[Jurnal de călătorie] Phil Simpson – un australian în Europa
Este clar că o motocicletă cu numere de înmatriculare de Australia va atrage privirile oriunde în Europa. Mai mult, îți va asigura și intrarea în interiorul paddock-ului de la Redbull Romaniacs. Phil Simpson este al doilea australian care a acceptat să ne răspundă la câteva întrebări despre plimbarea lui pe două roți, care l-a purtat în 29 de țări, printre care și România.
De la cum a început Phil să meargă cu motocicleta, ce motocicletă a ales și de ce, pentru această călătorie, ce întâlniri amuzante a avut pe parcurs, ce probleme, ce locuri l-au impresionat și multe altele, găsiți în interviul de mai jos.
1.Pentru început, spune-ne un pic despre tine Phil. Cum ai început să mergi cu motocicleta și cum ai prins acest „microb” 🙂 ?
Ei bine, eu sunt de fel din Newcastle, Australia. Am fost crescut aici, orașul fiind la aproximativ 100km nord de Sydney. Am 54 de ani și merg pe motociclete de aproximativ 45… În principal am mers pe motociclete de motocross la început, în jurul Newcastle-ului fiind nenumărate locuri numai bune de dat cum ar fi Hunter Valley…Chad Reed, Toby Price și Casey Stoner sunt din această zonă.
Mi-a plăcut la nebunie să merg cu motorul fie pe trasee de enduro sau prin păduri cu prietenii. Asta pînă când am plecat în Europa, deși pe măsură ce am îmbătrânit am început să fiu din ce în ce mai interesat de călătoriile lungi cu motorul.
2. Știm că motocicletele și călătoriile merg mână în mână, și probabil mulți motocicliști visează să meargă pe unele dintre drumurile pe care ai fost tu. Alegerea Europei pentru un tur cu motocicleta poate fi destul de normală. Totuși, în cazul tău, care au fost motivele pentru care ai ales Europa?Ți-ai făcut un plan înainte, cum a fost?
Iubesc istoria…arhitectura si istoria de fapt…si bineinteles cele mai frumoase drumuri din lume. Europa parea sa le aiba pe toate.
Australia este o țară tânără. Historia noastră documentată este minusculă în comparație cu Europa, așa că îți poți imagina…posibilitatea de a vedea și a atinge clădiri vechi de sute de ani despre care ai citit…să mergi cu motocicleta prin pasuri montane peste 3000m…să poți să traversezi mai multe granițe în aceeași zi…să te întâlnești cu motocicliști din mai multe țări într-o singură zi…e greu de inteles pentru un european. Am mers cu motocicleta 750km off-road în Australia și nu am trecut peste nicio graniță și nu m-am întâlnit cu nimeni.
Am avut un plan…În primul rând am marcat lucrurile pe care voiam să le vizitez, ceea ce a durat câteva luni de zile de cercetare. A fost incitant și descurajant în același timp. Nu voiam să ratez ceva. După cum îți dai seama, când călătorești prin 29 de țări, lista e lungă…
Am stabilit ruta, dar eram deschis pentru schimbări. Am folosi un GPS Garmin Montana cu o hartă a Europei și o aplicație Pocket Earth pentru iPhone unde puteam folosi hărți offline. Apoi a trebuit să fac și mai multă cercetare astfel încât să leg drumurile importante din Europa de locurile pe care voiam să le văd.
Toate astea încercând să mă încadrez într-un interval de timp bine definit. Vorbim de 5 luni aici… am planificat să parcurg 300-400km pe zi cu o zi de odihnă și o zi cu mai puțini kilometri pe săptămână. Plănuiam să fac mai mulți kilometrii atunci când vremea era bună și mai puțini când ploua. De asemenea dacă se întâmpla ceva, luasem în calcul din Bulgaria să mă duc în Turcia și apoi spre Serbia și de acolo să-mi reiau traseul stabilit.
Mi-a plăcut atât de mult tură din 2016, și mi s-a părut că mai aveam lucruri de făcut, astfel încât în 2017 am mai făcut o tură mai scurtă de dată această, doar 7000km. De asemenea partenera mea, care m-a ajutat foarte mult la prima tură, de dată această a venit cu mine. Am vrut ca Sandra să experimenteze cât mai mult în cele 3 săptămâni în care a fost cu mine, până a trebuit să zboare înapoi acasă.
3. Am văzut că la prima călătorie ai mers cu un KTM 1190 Adventure, iar a două călătorie cu un Triumph Tiger XCX. Două motociclete pe care oamenii le compară cu GS-ul de la BMW, unii zic chiar că sunt mai bune. Care dintre ele este favorita ta sau ce îți place la fiecare dintre ele ?
Am avut un BMW GS din 2009 pentru 4 ani și am făcut cu el peste 100.000km înainte să-l vând…A fost o motocicletă grozavă…Eram în căutarea unei motociclete noi în 2013, iar noul GS răcit cu apă nu m-a dat pe spate…Am dat o tură cu un KTM1190 și nu am vrut să-l mai dau înapoi. Am primit pe loc răspunsul la ce căutăm…După părerea mea este o motocicletă mult mai bună în off-road decât GS-ul, dar ce m-a surprins cu adevărat a fost faptul că este o motocicletă grozavă și pe stradă. Este o motocicletă nervoasă cu atitudine, poate căra multe bagaje, este foarte confortabilă, foarte solidă, iar suspensia WP este de top.
Intenția mea este să mai călătoresc câțiva ani prin Europa și sper Rusia, Kazakhstan și Mongolia, așa că am decis să mai cumpăr o motocicletă pe care să o las în Anglia. Cu siguranță este mai ieftin decât să-mi trimit KTM-ul din Australia în fiecare an…
Nu mi se părea normal să cheltuiesc prea mulți bani pe un alt KTM doar ca să merg câteva luni pe an așa că am luat Tiger-ul 800XCX. Am făcut un test ride aici în Australia și cu partenera mea pasageră și ne-a plăcut foarte mult…motorul este senzațional, cutia de viteze schimbă foarte lin, suspensia tot WP , mi se pare mai bună decât la KTM-ul meu din 2013. Ceea ce m-a făcut să o aleg este faptul că este o motocicletă bună la toate. Poți să intrii într-o curbă cu treaptă greșită de viteză și cuplul motorului te va ajuta. KTM-ul de exemplu nu se bucură prea tare să-l ții în treaptă de viteză greșită sau să mergi subturat. Plus că are și cruise control, ceea ce până acum nu am mai avut la motocicletă și mi-a plăcut din prima.
4. Dacă tot te-am întrebat de motociclete, ai făcut ceva pregătiri speciale pentru aceste călătorii?
Am avut un mic regret cu KTM-ul…O mică problema s-a dovedit a fi o problema majoră…Cu câteva zile înainte să o trimit în Anglia, doi suporți ai carenei față s-au desprins din cauza vibrațiilor. Acești suporți făcând parte din cadrul motocicletei, am primit un cadru nou datorită garanției. Așa că totul a fost înlocuit cu un cadru nou. Eram convins că lucrurile nu vor fi ca la început, fiind un job destul de complicat, mi-a fost greu să văd motocicletă complet desfăcută la service. Am luat la teste într-o călătorie de două săptămâni, și am forțat-o cum am putut. Voiam să mă asigur că nu e nimic în neregulă înainte să trimit motorul în Anglia. Motocicleta a fost perfectă, băieții de la service făcuseră o treaba extraordinară.
Mi-am cumpărat side-case-urile și top box-ul pentru drona din Polonia, am schimbat raportul la transmisie, mi-am salvat hărțile, și mi-am luat câteva piese de rezervă…Am fost destul de liniștit când am căutat dealeri KTM în Europa și am văzut că sunt cu sutele.
Cu Triumph-ul Tiger am fost norocos, avea tot ce aveam nevoie deja pe el. Am cumpărat-o tocmai din celălalt capăt al lumii și am cerut să fie livrată acasă la niște prieteni în Anglia…Am comandat de asemnea niște piese,ca prinderi pentru GPS, o altă evacuare, un parbriz, pe care le-am montat înainte să plecăm în a două călătorie în 2017.
Am fost foarte încrezător, din moment ce prima oară nu am avut nicio problemă pe parcurs.
5.Prima etapă în 2016 a fost să trimiți motocicletă în Anglia. A fost chinuială mare, atât din punct de vedere financiar cât și birocratic ?
Au fost o groază de lucruri mici care păreau să nu se mai termine…asigurare,carte verde, acte de export și re-import în Australia, poze ale motocicletei cu VIN-ul, documentele de shipping, etichetare, bagaje…terminalul pentru dispatch era la 150km distanță…
M-a ajutat destul de mult firma transportatoare, dar fiind prima oară când am făcut asta a fost destul de dificil.
Financiar a fost exact cum mă așteptăm. La cum îmi făcusem eu calculele, trebuia să mergi cu motocicletă cel puțin două luni ca să fie mai avantajos să-ți trimiți motocicleta decât să închiriezi acolo. Eu dacă am mers 5 luni, a fost clar mai avantajos.
Pregătirea mea a fost temeinică în ceea ce privește casca potrivită, conectivitate pentru internet și telefon de-a lungul călătoriei, cum să-mi înregistrez aventură- blogging, poze, video și ce Spottracker să aleg. E destul de greu să scrii pe parcursul călătoriei zi de zi, însă acest fapt mi-a dat niște amintiri pentru toată viața pe care le prețuiesc.
6.Ai ajuns în Anglia, ți-ai luat motocicleta și ai început să mergi prin Marea Britanie. Cum a fost în primele zile, ce așteptări aveai ?
După ce mi-am încărcat bagajele, m-am echipat și am pornit motorul am avut un moment de neîncredere…cele 18 luni de planuri trecuseră și era momentul adevărului…doar eu și KTM-ul meu pentru următoarele luni…
Am avut o singură regulă, mi-am promis că o voi respecta întotdeauna: Să rămân sănătos în primul rând,și dup-aia să am grijă de motocicletă, chei, pașaport, carduri etc..toate astea pot fi înlocuite… cu asta în minte am pornit GPS-ul și am plecat.
Scopul meu de la început era să continui indiferent de ce se întâmplă pe parcurs..fără riscuri aiurea totuși. Am avut noroc de vreme bună. M-am adaptat ușor, având în vedere că în Marea Britanie se circulă pe aceeași parte ca în Australia, deși sunt mici diferențe ca de ex. mile pe oră în loc de kilometrii pe ora… Așa că după ce am făcut cam 200 de mile pe zi am intrat într-o oarecare rutină.
Așteptările mele au fost îndeplinite și chiar depășite. Englezii au fost foarte primitori și faptul că aveam locurile care mă interesau pe GPS m-a ajutat. Eram cățărat pe ziduri din anii 130 înaintea erei noastre…Traversând țara fără să știu ce urmează după curbă. Este un castel sau poate un pub vechi englezesc ? Fantastic.
Cu banii a fost mai greu până m-am adaptat, dar am reușit în cele din urmă…Am petrecut aproape 3 săptămâni în Marea Britanie fără nicio picătură de ploaie, aparent o întâmplare destul de rară…
7. Apoi puțin din Franța, Belgia, Germania și după spre Cercul Arctic in nord. Era asta un challenge stabilit dinainte ? Cum de nu ai fost pînă la Capul Nord?
Trecerea canalului Mânecii către Cherbourg a fost a doua fază a călătoriei mele. Acum eram pe continent și mergeam pentru prima oară pe partea dreaptă a drumului. Am cunoscut câțiva motocicliști englezi pe ferryboat care s-au oferit să mă conducă pînă la Sainte-Mere-Eglise, astfel încât să mă acomodez să merg pe dreapta. Am petrecut câteva zile vizitând locuri turistice, monumente istorice ce aveau legătură cu războiul mondial ca plajă Omaha, am fost la Caen,Amiens și Bastogne și bineînțeles Somme pe frontul de vest unde soldați australieni au luptat în primul război mondial. Am stat la o familie franceză aproape de Amiens, unde am poposit și la întoarcere…nu pot uită ce recepție mi-au făcut…Un steag Australian atârna pe casă și puseseră un poster cu călătoria mea…a fost emoționant. Am mers pe valea Rin-ului și în nord către Danemarca unde am avut niște probleme cu KTM-ul meu. Se tot oprea…Trebuia să rezolv problema înainte de Norvegia așa că am sunat la Jensen’s KTM din Horsens, care au fost senzaționali. Pompă de benzină era problema și din păcate nu aveau în stoc, însă au luat una de la o motocicletă din showroom. De asemenea mi-am schimbat și cauciucul pe spate, plăcuțele de frână pe spate și am făcut și revizia la ei. Am fost foarte recunoscător de generozitatea lor și rapiditatea cu care au rezolvat problema. A două zi am luat ferryboat-ul spre Norvegia cum era în plan.
Am mers pe niște drumuri cu adevărat spectaculoase cum sunt Trollstigen, Atlantic Road, Lysebotyn și multe altele și am ajuns la Mo I Rana unde am trecut de cercul artic, care reprezenta ținta mea cea mai nordică pentru călătoria mea. Puteam să merg pînă la Capul Nord, însă aș fi avut emoții să nu mă încadrez să ajung până la Galliopoli în Turcia, așa că am trecut granița în Suedia și am mers către Stockholm și apoi spre Estonia.
8.După aceea au urmat câteva mii de kilometrii de fotografii senzaționale prin Suedia, țările Baltice, Polonia, Ungaria, România, Turcia, Italia și multe alte țări. Ai avut ceva probleme sau incidente pe drum? A fost vreun moment în care te-ai simțit în pericol?
De obicei totul a mers foarte bine și mai ales țările din est au fost foarte spectaculoase. Probabil surpiza cea mai mare din această călătorie.
Nu am vizitat orașe mari, am preferat orașele mici și satele unde puteam experimenta „adevărata” viață. Am trecut în Polonia printr-o pădure deasă , iar controlul la graniță a fost foarte serios. Probabil nu se așteptau la un KTM plin de bagaje cu numere de Australia să vină prin partea aia a țării. De asemnea și granița cu Turcia a fost un moment foarte amuzant, unde comunicarea a fost o problemă, m-au tot trimis de 3 ori înainte și înapoi. Toate astea la 35 de grade în soare. După o ora și un ceai cu ofițerul șef al vămii am reușit să trec.
După cum am stat, m-am ferit de orașe mari și am stat doar în zone unde motocicletă era în siguranță. Asta a fost prioritatea numărul 1 în alegerea cazării. Întotdeauna am avut grijă de securitatea motocicletei mele, am folosit o husă Aerostitch pentru a nu se ști ce motocicletă este dedesubt, aveam o alarmă Gorilla, antifurt pe disc plus un lanț gros, încercând să evit furtul motocicletei ce ar fi însemnat terminarea prematură a călătoriei mele.
Au fost câteva incidente pe parcurs cu șoferi neatenți, dar din fericire am știut să mă feresc…cred că cei peste 40 de ani de mers pe motociclete m-au ajutat să am reflexele bune.
9. Acoperind o așa distanță în timpul acestor două călătorii prin Europa, ne-ar plăcea să știm care sunt cele mai frumoase drumuri pe unde ai mers, în ceea ce privește priveliște, viraje, distracție… Care ar fi top 5-ul tău ?
Fără îndoială cea mai frumoasă înlănțuire de curbe, distracție și priveliști a fost de la Axat în Spania până la Mont Louise- Puigcerda- Sort- Viehla-Arreau-Sabinanigo către the Col d’Abisque și Col d ‘Tourmalet în Pirinei…
foarte puțin trafic și oră după oră de rai pe pământ pentru motocicliști.
Apoi aș spune Muntenegru de la Rozaje- Zagorjie- Kolasin-Savnik-Kotor. Din nou foarte puțin trafic cu priveliști montane superbe și drumuri magnifice.
Mi-a plăcut foarte mult pas-ul Nufenen din Elveția, mai puțin cunoscut. Destul de solicitant pentru motocicliști, trebuie să fii concetrat. Este îngust, cu multe curbe, și cu o mare prăpastie pe o parte. Un drum excelent pentru a lega pasul Stelvio și Umbrail.
Transalpina din România a fost o încântare neașteptată și am fost foarte fericit că am ales să merg pe acolo. Oamenii vorbesc despre Transfăgărășan, dar mai puțin despre Transalpina …nu știu de ce…
Innsbruck, Austria către Bolzano ,Italia a fost superb via păsurile Timmelsjoch – Jaufen – Penser joch.
Norvegia cu totul a fost superbă și nu pot să nu o menționez.
10. Și de asemenea care au fost locurile unde ți-a plăcut cel mai mult și le-ai recomanda și altora să le viziteze?
Tallin în Estonia mi-a plăcut…Vechiul oraș este senzațional. Am stat două zile în plus…
Kotor în Muntenegru a fost un alt oraș senzațional. Când cobori spre el pe un drum magnific pe muntele Lovcen către golful de la malul mării Adriatice îți taie respirația… Un loc bun pentru un popas.
Mostar în Serbia trebuie vizitat de asemenea. Vechiul oraș, cascada Kravice și Blagnac Tekke…Satele medievale, oameni amabili și totul foarte ieftin. Recomand acest oraș pentru un popas atunci când ești într-o călătorie lungă pe motocicletă.
Am vizitat foarte multe locuri istorice ce au legătură cu războaiele cum ar fi frontul de vest din Franța și Belgia. Pozierez este un loc bun de cazare dacă vrei să vezi zona asta. Buncărele lui Hitler din nordul Poloniei, Auschwitz care este aproape de Babice în sudul Poloniei…Nu pot să zic că mi-a făcut plăcere să le vizitez, însă trebuia să trec pe acolo…
Verona în Italia mi s-a părut un oraș superb, plin de istorie. Amfiteatrul din piața centrală este senzațional. Stațiunea montană Samnaun din Elveția, un loc retras pentru relaxare. Drumul Vinadi Samnaun este plin de tuneluri iar în extra sezon prețurile apartamentelor sunt foarte bune.
11. Fiind un site ce promovează turismul moto din România, trebuie să te întrebăm cum ți s-a părut la noi în țară? Cum a fost experiența ta aici la noi, în ceea ce privește interacțiunea cu oamenii, natura, drumurile, atracțiile turistice,etc. ?
Nu știam foarte multe despre România, nici despre alte câteva țări est-europene. Aș descrie România ca o surpriză plăcută. Nu este supra dezvoltată sau supra populată ca alte țări din Europa. Peisajele sunt spectaculoase, oamenii sunt primitori și prietenoși și drumurile variază de la foarte bune la pline de gropi. Îmi plac diversitatea și condițiile schimbătoare, mă țin în priză, la urma urmei mergeam pe o motocicletă sport-adventure. Am întâlnit câțiva români , dar în special mi-a rămas în minte o femeie în vârstă pe marginea drumului care vindea brânză. Am petrecut ceva timp cu ea și deși limba era o barieră de comunicare ne-am înțeles. Am râs împreună și a fost distractiv…un moment pe care îl prețuiesc. Am vorbit cu oameni de diferite vârste pe stada și întotdeauna mi-au zâmbit. Oameni care încă merg cu căruțe trase de cai, fără nicio grijă m-au făcut să mă gândesc cine sunt oamenii cu adevărat norocoși în lumea asta. Îmi place acest gen de viață și o parte mare din minte este invidioasă pe cultura Românească…poate că sunt egoist, dar sper lucrurile să nu se schimbe prea mult.
Am cunoscut câțiva dintre participanții la RedBull Romaniacs în Sibiu. Faptul că am fost invitat în parcul închis a fost senzațional pentur mine. Să vorbesc cu riderii, cu sponsorii care erau foarte interesați de călătoria mea și de KTM-ul meu :). E amuzant pentru că eu eram uimit de ei, iar ei erau uimiți de călătoria mea… Am păstrat cutia de RedBull pe care mi-au dat-o ca pe un suvenir!
Am urcat cele 1480 de trepte pînă la castelul Poenari, îmbrăcat complet în echipament moto. Foarte spectaculoasă priveliștea.
Transalpina a fost un drum pe care l-am savurat. Și Transfăgărășanul,însă a fost mai turistic, totuși este un drum care TREBUIE să-l faci o dată.
12. Vorbind despre România, fiindcă spuneam mai devreme despre drumuri spectaculoase din Europa,tu ai mers pe câteva dintre cele mai frumoase drumuri și din Romnaia, ca Transalpina și Transfăgărășanul. Cum ți se par aceste drumuri comparativ cu celălalte din Europa? Care ar fi favoritul tău?
Personal cred că Transalpina este la fel de frumos și bun ca oricare drum pe care am fost. Atât de bun încât mi-am lansat drona și am pus-o să mă urmărească de-a lungul acestui drum superb. Am făcut acest lucru doar pe drumurile unde mi s-a părut wow.
Am mers pe Transalpina de la Nord la Sud și pe Transfăgărășande la Sud la Nord. Partea din sud era plină de soare, iar când am trecut prin tunelul din vârf parcă am intrat într-o altă lume. Ceață, norii veneau și dispăreau rapid. Mi-a plăcut Transfăgărășanul pentur poze și Transalpina pentru a te distra cu motocicleta ta.
Zonele izolate ale României și faptul că sunt zone montane cu trafic redus, fac România numai bună pentru a forța motocicleta:)
13. În timpul călătoriei tale prin România ai dat peste concurenții de la Redbull Romaniacs. Am văzut pozele din paddock, cum a fost atmosfera ?
Am mers cu motorul până la zona corturilor echipelor și mă uităm în interior la tot haosul ăla când un tip a venit să se uite la KTM-ul meu complet echipat și apoi a observat un sticker cu un cangur și steagul australiei de pe gențile mele.A mai venit unul…doi, trei și fără să-mi dau seama deja se strânsese ceva lume în jurul motocicletei mele, toți întrebând despre călătoria mea. Cuvintele unuia dintre concurenți m-au uit : „respect man!”. Am fost impresionat find în jurul unor asemenea legende din lumea moto…
M-au invitat în interiorul paddock-ului și mi-au oferit mâncare și băutură, precum și cutia de Redbull de care spuneam mai devreme.(pe care din păcate am îndoit-o pe undeva, dar o țin acasă cu mare mândrie). Mi-au arătat zona, mi-au răspuns la întrebări cât și mi-au pus unele întrebări și mi-au dat și sfaturi ce să văd în zonă. Asta toate în timp ce piloți epuizați soseau de pe traseu. A fost o atmosfera foarte plăcută de camaraderie…și din nou țin să menționez ospitalitatea cu care am fost primit,care a fost o surpriză plăcută pentru mine.
14. Cred că unul dintre aspectele importante ale acestor călătorii este întâlnirea a diverse tipuri de oameni. Presupun că ai întâlnit și alți călători în drumul tău. Îți aduci aminte vreo povestire amuzantă sau o întâlnire interesantă ?
Cred că întâlnirea cu doamna din România care vindea brânză câștigă acest premiu.Deși o altă întâlnire amuzantă s-a întâmplat lângă Poznan. Cu ceva timp înainte, un tip mă tot claxona și-mi făcea semne. Am crezut că e o problemă cu motocicleta.A ajuns în dreptul meu și mi-a făcut semn să opresc. Am oprit și a parcat imediat și el în spatele meu. A sărit din mașină și m-a întrebat ” Ești cu adevărat din Australia?”… Am rămas fără cuvinte…Mi-a oferit niște mâncare, nu am putut să o iau pentru că oricum eram încărcat full, a tot insistat, așa că am acceptat pînă la urmă să iau niște prăjituri :)) A plecat atât de fericit omul, eu eram încă confuz , nu știam ce tocmai s-a întâmplat.
15. Deoarece unul dintre cele mai întâlnite motive sau mai bine spus scuze pentru a NU pleca într-o astfel de călătorie este bugetul. Ai făcut o estimare asuprea banilor pe care i-ai cheltuit în aceste călătorii?
Mi-am propus de la început să mă încadrez cu cheltuielile în 350$AUD pe zi,aprox. 220EUR,ceea ce este destul de mult. Niciodată nu m-am apropiat foarte tare de suma asta, în medie am cheltuit cam 180$AUD, aprox. 115EUR, pe zi. Asta stând cazat mai mult în sate decât în zone turistice, folosind „booking.com” de cele mai multe ori și căutând cazare într-o rază de 20km față de zona vizată de mine. Câteodată am economisit 20eur, mergând 15minute în afara rutei pentru niște condiții mai bune de cazare. Un mic dejun sănătos mă ajuta să rezist până dup-amiază doar cu niște snack-uri. Banii aceștia nu au inclus și reviziile pentru motocicletă.
Per total am cheltuit în jur de 28,000$AUD(~17,500EUR) pe cazare,mâncare,benzină și restul și încă 3500$AUD(~2200EUR) pe transportul motocicletei din și spre Australia. Poți să scapi mai ieftin dacă mergi cu cortul, însă eu nu am campat deloc.
16. Dacă cineva se gândește acum să facă o călătorie similară și are dubii, ce sfat i-ai da?
Cel mai bun sfat pe care pot să i-l dau este că dacă îți doreșți ceva cu adevărat, atunci poți să o faci…toată lumea poate să facă asta…Scuzele se găsesc ușor. Fă-o pas cu pas, altfel s-ar putea să te copleșească. Fă-ți timp să planifici călătoria dacă ai un timp limitat disponibil. Nu-ti fie frică să pleci singur. Marele avantaj este că în felul asta nu trebuie să faci compromisuri și vei descoperi caracterul tău adevărat pe care nu credeai că îl ai.
Mare majoritate a oamenilor în lume sunt buni și dornici să te ajute, vei găsi întotdeauna ajutor aproape. Trăiește fără regrete!
Am văzut mulți motocicliști pierzând mult timp în parcări uitându-se pe hărți, dorind să decidă ce ruta să urmeze. Tot ceea ce faci înainte de călătoria propriu-zisă îți va fi de folos. Bineînțeles rutele se pot schimba din diferite motive, dar după părerea mea este foarte bine să ai o ruta generală bine stabilită dinainte cu punctele de interes pe care vrei să le vezi.
Pentru mai multe detalii despre călătoria impresionantă a lui Phil, puteți accesa blogul său sau canalul de youtube: [aps-social id=”11″]