10 situaţii periculoase pe care le înfruntă motocicliştii pe stradă
Să mergi cu motocicletă este foarte plăcut , dar să fim serioşi, este şi foarte periculos , mai ales la noi în ţară. Cunoaşterea pericolelor şi consitentizarea lor ne ajută să fimmai atenţi în trafic şi să ne protejăm singuri mai bine. În continuare va prezentăm 10 situaţii de care ne-am lovit în trafic, de unele chiar ne-am lovit la propriu.
1. Maşini care aşteaptă în intersecţie fie să întoarcă, fie să traverseze (şi „nu te văd„) .
Nu e loc mai periculos pe stradă pentru un motociclist decât intersecţia. Cred că toţi motocicliştii au cel puţin o poveste ( pe săptămâna 🙂 ) cu o maşină care intră în intersecţiefără să-i vadă. Fie că şoferul vorbeşte la telefon, se macheaza, da mesaje pe facebook sau „motociclistul venea prea tare” , în momentul când este tăvălit pe jos nici nu prea maicontează cine e vinovat. Nu ajută pe nimeni să mori cu dreptatea în mâna. De aceea vigilenţa sporită în intersecţii ajută reducerea acestor riscuri. Reducerea vitezei nu estesuficientă, încercaţi pe cât posibil să căutaţi privirea şoferului pentru a verifică dacă acesta v-a văzut şi fiţi mereu în garda , pregătiţi pentru o oprire de urgenţă însiguranţă.
2. Pietriş, ulei , balegă şi alte minuni pe drum.
Mergi pe Cheia „cu băieţii” , testosteronul e în blană, tragi tare să nu rămâi ultimul , motocicletă mai poate, tu clar eşti peste limita personală. Se apropie o curbă , te pregăteşti să o iei cum poţi tu mai bine, eşti prea concetrat să observi motociclistul pe celălalt sens care–ţi face semn să încetineşti, te înclini…şi…după curbă…un camion oprit pe avarii…ditamai balta de ulei în spatele lui. Panică! Te trezeşti să pui o frână bruscă în cel mai prost moment în cea mai riscantă situaţie…cazi pe o parte şi în cel mai fericit caz nu păţeşti nimic şi motocicletă are pagube minime, încă mai merge să ajungi pe roţi acasă. De obicei motocicletele se descurcă foarte bine pe curbe în situaţii optime. Schimbi un pic condiţiile , arunci câteva variabile şi lucrurile se complică foarte tare. Puţină balegă la roată spate exact când ieşi „cobra style” din curbă s-ar putea să te trimită într-un high-side demn de motogp. De aceea e bine să nu uiţi că strada nu este un mediu controlat unde să–ţi poţi testa limitele. Pe stradă întotdeauna mergi cu precauţie, intră cât mai larg în curbă la o viteză care să–ţi permită să eviţi şi la nevoie chiar să opreşti în siguranţă şi accelerează abia după ce poţi vedea că totul este în regulă la ieşirea din curbă.
3. Trafic venind pe contrasens.
Aici cauzele pot fi multiple : bizonul depăşeşte , deşi vede o luminiţa licărind în depărtare,aplicând „prioritate de bmw”, Gigel se crede racer e ca Hakkinen, Schumi ăştia grei şi taie curbele , sau mai rău Ken Block ş-ii da cu drift…sau poate omul chiar întâmpina o situaţie neprevăzută (o căruţă nesemnalizată, o groapă imensă) şi cea mai bună soluţie (pentru el) e să între pe contrasens…etc. Din păcate nu există o soluţie universală , singurul sfat util ar fi să fii tot timpul vigilent şi să mergi cu ochii în patru că şi când toată lumea vrea să te omoare.
Atunci când eşti luat prin surprindere şi trebuie să frânezi brusc, există întotdeauna riscul să te imprastii pe asfalt. Este foarte important să înveţi să foloseşti frână motocicletei tale cât mai eficient şi în condiţii de siguranţă maximă fără să blochezi faţa sau fără să te dai peste cap. Iar asta se dezvoltă în timp, exersând. O motocicletă cu ABS reduce acest risc considerabil însă nu de tot. Indiferent de tipul de frână, este foarte important să te obişnuieşti cu motocicletă şi mai ales cum se comportă în condiţii de frânare extremă pentru că atunci când vei fi nevoit să frânezi brusc să ştii la ce să te aştepţi. Personal recomand exersarea într-un spaţiu special amenajat ca un poligon dar merge şi în parcarea unui supermarket .
5. Prea mult viteză la intrarea în curbă.
Ies cu un prieten începător pe Siriu. Prima lui ieşire pe serpentine. Începător clasic, în ciuda sfaturilor, prima motocicletă : GSX-R1000…omul e kamikaze. În linie dreapta zboară pe lângă mine…îi zic la un popas : „vezi că pînă acum ai mers numai în spatele meu pe serpentine şi ţi-a fost uşor că–ţi indicăm eu punctul de frânare. Ar fi bine să mai mergi şi tu în faţă să te înveţi. Dar ai grijă să nu intri prea tare în curbe. Dacă intri te îndrepţi, pui frână şi te laşi la loc, te uti spre ieşirea din curbă.. (nah ,sfaturi clasice)…-da boss…” da‘ de unde…kamikaze în continuare. Oprim la baraj la Siriu, ăsta scoate casca transpirat tot : „ai văzut ce era să mă împachetez de paramet acolo?”. îmi arată cizma dreapta bulită. „am făcut exact cum ai zis să nu fac, mă uităm ca prostul la paramet” . Norocul lui a fost că a reuşit să ţină de ea şi a intrat din lateral în parapet lovind cu cizma doar.
Sigur, în linie dreapta toată lumea merge fără probleme dar învăţul abordării curbelor este mai complicat.Începătorii sunt predispuşi la genul acesta de greşeală dar ocazional chiar şi motocicliştii experimentaţi o fac.
6. Maşini care schimbă bandă fără să se asigure.
Ai crede că o dată cu creşterea numărului de motociclete pe stradă, şoferii au început să fie mai atenţi. În plus evoluţia tehnologică a dus la apariţia a tot felul de sisteme ce avertizează şoferul dacă au ceva în unghiul mort. Însă nu este aşa , şoferii în continuare nu sunt atenţi când schimbă banda. Eram în Vălenii de Munte pe banda întâi. Plec de la o trecere de pietoni, maşina de pe bandă a două , cu care stătusem împreună în paralel la trecere, pleacă mai repede şi după 20m trage brusc dreapta. “Văzuse un loc liber de parcare”. Rezultat al neatenţiei : genunchiul stâng prins între motor şi maşină … două luni concediu medical…ghips, drene, fizioterapie…etc.
7.Şoferi care deschid uşile fără să se asigure.
De problema asta “ne lovim” mai ales în oraş şi mai ales când mergem “între benzi” . Personal evit să merg între benzi atunci când pe una dintre benzi sunt maşini parcate ( nu oprite la semafor) , de unde foarte uşor cineva ar putea să deschidă uşa că să coboare.
8. “Berea la ghidon” .
Intrunie moto fără bere eu n-am văzut, dar e bine să te bagi la băut doar dacă rămâi peste noapte acolo. Faptul că alcoolul îţi încetineşte reflexele este ştiut însă mai important pentru motociclişti este faptul că îţi afectează şi echilibrul. Dacă ai mers vreodată “băut” pe motocicletă probabil ai avut o senzaţie , falsă, de control total. Evită să mergi băut pe motocicletă, pe lângă faptul că este ilegal, este un risc imens la care te supui.
9. Şoferii neatenţi care te lovesc din spate.
Cum spuneam mai devreme, intersecţia este unul dintre cele mai periculoase locuri pentru un motociclist. Pe lângă riscul unei coliziuni atunci când te afli în mişcare, există un risc major de a fi lovit din spate atunci când aştepţi la semafor. Şoferilor neatenţi li se mai întâmplă să lovească alte maşini din spatela semafor, şi în cazul coliziunii cu o altă maşină nu e nimic grav. Însă în cazul motocicliştilor, un impuls dat prin surprindere în spate nu se ştie la ce poate duce, o fractură , o luxaţie…depine unde cade motocicleta. Statul “între benzi”, între maşini, reduce acest risc , oferindu-i motociclistului o zona de protective creată de celelalte maşini oprite la semafor. De asemenea dacă nu te simţi bine între maşini o bună practică este atunci când te opreşti la semafor in spatele unei masini, să te opreşti cu motocicletă îndreptând spre saptiul liber dintre maşinile din faţă, ca în eventualitatea unei lovituri din spate să nu fii prins între două maşini ci să fii împins între benzi.
Transbucegi…vreme superbă, încep să urc. Parcă nu mai e superbă. Începe să-i dea…şi-i dă cu piatră. Maşinile se opresc , eu încerc să le depăşesc şi să ajung la prima cabană, mă rupe piatra prin pantaloni… Cu vremea nu te pui. Fie verifici datele meteo şi–ţi planifici plimbarea în funcţie de ele sperând că Busu a nimerit-o , fie te pregăteşti pentru “nenorocire” ( costum de ploaie, haine de schimb, ziare 🙂 )
Top 5 tips & Tricks pentru bikeri
Spune-ne cum ţi se par pericolele pe care le-am identificat noi. Dacă mai ai altele care crezi că ar trebui trecute aici, lasă-ne un comment.