Dum. Sep 27th, 2020

[Opinie] De ce nu putem să mergem și noi ca grecii?

De multe ori pe grupurile moto, când se face procesul ad-hoc al unui rider surprins în trafic fără echipament, se ajunge la replica “da’ ăia în Italia sau în Grecia cum merg…”.Fiind în vacanță în Grecia, și mergând cu motocicleta prin Atena și câteva insule din apropiere, mi-am adus aminte de această replică.
La primul contact cu traficul atenian, am avut impresia că toți merg ca niște nebuni, fără echipament, fără cască, fără să semnalizeze și cel mai periculos, merg foarte tare. Dacă intri în ritmul lor, și nu ai cum altfel, vei vedea că se ajunge foarte des la viteze de 70-90Km/h în oraș, și asta nu numai pe bulevardele largi cu 3-4 benzi, ci chiar și pe străduțele mai înguste dinspre centrul orașului.
Cu toate astea nu am văzut niciun accident, nici măcar un incident în trafic. Nu zic că nu se întâmplă deloc, însă cât am mers eu nu am întâlnit nicio situația periculoasă în trafic. Și m-am tot întrebat cum este posibil, mai ales în ritmul acesta?

Răspunsul cel mai la îndemână este “eh, da’ grecii au cultură moto…” . Eu nu i-aș spune chiar cultură, ci mai mult cred că au o serie de reflexe condiționate și “tradiții”, unele bune, altele mai puțin bune, pentru că întotdeauna, lucrurile nu sunt exact cum par, și o să vedeți la finalul articolului de ce zic asta.

Primul lucru pe care îl observă un motociclist străin când ajunge în Grecia, este lipsa echipamentului. Nu vă faceți iluzii, asfaltul doare la fel, oriunde te-ai află, nu este deloc mai prietenos aici decât la noi în țară și asta v-o spun din proprie experiență, acum câțiva ani l-am testat pe propria piele în Lefkada.

Oficial există o lege care spune că amenda pentru nepurtarea căștii moto este de 350EUR. Premierul grec Kyriakos Mitsotakis chiar făcuse niște declarații în care insista importanța purtării căștilor moto, rugând poliția să aplice legea și să-i amendeze pe cei ce nu o respectă. Și aici pare să fie o problemă, pentru că se pare că Poliția nu este prea interesată de acest lucru. Am văzut oameni fără niciun fel de echipament pe scutere de 125cc dar și pe Hayabuse. Am văzut totuși și motocicliști cu “frică” de amendă care țin casca pe rezervor între mâini sau pe cot, în cazul în care se întâlnesc cu un polițist zelos, să și-o pună repede pe cap. Grecii glumesc privind situația această, zicând că dacă s-ar aplica legea, statul ar putea plăti integral datoria de 326 miliarde de Euro, numai din banii de amenzi. Mai mult, pentru a încerca să încurajeze purtatul căștilor, guvernul a propus reducerea TVA-ul la echipamentele moto de protecție de la 24% la 13%, pentru a încuraja cumpărarea lor.
Acum indiferent cât de tentant ar fi să faceți ca grecii când sunteți în Grecia, sfatul meu este să fiți extrem de atenți atât la trafic cât și la mișcările pe care le faceți pe motocicletă. Dacă nu ați fost obișnuit de mic să mergeți în pantaloni scurți și șlapi pe motor, este foarte probabil să faceți mici greșeli, cum ar fi să vă ardeți de capacul sau toba încinsă a motorului sau să vă zgâriați în scărițe.

În schimb, un lucru bun pe care l-am observat la conducătorii auto în Grecia, și mai ales în Atena, este faptul că lasă spațiu între benzi la semafoare. Asta ajută foarte mult fluidizarea traficului moto, care fiind foarte numeros, dacă nu ar exista aceste spații, ar îngreuna și mai mult circulația. Poți să treci printre mășini și cu motociclete mari adventure și cu side-caseuri. Singura problema este că localnicii fiind obișnuiți cu spațiile lăsate, merg foarte tare. De obicei, la noi în țară, la semafor, ma strecor printre mașini cu 10-20Km/h sau o viteză comparabilă cu cea a mașinilor din coloană. Aici am văzut scuteristii și motociclisti trecând glonț printre mașini. Vă dați seama că la vitezele astea, o ușă deschisă sau o mică indecizie a unui turist care nu știe obiceiul locului, se poate transforma într-un accident urât.

Alt lucru cu care a trebuit să mă obișnuiesc rapid, a fost lipsa semnalizării. Nu, nu au toți BMW-uri…însă cred că toți și-ar dori sau au avut mai demult… Procentul celor pe două roți ce folosesc semnalizarea în oraș este extrem de mic, mai mult am văzut semne făcute din mâna pentru a indica intenția de deplasare.

Și ultimul lucru la care a trebuit să fiu atent a fost trecutul pe galben-roșu la semafor. Asta este o chestie pe care o întâlnim destul de des și-n București, însă din păcate la noi o întâlnim mai des la mașini. În mod normal n-ar trebui să se întâmple la niciuna dintre categoriile de participanți la trafic, însă zic că este mai periculoasă la mașini, pentru că de obicei consecințele sunt mai mari când este implicată cel puțin o mașină care a forțat semaforul. Chiar la întoarcerea în București ieri am văzut un astfel de accident la Universitate, de-a dreptul stupid…este nevoie doar de doi meseriași, unul care forțează galbenul și altul care pleacă ca la F1 când are verde.

Dar cumva, în tot haosul acesta există o predictibilitate. Faptul că au un stil mai alert de mers, îi face să fie mai atenți la tot ce se întâmplă în jurul lor. În ciuda celor prezentate mai sus, nu am avut niciodată senzația că sunt în pericol, cumva chiar mi-a plăcut acest ritm.

Dar, cum ziceam, impresiile pot fi înșelătoare. Pentru că un simplu search pe internet mi-a arătat că toate aceste “obiceiuri și tradiții” grecești pe două roți, se traduc în niște statistici alarmante în ceea ce privește numărul de accidente și morți pe două roți.
Datele Eurostat din August 2019, indică faptul că Grecia are cea mai mare rată de decese (20.1/milon de locuitori) în rândul motocicliștilor din UE, fiind urmată de Italia și Slovenia, ambele cu 12.1 morți/1M locuitori.
Unii or să zică “Da, dar în Grecia sunt și mai multe motociclete”… Așa este, ~20% dintre vehiculele înmatriculate sunt cu două roți, dar în același timp în ~30% dintre accidentele totale sunt implicați motocicliști. (sursa: https://www.keeptalkinggreece.com/2019/08/22/greece-motorcycle-deaths/)
Într-un raport al Poliției Elene se arată că 87% dintre accidente se produc în oraș, în cartiere, ceea ce mă duce cu gândul că există o legătură directă cu obiceiurile pe două roți pe care vi le-am prezentat.

Cu toate astea, Grecia se află pe locul 7 în ceea ce privește numărul morților din cauza accidentelor rutiere,cu 65 morți/1M locuitori) locul întâi fiind ocupat, ca și anul trecut, ca și acum 2 ani, de … ați ghicit? – România cu 96 morți/1M locuitori.

Având în vedere toate aceste aspecte, cred că se înțelege de ce nu putem să mergem și noi “ca în Grecia” sau Italia sau Spania? Având o infrastructură mai proastă, cumva predispusă la accidente, ar fi o nebunie completă să preluăm din obiceiurile riscante ale grecilor. Asta nu insteamna că nu putem să preluăm lucrurile bune de la ei, mi-ar plăcea să vedem și la noi mașini care opresc la semafor lăsând spațiu suficient pentru motocicliști, mi-ar plăcea să văd șoferi și motocicliști mai conectați la trafic mai atenți și dar în același timp mai relaxați când un alt participant la trafic greșește.

2 thoughts on “[Opinie] De ce nu putem să mergem și noi ca grecii?

  1. Aloha, sa stii ca in ultimii ani am vazut (dmdv) ca totusi soferii lasa spatiu sau daca te vad venind trag de volan si ce ma surprins este ca multe persoane de sex feminin se uita in oglinda cand stau in coloana si te lasa sa treci, in multe zone chiar nu au unde sa lase spatiu, legat de echipament ,fiecare merge cum vrea pe propria piele eu personal prefer sa ramana semnele de la asfalt pe echipament.

    1. asa este, mai lasa oamenii loc si la noi, insa la greci era bulevard lasat intre masini la semafor, indiferent cat de ingusta era strada, intrai lejer cu sidecase-uri. si de obicei vedeai in zare pe 200m, toti la fel, aliniati…daca era unu iesit din rand, cel mai probabil era turist.

Lasă un răspuns