lun. Iun 14th, 2021

[experiment motoRoute] Cât slăbim când mergem cu motocicleta ?

În timpul iernii, de obicei între Crăciun și Revelion, sau imediat după, văd adesea postate diverse articole despre “cum ajută mersul cu motocicleta la slăbit”, articole bazate pe studii ale “cercetătorilor britanici”, bineînțeles. Fiind “Toma necredinciosul” de fel, anul trecut mi-am propus să fac propriul experiment, să văd dacă este adevărat, dacă mersul cu motocicleta ajută la slăbit sau dacă măcar ne ajută să ne menținem în formă.
Așa că începând cu luna Aprilie am dat startul unui experiment propriu pe perioada întregului sezon moto.
Metodologia experimentului a fost următoarea:
1)Mi-am urmărit evoluția greutății pe parcursul întregului an, folosind un cântar “inteligent” ;
2)De fiecare dată când am ieșit cu motocicleta mi-am analizat activitatea fizică folosind o curea de puls Polar H7 ;
3)Am comparat aceleași trasee făcute cu motocicleta și cu mașina atât ca șofer cât și ca pasager pentru a compara nivelul de “efort depus”/caloriile arse în timpul parcurgerii aceleiași distanțe.
Așa că pentru cei ce m-ați mai întrebat de ce am mereu acel ceas cu brățară roșie prins de ghidonul motocicletelor de test, îl foloseam pentru acest experiement pentru a înregistra atât pulsul cât și traseul parcurs.

Analizând doar datele oferite de cântar, evoluția greutății mele se suprapune cumva cu sezonul moto și dă dreptate “cercetătorilor britanici”. Din graficul de mai jos se vede cum am început sezonul în Aprilie cu 94.8Kg, am ajuns până pe la 88Kg în mijlocul sezonului, lunile Iulie-August, după care odată cu reducerea activității moto am început să mă îngraș la loc. Însă asta ar fi o interpretare superficială, pentru că știm cu toții, sunt mult mai mulți factori ce influențează greutatea corpului, factorul principal fiind ce alimente și mai ales în ce cantități consumăm.
Trecând mai departe la valorile pulsului și ale caloriilor arse în timpul mersului cu motocicleta, am analizat peste 30 de ieșiri moto, de la ture scurte prin oraș, ture lungi de mai multe zile, rally raid, off-road, soft-enduro, trackday-uri sau cursuri de perfecționare moto. În majoritatea plimbărilor pe asfalt pulsul meu a fost unul moderat, situat în primele două zone, zone ce semnifică o activita lejeră. De exemplu dacă luăm cea mai lungă bucată de drum înregistrată în acest experiment, 233Km de la Baia Mare la Tg.Mureș parcurși cu Moto Guzzi V85TT, vedem că pulsul meu a avut valori cuprinse între 71bpm și 139bpm, valoarea medie fiind de 91bpm, cu peste 80% din timp în zona 1, ce echivalează cu un “Antrenament aerobic de nivel începător, stres redus” și 20% în zona 2, ce echivalează cu “Antrenament cardiovascular de bază, ritm bun de recuperare”.

A doua înregistrare, ca lungime, a fost o plimbare de 224Km, de la Brăila la București, parcurși cu un scuter Yamaha T-Max 560. De data aceasta efortul resimțit a fost diminuat, pulsul mediu înregistrat fiind de 87bpm, având 90% din timp, pulsul în zona 1, a cărui efort perceput este “respiraţie ritmică, relaxată, în ritm uşor” . Chiar dacă au fost unele zone în care am mers mai tare cu scuterul respectiv, se pare că nu există nicio corelație între vârfurile de viteză înregistrate și vârfurile valorilor pentru puls, din contră, putem observa chiar o relaxare la viteze mai mari pe autostradă.

Interesant totuși că pare să existe o legătură între valorile pulsului și tipul motocicletei/scuterului cu care am mers. De exemplu la o tură cu Triumph Street Triple RS pulsul a stat un pic mai sus, având o variație între 73bpm și 135bpm, cu o valoare medie de 93bpm, cu o repartizare 74% în zona 1, 23% în zona 2 și 3% în zona 3 – “Capacitate aerobică îmbunătăţită, antrenament cardiovascular optim”.
Toate celelalte înregistrări ale turelor pe asfalt au indicat valori similare. Chiar dacă unele au avut un puls mediu mai ridicat, în continuarea pulsul înregistrat în majoritatea timpului a fost în primele două zone de efort slab și moderat, în cazul parcurgeri unor drumuri mai virajate existând o creștere a procentului pentru zona 2. Putem să tragem concluzia de aici că în marea majoritate a turelor pe asfalt, efortul resimțit de organism este similar cu cel al unor activități foarte ușoare : “Respiraţie ritmică, relaxată, în ritm uşor (zona 1), respectiv “Ritm confortabil, respiraţie uşor mai profundă, conversaţie posibilă” (zona 2). Partea bună a acestui lucru este că dacă vrei să slăbeșți, aici ar trebui să-ti menții pulsul, activitățile pentru care ai 60-70% din valoarea maximă a pulsului sunt activitățile unde se arde cel mai bine grăsimea, de altfel în aceste ture aplicația Polar indicând valori cuprinse într 58% și 73% din caloriile consumate, provenind din arderea grăsimilor. Partea proastă este însă că astfel de activități lejere necesită foarte mult timp pentru a arde un număr important de calorii, și veți vedea mai jos că lucrurile se schimbe radical atunci când ieșim în afara străzii atât în off-road cât și la circuit.
Dar până când trecem la off-road, am fost curios să văd care este diferența dintre caloriile consumate atunci când mergi cu motocicleta și atunci când mergi cu mașina (atât ca șofer cât și ca pasager). În primul caz am comparat valorile pulsului când am fost să iau o motocicletă de la Motodynamics, importatorul Yamaha în România, la dus conducând mașina, iar la întoarcere venind pe două roți. Pe distanțe și interval de timp mici, diferențele nu sunt considerabile, aplicația indicând un consum de calorii cu ~25% mai mic in cazul conducerii unui vehicul.

A două comparație între mașină, de data aceasta ca pasager, și motocicletă, am făcut-o pe traseul București – MotorPark România (Adâncata) . După cum se observă în poza de mai jos, valoarea medie a pulsului a fost mai ridicată mergând cu motocicleta. La nivel de calorii consumate, valoarea înregistrată ca pasager în mașină este mai mare decât în cazul mersului cu motocicleta, dar trebuie luat în calcul faptul că deși a fost aceeași distanță, intervalul de înregistrare a fost diferit. Reducând consumul de calorii per minut, reiese un consum de 5.4kcal/min pentru mersul cu mașina, respectiv 9.02 kcal/min pentru mersul cu motocicleta. Însă luând in calcul și distribuția in zonele de puls și procentul arderii de grăsime, reiese un consum de 3.56kcal/min vs. 4.59kcal/min consumate prin arderea grăsimilor. Asta înseamnă 214kcal pe oră cu mașina vs. 275kcal pe oră cu motocicleta.

Așadar având aceste date putem să tragem concluzia că mersul pe motocicletă este mai eficient în arderea grăsimii cu aproximativ 25% față de mersul cu mașina. Însă trebuie să fim conștienți că chiar și așa, valorile indicate arată că efortul depus pe motocicletă în timpul turelor pe asfalt este unul minimal. Ca să aveți o perspectivă generală ganditi-vă că pulsul ajunge în mod normal la 100-120bpm în timp ce mergeți pe jos, fiind un exercițiu mult mai eficient pentru slăbit decât mersul cu motocicleta. Dacă privim slăbitul ca un calcul simplu de scădere între energia produsă de alimentele pe care le consumăm și energia cheltuită cu activitățile noastre, cu siguranță sunt alte activități sportive mult mai eficiente. De exemplu la tenis se consumă cu aproximativ 60% mai multe calorii în același interval de timp. Luând din nou în calcul distribuția pe zonele de puls reiese că doar 3.77kcal arse pe minut provin din grăsimi, existând însă alte beneficii datorate activității fizice mai complexe (lucrează mai mulți mușchi în același timp) și mai intense (efort mai mare, peste 80% timp in zonele 4-Capacitate anaerobică şi prag îmbunătăţite, viteză îmbunătăţită, 5-Anduranţă anaerobică şi musculară, putere crescută).

Revenind la oile noastre sau mai bine zis la caprele noastre de enduro sau adventure touring, am văzut că depinde foarte mult activitatea pe care o faci cu motocicleta. Cel mai mare efort depus a fost atunci când am fost cu Suzuki V-Strom 1050XT în munții Baiului și am parcurs o secțiune plină de noroi având cauciuri de stradă, apoi participările la 4V Rally Raid și RoadBook Adventure Challenge au fost foarte solicitante, mai ales că la 4V am rămas fără benzină la 35 de grade în Dobrogea și a trebui să împing motocicleta vreo 2km…apoi a fost cursul Adventure MotoCamp al celor de la Rams MX School, unde deși am mers cu viteze sub 10km/h, exercițiile făcute m-au solicitat extrem de tare și mi-au ținut pulsul constant peste 160bpm, am ars atunci în mai puțin de 5 ore 4257kcal, după care au fost trackday-urile de pe circuitul MotorPark România, unde am sesizat ceva interesant, atunci când am avut un parcurs fluid, cu un timp mai bun pe tur, pulsul a stat in valori relativ normale, față de alte ture când am forțat, am făcut greșeli și am avut timpi mai slabi pe tur, confirmând astfel că inima îți bate mult mai tare atunci când ratezi punctul de frânare…

Însă până aici nimic nou sub soare, mă așteptam ca aceste activități să fie mai solicitante decât mersul pe stradă.

Concluzia este că dacă vreți să slăbiți folosind motocicleta, ar trebui să practicați mai des enduro/motocross (considerat al 4-lea cel mai solicitant sport existent) sau să vă aventurați mai mult în off-road cu motociclete adventure touring și nu în ultimul rând să încercați motociclismul viteză pe circuit. Ca să vă convigeti că motociclismul viteză ajută la slăbire și la menținerea unui fizic puternic este suficient să vă uitați la cum arată piloții de MotoGp. Mersul pe stradă poate ajuta și el, însă nu cu foarte mult față de mersul cu mașina, întrucât activitatea fizică la o tură pe stradă este destul de limitată. Acționarea ambreiajului, a semnalizării, schimbatul vitezei, sau menținerea motocicletei în echilibru nu sunt niște activități foarte solicitante, însă tocmai datorită lejerității și a efortului redus, mersul pe motocicletă este o activitate bună pentru slăbit, atât timp cât este o activitate regulată și de durată. Dacă vă faceți un obicei din a înlocui mașina cu motocicletă sau scuterul în oraș pentru deplasările zilnice, plusul acela de consum de calorii de 25%, se poate cumula în timp, regăsindu-se ulterior într-o greutate mai scăzută. Însă trebuie menționat că în oraș, pentru slăbit, mersul pe jos într-un ritm alert este o activitate și mai bună.
La turele mai lungi, poate ajuta însă și traseul pe care îl parcurgeți. Un drum virajat, așa cum încercăm noi să catalogăm mereu în lista noastră de drumuri de pe site, vă va face să depuneți mai mult efort pe motocicletă, în timp ce un drum drept, cum este autostrada, vă va solicită foarte puțin.
.

Lasă un răspuns