#motoTurism – Destinații de vacanță : Acasă la Ducati – Borgo Panigale turul fabricii si al muzeului
În drumul nostru spre Misano Adriatico pentru a vedea cursa de MotoGp am decis să ne oprim la Bologna pentru a face un tur al fabricii şi al muzeului Ducati.
Că să înţelegem ce înseamnă Ducati pentru oraş , şi că să fim aproape de fabrică, ne-am luat cazare în Borgo Panigale (acum un cartier al Bologniei, în trecut un sătuc la margineaBologniei),locul de naştere al Ducati.
Cum ajungem la hotel recepţioneră ne spune că dacă vrem să vizităm fabrică(probabil se vedea pe faţă noastră) , trebuie să sunăm să ne programăm. Noi da ,da … şi-am plecat să dăm o tură în oraş , bineînţeles că am uitat să sunăm la fabrică :).
Când ne-am întors la hotel, era 11:30pm, ne aducem aminte… Intrăm repede pe site, ne înscriem acolo, primim mail înapoi de confirmare a înscrierii , după care şi mail în care ne spuneau că a două zi, când vroiam noi să mergem, sunt full.
Ne trezim a două zi pe la 8 în zgomotul unor motociclete, ieşim în parcare, maşină noastră înconjurată de Harley-uri,în Borgo Panigale…asta da ironie. Am stat un pic de vorba cu băieţii, se duceau la întrunirea Harley de la Faaker See şi vroiau şi ei să viziteze fabrică.
Plin de speranţe că vom găsi nişte persoane îngăduitoare, căci ştiam că nu suntem pe liste pentru a vizită fabrică, am plecat spre Via Antonio Cavalieri Ducati, 3 , 40132 Bologna. Am ajuns acolo în timp cât să ne strecurăm cu grupul de la 9:15AM. După ce am folosit la maxim farmecul nostru personal am reuşit să intrăm.
Intrăm în fabrică. O dată intraţi ni se face un instructaj scurt din care lucrurile cele mai importante sunt „nu faceţi poze”, „nu atingeţi nimic” , „nu deranjaţi oamenii care suntla muncă”. Începem turul şi lucrurile deja devin interesante.Aflăm că motocicletele Ducati folosesc în medie undeva în jurul la 90%piese produse în Italia, restul fiind de provenienţăexternă ( cel mai cunoscut producător extern fiind Öhlins). Aflăm că Ducati fabrică efectiv doar arborele cu came şi arborele cotit, în rest angajaţii din fabrică ocupându-se doar de asamblarea motoarelor şi a motocicletelor şi de testarea lor. Aflăm că toate motocicletele produse de fabrică (circa 300 pe zi în extra sezon şi 500 pe zi în sezon ) sunt deja „cumpărat” şi că Ducati nu fabrică motocilete fără să existe o comandă fermă achitată. Vizităm liniile de producţie şi constatăm că cea mai mare forfota este la liniile de producţie pentru MultiStrada şi Scrambler, aceste două modele fiind modelele pe care îşi bazează Ducati viitorul succes financiar. Aflăm că fiecare motor (nu motocicletă) este construit de un singur inginer. Fiecare motor are un paşaport în care este trecută fiecare etapă parcursă de inginer.În acest mod o persoană este responsabilă pentru fiecare motor produs, iar încazul în care există o plângere se ştie exact cine a lucrat la motor. De la introducerea acestui sistem nr. plângerilor a scăzut de la circa 9% la 1%. Aflăm de la ghidanoastră,glumind,că în cazul în care un inginer primeşte mai multe plângeri acesta ajunge la Honda sau Yamaha sau mai rău la Aprilia 🙂 .
Mergând prin fabrică ajungem la o zona deosebită , un fel de hangar în interiorul fabricii care are vopsit un C mare , Ducati Corse…locul unde sunt pregătite toate motocicletele Ducati de competiţie fie că e vorba de World SuperBike şi MotoGp. Toată lumea călare pe singurul geam la care avem acces, însă în interior este cam linişte. Ghida ne spune că echipade ingineri e deja plecată la Misano pentru MotoGP.
Revenim la liniile producţie şi ajungem la cabinele de proba,întâi se probează motoarele singure , apoi întreagă motocicletă. Aflăm că din fabrică motocicletele pleacă fără baterie , oglinzi şi unele părţi din carene pentru a evita deteriorarea în timpul transportului acestea fiind adăugate de către dealer.
După ce motocicletele sunt testate ajung la cel mai interesant departament din fabrică, visul oricărui bărbat, un departament unde lucrează numai femei iubitoare de motocilete.Acestea se asigura că motocicletă este perfectă din punct de vedere vizual. Verifică să nu fie nicio zgârietură prezenţa, să nu fie diferenţe de nuntă la vopsea , etc. După ce motocicletele trec de acest pas, sunt gata pentru a fi livrate.
După fabrică ajungem în muzeu. Aflăm că inţial cei 3 fraţi Ducati făceau o gama largă de produse de la maşini de scris la radiouri la telefoane. Însă fiind imediat după război,lumea nu avea bani pentru aşa ceva. Unul dintre fraţi, văzând că marea parte a lumii folosea bicicletă pentru deplasare vine cu ideea de a face un motoraş mic, care să poate fiataşat foarte uşor la o bicicletă, motor pe care îl numeşte „Cucciolo” ( căţeluş în traducere, pentru că era mic asemenea unui pui de câine şi-l puteai lua oriunde cu ţine) . Acesta este practic momentul naşteri Ducati, că firma producătoare de motociclete.
Mergând prin muzeu se observă foarte bine evoluţia motocicletelor în cei mai bine de 60 de ani deproducţie, fiecare motocicletă expusă marcând o etapă importantă. Găsim motociclete ca Ducati “Siluro 100”, deţinătoare a 46 de recorduri mondiale, motocicletele de cursa ale lui Mike Hailwood,Carl Fogarty, Troy Corser, Troy Bayliss, mai găsim celebra 916, considerată „cea mai frumoasă motocicletă din lume”, iar în cele din urmă ajungem la zona dedicată reîntoarcerii la MotoGp,cu motocicletele lui Capirossi, Casey Stoner, Nicky Hayden.
Puteţi face un tur virtual al muzeului aici.
De asemenea puteţi downloada broşură muzeului aici.