Final Dakar 2021 : Honda triumfă din nou prin Kevin Benavides. Mani Gyenes pe locul 2 la Malle Moto.
Vineri, 15 ianuarie, caravana raliului Dakar 2021 a ajuns înapoi în Jeddah la linia de sosire de data această. Au fost două săptămâni extrem de grele, majoritatea participanților spunând că ediția din anul acesta a fost mult mai dificilă decât cea de anul trecut și poate chiar cea mai dificilă de până acum.
În prima săptămână participanții au încercat să se adapteze la condiții și să între în ritm, însă cel puțin la categoria Elite lucrurile au fost imposibil de prezis, clasamentul general schimbându-se de la o etapă la altă. Înainte de ziua de pauză, la jumătatea raliului, Toby Price de la KTM conducea în fața piloților Honda: Kevin Benavides și JOSE IGNACIO CORNEJO FLORIMO.
După ziua liberă de sâmbătă, toți participanții se așteptau, sau mai bine zis sperau, că urmează o săptămână mai ușoară, că greul cel mare a trecut . Însă nu a fost deloc așa. Poate că a fost oboseală acumulată, poate că a fost uzura pieselor sau poate apropierea finișului i-a făcut să forțeze mai mult decât era cazul, însă începând cu etapa a-7-a au început să apară problemele pentru mulți dintre concurenți, iar lista abandonurilor să se mărească.
Etapa a 8-a Sakaka / Neom a însemnat capătul de linie pentru francezul XAVIER DE SOULTRAIT, unul dintre piloții cu cel mai constant parcurs de până acum și cu șanse reale la o clasare pe podium. Din păcate pentru el, la kilometru 268 a avut o căzătură urâtă ce a lăsat urmări și nu a mai putut continua cursa.
Tot după aceea etapă, pilotul italian MAURIZIO GERINI, care conducea categoria Malle Moto, deși a ajuns la sfârșitul etapei, în urmă investigațiilor medicale a fost nevoit să abandoneze.
Apoi a fost rândul lui Toby Price, care după ce reușise să scape dintr-o situația neplăcută în etapa a 8-a, când a mers în întregime toată proba specială cu cauciucul spate prins cu șoricei, încheia ediția 2021 după o căzătură foarte dură.
Apoi a fost rândul celor de la Honda să primească o lovitură, când în etapă a 10-a, JOSE IGNACIO CORNEJO FLORIMO, leaderul clasamentului general încă din etapa a 7-a, era nevoit să abandoneze, trena fiind preluată rapid de colegii săi Kevin Benavides și Ricky Brabec.
În tot acest timp, Sam Sunderland ducea o luptă de recuperare, așteptând pe locul 3 să fructifice orice pas greșit al piloților de la Honda.
Pasul greșit din partea unui pilot de la Honda a venit în etapa a-11-a, însă a fost vorba de JOAN BARREDA BORT, care se afla pe 4 în spatele lui Sam Sunderland la general. Acesta a uitat să oprească la punctul de realimentare, în cele din urmă rămânând fără benzină în deșert și fiind nevoit să abandoneze în penultima etapă. Bang Bang declara la sfarsitul zilei ca toata ziua a avut ameteli, resimtindu-se de la o cazatura puternica suferita in etapa anterioara si avea sa ajunga in cele din urma la spitalul din Jeddah.
Cei de la KTM chiar au sugerat că a fost o greșeală intenționată, că Barreda a făcut intenționat acest lucru pentru a-i induce în eroare pe piloții urmăritori, ulterior seara în bivouac cerându-și scuze pentru aceste acuze…
La startul ultimei etape, Sam Sunderland avea de recuperat puțin peste 5min pentru a-l învinge pe Kevin Benavides, însă câștigând etapă a 11-a, avea marele dezavantaj de a deschide proba specială. Ulterior în timpul zilei, Sam Sunderland a făcut o greșeală de navigație care l-a făcut să piardă timp prețios, terminând în final pe locul 3 la general
Câștigătorul de anul trecut Ricky Brabec, avea și el șanse de a câștiga titlul din nou, fiind la 07′ 13” în spatele colegului sau Benavides. În ciuda eforturilor sale și a victoriei de etapă, Brabec a reușit să mai recupereze doar 2 minute, Kevin Benavides devenind astfel câstigătorul ediției 2021 a raliului Dakar.
Dakar de coșmar pentru Yamaha
După un început cu probleme încă din etapa a doua pentru Yamaha, când Andrew Short s-a văzut nevoit să abandoneze din cauza unor probleme cu pompa de bezină (s-a suspectat că la unul dintre punctele de alimentare benzina a fost contaminată cu apă), lucrurile au continuat cât se poate de prost. În etapa a 8-a, Franco Caimi s-a văzut nevoit să abandoneze și el cursa din cauza unor probleme tehnice la motor, apoi a fost rândul lui Ross Branch, după care Adrien Van Beveren, ultimul rămas în cursă, nu a avut nici el mai mult noroc, abandonând și el în ultima etapă.
Participarea în cea de a 43-a ediție a Raliului Dakar părea imposibilă după accidentarea din iunie 2020, acum însă pilotul sătmărean se întoarce acasă cu două trofee, unul chiar la cea mai dură clasă din raliu – Original Malle Moto (fără asistență tehnică).
Dakar 2021, a doua ediție găzduită de Arabia Saudită, a debutat pe 3 ianuarie în Jeddah, iar după 12 etape și aproape 8.000 de kilometri parcurși, a revenit în orașul de pe malul Mării Roșii, pe 15 ianuarie. Raliul Dakar este cunoscut drept cea mai dură provocare, ce ține de anduranță, din motorsport, însă, anul acesta, chiar s-a dovedit că devine și din ce în ce mai dificil de la o ediție la alta. Comparativ cu 2020, când raliul s-a desfășurat pentru prima oară în Peninsula Arabă, în 2021 navigația a fost mai dificilă, roadbook-urile au fost înmânate în toate zilele cu 20 de minute înainte de start, au fost explorate zone noi și traseul a avut mai multe dune, multe porțiuni cu iarba cămilei, dar totuși, la fel ca în ediția precedentă, foarte multă piatră. De la dune mari, dune sparte, dune cu piatră la bază, ueduri, podișuri cu trasee extrem de rapide cu nisip și piatră, canioane și stânci, care par că au crescut din nisip, la munții din nord, traseul a fost un mix foarte solicitant.
Pentru Emanuel Gyenes acesta a fost al 11-lea Dakar, iar principalul său obiectiv a fost să ajungă la finiș, având în vedere accidentarea suferită în iunie 2020. Concurând la clasa fără asistență tehnică, sătmăreanul a trebuit să își pregătească singur motocicleta, după fiecare etapă, și să își dozeze energia de-a lungul celor două săptămâni. Nopțile dormite în cort, uneori și la 5 grade C°, au fost urmate, în 90% din situații, de treziri în jurul orei 4 dimineața și pornit apoi, din bivuac, către proba specială, înainte de răsăritul soarelui. În pofida efortului de a concura după o accidentare foarte gravă, Mani a reușit să încheie raliul pe locul 2/II la Malle Moto, clasă pe care a și câștigat-o de altfel anul trecut, să fie pe locul 2 la clasa Maraton (a câștigat această clasă în 2011 și 2015) și să treacă linia de sosire pe locul 23, în clasamentul general al categoriei Moto.
Emanuel Gyenes #29 Autonet Motorcycle Team: „A fost un Dakar foarte greu și am simțit asta pe pielea mea. Mult mai greu față de anul trecut. Mi-am atins obiectivul, am ajuns la finiș în acest an. Podiumurile sunt un bonus pentru mine. După accidentarea din iunie 2020, am mers cinci luni în cârje și nu m-am putut antrena. În noiembrie, am zis să încerc totuși să concurez în Dakar și obiectivul principal să fie terminarea raliului. Am avut o cursă, zic eu, destul de curată, nu am avut căzături mari. Au fost doar câteva căzături mici în dune, unde, din cauza accidentării, nu am vrut să pun piciorul jos. În ziua a treia, am avut o problemă cu un furtun de benzină și atunci am pierdut 20 – 25 de minute.
Mă bucur foarte mult pentru podiumuri, iar un loc 23 în clasamentul general este extraordinar. Nici nu mi-aș fi închipuit, mă gângdeam că dacă ajung în top 30, va fi foarte bine.
Le mulțumesc tuturor celor care au făcut posibilă participarea mea în Dakar 2021, precum și tuturor celor care m-au susținut de-a lungul acestei ediții.”
Clasament Moto General
1. Kevin Benavides (ARG) 47h 18 min 14 sec
2. Ricky Brabec (USA) + 04 min 56 sec
3. Sam Sunderland (GBR) +15 min 57 sec
………………………………………………………………..
23. Emaneul Gyenes (ROU) +8 h 48 min 14 sec
…………………………………………………………………………
Top 3 Original by Motul Malle Moto
1 Aruns Gelazninkas (LTU) 55h 04 min 23 sec
2 Emanuel Gyenes (ROU) + 01h 02 min 05 sec
3 Benjamin Melot (FRA) + 01h 40 min 47sec
Din păcate ediția din acest an a înregistrat și o victimă. Pilotul francez Pierre Cherpin și-a pierdut viața în timpul zborului medical de transfer din Arabia Saudită către Franța. Pierre a suferit o căzătură puternică în timpul etapei a 7-a la kilometrul 178, fiind găsit lângă motocicletă fără cunoștință de echipa medicală. Investigațiile de la spitalulul din Sakaka au arătat o lovitură puternică la cap, acesta fiind operat de urgență, fiind de atunci ținut în comă indusă.
Pierre Cherpin participa pentru a 4-a oară la Dakar, fiind un iubitor al aventurii.