Dirt-track Cupa Macec Braila 2017
Sâmbăta trecută, pe data de 30 Septembrie 2017, am avut norocul de a mă afla în Brăila. Spun noroc, pentru că fix în aceea zi a avut loc etapa a doua a cupei Macec la dirt-track sau speedway cum mai este cunoscut acest sport.
Mai întâi câteva informaţii despre acest sport, pentru cei ce nu au avut ocazia până acum de a intră în contact cu el. Este vorba despre curse moto ce au loc pe o pistăovală cu zgură. Particularitate constă în faptul că motocicletele nu au frână, nici cutie de viteze, piloţii controlând motocicletă doar din acceleraţie şi ambreiaj. Lipsafrânei îi obligă pe alergători să ia virajele în derapaj, lucru ce face acest sport să fie foarte spectaculos. Motocicletele sunt propulsate de un motor în 4 timpi de 500cmc ce dezvoltă în jur de 65-70 de cai putere şi foloseşte metanol drept combustibil şi ulei de ricin pentru lubrifiere. Jawa este cel mai cunoscut producător în Europa pentru acest gen de motociclete. Pentru mai multe detalii legate de motociclete vă recomandă să daţi click şi aici.
Dirt-trackul românesc s-a bucurat de o mare popularitate în trecut, în anii ’70 şi ’80 stadioanele erau de regulă pline la aceste competiţii. Din păcate după 1990 această ramură a motorsportului a intrat în declin, în prezent singurele centre unde se mai poate practică acest sport fiind Brăila şi Sibiu. O mostră a ceea ce însemna ditr-track-ul românesc în anii ’80 puteţi vedea în aceste imagini de colecţie.
Revenind în prezent , Brăila reuşeşte, să rămână o prezenţa constantă în competiţiile de dirt-track, anul acesta fiind unicul loc unde s-au alergat cele 4 etape ale campionatului naţional de dirt-track şi o etapă internaţională a cupei Macec(Motorcycle Association of Central European Countries). Această cupa constă în 4 etape (13.05 – Czerwonogród,Ucraina , 02.07 – Gorzów, Polonia 09.09 – Brăila, România, 14.10 – Pardubice,Republica Cehă ) la care participă sportivi din România, Polonia, Ucraina, Bulgaria, Slovacia şi Ungaria .
În cazul etapei de la Brăila, au fost prezenţi 17 sportivi din ţările menţionate, dintre care 6 au reprezentat România : Andrei Popa, Gabriel Comănescu, Alexandru Toma,Florin Barabasu, Sorin Popa, Ştefan Popa şi Ştefan Căpităneanu rezervă.
Ora programată pentru începerea curselor 15:00, cât şi vremea foarte călduroasă, au făcut ca publicul să fie destul de numeros la stadion. Pe lângă cei pasionaţi de douăroţi m-a bucurat să văd în tribune mulţi copii împreună cu părinţii lor.
Cu ocazia acestui eveniment a fost inaugurată şi noua mantinelă specială de protecţie care a fost pusă la încercare de mai mulţi sportivi. Cel mai grav a fost accidentat Marian Gheorghe, care din păcate nu a mai putut continuă competita. Datorită efortului depus de această mână de oameni pasionaţi, de acum încolo, datorită acestui sistem de protecţie va fi mult mai uşoară organizarea competiţiilor europene.
La finalul celor 20 de manşe , locul întâi a fost ocupat de ucrainianul Marko Levishyn cu un total de 14 puncte, urmat de bulgarul Milen Manev tot cu 14 puncte şi de slovacul Patrik Buri. Trebuie menţionat că în caz de egalitate de puncte, departajarea se face în funcţie de rezultatul direct, ucrainianul reuşind să-l surclaseze pe Milen Manev în manşă a 14-a. Rezultatele complete le puteţi vedea aici.
Una peste alta a fost o zi foarte reuşită, în care sportivii participanţi ne-au arătat ce înseamnă acest sport. Ne-au arătat cât de spectaculos şi cât de periculos poate săfie dirt-trackul. Mirosul de metanol ars, sunetul motoarelor turate la start, piloţii mergând de-a latul în curbă, toate acestea fac o zi petrecută pe marginea pistei de dirt-track să fie o experienţă memorabilă pe care o recomand tuturor.