflată în plină dezvoltare în Ucraina. Cu Boxerul 150, pe care l-am customizat în fel și chip imediat după ce l-am cumpărat, am făcut prima plimbare în afara Ucrainei, am fost în România și Bulgaria (3400Km). Am vizitat Transfăgărășanul, Cheile Bicazului în România și munți Stara Planina și câteva stațiuni de la mare în Bulgaria. Din ce știu am fost primul ucrainian care a mers cu o motocicletă Bajaj atât de departe 🙂 . Nu am nimic să-i reproșez motocicletei sau motorului, n-am avut nicio problemă în 19.500Km.
În 3 ani am realizat că eu și prietena mea aveam nevoie de ceva mai confortabil pentru ture mai lungi, și am apelat din nou la Bajaj. Mi-a plăcut foarte mult comunitatea din Ucraina creată în jurul acestei mărci, este foarte mare, așa că am cumpărat un Bajaj Avenger 220 Cruise înaintea sezonului 2019.Modelul acesta era mai puternic și mai rapid și m-a ajutat să fac mai multe ture în afară Ucrainei impreauna cu prietena mea. Am vizitat Turcia, România, Bulgaria, Ungaria, Slovacia, zona munților Carpați din Ucraina cât și țărmul marii Negre. Până acum, din Februarie 2019, am făcut 16.700Km. Cu prietena mea și cu bagaje, motocicletă are o viteză de croazieră de 100-105Km/h și este mult mai confortabilă decât modelul Boxer. Nu am avut nicio problemă nici cu această motocicletă până acum, însă dezavantajele ei ( capacitatea mică a motorului și dimensiunea) mă fac să-mi doresc ceva mai puternic. Mi-ar trebui ceva să meargă lejer cu 110-120Km/h pe autostradă și să aibă suficient cuplu ca să depășești mășini pe șosele aglomerate. Deja ma gândesc să-mi cumpăr un Bajaj Dominar 400 pentru sezonul următor :)) (*între timp Yurii a trecut la Bajaj Dominar)

4. Știm că motocicletele și călătoriile merg mână în mână, am văzut că ai făcut multe călătorii anul trecut. Ai început sezonul cu o plimbare în Turcia. Cum a fost, care a fost planul ?
Călătoria în Turcia a fost un pic pe neașteptate. Ne gândeam să mergem undeva în Europa de Est, la începutul lui Mai, când avem mai multe zile libere în Ucraina.Dar previziunea meteo era împotriva noastră, arăta ploaie în toate zilele când voiam noi să mergem. Ne luasem deja și câteva zile de concediu așa că am zis să nu le irosim. Eu folosesc întotdeauna aplicația Windy, mi se pare că prezice cel mai precis ploaia, iar aplicația ne spunea să mergem în sud. Nicio problemă, am făcut ruta în câteva ore și eram gata de drum: Ucraina – țărmul marii Negre – România- Bulgaria-Turcia. Ne-a plouat ocazional pe parcurs, însă ajunși în Turcia vremea a fost perfectă. Nu era încă sezon, așa că nu erau mulți turiști, traficul moderat și prețurile mai ieftine. Am petrecut 8 zile până în Turcia și înapoi, dintre care o zi am petrecut-o în Istanbul.

5. Care au fost cele mai frumoase locuri pe care le-ați văzut în această călătorie ?
A fost pentru prima oară când am vizitat Turcia și ne-a impresionat foarte tare.Ne-au impresionat oamenii ospitalieri, autenticitate locurilor și atmosfera din orașe și mai ales calitatea drumurilor. Istanbul a devenit orașul cel mai mare și mai impresionant pe care l-am văzut în viața mea! Atât de mare, atât de aglomerat,atât de modern (am stat în partea europeană a orașului). Cu siguranță doar o zi acolo nu a fost suficientă și deja plănuim să ne întoarcem să-l vedem mai în detaliu.Convingerea mea este că dacă ai fost doar în resorturile turcești, nu poți să zici că ai văzut ceva din Turcia adevărată. Trebuie să mergi prin satele mici, să vezi cum trăiesc oamenii obișnuiți. P.S Asfaltul în Istanbul este foarte alunecos, mai ales când plouă. Mai mulți motocicliști mă informaseră înainte și confirm acest lucru, așa că aveți grijă dacă ajungeți pe acolo cu motocicleta.

6. După ce te-ai întors din Turcia, te-ai hotărât să faci altă plimbare prin România, de dată această cu doi prieteni care au de asemenea motociclete Bajaj. Cum a fost la noi în ceea ce privește interacțiunea cu oamenii, calitatea asfaltului, drumurile și peisajele ?
România pentru mulți rideri ucrainieni este prima țară aleasă pentru un drum în străînătate. Este aproape de noi, mare ca întindere și ce este cel mai important are munții Carpați! Transfăgărășanul și Transalpina ademenesc orice motociclist. Eu care mai fusesem aici, voiam să le arăt și prietenilor mei din clubul Bajaj Ucraina, frumusețea locurilor.Am pornit la drum 3 cu : un Bajaj Avenger 220, un Bajaj Pulsar NS200 și un Bajaj Dominar 400. Am văzut multe locuri frumoase din natură și am stat în multe locuri frumoase, de cele mai multe ori pensiuni. Unul dintre prietenii mei mi-a spus că I se pare că seamănă cu zona Carpaților din vestul Ucrainei dar cu infrastructură și drumuri mai bune. Oamenii din România au fost foarte săritori mereu, foarte prietenoși. Deși pentru mine a fost a 5-a oară când am venit în România, cu siguranță o să mă mai întorc. Cred că România ar trebui să se promoveze mai bine că destinație pentru un road trip fie pe două sau patru roți, are o atractivitate aparte pentru genul acesta de activitate.

7. Am văzut că ați mers și pe celebrele Transfăgărășan și Transalpina, le-ai recomanda altor străini să facă un road-trip aici ? Ce alte drumuri v-au plăcut ?
Am petrecut 7 zile în România și am vizitat Cheile Bicaz, lacul Bicaz, Transfăgărășan și Transalpina. Calitatea drumurilor în aceste zone a fost bună, exceptând bucăți în zona de nord a Transalpinei și de sud a Transfăgărășanului. Zona Bicaz cu lacul și cheile este absolut superbă. Îmi place foarte mult și la mare la voi, câmpuri vaste, cu briza marii, îți dă o senzație de călătorie fără sfârșit. Astea ar fi recomandările mele și nu uitați să vă luați echipament de ploaie, vremea fiind foarte schimbătoare în munți. Ne-a prins o ploaie foarte puternică pe Transalpina unde a trebuit să mergem foarte încet, fiind și traficul destul de aglomerat.

8. După România ai făcut și o tură prin Ungaria și Slovacia. Aici cum a fost ?
Această tură a fost ultima mai lungă pe 2019. Împreună cu prietena mea i-am invitat pe cei din clubul Bajaj să vină cu noi și chiar unul dintre băieții cu care am fost în România a acceptat invitatia. Inițial nu voiam să mergem în Ungaria, dar cum vremea indica ploaie primele 3 zile în Slovacia, am făcut un mic ocol. Și mă bucur că am făcut asta, pentru că Ungaria a devenit acum pentru mine, alegerea perfectă din Europa de Est când vreau să văd sate ce seamănă cu cele din Germania, peisaje liniștite și șoferi care respectă regulile de circulație. Am vizitat orașul Miskolc unde se află castelul Diosgyor și grădinile Lillafured, locuri ce trebuie neapărat vizitate. Apoi am intrat în Slovacia, pe care am traversat-o în 3 zile. Am mers prin parcul național Tatra. Foarte diferită zona, partea mai joasă foarte asemantoare cu Carpații, cu drumuri șerpuite prin păduri, iar zona mai înaltă complet diferită, cu vârfuri golașe, fără vegetație,fiind numiți și mini-Alpi. Ne-a plăcut foarte mult zona de la poalele munților de la lacul Strbske Pleso. Dacă ajungeți pe aici să nu ratați șansa de a vizita aceste locuri.

9. Pentru că nu este vorba doar de drumuri, câteodată plimbările cu motocicleta înseamnă și descoperirea de zone izolate, atracții turistice sau locuri istorice și am văzut o groază de poze interesante pe facebook la ține, care au fost locurile care ți-au plăcut cel mai mult și le-ai recomandă? Să zicem care ar fi top 5-ul tău personal pe anul trecut ?
Hmm…îmi place mai mult drumul în sine decât locurile, câteodată nici nu sunt atent să le țin minte, dar voi încerca. S-ar putea să mă repet totuși :
1 – Istanbul – m-a impresionat foarte tare acest mega-oraș!
2 – Lviv, Ucraina – este un oraș vechi și special în Europa cu o atmosferă aparte. Foarte mulți turișți din toată lumea, o mulțime de străzi cu piatră cubică, tramvaie, liniștit și primitor cu multe cafenele și muzică live pe străzi.
3 – Cei 300km de drum de la Odesa până la Reni în Ucraina, trecând puțin și prin Moldova ( pe la Palanca) și foarte aproape de granița cu România de la Galați. Este un drum cu foarte puțin trafic, asfalt bun, ce șerpuiește printr-o zonă de lacuri, urmărind practic cursul Dunării. Parcă sufeltul se odihnește și se reîncarcă pe această bucată de drum…
4 – satul Katunishte se află în inima munților Stara Planina din Bulgaria. Un drum care se termină practic la acel sat. Am fost acolo de două ori, anul acesta am ajuns acolo intenționat. Poți să dormi la o pensiune apropiată de vârfurile munților și dimineața să vezi răsăritul. Un adevărată balsam pentru suflet.
5 – Nu este de sezonul acesta, dar un loc care mi-a plăcut foarte mult, este satul Dunavatu de Jos din Tulcea de la voi din țară. O locație destul de izolată , înconjurată de ape cu drumuri pe dealuri și câmpuri interminabile cu o atmosfera foarte calmă. Am dormit ca un copil cât am stat acolo 🙂

10. Cred că o parte foarte importantă legată de călătoriile cu motocicletă o constituie și oamenii pe care îi întâlneșți. Bănuiesc că ai mai întâlnit și alți călători sau oameni interesanți pe parcurs. Îți amintești vreo întâlnire mai amuzantă sau deosebită ?
Odată în 2017, când am făcut primul drum în strainante cu Bajaj-ul Boxer, când eram în România în drum spre Bulgaria am sesizat că nivelul la ulei scădea de la o zi la alta. Am estimat că probabil în Varna voi avea nevoie de ulei. Datorită lipsei de experiență în călătoriile cu motocicleta, nu am luat ulei cu mine. Așa că în Varna am început să caut un magazin de unde să cumpăr același ulei pe care îl aveam în motor, fără succes însă. N-am găsit nici măcar un ulei similar cu ce aveam. Nu aveam nici internet, așa că am întrebat în jur oamenii. În apropierea unui magazin am cunoscut accidental un motociclist bulgar care mi-a zis să-l urmăresc (el era cu mașina). Am ajuns la un club moto local, care avea și un atelier. Erau foarte multe motociclete vechi și noi, multe piese, multe patch-uri, logo-uri…club moto adevărat 🙂 Băieții de la service au fost foarte amabili, mai ales că nu mai văzuseră modelul acesta de motocicletă, mi-au schimbat uleiul gratis. Am mai cumpărat o sticlă de ulei de rezervă să am la mine, dar nu am mai avut nevoie pe toată călătoria. Am devenit prieten pe facebook cu bulgarul care m-a ajutat, apoi am aflat că prietena lui era din Odessa.Mi-a fost de mare ajutor și așa am realizat că problemele pe care le întâmpini pe parcus pot fi rezolvate cu bunăvoința oamenilor pe care îi întâlneșți. Trebuie să-ți faci griji mai puțin și să te bucuri mai mult de plimbare 🙂

11. În timpul acestor călătorii ai avut vreodată probleme mai grave sau să te simți în pericol ?
Din fericire nu am avut niciodată probleme serioase. Dar am un prieten din grupul Bajaj care a căzut de două ori în plimbările noastre 🙂 Zâmbesc pentru că nici atunci nu a fost nimic grav, deși prima căzătură a fost foarte spectaculoasă, motocicleta a alunecat pe asfaltul ud(ploua) până în peretele unei case de pe marginea drumului. A două oară eram în Carpați, în Ucraina, noaptea, aproape de miezul nopții, era lună plină și în timp ce admira apa din lacuri cum strălucește, a ratat o curbă și a intrat în parapet. Căzând și-a spart țigara electronică pe care o avea în buzunarul de la spate și a spus că probabil este un semn să se lase de fumat :))

12. Având în vedere că cea mai des întâlnită scuză pentru majoritatea de a nu pleca în astfel de călătorii o constituie banii…ai făcut vreo estimare câți bani ai cheltuit în călătoriile tale ? Sau cum ți-ai estimat bugetul pentru ele ?
În primul rând trebuie să te decizi ce fel de călătorie o să fie. Sugerez fiecare să răspundă la următoarele trei întrebări : unde vei sta ( cazare sau cort) , cum vei mânca ( îți vei pregăti singur sau la restaurant) și ce vrei să vizitezi ( doar frumuseți ale naturii sau și atracții turistice unde se plătește). În funcție de răspunsurile de la aceste întrebări bugetul poate varia foarte mult . Eu de obicei fac rezervări via Booking.com, pensiuni sau hoteluri (evit hostelurile), fără mic dejun dar să aibă parcare amenjata sau îngrădită. Cumpăr mâncare gata preparată din Lidl sau alte supermarketuri și evit atracțiile turistice unde trebuie să plătesc, vizitez doar frumusețile naturii :)) Bugetul estimat să zicem pentru un drum de 9 zile prin Europa de Est cu o asemenea abordare ajunge undeva pe la 300-350 USD de persoană (asta dacă nu ai o motocicletă mare care să consume foarte mut) Poți să mai reduci din cheltuieli stând cu AirB’n’B sau la hosteluri sau cu cortul. Nu trebuie să calculezi totul, faci o estimare pentru cazare, mâncare și benzină , iei niște bani de rezervă la tine și pleci !

13. Dacă cineva se gândește să facă o astfel de călătorie și are îndoieli, ce sfat i-ai da ?
Să facă primul pas, iar drumul îi va sugera ce trebuie să facă în continuare. Serios acum, nu e nimic special la călătoriile cu motocileta. La prima călătorie mă simțeam ca și când înotam în ape necunoscute – nu eram sigur de nimic din ce făceam 🙂 Dar după prima călătorie vei intra complet și te vei pierde de tot în lumea imensă a călătoriilor pe două roți! Iar după aceea…Finita la commedia – acum te-a prins, nu mai ai ce face :))

Lasă un răspuns