noiembrie 29, 2024

[EICMA 2019] Rezumat – Ce am văzut, cu cine ne-am întâlnit, ce ne-a plăcut si ce așteptăm să testăm la anul

Cu siguranță ediția din acest an EICMA a fost ediția supernaked-urilor. Câmpul de luptă a fost cumva pregătit înainte cu câteva săptămâni când au fost prezentate două dintre cele mai spectaculoase motociclete naked: Ducati Streetfighter V4 și Kawasaki Z H2. Deși noul naked cu motor supralimentat a stârnit foarte multă vâlvă înainte de lansare, mai ales datorită seriei de teaseruri lansate de Kawasaki, entuziasmul s-a mutat complet atunci când Streetfighterul V4 produs în Borgo Panigale a văzut lumina zilelor cu toți cei 208 cai putere (*217cp cu evacuare full Akrapovic –  comparativ cu cei 197.3cp ai Kawasaki-ul Z H2).

Cu o zi înainte de deschiderea oficială a salonului, MV Agusta și KTM au intrat și ei în cursa de înarmare a acestor supernakeduri tachinandu-ne cu câteva poze și clipuri cu noile supernaked-uri . Austriecii de la KTM au adus la lupta noul KTM 1290 Super Duke R, „mai bestial” ca generația anterioară, deși nu la fel de puternic ca nakedurile menționate anterior, motorul V2 de 1301cc producând „doar” 174cp și un cuplu de 140Nm. Și în caz de nevoie, lângă au adus și fratele mai mic 890 Duke R, o variantă updatată și pregătită să respecte normele EURO 5 a „bisturiului” Duke 790. Dacă cei de la KTM au pus la bătaie „doar” 174cp, MV Agusta nu a avut rețineri și ne-a prezentat două motociclete extrem de frumoase, MV Agusta Brutale 1000RR, o varianta mai accesibilă (29.900EUR) ca preț a Brutale-ului 1000RR Serie Oro(~43.00EUR) prezentat anul trecut, și Rush 1000, o interpretare extrema a Brutale-ului 1000RR ce s-a dorit a fi un omagiu curselor de drag. Ambele motociclete folosesc același motor de 998cc cu 4 cilindri în linie, însă spre deosebire de Serie Oro unde producea 211.8cp, pe cele două reîncarnări motorul produce 208cp și un cuplu de 116.6Nm. Și în cazul în care disputa se duce spre clasa medie, la standul MV Agusta erau prezente și câteva variante de Brutale Dragster 800RR.

O prezență surprinzatoarea în acest segment a fost și noul Harley Davidson Bronx. Se știe că de ceva timp Harley încearcă să găsească soluții să atragă clienți mai tineri și una dintre încercări este producerea unei motociclete naked cu aspirații sportive. Harley Davidson Bronx, care nu arată rău deloc, este echipat cu un motor complet nou Revolution Max, de 975cc cu doi cilindri în V la 60 de grade ce dezvoltă „peste 115cp”.

Și pentru că am amintit de nakeduri de clasa medie, cum sunt KTM-ul 890 Duke R și Brutale-ul 800RR, acestea vor avea de furcă cu noua variantă a Kawasaki-ului Z900, ce pentru 2020 a primit moduri de mers și moduri de putere, traction control, ecran TFT, motorul de 948cc producând în continuare 124cp în modul full power.

O altă prezența interesantă, deși are un motor de capacitate considerabil mai mică a fost și viitoare Aprilia Tuono 660. Momentan este încă în faza de concept și știm doar că va produce 95cp,însă motocicleta va încearca să compenseze puterea mai scăzută prin intermediul unei greutăți reduse și a agilității mai bune.

Am păstrat pentru final o motocicletă exclusivistă, mama supernakedurilor, deși a fost prezentată ca o motocicletă special făcută pentru circuit, această iese din tiparele motocicletelor pe care le vedem la trackdayuri și mai de grabă s-ar integra la hypernakeduri, fiind vorba de prima motocicletă Aston Martin, produsă în colaborare cu Brough Superior: AMB001. Pe lângă designul deosebit, motocicletă vine și cu niște soluție tehnice ieșite din tipar cum este turbină cu geometrie variabilă ce ajută motorul V2 de 997cc să producă 180cp. După părerea noastră este cea mai frumoasă motocicletă din acest an de la EICMA. Liniile motocicletei, atenția la detalii, materialele folosite și soluțiile tehnologice sunt de-a dreptul senzaționale, la fel cum este și prețul. Mai multe detalii despre această motocicletă găsiți aici.

Dacă la nivel de tipologie moto a fost anul supernakedurilor, la nivel de tehnologii și performanță a fost anul aripioarelor aerodinamice inspirate din MotoGp. După multe discuții privind siguranța lor pe circuit, se pare că au fost îmbrățișate la modul general și o să le vedem din ce în ce mai mult pe motocicletele de stradă. Le-am văzut pe toate supernakedurile și superbikerurile noi și nu sunt un moft, nu sunt acolo pentru design. Fiind vorba de motociclete capabile să treacă de 300Km/h, aceste aripioare devin necesare pentru a crește forță de apăsare și a ține motocicleta stabilă pe asfalt. Dacă în trecut le văzusem pentru prima oară pe Ducati-ul V4R, anul acesta le-am văzut pe Streetfighterul V4, pe nakedurile de la MV Agusta și pe noua Honda CBR-1000RR-R, deși știu că unii sperau să vadă pe această motocicletă niște aripioare dinamice, capabile să-și schimbe poziția în mers în funcție de nevoi.Probabil asta este pasul următor.

Pentru că tot am menționat Honda CBR1000RR-R, doar nu vă imaginați că am văzut doar nakeduri sportive, trecem la motocicletele carenate dar începem cu capacități mici. Ziceam de Tuono 660, de fapt înaintea acestuia a fost prezentată Aprilia RS660, de unde Tuono a împrumutat motorul. O motocicletă care arată foarte bine și ar putea revitaliza clasa supersport,dar asta de la mijlocul anului viitor. Cam criptici totusi cei de la Aprilia, putine date (stim ca are 100cp), o singura motocicleta expusa pe care nu puteai sa te urci, mi s-au parut ca s-au cam grabit sa puna ceva pe scena.
Probabil de cea mai mare atenție s-a bucurat noua Honda Fireblade CBR1000RR-R, mai ales varianta SP în culorile HRC. După o perioadă lungă de speculații, noul Fireblade a venit cu un motor în continuare cu 4 cilindri în linie care dezvoltă 217.5CP. Ducati nu au stat nici ei cu mâinile în sân, lângă seria Panigale V4 apărând un nou model V2 cu motor de 955cc ce dezvoltă 155cp și respectă normele EURO5.

Totuși la capitolul carenate probabil cea mai spectaculoasa motocicletă a fost motocicleta produsă de Bimota, care la baza are propulsorul de pe Kawasaki H2, numită Tesi H2, o reinterpretare exotica in stilul Bimota, cu basculă pe fată.

Dar să lăsăm pentru un moment motocicletele la o parte. Pe lângă avalanșa de modele noi, care îți defectează busola destul de puternic când eșți acolo, de multe ori navigarea printre standurile salonului fiind mai dificilă decât traseele noastre din Drumuri de România, o partea foarte frumoasă a acestui proces, este că ai ocazia „să-ti freci coatele” prin mulțime cu unii dintre cei mai cunoscuți piloți din lumea moto. În fiecare an ni s-a întâmplat să ne întâlnim cu piloți de top din MotoGp, MXGP, Enduro sau Rally Raid, fie în cadrul unor evenimente organizate, fie pur și simplu plimbându-se printre standuri. Ce-i drept, dacă te întâlnești cu unul dintre primii 10 piloți din MotoGp în afara unei sesiuni de autografe, trebuie să te miști repede dacă vrei să faci o poză cu ei, oamenii ăștia sunt de obicei vânați pe culoare pentru poze și autografe.

Acum să revenim cu picioarele pe pământ, la propriu și să vorbim de segmentul de adventure/sport touring, mai multe modele din acest segment au fost admirate pentru prima oară la EICMA. Aici a fost văzut pentru prima dată noul V-Strom DL1050 cu cele 3 versiuni standard, XT si XT Adventure, care vine cu un design inspirat din trecut. Farul a fost modificat acum fiind pătrat aducând aminte de Katana, iar liniile rezervorului sunt mult mai drepte aducând aminte de DR Big. Nu vă lăsăți păcăliți de schimbare de nume, noul motor EURO5 are aceeași capacitate de  1,037cc însă dezvoltă mai multă putere. Au apărut și modurile de mers, bordul este LCD, și pe lângă asta au fost adăugate o serie de ajutoare electronice ca traction control, hill control, downhill control…Legat de cum arată, părerile sunt împărțite, nouă ni s-a părut că în realitate arată mai bine decât în poze, însă un aspect care va îndulci sau nu impresia despre noul VStrom 1050 și care încă nu a fost prezentat este prețul.

Tot la capitolul adventure-touring de clasă mare, am avut ocazia să vedem pe viu pentru prima oară, noua Africa Twin 1100 în toate versiunile de echipare. Fiind lansată cu ceva timp în urmă, știam cum arată și ce-i poate „capul”, am scris mai demult un articol cu lista dotărilor si inovatiilor, însă ce ne-a încântat ochiul a fost versiunea Adventure Sports în combinația de culori negru cu auriu.
BMW a prezentat noua versiune de S1000XR, care a trecut și ea la un design frontal simetric, și de asemenea avem o nouă motocicletă F900XR, ce folosește o evoluție a motorului în doi cilindri de pe F850GS. Două motociclete orientate mai mult pe partea sportivă a adventure touringului.. Deja se știu și prețurile pentru România si le gasiti aici.
Și noi ca restul lumii nu am putut să ne abținem și să nu ne întrebăm „DE CE?” când Harley Davidson a anunțat că vor să intre pe segmentul de adventure touring. În ciuda chicotelilor și „rautacismelor” lansate de pe margine, americanii au mers mai departe și au prezentat ceea ce pare să fie varianta finală a Pan America. Dacă desingul nu poate mulțumi pe toată lumea (*de fapt nu stim pe cine multumeste), clipul de prezentare este destul de intrigant, te face sa vrei sa faci cel putin un test-ride. La urma urmei, cand este calare pe motocicleta nu o vezi cum arata.

KTM a prezentat la EICMA o motocicletă ce s-ar părea a fi ideală pentru cei ce vor să facă primii pași în lumea adventure și vor să o ia încet, cu o motocicletă ușoară de clasă mică, lansând KTM Adventure 390R. Motorul este cel folosit pe Duke 390 și RC 390, un monocilindru de 373cc  controlat prin ride-by-wire. Suspensiile WP nu sunt complet ajustabile însă se pot face câteva modificări. Pachetul electronic este destul de bogat, avem chiar și cornering ABS deși cei la KTM au mentionat ca nu foloseste un IMU… Drumurile nocturne vor fi iluminate de faruri LED, așa că după Kawasaki Versys X-300 și BMW G310GS mai apare o varianta în clasa mică.
Insă motocicleta care ne-a atras atenția în această categorie a fost Moto Morini X-Cape. Micul producător de lângă Milano, a adus la EICMA un adventure tourer de clasa medie, cu un motor de 650cc în doi cilindri. Nu a fost menționată puterea, însă a fost anunțat faptul că va fi disponibil atât într-o varianta standard full power cât și limitată pentru A2. Nici despre greutate nu s-a spus nimic, însă pare că această motocicletă se dorește a fi o motocicletă ușoară, agilă, pe care și începătorii ar lua-o în calcul. Dacă nu te-a impresionat designul ei,atunci când te vei urcă pe ea sigur o să te impresioneze displayul TFT de 7″ din bord , fiind cel mai mare văzut de noi până acum pe o motocicletă.Iar pentru final, am păstrat drept bomboana de pe tort, conceptele pe care le-am văzut.

Ca în fiecare an la EICMA avem ocazia să vedem direcția în care se îndreaptă viitorul motocicletelor, prin conceptele expuse.
Foarte multă lume a fost impresionată de Husqvarna Norden 901, o motocicletă adventure-touring a viitorului cu niște linii foarte fluide. Mulți zic că nu ar fi un efort foarte mare pentru grupul KTM să scoată această motocicletă, mai ales că multe din elementele motocicletei păreau a fi deja folosite pe alte motociclete din gama austriecilor.
Honda a venit cu un exercițiu de design foarte interesant pentru segmentul sport-touring, prezentând CB4X. Nu au fost menționate date legate de motorizare, însă părea un motor de clasa medie. Mulți dintre cei prezenți s-au grăbit să întrebe reprezentații Honda prezenți la EICMA dacă să ne așteptăm la așa ceva în viitorul apropiat. Nu știm încă dacă va ajunge în producție, dar cu siguranță transpunearea acestui concept ar face lupta mai interesantă pe acest segment.
Două concepte foarte atrăgătoare au fost prezentate de către Ducati, având la baza platforma Scrambler. Primul numit Motard are la baza Scramblerul Desert Sled de 803cc și este un supermoto futurist cu influențe provenind de la motocicletele de competiție din anii’80. Tema „Back to the future” nu se oprește aici, cel de-al doilea concept Desert X este un omagiu adus motocicletei Cagiva Elefant  care în anii ’90 a câștigat de două ori Dakar-ul având un propulsor Ducati.  Asemena „elefantului” de atunci  rezervoarele de benzină sunt în spate, iar culorile alese au fost alb cu roșu.

Ne-ar plăcea să le vedem intrând în producție, ar fi interesant să existe această alternativă la „MultiStradele” voluminoase, însă deocamdată au fost prezentate doar ca exerciții de design.

Dacă vreți să știți încotro se îndreaptă motociclismul, conceptul celor de la BMW Vision DC Roadster este o proiecție cu câțiva zeci de ani în viitor probabil. Cu tot entuziasmul în jurul vehiculelor electrice am putea să ne așteptăm că acesta va fi viitorul, în mod cert la cum arată nu ne deranjează deloc.
Însă conceptele nu trebuie să fie cu mult înaintea vremurilor noastre și asta ne-a arătat foarte bine un alt concept de la standul BMW, R18. Prezentat inițial la Concorso D’Eleganza Villa D’Este în această primăvară, motociceta este un power cruiser cu linii clasice ce folosește cel mai mare motor boxer produs de BMW de 1800cc. În foarte scurt timp va apărea pe piață și varianta finală de serie, însă până atunci cei de la BMW s-au gândit să ne mai fiarbă un pic și să ne arate potențialul de customizare a acestei motociclete, prezentând și Concept R18/2.

Mai jos gasiti playlistul cu toate clipurile noastre de la EICMA.

Lasă un răspuns

Please disable your adblocker or whitelist this site!