Dum. Feb 16th, 2020

[motoȘtiri]Europenii sunt de acord ca șoferii auto să poată conduce scutere de 125cc. La noi se așteaptă votul din Camera Deputaților

O mare parte dintre europeni sunt de părerea că posesorii de permise auto ar trebui să poată conduce și motociclete de capacitate redusă atâta timp cât fac un curs de bază pentru două roți. Tot același studiu realizat de FEMA (Federation of European Motorcyclists’ Associations) arată că cei ce au răspuns și-ar dori o legislație universală în spațiul european care să le permită șoferilor (posesori categoria B) să conducă scutere sau motociclete de capacitatea redusă în toate țările membre UE. În prezent există anumite țări unde posesorii de permis categoria B pot conduce scutere și motociclete până la 125cc, categoria A1 cum sunt cunsoscute în legislația de la noi:
Republica Cehă (doar motociclete cu transmisie automată)
Germania (urmează a fi introdus, după finalizarea a 9 ședințe de școală de șoferi a câte 90 de minute)
Italia (după un curs de 10 ore)
Letonia (după un curs de 10 ore)
Malta (după un curs de 10 ore)
Slovacia (după doi ani și numai motociclete cu transmisie automată)
Spania (după trei ani)
Polonia (după trei ani)
Portugalia (cel puțin 25 de ani sau o licență suplimentară pentru mopede)
Belgia (numai cu permis de conducere belgian, după doi ani)
Austria (după cinci ani, curs de 6 ore)
Franța (după doi ani, un curs de 7 ore)
Luxemburg (după doi ani, curs de 7 ore)

În prezent există și la noi în țară o propunere legislativă pentru modificarea codului rutier, înregistrată încă din 16-04-2019, ce ar permite posesorilor de permis categoria B să conducă scutere de 125 cmc. Propunerea ar duce la fluidizarea traficului și e menită să-i încurajeze pe români să meargă pe două roți, contribuind totodată și la reducerea poluării în marele orașe.

În forma propusă, permisele eliberate pentru categoria B ar fi valabile pentru motocicletele cu cilindree maximă de 125 cmc, cu putere maximă de 11kW(~14.75cp) și cu raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg (categoria A1), cu condiția ca deținătorii permiselor să aibă vârsta minimă de 24 de ani împliniți și permisul categoria B obținut cu cel puțin doi ani în urmă.

Printre efectele pozitive ale acestei modificări se numără fluidizarea/decongestionarea zonelor urbane supraaglomerate, se rezolvă problema parcărilor, se consumă mai puțin carburant și se reduce poluarea. De-a lungul anului trecut am făcut o serie de teste în București la cele mai aglomerate ore, în cadrul proiectului nostru motoroute #inthecity, în care, folosind scutere de diverste capacități, de fiecare dată am reușit să economisim cel puțin 30 de minute comparativ cu cât am fi făcut cu o mașină sau alt mijloc de transport în comun.

Toate informațiile despre propunerea legislativă, le gasiti pe site-ul Camerei Deputaților , propunerea PL-x nr. 552/2019.

Constantin Roșu, membru al Vespa Club România și colaborator la acest proiect de lege, este cel ce ne ține la curent cu evoluția lui.
Până în prezent proiectul de lege a fost aprobat tacit de Senat(*ca urmare a depășirii termenului de adoptare), a luat aviz pozitiv de la două dintre cele 5 comisii de specialitate , care sunt însă consulative, decizia finală depinzând de votul din Camera Deputaților.

29/01/2020 – actualizare, privind parcursul de la comisiile consultative :
“Proiectul de Lege pentru completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice prin intermediul căruia posesorii permiselor categorie B vor putea conduce motociclete cu cilindree maximă de 125 cmc, a trecut de Comisia pentru industrii și servicii,cu următoarele amendamente:

• Minim 3 ani experiență în categoria B;
• Existența a 10 ore de pregătire practică.

Prezentul raport este preliminar, urmând ca după discutarea în Comisia juridică, de disciplină şi imunităţi, Comisia pentru apărare, ordine publică şi siguranţă naţională și Comisia pentru transporturi şi infrastructură, să fie publicat raportul final, iar proiectul să meargă la votul final.”
sursă: Gabriel Petrea-unul dintre cei doi deputați inițiatori ai acestui proiect.

One thought on “%1$s”

Lasă un răspuns