februarie 22, 2024

Iron Butt Challenge Romania 2023 : BMW R1250GS Adventure Trophy – Review dupa 1625Km facuti in 24H

Iron Butt Challenge 2023

Când te gândești la Iron Butt Challenge, care ar fi primul motor pe care l-ai alege pentru această provocare? Sunt curios pentru că există o gamă destul de largă în acest segment, crucișătorul clasei ar fi marele, atotputernicul și prea cunoscutul BMW R1250 GS Adventure, în cazul de față chiar varianta Trophy.
A fost o alegere simplă, chiar dacă pentru ce aveam noi nevoie ar fi fost potrivit și un RT, am preferat să avem comoditatea gândului că e psoibil să abordăm și zone de off-road. Iar când spun “marele, atotputernicul” mă refer la o motocicletă de 268 kg la plin, propulsată de cunoscutul motor boxer cu doi cilindri de 1250 cmc, ce dezvoltă o putere de 136 cp la 7750 rotații și 143 nm, cu un centru de grutate amplasat în partea de jos care îți oferă un sentiment de siguranță al motocicletei atât la vitezele mai mici, cât și pe viraje.

Și dacă tot am menționat virajele, pentru mine, fiind prima experiență pe un GS, a fost emoționant să știu că plec la drum pe o astfel de motocicletă. Imediat ce m-am pus în mișcare, am uitat de greutatea ei, dar mai ales de griji când am tras de accelerație. A fost o senzație nouă în momentul în care am început să virez sau să abordez diferite viraje, asta datorită sentimentului pe care suspensia față îl oferă. Este vorba despre sistemul de supensie folosit de cei de la BMW Motorrad Telelever în partea din față și o basculă pe o singură parte BMW Paralever în partea din spate.
În cazul nostru, crucișătorul a venit echipat cu sistemul Dynamic ESA ceea ce oferă un șasiu reglabil electronic cu compensare a încărcării și mod de amortizare automat, care sunt definite prin două moduri, Dynamic si Road. În cei 1600 km parcurși de mine, 80% din timp am mers pe Dynamic. Însă și modul Road și-a făcut treba cu stoicism pe zonele mai denivelate de drum. Tot suntem la acest capitol, țin să spun ca eu am 1.75m înălțime și ajung destul de bine cu picioarele jos mai ales pe setarea de înălțime de “MIN”, adică 890 mm. Cealaltă opțiune ar fi “MAX”, însemnând o înălțime de 910 mm.


Deși nu a fost pentru prima dată când am mers pe o motocicletă cu motor boxer, primul fiind un R nineT, de data asta cu siguranță totul a fost mult mai rafinat, cu mai puține vibrații. La cei 136 cp și 143 nm motorul se bucură de o liniaritate și în același timp de putere pe toată plaja de turație indiferent de treapta în care te alfi și cu un răspuns de schimbare de trepte care pare că nu are nici cea mai mica ezitare pe schimbările de treapta. O cutie de viteze foarte precisă în șase trepte, cuplaj cu gheare cu angrenaj elicoidal și evident o transmisie pe cardan.


Și degeba există putere dacă nu poți opri la timp. Nu că ar fi cazul de față, asta pentru că deși este un colos pe două roți la care nu te-ai aștepta să oprească la timp, realitatea este mult peste așteptări. Au fost câteva opriri la trecerile de pietoni unde mi-am făcut mai mult griji de cel din spate decăt de pieton.
Iar asta se datoreazâ celor două discuri de 305 mm, acompaniate de etrierii radiali cu 4 pistoane de la BREMBO, pe fata, iar pe spate ne bucurăm de un disc cu diametru de 276 mm cu două pistoane.

După cei 1600 km dacă m-ar întreba cineva ce mi-a plăcut la acest motor, aș spune sunetul! Deși vorbim despre o evacuare stoc, să nu vă lăsați păcăliți de acest lucru. Este o simfonie de sunete în mers, la accelerări, decelerări, mi-aș permite să spun că oferă un iz huligănesc, ar putea fi genul de evacuare pentru cei care încă consideră că sunetul unei tobe te face mai auzit în trafic, printre mașini.

Comoditatea pe acest GS este la ea acasă, începând de la șa și la protecția la vânt. Cum deja ați văzut în clip, poate puțin prea comodă și cu o protecție la vânt prea bună.
Atat șaua pasagerului cât și cea a riderului sunt foarte comode, în cazul de faîă fiind vorba depsre modelul Advneture este vorba de o șa din doua bucăți, care beneficiază și de încălzire. Atât protecția la mâini cât și în partea de sus a corpului este una demnă de adormit pe motor, iar asta în mare parte se datorează parbrizului, deflectoarelor de vand, manșoanelor încălzite dar și ale rezervorului care îți acoperă picioarele. Prabrizul ofera posibilitate de a fi reglat pe înălțime într-un mod foarte simplu chiar și în timpul rulării.

Vorbim despre un rezervor de aluminiu, generos, cu 10l mai generos față de modelul standard de GS, asta înseamnă un total de 30l, ceea ce îți poate oferi lejeritate unor drumuri lungi fără a face opriri de alimentare la fel de deste. Noi oricum, v-am recomanda atunci când plecați la drum lung, chiar dacă nu opriți pentru alimentare, să opriți pentru a face pauze și a vă destinde.
Unu lucru pe care mi l-aș fi dorit, este ca butoanele de pe ghidon să fie iluminate. Pe timp de noapte utilizarea lor este una greoaie dacă nu ești foarte familiarizat cu poziționarea butoanelor.

În încheiere, pot spune că înțeleg mai bine acum când aud printre motocicliști “există motociclete și GS-uri”, cu toate că nu ma încred întrutotul în ea. Eram tentat să spun că e vorba doar despre aroganță, aparent omul cât trăiește învață.

Lasă un răspuns

Please disable your adblocker or whitelist this site!