Iron Butt Challenge România 2023 [Episodul 1]: Ce este Iron Butt Challenge și care sunt condițiile pentru certificare
Pentru mulți motocicliști, pasiunea pentru a explora drumuri necunoscute și de a trăi senzații extreme este aproape la fel de importantă ca și respirația însăși. Dacă doriți să testați limitele rezistenței și să vă întindeți până la maxim confortul unei plimbări pe două roți, nu există provocare mai adecvată decât Iron Butt Challenge. Această provocare vă va pune la încercare atât capacitatea de a vă depăși limitele fizice cat și mentale.
Ce este Iron Butt Challenge?
Iron Butt Challenge este o serie provocari, ce integreaza mai multe tipuri de ture moto de distanță (lista completa o gasiti aici) care pun la încercare rezistența și puterea de voință a motocicliștilor. Conceptul de bază este de a parcurge o distanță foarte mare într-un interval de timp limitat, de obicei, într-o perioadă de 24 de ore sau mai mult. Scopul principal este de a acoperi un număr specific de mile sau kilometri într-un timp dat, demonstrând astfel capacitatea de a conduce pe distanțe lungi. Cel mai popular challenge, sau provocarea minimă ce trebuie îndeplinită pentru a face parte din Iron Butt Association este de 1000 de mile sau 1600Km în 24H, așa numita SaddleSore 1000 / SaddleSore 1600K pentru Europa.
Originea și istoria Iron Butt Challenge
Povestea Iron Butt Challenge începe în America anilor ’80, mai exact în 1984 aproape de Philadelphia, când 10 motocicliști s-au înscris la prima ediție a Iron Butt Rally, o cursă de regularitate (regulile de circulație trebuie respectate) de 10 zile și aproximativ 8.000 de mile. La momentul respectiv organizatorii promiteau și un premiu „estimat” de 40.000$ , am pus în ghilimele estimat, pentru că deși acest eveniment atrăsese nume pari printre sponsori ca Bell, Arai, Dunlop, de fapt organizatorul nu avea banii respectivi. Trebuie să înțelegeți că deși americanii aveau de atunci autostrăzi,vorbim de anii 80 când nu exista Google Maps, iar cauciucurile și implicit motocicletele nu erau la fel de fiabile ca acum, parcurgerea celor 8000 de mile fiind plină de obstacole. (mai multe despre istoria Iron Butt Rally aflati aici)
Participanții de la edițiile următoare s-au unit apoi într-o asociație ce promovează turele lungi într-o manieră cât mai sigură, așa luând naștere Iron Butt Association. Deși asociația a luat naștere în America, în prezent are peste 84.000 de membrii din toate țările lumii și există o singură modalitate ca să devii membru, să duci la bun sfârșit una dintre turele de certificare :
Cele mai cunoscute ture de certificare | |
Saddlesore 1000 | 1,000 miles in less than 24 hours |
Bun Burner 1500 | 1,500 miles in less than 36 hours |
SaddleSore 1600K | 1,600 kilometers in less than 24 hours Outside USA |
Bun Burner 2500K | 2,500 kilometers in less than 36 hours Outside USA |
National Parks Tour Series | Visit at least 50 National Parks in at least 25 States |
Great Lakes Series | US/CANADA Great Lakes Series (Lake Michigan 1000, Lake Huron 1000, Lake Superior 1000 and more) |
IN-state SaddleSore series | For rides completed in State or Province |
Coast to Coast series | USA Coast to Coast series (other countries on the BIG LIST below) |
48 States in 10 days | 48 States in 10 days series |
Ultimate Coast to Coast | Key West, Florida to remote Prudhoe Bay Alaska |
Cum ziceam mai sus, cea mai „ușoară” metodă de a primi distincția de membru al Iron Butt Association este să faci așa numita Saddle Sore 1000 (adică să parcurgi 1000 mile în 24H), care pentru noi europenii este de fapt Saddle Sore 1600K, adică minim 1600Km în 24 de ore. Știu că unii o să dorească să fie exacți și o să zică că 1000 de mile sunt de fapt 1610Km, însă divizia europeană a Iron Butt Association a agreat ca ținta să fie un număr rotund de 1600Km. Oricum nu ai cum să faci la fix 1600Km, și de cele mai multe ori o să depășești acest număr de kilometri, pentru că tu trebuie să începi tură și să o termini într-o benzinărie și este foarte puțin probabil să fii atât de precis la alegerea rutei încât să ai fix 1600Km de la prima la ultima benzinărie. În plus fiecare motocicletă are o mică abatere la numărul de kilometri înregistrati pe bord, ce poate să fie până la 4% și de aceea e bine să faci mai mulți kilometri, ca să fii sigur că atunci când cei de la IBA vor verifica tura făcută de tine, nu cumva să iasă mai puțini km de 1600, deși pe bord tu ai depășit această cifră.
Ce condiții trebuiesc respectate pentru ca tura să fie certificată?
Pentru a ți se certifica tura, sunt anumite cerințe de care trebuie să știi de la început, dinainte să pleci la drum, poate chiar înainte să îți faci traseul. Cel mai important lucru de știut este faptul că la fiecare alimentare cu benzină trebuie să faci poză la bonul de benzină (pe care să se vadă adresa și ora la care a fost făcută poza) și la odometrul motocicletei. Astfel cei de la IBA vor verfică traseul tău, pozele având rostul pentru a certifica faptul că tura a fost efectuata în realitate. Foarte importante sunt primul și ultimul bon de benzină, pe care trebuie să se vadă obligatoriu adresa stației de benzină și ora la care a fost emis bonul.
Pe lângă bonurile de benzină, se mai pot lua bonuri de cumpărături sau de la ATM-uri(ex. interogări de sold de pe cardul propriu),pentru a atesta faptul că ai trecut pe acolo (așa numitele tactical receipt).
O altă regulă importantă este ca în cazul turelor de 24H nu ai voie să repeți segmente de drum. Trebuie să treci o singură dată, într-o singură direcție.Nouă ne scăpase inițial această regulă, și aveam în plan să mergem și să ne întoarcem de la Constanța pe A2…ceea ce ne-ar fi anulat încercarea. Ghidul complet cu toate informațiile și condițiile necesare ce trebuiesc respectate îl găsiți aici.
După ce ai terminat tura, va trebui să scanați toate bonurile de benzină și ce alte bonuri doveditoare mai aveți, să completați două documente pdf (Ride-Info si Logbook, pe care le puteti downloada de pe site-ul celor de la IBA Benelux) în care veți trece locurile unde ați alimentat și orașele în care ați schimbat direcția de mers și un fișier GPX în care veți trece locația benzinăriilor unde ați realimentat. Toate aceste lucruri le trimiteți apoi fie la organizația mama IBA din America sau la divizia Europeană , IBA Benelux (mailul de certificare este certification@ibabenelux.org).
Noi dacă am avut vreo neclaritate am apelat la IBA Benelux (mail la info@ibabenelux.org), care au fost foarte prompți în a ne răspunde și a ne da detaliile de care aveam nevoie.
O alta resursa de pe site-ul celor de la IBA care ne-a fost foarte utila a fost sectiunea de sfaturi, unde gasiti 25 de sfaturi privind planificarea, parcurgearea traseului, cum sa iti alegi pauzele de odihna, cum sa identifici semnele de oboseala. (Link aici)
În episodul următor, vă povestesc ce traseu am ales pentru a respecta toate aceste cerinte și ce motociclete am ales ca sa ne fie viata mai usoara pe parcurul celor 24H.