noiembrie 28, 2024

Dakar 2022 după prima săptămână

Cum s-au descurcat favoriții în prima săptămână
După 6 etape și aproape 1800Km dificili de probe speciale, ediția 2022 Dakar a ajuns la ziua de pauză, ocazie cu care putem să recapitulăm ce s-a întâmplat în prima săptămâna. A fost o săptămână cu multe probleme, ploaia jucându-le feste organizatorilor ce au trebuit să se adapteze din mers. Inițial o ploaie puternică a făcut impracticabilă zona pregătită pentru camparea corturilor pentru etapa maraton, că mai apoi etapă a-6a să fie scurtată cu vreo 300km din cauza condițiilor foarte dificile de parcurs pentru motocicliști.

Până acum din cei 168 de motocicliști ce au luat startul, doar trei piloți au abandonat cursa, iar alți 5 piloți au foști excluși fie din motive de nerespectare a regulamentului, fie din motive medicale. Unul dintre aceștia a fost pilotul de uzina al celor de la Husqvarna, SKYLER HOWES, care deși a avut un accident puternic pe traseu, ajuns la finalul etapei, vizibil afectat fizic, nu își aducea aminte nimic despre ce s-a întâmplat. În urmă verificărilor medicale, nu a mai putut lua startul în următoarea etapă. Un alt ghinionist a fost pilotul celor de la Yamaha, Ross Branch, cunoscut și ca „The Kalahari Ferrari” care fix când începuse să se simtă mai bine (locul 2 în etapă 5), a fost nevoit să abandoneze după doar 2km din etapa a 6-a în urmă unui contact violent cu un bolovan ce a avariat serios motocicletă, cât și piciorul său drept.

După prima săptămână, liderul clasamentului moto este pilotul celor de la GasGas, Sam Sunderland, fost câștigător al Dakarului în 2017 și ocupantul locului 3 la ediția de anul trecut din Arabia Saudită. Fiind deja un veteran al Dakarului, britanicul știe că nu este nevoie să câștigi fiecare etapă pentru a câstiga raliul și s-a calibrat să termine la 5-10min maxim de locul 1 în fiecare etapă, având astfel avantajul de a nu fi primul care deschide drumul ziua următoare.


Pe locul al doilea după prima săptămâna este fostul coleg de la KTM al lui Sam, Mathias Walkner, la rândui câștigător al Dakarului în 2018. Austriacul pare hotărât să țină cât mai aproape de lider, calculându-și atacul spre finalul raliului, declarând că raliul de fapt începe în a doua săptămână.

Locul trei este ocupat de Daniel Sanders, cel mai bun debutant de anul trecut, când a terminat pe locul 4. Marea problemă a lui Daniel este că pare făcut în aceeași matriță ca Toby Price, având același stil or la bal or la spital, ceea ce poate fie să îl ajute să câștige etape (are deja 3 etape câștigate din cele 6 parcurse) fie să facă greșeli de navigație sau să aibă mici incidente cu repercursiuni fizice asupra lui, australianul iesind destul de sifonat dupa prima saptamana. Momentan se află la doar + 00H 05′ 35” de colegul sau de la GasGas, Sam Sunderland.
Imediat în afara podiumului, la doar + 00H 07′ 43” de lider se află Adrien Van Beveren. Adrien a adoptat un ritm mai calculat anul acesta, ghinionul din edițiile anterioare pare să îl fi marcat pe francez.


Surprinzătoare sunt clasarile lui Kevin Benavides și Toby Price. Ambii piloți de uzina ai celor de la KTM par că încă nu s-au conectat la cursă, ambii având destul de multe greșeli de navigație în prima săptămâna ce i-au făcut să fie la + 00H 24′ 56” de lider (Benavides – locul 8) , respectiv + 00H 39′ 09” (Price – locul 12).
MONSTER ENERGY HONDA, echipa care a câștigat până acum ambele ediții ale Dakarului desfășurate în Arabia Saudită, nu au cel mai bun început de raliu, cel mai bine clasat pilot al lor fiind Pablo Quintanilla, aflat pe locul 5 în clasamentul general la + 00H 17′ 44” de lider. De altfel ma asteptam ca Pablo sa tina mai aproape de lideri, chilianul fiind un obisnuit al podiumului in anii anteriori cand alerga pentru Husqvarna.

Campionul inimilor după prima săptămână: Danilo Petrucci
De departe cel mai mult s-a vorbit săptămâna aceasta despre Danilo Petrucci. Fostul pilot MotoGP, prezent la start în cadrul echipei KTM Tech3, a avut un parcurs similar unui roller-coster emoțional. Italianul a venit ca Danemarca la Euro 92, fără niciun fel de experiență în astfel de curse, doar câteva luni de pregătire pentru a învăța cum să meargă după roadbook. După ce începuse să se adapteze la mersul pe nisip și să se simtă bine pe dune, în etapa a doua a fost nevoit să cheme elicopterul pentru a-i lua motocicletă din deșert din cauza unei defecțiuni tehnice. Nu a renunțat însă,a folosit jokerul și a continuat cursa ziua următoare. Fără să mai aibă vreo șansă la clasamentul general, a reușit în mod uimitor să câștige etapă a 5-a, devenind astfel primul și singurul motociclist câștigător de cursa de MotoGP și etapă de Dakar. Dublu campion de motocross Heinz Kinigadner zicea despre Danilo, chiar cu o zi înainte să câștige etapă, că a are un ritm atât de bun pe nisip, încât îi face pe ceilalți piloți consacrați de rally raid să fie într-o lumină proastă.


Doar că imediat după succesul din etapa a 5-a, Danilo a fost coborât destul de brutal cu picioarele pe pământ la propriu, la 2Km după startul etapei a 6-a, fiind și primul care a deschis traseul, a avut o căzătură puternică în urmă căreia s-a accidentat la mână. Imediat după el a căzut și Ross Branch, doar că acesta nu a avut norocul italianul, avariile la motocicletă, cât și cele fizice (un picior rupt) l-au făcut pe pilotul celor de la Yamaha să abandoneze.

Cum s-au descurcat românii
Anul acesta 5 români au luat startul din postura de participanti la cel mai dur raliu al lumii: Mani Gyenes, Mihai Ban & Cheloo, Iacob Buhai & Tudor Turdean.

Reprezentatul româniei la clasa moto, Mani Gyenes, a avut un început mai dificil, prima probă specială din ediția 2022 a Raliului Dakar l-a pus la grea încercare pe riderul sătmărean. La kilometrul 120 a cedat axul care ține bascula, iar Mani fost pe punctul de a abandona. A reușit să ajungă în bivuac, să repare motocicletă, urmând ca pe 3 ianuarie să ia startul în etapa a două Ha’îl-Al Quisumah. Pe lângă timpul pierdut pentru că a mers foarte încet din cauza ruperii axului, Mani Gyenes a primit şi o penalizare de 15 minute, în urmă ratării unui punct de control, primul pe care îl ratează în cele 12 ediţii ale Raliului Dakar la care a luat startul.


A treia zi de Dakar 2022 era inițial programată o etapă maraton și concurenții trebuiau să doarmă într-un bivuac, fără acces la piese de schimb și pneuri. Însă, ploile din ultimele zile au inundat bivuacul din Al Artawiyah, prin urmare, în etapă a două s-a ajungs la Al Qaisumah, bivuacul programat inițial pentru 4 ianuarie. Emanuel Gyenes a reușit un loc 4 la categoria Malle Moto – Original by Moțul, pe specială dintre Ha’îl și Al Qaisumah și a urcat pe poziția 9 în clasamentul general Malle Moto ( fără asistență tehnică).

Sfârșitul primei săptămâni îl găsește pe Mani pe locul 5 la clasa Malle Moto, la + 02H 52′ 17” față de ARUNAS GELAZNINKAS, liderul clasei și câștigătorul de anul trecut.În clasamentul general, Mani este pe locul 44.

La clasa auto, echipajul format din Iacob Buhai și Tudor Turdean a terminat etapa a 6-a pe locul 65, iar Mihai Ban și Cătălin Ion ”Cheloo” au venit pe 66. La general, Ban și Cheloo sunt pe 57, iar Buhai și Turdean pe 60.

Un alt echipaj, de data aceasta mixt romano-italian, format din Cezare Rickler del Mare si Dragos Buran, numar de concurs 547, concureaza pe un camion Iveco. Dragos Buran este la a doua participare in competitia Dakar, rolul principal al camionului 547 este asigurarea asistentei tehnice in traseu pentru membrii echipei italiene dar si asistenta de urgenta pentru alte echipaje intalnite in traseu.

Unde puteți urmări cea de-a doua săptămână a Dakarului :
– pe Eurosport 1 există un program dedicat în fiecare seară la ora 22:00
– personal urmăresc rezumatele realizate de cei de la Redbull, pe care le găsiți aici : https://www.redbull.com/int-en/episodes/dakar-rally-2022-stage-6

Lasă un răspuns

Please disable your adblocker or whitelist this site!