Dakar 2021 – Traseu, program, cine sunt favoriții și unde putem să-i urmărim
Traseu și Program
Pe 2 Ianuarie, la Jeddah, în Arabia Saudită, urmează să înceapă cea de a 43-a ediție a raliului Dakar. Participanții vor avea de parcurs 7646 de kilometri (dintre care 4767km vor fi contra cronometru) pe durata a 12 etape. Spre deosebire de anul trecut, traseul îi va purta pe participanți, inițial spre sud, urmând apoi să facă o buclă în sens anti-orar spre Riyadh, Neom și înapoi la Jeddah. Cea mai lungă probă specială va fi de 511 kilometri în penultima zi, iar cea mai lungă etapă per total, va fi în ziua a 4-a și va avea 813km. Cursa va începe pe 2 Ianuarie cu un prolog în imediata apropiere a orașului Jeddah, urmând apoi pe 3 Ianuarie, concurenții să ia contact cu deșertul.
Pe parcursul competiției va exista și o zi de odihnă la Ha’il, care va fi urmată de o etapă maraton, unde participanții nu vor avea acces la asistență tehnică.
Etapa | Ziua | START > FINISH | Total | Special |
P | Sambata, Ianuarie 2, 2021 | Jeddah > Jeddah | 11 km | 11 km |
1 | Duminica, Ianuarie 3, 2021 | Jeddah > Bisha | 622 km | 277 km |
2 | Luni, Ianuarie 4, 2021 | Bisha > Wadi Al Dawasir | 685 km | 457 km |
3 | Marti, Ianuarie 5, 2021 | Wadi Al Dawasir > Wadi Al Dawasir | 630 km | 403 km |
4 | Miercuri, Ianuarie 6, 2021 | Wadi Al Dawasir > Riyadh | 813 km | 337 km |
5 | Joi, Ianuarie 7, 2021 | Riyadh > Buraydah | 625 km | 419 km |
6 | Vineri, Ianuarie 8, 2021 | Buraydah > Ha’il | 655 km | 485 km |
Pauza | Sambata, Ianuarie 9, 2021 | Ha’il | ||
7 | Duminica, Ianuarie 10, 2021 | Ha’il > Sakaka | 737 km | 471 km |
8 | Luni, Ianuarie 11, 2021 | Sakaka > Neom | 709 km | 375 km |
9 | Marti, Ianuarie 12, 2021 | Neom > Neom | 579 km | 465 km |
10 | Miercuri, Ianuarie 13, 2021 | Neom > Al-Ula | 583 km | 342 km |
11 | Joi, Ianuarie 14, 2021 | Al-Ula > Yanbu | 557 km | 511 km |
12 | Vineri, Ianuarie 15, 2021 | Yanbu > Jeddah | 452 km | 225 km |
Reguli noi pentru 2021
Anul acesta, piloții vor primi roadbook-ul cu 20min înainte de startul fiecărei probe. În anii trecuți, piloții primeau roadbookul în seara dinainte având astfel timp suficient să-l studieze în avans, mai mult existând câteodată și suspiciuni privind existența unor „map-mani” în echipele de fabrică, care ajutau piloții cu informații cheie… Anul trecut a fost prima oară când s-a trecut la această abordare, însă a fost testată doar pentru jumătate dintre probe.
O altă regulă nouă care nu este pe placul riderilor din categoria Elite, este limita de 6 cauciucuri spate pentru tot raliul, care ar trebui să-i determine pe piloți să meargă mai atent. De asemenea mai există și o limită nouă pentru numărul schimbărilor pistoanelor, cât și interzicerea oricăror reparații mecanice în timpul realimentării.
Și în ultimul rând, folosirea obligatorie a vestelor cu airbag.
Deși aceste reguli au scopul de a spori siguranța participanților, încercând să se limiteze indirect și vitezele cu care se merge, mare parte dintre piloții Pro nu sunt de acord cu ele.
Ricky Brabec, câștigătorul de anul trecut, a declarat că i se pare o nebunie regula cu cele 6 cauciuri, dimpotrivă va face raliul și mai periculos, acesta declarând „Dacă avem 6 cauciucuri pentru 12 zile de concurs, asta înseamnă că trebuie să folosești un cauciuc două zile, iar cu un cauciuc tocit nu prea poți să încetinești când vrei. Indiferent de ce vor face ca să ne încetinească, nu vom respeca regulile, pentru că suntem aici că să ne întrecem…”
Pe cealaltă parte, Ruben Faria, team managerul echipei Honda, a spus că i se pare un lucru bun faptul că se încearcă încetinirea ritmului prin adăugarea elementelor de navigație.
Rămâne să vedem începând cu 3 Ianuarie cât de mult îi vor încetini aceste schimbări.
Participanți
Anul acesta, dintre cele 328 de vehicule înscrise și 560 de participanți din 49 de țări, 109 sunt motocicliști.
România va fi reprezentată la clasa moto de către Emanuel ‘Mani’ Gyenes, câștigătorul ediției trecute la categoria Malle Moto – Original by Motul. Mani se află pentru a 11-a oară la startul celei mai dificile competiții de Rally Raid din lume, fiind printre puținii care au participat atât în Africa, America de Sud cât și Arabia Saudită. De altfel, anul trecut, fiind la cea de-a 10 participare, a dobândit statutul de Legendă a Dakarului. La fel ca anul trecut , Mani va participa la clasa Malle Moto – Original by Motul cu o motocicletă KTM 450 Rally Replica, clasă în care piloții nu au asistență tehnică și trebuie să se ocupe singuri de reparații și mentenanța motocicletei pe parcursul competiției. Am stat de vorba cu Mani cand doar ce ajunsese la Jeddah.
Favoriti
Anul acesta, datorită restricțiilor de călătorie și situației incerte, cauzate de pandemia de Covid-19, participanților le-a fost foarte greu să se antreneze și să-și testeze pregătirea în regim competițional. Pentru cei de la clasa Elite, au avut parte doar de o singură cursa oficială, în urmă cu câteva luni, raliul Andaluziei, ce a servit și drept cursă de calificare pentru Dakar 2021.
Bineînțeles că Ricky Brabec dorește să-și apere titlul câștigat anul trecut. Faptul că deșertul arab seamănă foarte mult cu zona natală a lui Ricky, deșertul Mojave unde a petrecut mult timp antrenându-se în acest an, se poate să fie un avantaj pentru American. Însă chiar în interiorul echipei HRC există alți pretendenți la titlu, Kevin Benavides arătându-se într-o formă competițională foarte bună, acesta câștigând Raliul Andaluziei. Și ceilalți doi membri ai echipei , Joan Barreda si José Ignacio Cornejo au arătat în trecut că sunt piloți valoroși, capabili să se claseze pe podium sau chiar să câștige etape.
Apoi avem gasca rănită în orgoliu a celor de la KTM. După 18 ani de succes, anul trecut au văzut titlul mergând la rivalii de la Honda. 3 dintre membrii echipei au deja 5 titluri câștigate împreună, echipa rămânând aproape neschimbată de anul trecut. Pe lângă Toby Price, Sam Sunderland și Matthias Walkner a fost adus Daniel Sanders, un tânăr australian care a arătat de ce este capabil la raliul din Andaluzia.
Yamaha a făcut mai multe schimbări pentru acest an. Alături de Adrien Van Beveren venind americanul Andrew Short și riderul din Botswana, Ross Branch. Ambii noi piloți Yamaha au avut o ediție foarte bună în 2020 din postura de piloți privați, fiind foarte interesant să vedem cum se descurcă acum cu suportul unei echipe de fabrică.
Husqvarna se bazează pe serviciile lui Pablo Quintanilla și Luciano Benavides. Quintanilla este din ce în ce mai aproape de câștigarea Dakarului, anul trecut terminând pe locul 2.
GasGas sau „KTM-ul roșu” mizează pe serviciile lui Laia Sanz. Catalana în vârstă de 35 de ani, o expertă deja a Dakarului, în ciuda programului competițional redus, a avut un an dificil, început cu o accidentare la mâna chiar la Dakar in ianuarie, care s-a vindecat foarte greu, apoi a avut alte probleme de sănătate, această fiind diagnosticată cu boala Lyme.
Unde puteți să urmăriți raliul anul acesta
Ca de obicei cea mai bună sursă de informații o reprezintă site-ul oficial dakar.com, unde veți putea vedea informații aproape în timp real pe durata desfășurării probelor și pe pagina oficială de facebook Dakar Rally.
Pe Eurosport vom putea urmări rezumatul zilei, în fiecare seară, la miezul nopții (00:00-00:30)
Și bineînțeles, pe motoroute.ro, vom avea o secțiune de știri și rezumate, urmărind mai ales evoluția lui Mani și a lui Claudiu.