ianuarie 18, 2022

De ce noul T-Max ar putea să fie un „game changer” pentru gama de motociclete a celor de la Yamaha | Motoroute.ro

Pentru marea majoritate a posesorilor de categoria A, probabil ca rare ori se intampla sa fie impresionati un scuter. Cu toate astea, anul acesta la EICMA mi-a atras atenția noul T-Max 560 ce va fi disponibil anul viitor. În primul rând mi-a atras atenția pentru că are o caroserie complet nouă, la nivel de design fiind diferențe majore față de generația anterioară. În plus una dintre culorile alese de Yamaha, este un galben sclipitor, care îți atrage imediat privirea.

Însă nu de aceea cred că noul T-Max va fi un punct de referință pentru viitorul Yamaha și pentru ce o să vedem în viitor pe motocicletele lor. Elementul cel mai interesant a fost în schimb bordul și joystickul prin care navighezi în meniu. Este prima oară când văd un bord demn de anii 2020+ pe o Yamaha. Sigur o să ziceți că ei aveau deja borduri TFT, însă cumva bordul acela de pe R1 pe care l-au tot replicat pe Tracer 900GT sau chiar pe noul MT-10 acum, nu arată foarte fresh și îi lipseaua funcționalitățile cheie pentru „epoca noastră” de connectivitate cu telefonul sau GPS-ul prin bluetooth. Dacă vă aduceți aminte la lansarea Tracer-ului 9, care are unul dintre cele mai interesante borduri din gama actuală Yamaha, am zis că ar fi fost și mai interesant dacă cei de la Yamaha se gândeau și la o soluție de navigație turn by turn care să fie afișată pe unul dintre cele două cadrane digitale.

Acum în schimb pe T-Max 560 2022, am văzut unul dintre cele mai fluide și bine integrate displayuri de la EICMA, cei de la Yamaha numindu-l (pe bună dreptate de data asta) „best în class”. Avem un ecran TFT color de 7″ care indiferent de tema aleasă ( Sporty, Intelligent, Authentic) afișează într-un mod foarte ușor de citit informațiile uzuale ca viteză, turații, distanță parcursă, nivel de benzină, consum… Apoi foarte important este faptul că putem să conectăm la acest display telefonul fie prin bluetooth sau wi-fi, dar și prin mufa USB aflată în compartimentul waterproof, care are în interior o prindere specială pentru smartphone-uri.
După connectare, utilizatorul poate folosi joystickul pentru a naviga prin meniu, pentru a asculta muzică, a vedea pe bord diverse notificări de pe telefon, a verifica vremea locală și altele. Inclusiv mesajele text pot fi afișate pe ecran, însă doar când scuterul este oprit, pentru a nu distrage atenția utilizatorului în mers.

Însă cea mai utilă funcție este navigația full-map de la Garmin. Acest sistem îți afișează harta completă cu traseul și îți oferă indicații audio prin intermediul intercomului connectat prin bluetooth. Acest sistem de ultimă generație include inclusiv informații actualizate în timp real referitor la trafic și oferă cele mai eficiente rute. Mai mult, sistemul PhotoReal Junction al celor de la Garmin ar trebui să îți arate în detaliu cum este încadrarea într-o intersecție și să-ți indice din timp prin intermediul unei săgeți, pe ce bandă să te înscrii.
Sistemul Garmin Rider Alerts oferă o serie largă de informații utile pentru rider, de la pericole semnalate pe șosea, limite de viteză, sugestii pentru benzinării când rezervorul e aproape gol la starea vremii în timp real cât și prognoza zilnică.
*Există un inconvenient, navigația de la Garmin necesită plata unui abonament pentru a beneficia de toate funcțiile și nu este disponibilă în toate țările. Urmează să vedem și noi dacă acest sistem va fi disponibil și în România.
În momentul în care este folosită navigația, informațiile uzuale sunt în continuare afișate într-un mod ușor de citit în zona de sus și pe lateralele ecranului.

Dar scutere cu ecrane color, conectivitate bluetooth și navigație am mai văzut…de ce este acesta atât de impresionant ?
Este atât de impresionant pentru că poate marca trecerea la un display TFT cu adevărat modern pentru celelalte modele Yamaha sau upgradarea unora dintre vechile borduri cu aceste noi specificații. BMW a avut o abordare similară, începând uniformizarea folosirii unui singur tip de bord TFT pe toate modelele sale prima oară cu un scuter de oraș. Mai puteți să ziceți că este exagerată toată tehnologizarea aceasta pe un scuter și chiar și pe o motocicletă. Însă asta este ce caută utilizatorul de motocicletă și scuter în 2022, caută ca totul să fie mai prietenos, mai ușor de folosit și din acest punct de vedere, industria moto rămăsese destul de în urmă față de cea auto. Deși noua gama MT a venit cu un bord TFT nou anul acesta, bordul de pe noul T-Max face să pară restul displayurilor din gama Yamaha că ar fi de prin anii ’90. Ar fi foarte inteligent din partea celor de la Yamaha dacă după un an de utilizare pe T-Max și mici ajustări, să vedem acest bord cel puțin pe motocicletele touring de clasa mare ale lor: Tracer9 și Niken.

Mai multe despre noul T-Max și bordul său puteți să vedeți în clipul de prezentare al standului Yamaha de la EICMA:

Noutatile pentru Yamaha T-Max 560 2022 dintr-o privire :
Ecran TFT nou conectat, navigație cu hărți complete
Motor EURO5 puternic, de 560 cmc
Design nou sportiv și dinamic al caroseriei
Faruri noi de tip proiector, semnalizatoare integrate
Ergonomie îmbunătățită pentru pilot și pasager
Operare fără cheie Smart Key
Carcasă ușoară din aluminiu
Tehnologie sofisticată de control electronic
Spațiu depozitare generos
Sistem antifurt de blocare a cricului central

  • Motor
    Tip motor
    Răcit cu lichid, Doi cilindri dispuşi paralel, EURO5, 4 timpi, 4-supape, DOHC
    Capacitate cilindrică
    562 cmc
    Alezaj X Cursă
    70,0×73,0 mm
    Compresie
    10.9:1
    Putere maximă
    35,0 kW @ 7500 rpm
    Cuplu maxim
    55,7 Nm @ 5250 rpm
    Sistem de ungere
    Carter uscat
    Sistem combustibil
    Injecţie de carburant
    Sistem de aprindere
    Electric
    Sistem de transmisie
    Automat, curea trapezoidală
    Fuel consumption
    4,8 l/100 km
    CO2 emission
    112 g/km
  • Şasiu
    Sistem suspensie faţă
    Furcă telescopică
    Cursă faţă
    120 mm
    Sistem suspensie spate
    Basculă
    Cursă spate
    117 mm
    Frână faţă
    Frână cu disc dublu hidraulic, Ø 267 mm
    Frână spate
    Frână cu disc hidraulic individual, Ø 282 mm
    Anvelopă faţă
    120/70R15M/C 56H fără cameră
    Anvelopă spate
    160/60R15M/C 67H fără cameră
  • Dimensiuni
    Lungime totală
    2.195 mm
    Lăţime totală
    780 mm
    Înălţime totală
    1.415 mm – 1.470 mm (parbriz reglabil)
    Înălţimea scaunelor
    800 mm
    Ampatament
    1.575 mm
    Gardă minimă la sol
    135 mm
    Greutate fără sarcină
    218 kg
    Capacitate rezervor carburant
    15 l

Lasă un răspuns