lun. Sep 16th, 2019

[UTIL][ECHIPAMENT] Cumpărături online. Ce poate sa mearga prost?

Echipamentul moto are ca rol principal să te protejeze în cazul unui accident. De aceea este foarte important ca pantalonii, geaca,ghetele,mănușile și casca să-ți vină perfect. E foarte important ca în momentul impactului ca toate protecțiile să fie la locul unde trebuie să fie și să stea acolo să nu se miște. Imaginează-ți că dai de bordură cu genunchii și tu ai niște pantaloni mai largi, iar în momentul impactului protecțiile sunt 2 centimetri mai sus sau mai jos decât ar trebui să fie…De fapt nu vă imaginați, aveți o poză aici cu repercursiunile 🙂
La căști este cu atât mai important ca forma capului tău să se potrivească cu casca.

1. Prima problemă majoră atunci când cumperi online, fără să probezi, este să nimerești mărimea corectă. Este aproape imposibil să fii sigur 100% că ce îți comanzi ți se va potrivi. Nu este regulă nici măcar ca mărimile la aceeași marca să se potrivească de la un model la altul. Pot exista croieli diferite, forme diferite, etc. Poate doar în situația în care comanzi un anumit model al unui anumit produs pe care l-ai mai avut.
a)Cea mai recentă întâmplare de acest gen a fost în iarnă de #blackfriday când mi-am comandat de pe fcmoto.de o cască Scorpion ADX-1. Probasem mai de mult o cască Scorpion Exo 920, tot cu flip-up, știam că trebuie să-mi iau o mărime mai mare decât de obicei (XL în loc de L) și eram convins că nu o să am probleme. Când a venit casca și am pus-o în cap, toate bune și frumoase până când am închis chin-bar-ul. A început să mă strângă pe lateral,ceea ce nu mi s-a întâmplat la 920. După ce am stat 30min cu ea pe cap mi-am dat seama că nu o să pot să merg cu ea așa, nu se potrivește la capul meu pătrat și am fost nevoit să o returnez.
b)O întâmplare similară,mai veche, am avut cu o geacă Dainese de touring pe care am comandat-o de pe motocard.com. Știam că la Dainese îmi vine mărimea 54. Când a sosit geacă, îmi venea binișor, doar că surpriză, primul strat (era compusă din două geci, una subțire de vara ce ținea protecțiile și al doilea strat textil impermeabil), avea mânecile prea strâmte. Inițial am zis că poate se mai lasă, poate o fi de la sala 🙂 , cert este că am făcut retur și mi-am luat 56.

2. A doua problemă este legată de termenul de livrare. Problema este compusă și complexă. O dată ține de rapiditatea cu care firma de la care cumperi, găsește produsele în depozit sau la furnizori și le expediază, iar a două oară ține de norocul pe care îl ai cu firma de curierat. Că o mică paranteză, nici DHL-ul nu mai este ce a fost, dacă mai ai noroc să aibă subcontract cu Urgent Cargus (probabil cea mai proastă firma de curierat din România), nici rugăciunile la biserica nu o să te ajute.
Sfatul principal este să nu lași cumpărături de acest gen pe ultima sută de metri, dacă știi că urmează să pleci într-o tură mai lungă și ai nevoie de ceva,nu avea încredere în timpul de livrare afișat pe site.
Al doilea sfat: evita să faci cumpărături la început de sezon (Aprilie-Mai) sau de #BlackFriday. Două exemple în acest sens, din păcate ambele cu fcmoto.de
a) la început de sezon acum vreo 5 ani, am făcut o comandă mai consistentă pe fcmoto.de. Cască, geacă, mănuși, ghete, blugi moto, genuchere off-road, protecții…Și am așteptat și am așteptat… După o săptămâna jumătate am reușit să vorbesc la telefon cu cineva de la ei, care mi-a spus inițial că au foarte multe comenzi de procesat, că așa e la început de sezon, apoi că așteaptă unele produse din comanda mea să ajungă de la furnizori. Cum dăduse deja ghiocelul,era sfârșitul lui Aprilie, soluția a fost să renunț la unele produse care intaziau și-mi țineau comanda pe loc sau să le înlocuiesc cu altele similare care mi-au garantat că le au în depozit. Atunci cu toate astea a durat 3 săptămâni să ajungă produsele la mine.

b) cum ziceam mai devreme, de #blackfriday anul acesta am vrut să-mi iau o cască adventure touring. Pe scurt am dat comanda pe 25/11/2018. Pachetul a fost expediat 1/12/2018, deși pe site scria expediabil în 2-3 zile lucrătoare, după care a urmat triunghiul Bermudelor, DHL+Urgent Cargus: pe site-ul DHL apărea că a ajuns în țară pe 5/12/2018, la Urgent Cargus apărea că a intrat în depozit pe 7/12/2018 și acolo a rămas. În final pachetul a ajuns la mine pe 14/12/2018 , la 3 săptămâni după ce am făcut comandă, timp în care am încercat de nenumărate ori să contactez fcmoto, DHL și Urgent Cargus, fără succes. Am făcut și o plângere la protecția consumatorului european, dar nu m-a ajutat prea mult.

3.Dacă vezi o reducere care pare prea bună ca să fie adevărată, este bine să fii circumspect. Aici nu mă refer la site-urile fantomă care au “oferte” de cășți Shoei sau Arai la 50$, acolo treaba este clară. Mă refer la site-uri serioase, care pentru a scapă de stocuri au la anumite produse reduceri substanțiale. Dacă la unele produse, nu contează vechimea foarte mult, cum ar fi cazul unei geci textile sau niște pantaloni de piele, în cazul căștilor lucrurile sunt un pic diferite. Producătorii nu recomandă degeaba înlocuirea căștilor. Deși pentru unii consideră asta un moft, “că și cu DOT-ul la cauciucuri”, este suficient să vezi câteva filmulețe cu teste de impact și de penetrare cu căști învechite la care stratul de EPS nu mai este capabil să preia și să disipe impactul.

a) La sfârșitul sezonului 2016 mă uităm să-mi schimb casca. Mă hotărâsem asupra modelului, Shark Speed-R, nu și asupra designului. Întâmplător am găsit pe www.sportsbikeshop.co.uk o mega reducere pentru varianta din fibră de carbon cu desenul lui Scott Redding. Nu eram eu prea mare fan, însă m-a atras faptu că fiind din fibră de carbon era mai ușoară cu vreo 100g de cât varianta standard. Am dat comanda, totul a mers perfect, din punctul de vedere al onorări comenzii, sportsbikeshop.co.uk s-au mișcat exemplar, singura dezamăgire a fost când m-am uitat la cască că avea data de producție Q3 2014. Nu e un capăt de țară, doar că această cască își “pierduse” în depozit deja 2 ani din cei 5 recomandați.

Cum rezolvăm sau reducem neplăcerile astea ?

1.Când cumperi fără să probezi trebuie să fii conștient că îți asumi niște riscuri. Totuși există metode să minimizezi aceste riscuri.
O metoda de a aproxima, este sa citesti review-urile altor cumparatori ai acelui produs. Se intampla undeori sa gasesti review-uri foarte utile in care oamenii spun exact ce marime au comandat, ce dimensiuni au ei si cum le vine produsul. Insa cum cu totii suntem diferiti, asta nu este o metoda 100% sigura, ci doar o aproximare.

Singura metodă de a fi sigur 100% este mai “neortodoxă” și cred că toți am făcut-o cel puțin o dată. Mă refer la faptul când te duci la un magazin local, probezi produsul și apoi dai comandă online. Nu mi se pare etic, mai ales când diferențele de preț nu sunt foarte mari.Și chiar dacă diferența de preț este mai mare, câteodată aceea diferență de preț te ferește de toate probleme pe care le-am menționat mai sus.În plus de multe ori la magazinele locale mi s-a întâmplat să primesc niște sfaturi care mi-au fost utile și m-au făcut să-mi cumpăr un produs care mi se potrivea mai bine, și nu neapărat mai scump. Desigur se poate întâmplă să-ți dorești o anumită culoare a unui produs/model care nu există în stocul magazinului, atunci nu cred că trebuie să te simți vinovat că ai probat ceva dar ai dat comandă online.

Dacă totuși ai avut ghinionul ca produsele comandate nu ți se potrivesc, este foarte bine să citeșți termeni de schimbat sau returnare pentru produse.Cel mai bine este să faci asta înainte de a comanda, că să știi ce te așteaptă.

La capitolul acesta, Motocard.com mi se pare că oferă varianta cea mai bună. Atunci când faci comandă există posibilitatea de a plăti 5EUR în plus per întreaga comandă, ca o asigurare. Dacă ceva nu îți vine sau nu ești mulțumit, îl poți returna foarte ușor, fără să mai plătești nimic. Am apelat la această varianta când am schimbat geacă Dainese și totul a decurs foarte bine, folosesc UPS pentru livrări. Desigur au trecut 2 săptămâni până am nimerit mărimea potrivită, dar nu mă grăbeam nicăieri.

Ziceam că motocard.com oferă cea mai bună varianta pentru că la fc-moto.de și motoin.de dacă ai greșit mărimea este mai costisitor. Tu trebuie să trimiți înapoi coletul pe cheltuiala ta. Totuși există o soluție mai ieftină. Poți achiziționa de pe site un așa numit “EU-return label”. Pe motoin.de costă 15.90EUR, iar pe fc-moto.de este 16.90EUR. Practic plăteșți pe site, primești pe mail eticheta pentru DHL, o lipești pe cutie și lași cutia la orice oficiu poștal de unde va fi preluată. Din experiența mea cu returnarea căștii Scorpion, a durat cam 3 săptămâni de când am lăsat coletul la poștă până când mi-au fost returnați bani pe card și este bine să printezi eticheta în două exemplare, unul să fie lipit pe cutie și al doilea pentru a completa doamnele “amabile” de la poștă.

2. Legat de termenul de livrare nu prea poți să te aperi în vreun fel. Din experiențe personale până acum doar pe sportbikeshop.co.uk nu am avut nicio problemă la expedierea coletului. Ce-i drept se poate să fi fost norocos, am dat o singură dată comandă la ei. În rest atât cu motocard.com cât și cu fc-moto.de s-a întâmplat să am întârzieri, totuși trebuie menționat că în cazul motocard.com am putut comunica ușor cu ei și întotdeauna au fost amabili, chiar mi-au oferit variante alternative, reduceri…atunci când au greșit. Iar legat de firmele de curierat, până acum, în cazul meu, UPS a livrat întotdeauna la timp, cu DHL am mai avut surprize, mai ales de când au recurs la subcontractori în România.

3. Legat de data de producție, poți să trimiți un mail sau să încerci să contactezi magazinul să întrebi acest detaliu, însă nu știu dacă cineva se va duce în depozit să verifice și să-ți răspundă. Eu mărturisesc, până la aceea comandă nici nu m-am gândit la acest aspect. De asta este mai simplu când ai produsul în mâna și îl vezi cu ochii tăi pe toate părțile, poți să iei o decizie fiind mai bine informat. O variantă de a aproxima data de fabricație a produsului este să cauți un catalog al producătorului sau un review și să vezi din ce an este modelul/design-ul respectiv.

Acum depinde de fiecare cum preferă să-și cumpere echipamentul. Eu în general prefer să mă duc în magazine fizice, locale, să pot proba, să mă asigur că lucrurile pe care vreau să le cumpăr îmi vin, să văd exact din ce material sunt făcute. Până acum am cumpărat online doar dacă am vrut un design sau model anume pe care nu l-am găsit local. Acum după ultima aventură cu casca adventure, după câte bătăi de cap am avut, am decis să mi-o iau dintr-un magazin local sau cel puțin să mai aștept până la SMAEB 2019.

Dacă aveți alte întâmplări neplăcute sau alte sfaturi, le puteți scrie în secțiunea de comentarii.

Lasă un răspuns