vin. Mar 22nd, 2019

[Rally Raid]Dakar-cum a început totul, cum a ajuns în America de Sud și cine sunt favoriți în 2019

Povestea raliului Dakar începe acum mai bine de 40 de ani în Africa,în 1977, când francezul Thierry Sabine, în timpul cursei Abidjan-Nice se pierde în deșertul Tenere. Impresionat de ce a găsit acolo, s-a gândit că ar putea fi locația perfectă unde piloții pasionați de off-road ar putea să-și testeze limitele lor cât și ale mășinilor și motocicletelor. Așa că la sfârșitul anului următor, în decembrie, organizează prima cursa de la Paris la Dakar, cursa fiind mai mult o întâlnire între prieteni, dispuși să-și testeze mașinăriile și capacitățile în deșert. Pe 26 Decembrie în piața Trocadero, 182 de vehicule au fost prezente gata pentru Dakar. Dintre acestea doar 74 au reușit să ajungă la final. Drintre cei ce au terminat cursa, Cyril Neveu, pe o Yamaha 500XT, și-a asigurat numele în istoria competiției fiind primul câștigător la clasa moto.
Din păcate ediția din anul 1986 este marcată de moartea lui Thierry Sabine. Acesta are un accident de elicopter în Mali în timpul unei furtuni de nisip.

Thierry Sabine

Cu timpul, raliul capătă cât mai mulți adepți, de la an la an atrăgând mai mulți aventurieri, dar tot o dată și interesul marilor uzine auto și moto care văd cursa ca pe un bun prilej de test, la startul ediție 1988 fiind prezente peste 600 de vehicule.
În anul 1991 începe perioada de dominație a lui Stéphane Peterhansel, care la a 3-a participare cu o motocicletă Yamaha, reușește să câștige cursa. Apoi mai reușește să obțină victoria la categoria moto în 1992, 1993, 1995, 1997 și 1998, ulterior reușind să câștige și la categoria auto de 7 ori, fiind supranumit Mr.Dakar.

Stéphane Peterhansel

Ediția din 1992 este una cu totul specială, întrucât participanții trebuie să parcurgă peste 12000Km de la Paris până la Cape Town în Africa de Sud. Câștigătorul la clasa auto este Hubert Auriol, care în urmă cu câțiva ani câștigase raliul și la clasa moto, devenind astfel primul pilot câștigător la două categorii.
În 1999 apar primele probleme de securitate pe tărâm african. În timpul etapei a 12a, între Néma și Tichit, aproximativ 50 de echipaje sunt jefuite sub amenințarea armelor, fiind furate chiar și mașini, totuși raliul continuă.
Editia din 2000 are un traseu aparte, pentru a marca noul mileniu, dar și pentu a evita Mauritania. Cursa începe la Dakar și se termină la Cairo, la poalele piramidelor. Și această ediție este marcată de probleme de securitate. În urmă unor amenințări primite, organizatorii decid să anuleze 4 etape din Nigeria, iar concurenții au fost transporati cu avionul de la Niamey la Sabha,Libia, de unde s-a reînceput raliul.

Ediția din 2007 a adus la start probabil cei mai mulți rideri, nu mai puțin de 231 motocilisti pornind din Lisabona spre Dakar. Din păcate avea să fie ultima dată când raliul se ținea pe pământ african.
În 2008, ar fi trebuit să fie a 30-a ediție a Raliul Paris-Dakar. Cu o zi înainte de începutul cursei,pe 4 Ianuarie, organizatorii competiție, la sugestia guvernului francez, decid anularea cursei din motive de securitate. Cauza, amenințări teroriste ce vizează competitorii, mai ales pe cei francezi(în urmă cu câteva zile, 4 turiști francezi fuseseră omorâți în Mauritania). Este momentul definitoriu pentru cea mai cunoscută și cea mai periculoasă cursa de rally raid din lume, moment ce determină mutarea raliului Dakar de pe continentul African pe cel Sud American.
Mutarea nu a diminuat spectacolul și nici dificultatea acestei curse, raliul Dakar rămânând cea mai dificilă cursa de rally-raid din lume.
Mai multe despre istoria de peste 40 de ani a acestei curse, găsiți în cele 262 de pagini ale Dakar Historic Book.

Revenind la zilele noastre , la clasa moto, vor lua startul pe 6 Ianuarie, 149 de rideri, printre ei , sperăm noi, și românul Mani Gyenes. Sperăm, pentru că la acest moment nu este încă sigur dacă starea fizică îi va permite lui Mani să participe la raliu.
Ca și în anii trecuți, principalii favoriți sunt piloții echipelor sprijinite de producătorii moto. KTM îl au pe câștigătorul en-titre MATTHIAS WALKNER, alături de alți doi foști câștigători ai raliului, Sam Sunderland și Toby Price,aceștia fiind sprijiniți de Luciano Benavides, Antoine Meo și Laia Sanz. Yamaha vine cu Adrien Van Beveren ca vârf de lance urmat de Xavier de Soultrait,Rodney Faggoter și Franco Caimi. Honda aduce la start 5 piloți cu foame de victorie Joan Barreda, Kevin Benavides, Ricky Brabec, José Ignacio Cornejo și Paulo Gonçalves. Tot printre favoriți se numără și PABLO QUINTANILLA de la Husqvarna, dublu campion mondial de Rally Cross-country sau Michael Metge ce concurează anul acesta pe o motocicletă Sherco.
Rămâne să vedem începând cu 6 Ianuarie cum se vor descurcă favoriți și ce surprize vor apărea în dunele de nisip din Peru.

Lasă un răspuns