vin. Noi 27th, 2020

[Tip’N’Tricks] 5+1 Sfaturi pentru o toamnă frumoasă pe două roți

Toamna este o perioadă superbă de mers cu motocicleta. Este mai puțin trafic pe drumurile secundare, culorile pădurilor oferă tot timpul un spectacol, aerul este mai curat și mai răcoritor. Însă chiar dacă putem fi ademenniti temporar cu vremea neobișnuit de caldă pentru această perioada și de cerul însorit , realitatea este că iarna se apropie, lumina zilei se micșorează, temperaturile scad, iar frunzele din copaci cad. Iată ce trebuie să avem în vedere, pentru o toamnă reușită pe două roți :

1. Ziua este mai scurtă. Dacă în vara plecai dimineața la 7am pe lumină și te întorceai seara la 9pm, acum timpul de mers pe lumină scade sub 10 ore. Ia în calcul acest lucru când pleci la drum sau când îți planifici o excursie pe două roți. Asta înseamnă că ar trebui să te uiți la ture mai scurte sau să spargi traseul în segmente cu mai puțini kilometri pe care să-i faci pe lumină. În plus, dacă foloseșți o vizieră fumurie, ar fi bine să îți iei la tine și viziera clară. Nu știi niciodată cum evoluează ziua. Desigur, nu este nicio problemă în a merge noaptea cu motocicleta, mai ales dacă ești bine îmbrăcat, pentru că după lăsarea serii, temperaturile scad vertiginos.

2. Temperaturi mai mici și variații mari. Dacă te uiți pe o prognoză meteo, nu fi păcălit de maxima arătată. Poți să ai 20+ de grade după prânz ( de obicei intervalul 13-15 este cel mai călduros din zi), dar dimineața și seara, temperaturile să fie mult mai scăzute, poate chiar sub 0 grade în timpul nopții. Verifică prognoza pe ore(*noi folosim meteoblue.com si ventusky.com) și îmbracă-te ca atare. Aici devin utile echipamentele cu mai multe straturi sau cu mesadă ce poate fi pusă/dată jos când este nevoie. Poți folosi și principiul foii de ceapă și să-ți iei la tine mai multe straturi de bluze termice, însă nu exagera, nu vrei ca hainele să-ți limiteze mișcările. Foarte importante sunt extremitățile: picioarele, mâinile și capul. Puteți folosi șosete mai groase de schi, cagule și mănuși moto de iarnă (*dacă nu aveți mănuși moto de iarnă, puteți improviza cu mănuși subțiri sintetice pe care să le purtați pe sub mănușile moto propriuzise, și ca să le faceți și ‘waterproof’, puteți să adăugați între ele o pereche de mănuși de plastic de la benzinărie).

3. Cauciuri reci. Temperaturile scăzute ale aerului și asfaltului influențează foarte mult și temperatura cauciucului și implicit aderența acestuia. Un cauciuc moale, care avea o aderența excelentă vara în zilele călduroasă, se comportă total diferit la 10 grade. Adaptați în consecință stilul de mers, renunțați să înclinați motocicletă excesiv și adoptați un stil de mers cât mai fluid, fără a brusca motocicleta, atât pe accelerație cât și pe frânare. Puteți verifică din când în când aderența, frânând mai puternic cu spatele, pentru a vedea dacă sunt diferențe de comportament față de vară. De asemenea diferențele de temperatură pot afecta și presiunea din cauciuri, mai ales dacă vă lăsăți motocicleta afară peste noapte. De aceea este bine înainte de plimbare să verificați și presiunea din cauciucuri.

Exemplu Dunlop D213 GP Pro

4. Frunze pe jos. E frumos să treci printr-o grămadă de frunze aurii pe jos, să vezi în oglindă cum se ridică în urma ta, știm asta. Dar mai știm că poate fi foarte periculos. O dată pentru că asemenea unei băltoace, nu poți să știi exact ce este sub acele frunze, iar dacă mai adaugi și puțină umezeală, de exemplu puțină rouă de dimineață, lucrurile devin și mai periculoase. Sfatul nostru este să stați departe de frunze și iarbă tăiată, dacă le întâlniți pe asfalt. Atunci când ajung între cauciuc și asfalt, sunt foarte alunecoase și puteți fi surprins de un derapaj ne-așteptat. Dacă ajungeți cu roțile peste frunze, mergeți cu precauție, cu motocicleta cât mai dreapta și fără acceleratii sau frânări bruște.

5. Suprafețe cu gheață. Să zicem că vrei să te duci pe un drum de munte și nu știi că acolo cu o seară înainte temperaturile au fost sub 0 grade. Dimineața, pe drum este soare care te încălzește și-ți dă impresia că este mult mai cald decât în realitate, iar pe parcurs ce urci temperaturile scad. Tu îți păstrezi stilul de mers, pentru că…este soare, este uscat, este frumos afară, e și păcat să nu te bucuri de așa zi… dar la un momentdat după o curbă strânsă, intri într-o bucată a munteleui ce stă mereu în umbră, care ce crezi?… are o pojghița fină de gheață. În momentul acesta nu ai decât să ții motocicleta cat mai dreapta și să te încordezi din toate sfincterele în timp ce îți vin în minte rugăciunile pe care le-ai învățat când erai mic. Întâmplarea nu este ficțiune, mi s-a întâmplat o dată pe Transbucegi pe malul lacului Bolboci și marele noroc al meu atunci a fost că era zăpadă înghețată, în care se formaseră niște făgășe destul de înalte, iar în momentul în care am alunecat, am intrat pe un astfel de făgaș care a ținut motocicletă dreaptă și n-am căzut.

5+1. Mai puțini motocicliști pe străzi. De ce ar trebui să te intereseze acest lucru? O dată ar trebui să te intereseze pentru că dacă ai o problemă cu motocicleta, atunci probabilitatea ca un alt motociclist să treacă și să te ajute este mult mai mică. Însă cel mai important aspect este legat de faptul că fiind mai puțini motocicliști pe străzi, se schimbă și comporatamentul șoferilor auto. Este foarte probabil ca “cei care nu ne văd” vara, să nu ne vadă nici toamna, mai ales pentru că nu se așteaptă să mai întâlnească motocicliști pe străzi. Așa că fiți vigilenți, rămâneți precauți și conectați la tot ce se întâmplă pe stradă și încercați să vă faceți cât mai vizibili, pentru că este păcat să trebuiască să auzi replică “nu te-am văzut frate“, aproape de sfârșitul sezonului.[Tips&Tricks] Despre vizibilitate – Cum să fii văzut mai bine în trafic

În afară de cele prezentate mai sus, noi la motoroute.ro, ne schimbăm un pic și atenția în ceea ce privește drumurile pe care le alegem pentru plimbare. După închiderea Transfăgărășanului și a Transalpinei, începem să ne reorinetam spre drumuri care nu mai ajung la altitudini mari, alegând mai degrabă drumuri pe dealuri sau drumuri ce duc mai mult în sud, unde temperaturile sunt încă blânde.

Noi credem că este un timp potrivit pentru fiecare drum și nu primești nicio medalie de onoare dacă parcurgi un drum de munte în niște condiții foarte grele și riscante, în care nici măcar nu te bucuri pe deplin de frumusețea acelui loc.
Este adevărat că la început, am tras cât am putut de primul sezon, ajungând de multe ori să ne tremure genunchii pe rezervorul de metal al motocicletei, sau să ne încălzim mâinile băgându-le la motor, însă privind înapoi nu credem că merită efortul și riscul aferent.
Drumurile respective vor fi acolo și la anul, în timp ce tu, un motociclist începător, fără experiență, s-ar putea să nu mai fii, tocmai din cauza entuziasmului prea mare care te-a făcut să uiți unele sfaturi și să comiți o greșeală.
Știm că “motocicliștii adevărați merg pe orice vreme”, însă mai știm și că motociclistii merg pentru plăcerea drumului, iar pentru asta, avem nevoie atât de vreme cât și de vremuri bune.

2 thoughts on “[Tip’N’Tricks] 5+1 Sfaturi pentru o toamnă frumoasă pe două roți

  1. La franarea cu spatele se duce motorul sanie, am incercat azi dimineata de mai multe ori, in consecinta viteza mai mica si franat si cu fata si cu spatele, in schimb am “incurcat” echipamentele, este cazul de atrece la cel de iarna.O toamna minunata

Lasă un răspuns