Deşi vremea a fost bună cu noi anul acesta şi am avut parte de o toamna târzie, ultimele zile de ploaie şi temperaturi scăzute ne-au adus aminte că totuşi suntem în Noiembrie şi vorba poetului…. ”winter is coming”. Dacă eşti la fel de entuziasmat cum eram eu în primul an cu mobra, probabil o zi cu soare şi asfalt uscat, indiferent de temperatura, este suficientă pentru a ieşi la plimbare.


M-am gândit să scriu câteva lucruri legate de mersul cu motocicletă iarnă învăţate fie de la motociclişti veterani fie învăţate pe propria piele(la propriu).
În primul rând să vorbim despre “materialul de concurs”, despre motocicletă. Atunci când mergi la temperaturi scăzute cauciucurile devin foarte importante. Calitatea cauciucului, presiunea şi temperatura lui sunt lucrurile care trebuiesc luate în calcul. Când zic calitate mă refer atât la gradul de uzură al cauciucului, la vârstă cât şi la model. Un cauciuc cu care să te simţi în siguranţă iarna ar trebuii să aibă cel puţin 50-60% carne pe el şi să nu fie mai vechi de 5 ani. Există de asemenea şi cauciucuri special fabricate pentru cei ce merg tot anul , cauciucuri care se încălzesc mai repede şi au profilul special proiectat pentru a dispersa mai multă apă (cu care mai mult ca sigur o să te întâlneşti pe şosele în această perioada).
         Presiunea cauciucurilor este la fel de importantă. Scăderea temperaturii produce de obicei o scădere şi a presiunii din cauciucuri. De aceea recomand verificarea presiunii înainte de fiecare ieşire. Verificaţi specificaţiile producătorului motocicletei şicauciucurile şi folosiţi presiunea recomandată întotdeauna.
         Temperatura cauciucurilor este foarte importantă. Chiar şi pe Rossi l-am văzut căzând (la propriu) pradă  acestei  capcane,  declarând după, că a forţat  înainte că temperatura cauciurilor  să  fie  optimă. Datorită temperaturilor scăzute, iarnă este foarte dificil să menţii temperatura optimă în cauciucuri, ceea ce duce la o aderenţa mai scăzută. De aceea este bine să foloseseti un stil de mers mai conservator şi să nu forţezi limitele. În plus recomand să încălzeşti cauciucurile în primele sute de metri parcurse ,accelerând şi frânând în mod repetat.

Este bine să verificaţi şi lichidele. Dacă ai o motocicletă “răcită cu apă” e bine să verifici antigelul şi să te asiguri că amestecul este corespunzător astfel încât să nu îngheţe dacă, plecat în  călătorie, eşti nevoit să laşi motocicleta afară unde s-ar putea să fie temperaturi de sub 0 grade.
          Mânerele încălzite schimbă cu totul mersul pe motocicletă iarnă. Putem vorbi despre sfaturi băbeşti cu mănuşi de plastic de la benzinării,puse pe sub mănuşile de iarnă, însă cert este că nimic nu e mai bun iarna decât mânerele încălzite. Dacă ai o motocicletă echipată standard cu ele, atunci n-ai nicio scuză de ce să-ţi ţii motocicleta închisă în garaj pînă în primavera. Pentru restul lumii există varianta aftermarket, care se montează foarte uşor . Personal am instalat şi folosit acest model destul de convenabil ca preţ de la Oxford.casa

Şi dacă tot am dus oarecum discuţia dinspre motocicletă spre rider, să vorbim în continuare despre confort. Îmi aduc aminte era o zi însorită de decembrie, destul de călduroasă 8-9 grade, când m-am trezit dimineaţă cu ideea de a ieşi la o plimbare şi am plecat de la Bucureşti pînă la Veliko Târnovo. Ieşind pe balcon am avut senzaţia că vremea este foarte plăcută şi chiar aşa era, dacă stăteai pe loc….M-am îmbrăcat ca şi când ar fi fost sfârşit de august mai degrabă, ghete şi blugi moto, geacă de fiele,cască, am luat mănuşile de vara (că-mi plac mai mult cum se simt) şi am plecat. După ce am trecut de Ruse am început să merg după soare înloc de hartă…a fost crunt…N-a fost o ieşire rea, dar putea să fie mult mai plăcută.cvda

De aceea că să te bucuri integral de o ieşire hibernală este important să te echipezi corespunzător. În primul rând ai grijă de mâini. Dacă nu ai nici mânere încălzite, nici wind guard-uri la motocicletă, atunci e musai să investeşti într-o pereche de mănuşi moto de iarnă de calitate. Adiţional îţi sugerezi să testezi totuşi şi varianta băbească cu mănuşi de plastic pe dedesupt.
A două zona de interes maxim o reprezintă picioarele, care o să preia o bună parte din vânt. Poţi să foloseşti pe sub pantalonii moto (care ar fi indicat să fie dintr-un material impermeabil şi care opreşte vântul), o pereche de colanţi, pantaloni de bicicletă,izmene pentru schi. În acest sezon şosetele de snowboard/schi sunt cel mai bun prieten, fie că merg cu cizme sau cu ghete moto.
Pentru partea de sus a corpului recomand să vă îmbrăcaţi în straturi.Personal folosesc un base-layer fie sintetic, fie din lână merino care lasă pielea să respire, după care o bluza cu gulerul înalt din fleece, peste care vin cu geaca moto (Gore-Tex,3 starturi, impermeabilă cu membrană…) Pentru cei ce au nevoie de şi mai mult confort le recomand vestele încălzite, majoritatea producătorilor de echipament oferă şi această soluţie preţurile fiind în jurul la 180-250eur.

În afară de motocicletă şi de echipament este la fel de important modul în care mergem cu motocicleta iarnă. Condiţiile, care nu ne sunt deloc prielnice, trebuie să ne facă să ne schimbăm modul de mers şi să devenim mai atenţi şi mai concentraţi la ceea ce se întâmplă pe şosea şi în jurul nostru.
Nu trebuie să ne intristatam că vine iarna, trebuie doar, atât noi cât şi motocicletele noastre, să fim pregătiţi pentru noile condiţii. Şi chiar şi pe zăpadă, mersul pe motocicletă este fun aşa cum arată clipul de mai jos.


Lasă un răspuns

Articole similare

Citește

[TEST][Honda][Africa Twin] Adventure Sports în Bucovina

Ne-am întâlnit cu această motocicletă prima oară la Milano, în Noiembrie 2017. Atunci ne-a plăcut foarte mult design-ul ei, având culorile legendarei XRV650, cele două chiar fiind expuse împreună în cadrul standului Honda de la Citește mai mult…

Citește

motoroute.ro @ BMW Motorrad Track Days

A devenit deja tradiție ca o dată pe an, BMW Motorrad România, să-și invite clienţii să testeze modelele mărcii pe circuitul Motor Park de la Adâncata. Cum există diferențe majore între mersul pe stradă și Citește mai mult…

Citește

Alexandru Șcheul, Radauti, SV

În vizita noastră în Bucovina, am avut plăcerea de a-l întâlni pe domnul Alexandru Șcheul, om de afaceri din Rădăuți pasionat de motociclete și avioane. Rar ne-a fost dat să vedem cum pasiunea pentru motociclete Citește mai mult…