Cele mai ciudate vehicule care au participat la Dakar de-a lungul anilor

Cum nu mai este mult și se va da startul ediției 2024 a celui mai celebru și dur raliu, m-am gândit să trec în revista câteva dintre cele mai ciudate vehicule care au participat la raliul Dakar de-a lungul anilor.
1980 Vespa P200E scooter
Era doar a doua ediție a raliului Dakar, când un grup de patru excentrici s-au hotărât să traverseze deșertul Sahara cu scutere Vespa P200E. Doi dintre ei, Marc Simonot și Bernard Tcherniavsky chiar au reușit să ajungă în capitala Senegaleză, chiar dacă atunci când au ajuns ei, raliul se terminase de mult.
2009 PitBike
În 2009, inspirat de riderii cu Vespa din ’80, cehul Ivo Kastan s-a hotărât să participe cu o mini-motocicletă, făcută din piesele unei Honda XL200. Pitbike-ul lui Ivo avea un motor de 146cc,roți de 14 inchi, un cadru PitPro și o greutate totală, cu rider cu tot, de doar 180kg. Din păcate Ivo nu a reușit să ajungă la final, dunele din desert dovedindu-se prea mari pentru rotile de 14″.
2004 YAMAHA WR450F 2-TRAC
După o absență notabilă de 5 ani, cei de la Yamaha s-au întors la Dakar în 2004, nu numai cu o generație complet nou de motocicletă de rally raid, dar una și cu o caracteristică unică, tracțiune 2×2. Yamaha Motor France s-au prezentat la startul ediției 2004 cu pilotul David Fretigne, campion mondial de enduro în acel moment, cu ceea ce avea să devină strămoșul motocicletelor actuale de rally raid de 450cc. În vremea în care, majoritatea piloților de top foloseau motociclete de 660cc, Fretigne a participat cu un WR450F enduro cu un sistem 2-Trac dezvoltat de Yamaha în colaborare cu Ohlins, ce transmitea puterea de tracțiune atât pe roata spate, cât și pe roata față. Sistemul 2-Trac și-a dovedit competivitatea din prima, Fretigne câștigând prima etapă, în cele din urmă terminând pe locul 7. În 2005 s-a întors cu același sistem 2-Trac, câștigând din nou două etape și terminând pe locul 5 la general, acești doi ani fiind primii ani ai categoriei 450cc.
2001 KTM LC8 950R
Când vine vorba de Dakar, KTM nu are nevoie de nicio prezentare, producătorul austriac dominând ultimii 20 de ani, reușind să câștige de 19 ori Dakarul. Deși modelul LC4 660R a fost cel mai de succes, câștigând 5 ediții, ocupând de 6 ori locul 2 și de 5 ori locul 3, la începutul anilor 2000, cei de la KTM au venit cu o nouă filozofie, participând la Dakar cu LC8 950R. Compus din două motoare LC4 unite intr-un V la 75° de 942 cc , noul LC8 950 producea în jur de 100cp, iar cadrul și carenele fuseseră proiectate la indicațiile lui Fabrizio Meoni, ce avea să câștige Dakarul în 2001 și 2002, cu această motocicletă. Mai mult, succesul din Dakar a dus la apariția modelului comercial KTM 950 Adventure și ulterior 990 Adventure.
KTM-ul 950 Adventure mai este cunoscut și pentru faptul că a fost inițial modelul de motocicletă cu care Ewan McGregor și Charlie Boorman voiau să realizeze seria Long Way Around. Însă fiind refuzați, aceștia s-au orientat către cei de la BMW, crescând astfel și mai tare popularitatea GS-ului.
2009 Masina de facut cartofi Toyota.
Însă pentru titlul de cel mai bizar vehicul trebuie să trecem la patru roți. În 2009, belgianul Herve Diers s-a prezentat la start cu o bucătărie mobilă pe patru roți, pick-up-ul 4×4 al firmei Ch’ti Friterie ce avea și un stand pentru făcut cartofi prăjiți. De fapt mașina era un pick-up Toyota HiLux de 200cp, adaptată pentru această cursa. În acel an, echipajul belgian a devenit unul dintre cele mai populare, oferind cartofi prăjiți tuturor participanților in paddock. În cele din urmă, belgienii au terminat pe locul 58 general.