mie. Oct 16th, 2019

[Opinie][Piața moto] Prețuri de toamnă la second-hand-uri, mereu în creștere… [2019]

Anul trecut cam în aceeași perioada, dădeam o tură pe OLX ca să vedem ce prețuri mai au motocicletele aproape de sfârșit de sezon. Cel puțin în teorie, acum ar trebuie să fie cea mai bună perioadă să găsești un preț bun la motocicleta dorită. Dacă anul trecut găsisem câteva motociclete cu prețuri interesante, de data aceasta m-au dat complet peste cap prețurile. Au ajuns motocicletele second-hand mai ceva ca vinurile și nu vorbim de modele rare sau ediții limitate.
De la an la an mă minunez de evoluția prețurilor, mai alese ale motocicletelor de prin 2006-2009, adică motociclete care au cel puțin 10 ani.
O categorie aparte o constituie segmentul supersport. Aici indiferent că este vorba despre Honda,Kawasaki,Suzuki sau orice alt producător, este imposibil să nu gășiți un anunț care să vă pună pe gânduri sau să vă întrebați în ce an suntem de fapt.
CBR600RR reprezintă de departe cea mai interesantă opțiune, sunt o groază de anunțuri care te lasă cu gura mască.

De exemplu un CBR 600RR din 2007,”Rulaj-19800 Km Accesorii în valoare de 10.000 EUR:Evacuare-Arrow full racing exhaust,Roți-Marchesini Racing Forged Aluminium Wheels,Cauciucuri-Dunlop D211 GP Racer M față și M spate…”, costa 6.300Eur,în condițiile în care un CBR600RR nou în 2007 se invartea pe la 7.900EUR. Până să vorbim de preț, sunt profund impresionat de bogăția de accesorii în valoare de 10.000Eur mai ales că dacă citești găsești trecute aici cauciucuri Dunlop D211 și lanțul schimbat la 18.000km…accesorii… Să zicem că era altă putere de cumpărare, inflație, etc… însă colegul nostru Alex a vândut în 2014 un CBR600RR de-a dreptul impecabil (Alex fiind maniac cu motocicletele), ce-i drept nu la fel de “accesorizat cu cauciucuri Dunlop D211”, dar mai avea un parbriz Puig, o manetă Rizoma… cu 4.500Eur.
Continuam pe acelasi segment de supersport, GSX-R 600 este o alta “piesa de colectie” :
“Vand suzuki gsxr k8 in stare foarte buna.25.000km.unic proprietar in ro(al doilea proprietar al motocicletei)…5.800Eur . K8…adica o motocicleta de 11 ani, al carui pret in 2008 de noua era tot pe la 7,800Eur, s-a depreciat in timpul asta cu doar 25% .

Apoi am trecut la o categorie la fel de populară ca supersportivele, motocicletele naked, și am început căutările cu favorita mea, Kawasaki Z750. Având în garaj modelul 2008 cu ABS, cumpărată în 2014, încă îmi aduc aminte prețurile. Primul anunț care mi-a ieșit în față ochilor a fost de aur: Kawasaki Z750 2006, anunț sec “Belgia primul proprietar 19000 km”, preț 5.500EUR.(*intre timp anuntul a fost sters). Eu când mi-am cumpărat zetul în 2014 prețurile variau cam de la 3.200 la 4.000Eur, în funcție de dotări și variante, însă vorbim de modelul de după 2007. Ce s-a întâmplat între timp de un zet din generația anterioară, fără ABS, să coste 5.500EUR, nu știu.
Apoi am găsit o motocicletă similară cu a mea, 2008, ABS, aceeași culoare, cu 41774Km, singurele lucruri în plus fiind un Suport + Topcase și suporți pentru side-caseuri. Prețul 4.299EUR( între timp a devenit 3.900Eur). Din nou, greu de explicat ce s-a întâmplat între timp, însă în 2014 o astfel de motocicletă cu doar 15.000Km costa în jurul la 3.500EUR, practic o creștere de aproximativ 20%.
În schimb motocicletele mai noi, după 2014 par să aibă prețuri mai apropiate de adevăr. Un prieten care, negăsind un Z750 pe placul lui și de încredere, și-a luat în același în 2014, noul model proaspăt apărut Z800, plătind la reprezentanta aproape 8.000Eur, de fapt prețul era 7.200EU dar și-a mai pus niște accesorii. După doi ani a vândut motocicleta cu 6.000Eur. Acum am găsit 3 astfel de motociclete la vânzare , cu preturi de la 5.400Eur la 5.850EUR, ceea ce par niste preturi rezonabile. Mai erau ce-i drept niste anunturi pe la 6000+ Eur…

Și aici m-am oprit, am zis suficient. Acum știu că prețurile motocicletelor au și o componentă emoțională și fiecare poate cere cât vrea pe propria motocicletă, însă ce se întâmplă în ultimii ani mi se pare lipsit de logică. Exemplul cu zet-urile mi se pare cel mai elocvent. De ce să dai 5.000Eur pe o motocicletă de acum 10 ani, când poți să mai pui 500-1000eur și să-ți iei una din 2015-2016, poate chiar și una nouă dacă te mai forțezi un pic.
După părerea mea o metodă obiectivă de stabilire a prețului unei motociclete second hand și la care ar trebui să se gândească cumpărătorii unei motociclete s-h când se uită la anunțuri, o reprezintă metodologia de calculare a despăgubirilor de către asigurători.
Valoarea actuală = valoarea nouă – uzură valorică, uzură valorică ce se calculează conform tabelului de mai jos*.

De ce spun asta, pentru că în cazul unui accident, aceea va fi valoarea cu care vei fi despăgubit, indiferent de toate optionalele și tobele Akrapovic made în china și butoiasele de lichid de frână fake Rizoma.
Mai demult am avut un prieten care a avut un accident cu o motocicletă care avea un pic peste 6 ani și pe care plătise 4.600Eur. Devizul de la service a fost de 4.500Eur, deși motocicletă nu avea mari pagube, însă erau câteva piese scumpe cum ar fi bordul electronic, iar asigurătorul folosind tabelul de mai jos i-a propus 3.200Eur plus așa zisă epava, motocicletă fiind funcțională.

Nu zic că este cea mai bună metodă, în plus pot există cazuri când vrei neapărat un anumit model dintr-un anumit an, doar că este și asta o metodă de a lua o decizie dacă merită sau nu cumpărarea unei motociclete sau să vezi dacă este prețul corect.
În ritmul acesta, motocicletele second-hand o să ajungă să “prindă” din urmă la prețuri motociclete noi, ceea ce nu e rău,atunci devizia va fi mai ușoară având în vedere că de pe la 6.500Eur sunt suficiente motociclete noi, care au mai multă tehnologie și performanțe mai bune decât motocicletele de acum 10 ani.

*TABELUL COEFICIENŢILOR DE UZURĂ Nr. 1
pentru vehicule a căror masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 3,5 t şi pentru cele al căror număr de locuri pe scaune nu este mai mare de 9

Ani Coeficient de uzură (%)                    întreţinere:

……………………………………………bună………….. medie ………. satisfăcătoare
Pana la 6luni ……………………….. 0% …………….. 4% …………………. 6%
6 luni – 1 an………………………….. 4% …………….. 9 % …………………13%
1an – 1an si 6 luni ………………..10% ……………..18% …………………28%
1an si 6 luni – 2 ani …………….. 15% ……………..28% ……………….. 35%
2 ani – 2 ani si 6 luni …………… 20% ……………..33% ………………. 40%
2 ani si 6 luni – 3 ani …………… 24% ……………. 37% ……………….. 45%
3 ani – 3 ani si 6 luni ………….. 28% ……………. 42% ……………….. 50%
3 ani si 6 luni – 4 ani……………. 32% …………… 45% ……………….. 53%
4 ani – 4 ani si 6 luni …………….35% ……………. 48% ……………….. 56%
4 ani si 6 luni – 5 ani ………… 41% ……………. 52% ……………….. 59%
5 ani – 5 ani si 6 luni ………….. 45% …………….. 55% ……………….. 62%
5 ani si 6 luni – 6 ani…………… 48% …………….. 58% ……………….. 65%
6 ani – 6 ani si 6 luni …………… 51% ……………. 62% ………………… 69%
6 ani si 6 luni – 7 ani …………… 53% ……………. 65% ………………… 72%
7 ani – 7 ani si 6 luni……………. 56% ……………. 67% …………………. 75%
7 ani si 6 luni – 8 ani …………… 58% ……………. 70% …………………. 78%
8 ani – 8 ani si 6 luni …………… 60% ……………. 72% ………………… 80%
8 ani si 6 luni – 9 ani……………. 61% ……………. 73% …………………. 82%
9 ani – 9 ani si 6 luni ……………. 62% …………… 74% …………………. 84%
9 ani si 6 luni – 10 ani ………….. 63% ……………. 75% ………………… 85%
Peste 10 ani ………………………… 63% ……………..75% ………………… 85%
mai multe detalii www.csa-isc.ro/files/anexe/a311605.pdf

Lasă un răspuns