mie. Dec 2nd, 2020

Touring în România cu scuterul

Mulți șoferi cât și motocicliști au un sentiment de superioritate atunci când întâlnesc un scuter în trafic. Unii consideră că ar fi vorba despre o subspecie de participant la trafic, căruia cumva i se face o favoare că este lăsat să împartă strada sau șoseaua cu ei. În România și nu numai, pentru cei mai mulți mărimea contează. Și mai contează și puterea farurilor LED. De aceea respectul primit în trafic se schimbă când ești cu un maxi-scuter de 2.2m echipat cu un motor 560cc, cu faruri full LED, așa cum este Yamaha T-Max 560.

Recunosc și mie mi s-a întâmplat să trec pe lângă scuteristi fără să-i salut sau să-i întâlnesc pe drumuri prin țară și să mă întreb “ce o fi cu ăștia pe aici?” de parcă este o regulă scrisă undeva că nu poți să iesi din oras cu scuterul. Ca să înțeleg mai bine cum stau lucrurile, am decis să fac o tură mai lungă, un pic peste 500km prin România, cu un maxi-scuter și concluziile au fost surprinzătoare, cel puțin pentru mine.

Înainte de această tură, mersesem aproximativ o lună prin București și împrejurimi numai cu scutere. Am mers cu Piaggio Medley 125, Honda Forza 300, Vespa 300GTS, Yamaha Xmax 300…și de aceea am putut să văd cum se schimbă comportamentul șoferilor în funcție de tipul scuterului cu care ești. Pe Medley și Forza 300 mi s-a părut că am fost cel mai inofensiv și cel mai puțin deranjant pentru cei din trafic,poate că din cauza că ambele aveau topcase, aveam probabil un aspect mai cuminte, de navetist, eram cumva bine văzut în oglinzile lor datorită luminilor LED, apoi pe Vespa, deși era un scuter de 300cc, mulți aveau impresia că sunt pe o jucărie, unii erau ușori amuzați, alții se uitam cumva admirativ, cert este că si daca faceam vreo magarie, puteam să scap cu fața curată, fiind vorba despre un model clasic, iconic, ușor de recunoscut. În schimb Xmax-ul, poate din cauza designului mai sportiv, năștea spiritul competitiv al șoferilor la semafor. Nu cred că a fost dată să opresc primul la semafor și să nu fie cel puțin un șofer care să vrea să-mi arate cât de repede accelerează mașina lui.

Revenind la partea de touring, am plecat vineri dup-amiaza din București cu T-Max-ul și cu pasager pe autostrada Soarelui. Până la ieșirea din București, deși eram cu un maxi-scuter a cărui dimensiuni sunt mai mari decât ale unui scuter obișnuit, tot am reușit să mă strecor printre mășini și să economisesc timp, făcând cu aproximativ jumătate mai puțîn decât fac de obicei cu mașină. Adica înloc de o oră, am facut jumătate.
Apoi pe autostradă am parcurs aproximativ 50km, până la Lehliu Gara, timp în care am văzut că atât pe scuter cât și pe motocicletă, autostrada este la fel de plictisitoare. Având un cuplu maxim de 55Nm și cu o viteză maximă în specificații de 180Km/h, vă dați seama că nu am avut nicio problemă cu devansarile pe banda a două, să încurc lumea sau să mă chinui să devansez o mașină de pe bandă întâi, deși eram și cu pasager. De asemenea am sesizat că farurile LED se văd foarte bine de către șoferi, s-a întâmplat de multe ori să vin pe banda a două mai tare și să fiu lăsat să trec. Problema era după ce treceam și vedeau că e un scuter, un șofer de X6 a fost ușor rănit în orgoliu de chestia asta și a vrut apoi să-mi arate ce poate mașina lui, imediat după ce inițial trecuse pe bandă întâi…

De la Lehliu am mers spre Slobozia pe niște drumuri județene pe la Ciochina, cu mici denivelări. Acum este adevărat că T-Maxul nu este chiar un scuter oarecare, și sub aspectul inofensiv, avem multe elemente asemănătoare cu cele de pe o motocicletă, cum ar fi furca față inversată. Suspensia este un capitol unde de obicei scuterele suferă, cel mai bine se văd limitele când treci peste o îmbinare de pod mai prost realizată sau o trecere de cale ferată care nu este la nivel. În cazul de față, suspensia T-Max-ului m-a impresionat profund, având un comportament similar cu cel al motocicletelor, mult mai confortabilă decât ce întâlnisem pe celelalte scutere.

În final, am ajuns seara la Brăila, fără nicio problemă, farurile LED au luminat excelent calea, poate prea bine, uneori șoferii din celălalt sens fiind deranjați. Am stat la Brăila până duminică, timp în care m-am mai învârtit prin zonă, însă vremea nu a fost prea prietenoasă, cel puțin nu pentru poze și filmări, iar duminică m-am întors pe același drum, singură diferența fiind că am oprit lângă Slobozia, la Hermes, unde pe vremuri era copia ranch-ului Southfolk, celebru din serialul Dallas. În prezent zona este cam lăsată in paragină, multe construcții abandonate, atmosfera te ducea un pic cu gândul la un film de groază, deși mai erau alți oameni veniți la plimbare. Atracția inedită este copia turnului Eiffel care încă mai rezistă acolo.

Confort
Evident poziția pe scuter este mult mai confortabilă decât pe o motocicletă, stand cu picioarele în față asemenea unui fotoliu. Probabil însă că pasagerul se bucură cel mai mult de confortul sporit, puține fiind motocicletele care oferă atât de mult spațiu pentru pasager.
Apoi protecția la vânt este foarte bună, având un parbriz foarte mare, însă acest lucru se poate obține și pe motociclete, dacă se instalează un parbriz similar.
Ce mi s-a părut ciudat și un pic mai periculos, este senzația care o ai la viteze mari sau atunci când mergi în spatele unui TIR sau dubă de marfă. Stand în această poziție dreaptă, cu picioarele în față, cumva primeșți cu “brațele deschise” toți curenții de aer. Mi s-au părut mai puternice turbulențele în spatele mașinilor mari pe scuter, decât pe motocicletă și pot să zic că prefer poziția mai compactă pe care o ai pe motocicletă.

Manevrabilitate
Evident un scuter se manevrează mult mai ușor în oraș, asta datorită roților mai mici și unghiului de bracare mare. La drum lung sau pe drumuri virajate, un scuter o să-și arate limitele în ceea ce privește unghiul de înclinare si viteza de parcugere a unui viraj, fiind mult mai ușor să pierzi aderența dacă intri prea tare într-o curbă. T-Maxul este un caz aparte, având ampatementul mai mare tocmai pentru a oferi stabilitate la viteze mari, pierde un pic din agilitate atunci când îl dai de pe o parte pe cealaltă, însă tocmai faptul că are o ciclistica similară motocicletelor te poate păcăli, existând riscul de a uită că eșți cu un scuter și apoi brusc să simți limitele acestui fapt.

Spațiu de depozitare
Pentru acest weekend pot să zic că spațiul de depozitare ar fi fost suficient pentru două persoane dacă nu îmi luăm la mine sculele de filmare. Sub șa ai un spațiu de depozitare undeva probabil la 30L, îți încape o cască full face și-ți mai rămâne ceva spațiu, sau un rucsac de 20L și cu ceva spațiu pe lângă. Noi am mai avut un rucsac suplimentar în spate, spațiul de sub șa fiind ocupat în principal de rucsacul cu scule.Bineînțeles un topcase ar fi și mai util atât pentru treburi cotidiene cum ar fi cumpărături de la supermarket, cât și pentru ture mai lungi prin țară.

Consumul
La dus am avut un consum mediu de 5.4%. La întoarcerea în București consumul mediu afișat pentru întreagă plimbare a fost de 5.2%. De data aceasta, că să nu existe discuții, am făcut o verificare, calculând old school, plin pe plin consumul și valorile obținute au fost foarte apropiate: 5.396L/100Km, respectiv 5.226L/100Km. Bineînțeles că atunci când calculezi plin pe plin, este o marja de eroare, neputând să alimentezi de fiecare dată fix cu aceeași cantitate de benzină.

Concluzia
După 500+ km pe scuter prin România, pot să înțeleg de ce ar opta cineva pentru un scuter. Nu zic că aș renunta la motocicletă pentru un scuter când vine vorba de o tură lungă, însă este clar că un scuter are o utilitate extinsă. Poate fi folosit zi de zi în oraș mai ușor decât o motocicletă și faptul că are și un spațiu de depozitare constituie un alt avantaj pentru activitățile cotidiene. Apoi un scuter mai mare sau un maxi-scuter poate fi folosit foarte ușor de cei care fac naveta pe distanțe mari. De exemplu cineva care face naveta de la Ploiești la București. Și în ultimul rând, același scuter poate fi folosit și la plimbări de weekend, ture mai lungi sau vacanțe, toate acestea cu un consum de multe ori mai mic decât al unei motociclete sau mașini. Am văzut în service la Motodynamics, importatorul Yamaha în România, venit pentru revizie, un T-Max cu 44.000Km făcuți în doi ani. Nu cred că există exemplu mai bun că se poate face turing și cu scuterul la fel de bine ca și cu motocicleta.

Lasă un răspuns