vin. Dec 13th, 2019

[VIDEO][TEST] KTM 1290 Super-Adventure-S în Andaluzia la Motorcycle Paradise by LoveForRide.com

Una dintre motocicletele testate în cadrul Motorcycle Paradise by Love for Ride din Spania, a fost KTM-ul 1290 SuperAdventure-S. Când am ajuns acolo în prima seară mai mulți dintre cei prezenți mi-au sugerat să încep cu KTM-ul a doua zi, pentru că este o bestie. Ceilalati fiind în Spania de câteva zile, merseseră deja cu ea și au fost impresionați de puterea motorului V-2. Așa că a două zi dimineață eram #ReadyToRace pe șosele virajate din Andalusia.

Faza pe hârtie
Nefiind un fan al adventure tourerelor de mari dimensiuni în general , nu știam prea multe despre KTM-ul 1290 SuperAdventure-S, în afară de fața de alien nu-mi atrăsese atenția niciodată. Știam totuși că are cel mai puternic motor din acest segment, fiind vorba de V2-ul de 1301cc de pe Super Duke, un pic mai potolit însă, pentru Super Adventure dezvoltand 160cp@8750rpm și un cuplu de 140Nm@ 6.750 rpm. Și mai știam că varianta S, deși este capabilă să atace orice drum indiferent dacă este cu asfalt sau nu, este orientată mai mult spre stradă, spre touring sportiv, fiind oarecum situată între Super Duke GT și Super Adventure-R. Super-Adventure-ul S vine cu un pachet de electronică impresionant: suspensii semi-active, cornering traction control și ABS, ecran TFT de 6’5″ cu conectivitate la smartphone, keyless start. Pentru a se descurcă decent și atunci când asfaltul se termină, pe față avem o roată de 19″ alături de o furcă WP cu o cursa de 200mm(*amortizorul spate WP are tot 200mm cursa). Tot legat de suspensii, avem 4 moduri pre-setate: Street, Sport, Confort și Off-road. Pornind de la aceste pre-setări se pot face mici ajustări din meniul motocicletei. De asemenea există și pre-setări pentru pre-load, în funcție dacă se merge singur, cu pasager, cu bagaje sau cu pasager împreună cu bagaje.
Vorbind de moduri presetate, există 4 moduri pentru felul în care este livrată puterea: Sport, Street, Touring și Off-Road. Pe lângă harta de putere, în funcție de modul ales fiind modificați și parametri ce țin de ABS și Traction control.
Greutatea întregului pachet fără lichide este de 215Kg, probabil că la plin, cu rezervorul de 23L ful, ajunge undeva aproape de 250kg.

Faza pe stradă
Fiind prima zi de Motorcycle Paradise, deși primisem câteva trasee de la organizatori pe care puteam să mă duc singur, am decis să merg împreună cu grupul. La primul contact, până am scos-o din garaj, cât m-am mai învârtit prin orășelul în care stăteam, mi s-a părut cam aspră, ușor neșlefuită, din prisma butoanelor pătrățoase de pe ghidon și a ronțăitului motorului V2 la turații joase(* sub 4000rpm). Știu, o să ziceți “cine merge așa?”…însă am fost uimit să constat că în această zona a Spaniei, lumea merge foarte corect, respectând toate indicatoarele. Ei bine motorul de pe KTM nu este ideal pentru a merge în coloană cu a întâia-a două, pe la 2-3000rpm, este foarte “nehotarat” ca orice V2 și asta este compromisul pe care trebuie să-l accepți.
O dată ieșit din oraș, am dezlănțuit toată forță motorului în modul Sport. Am rămas un pic în urmă special, cum face toată lumea la test-ride-uri, ca apoi să dau drumul la urgie. Este foarte posibil că cei din față să fi auzit strigătele mele de uimire din cască. Într-adevăr propulsorul este o bombă, însă nu asta m-a impresionat cel mai tare. La ce mă refer, vedeți în clipul de mai jos. Dacă nu aveți răbdare puteți să derulati mai jos unde veți găși pe scurt ce mi-a plăcut și ce nu la această motocicletă.

Ce mi-a plăcut
Probabil că toată lumea se așteaptă să zic de motor, care este într-adevăr extrem de puternic, mai ales în modul Sport oferindu-ți niște acceleratii compartive cu superbike-urile sau hypernakedurile actuale.
Însă mie mi-a plăcut și mai mult modul în care se mișcă motocicleta. Mi se pare de-a dreptul senzațional cât de ușor se schimbă de pe o parte pe cealaltă, cât de tare poți să iei cu ea curbe foartre strânse. E de-a dreptul impresionant cum cei de la KTM au reușit să facă ceva atât de mare să fie atât de agil. Ciclistica extraordinară combinată cu cornering traction control și ABS, fac motocicleta să se miște exemplar pe stradă. Oarecum ciudat, mi-a plăcut mai mult cum s-a simțit pe drumurile virajate de munte în modul Street combinat cu suspensia pe modul Confort.
Poziția foarte confortabilă, atât pe șa cât și ridicat în scărițe. Deși șaua este cam tare și s-ar putea să începi să o simți după vreo 200km, poziția scărițelor face ca picioarele să stea relaxate. Mi-a plăcut că poți să fii #ReadyToRace fără să stai ghemuit, încordat.
Mi-au plăcut modurile de mers și felul în care se schimbă răspunsul motorului. Dacă la alte motociclete uneori diferențele nu sunt foarte mari, în cazul KTM-ului mi-a plăcut cum se schimbă livrarea în modul Rain. Ne-a prins o ploaie destul de puternică la întoarcere și mi-a plăcut cât de lin învârtea roata chiar și când am bruscat în mod voluntar accelerația, asta și pentru că în modul Rain puterea este limitată la 100cp. *și în modul off-road puterea maximă dezvoltată de motor este de 100cp însă modul de livrare este diferit.
Mi-a plăcut foarte mult ideea cu spațiul waterproof pentru telefon de lângă bord cu priză USB inclusă.

Ce nu mi-a plăcut
Reflexia ecranului TFT mi-a jucat multe feste, mai ales în modul day când fundalul este alb, de multe ori mergând cu soarele în spate nu am putut citi unele informații de pe bord. Din ce am mai vorbit cu alți posesori de KTM 1290 Super-Adventure-S, se poate diminua această problema prin aplicarea unei folii.
Cum ziceam mai sus, caracterul ușor impredictibil al motorului V2 până în 4000rpm este ceva ce trebuie să-l iei că atare și ceva ce s-ar putea să-i deranjeze pe cei obișnuiți cu finețea unui 4 în linie.
La viteze mari înspre și peste 200Km/h, devine instabilă. Cu siguranță că nu pentru asta a fost concepută, oarecum te-ai aștepta la asta de la o motocicletă adventure touring, dar în același timp având în vedere motorul puternic, te-ai fi așteptat ca inginerii austrieci să se fi concentrat și la aspectul asta.

După părerea mea KTM-ul 1290 Super-Adventure-S este soluția perfectă pentru cei au avut sau au superbike-uri, s-au dat sau se dau pe circuit și vor să treacă și la latura turistică a motociclismului. Pentru cei din această categorie, orice tourer normal li s-ar părea prea liniștit. Probabil Super-Adventure-ul S este cea mai capabilă motocicletă de ale satisface toate nevoile celor ce vor o motocicletă rapidă, agresivă, pe care o poți conduce și pe asfalt și pe lângă și care oferă un confort superior.Daca ai de gand sa stai mai mult in afara asfaltului, fratele Super Adventure R cu roata de 21″ s-ar putea sa fie o optiune si mai buna. Pe mine m-a cucerit, nu neapărat cu puterea motorului ci cu agilitatea ei și cu ușurință cu care poți să iei curbe strânse la viteze mari. Din păcate în cele două zile în care am mers cu ea, am ieșit prea puțin de pe asfalt, așa că nu pot să-mi dau cu părerea despre capabilitățile în off-road, însă pe asfalt este probabil una dintre cele mai capabile motociclete adventure touring și dacă vreodată aș vrea să-mi iau ceva din această categorie 1290 Super-Adventure ar fi pe lista scurtă, în primele 3 opțiuni.

  • 9.5/10
    Motor - 9.5/10
  • 9/10
    Ciclstică , manevrabilitate și frâne - 9/10
  • 9.5/10
    Dotări standard - 9.5/10
  • 9/10
    Fun factor - 9/10
  • 8.5/10
    Raport calitate / preț - 8.5/10
9.1/10

Rezumat

Date tehnice

Motor: 2 cilindri in V 75°, 1301 cc
160cp@8,750 rpm
140Nm@6,750 rpm
Ride by wire cu 4 moduri: Street,Sport,Rain, Off-road
Roata fata: 120/70 x 19
Roata spate: 170/60 x 17
Frana fata : etrieri Brembo cu 4 pistonase, montati radial pe discuri de 320mm
Frana spate : Brembo cu doua pistonase pe mono disc 267mm
Garda la sol: 220mm
Inaltime sa: 860mm
Greutate la gol: 215Kg
Capacitate rezervor carburant 23L
Consum mediu in testul nostru:6.6L/100Km
Pret: incepand de la 17.800Eur

Lasă un răspuns