Iron Butt Challenge România 2023 [Episodul 2]: Traseul și motocicletele alese pentru această provocare
Ideea de a face o astfel de tură în România a luat naștere acum câțiva ani, însă abia acum i-a venit rândul. Inițial am tot întrebat în stânga și în dreapta, inclusiv pe pagina de facebook, dacă există motocicliști români care au făcut acest challenge de a parcurge 1600Km în 24H. Unii au zis că nu se poate, că este foarte greu la noi în țară…alțiii că au făcut kilometrii ăștia, dar în alte țări…Cert este că în datele oficiale ale Iron Butt Association am găsit că figurează 8 români ca membri, care au făcut cel puțin o dată Saddle Sore 1600K (unii l-au făcut de mai multe ori) și asta mi-a dat încredere că se poate face acest challenge la noi, așa că i-am dat mai departe cu traseul.
Pentru alegerea traseului am avut câteva constrângeri. Voiam să plecăm și să ne întoarcem în București și să prindem cât se poate mai mulți kilometri pe autostradă. Și cum la noi în țară nu sunt foarte multe (995Km de autostrada in toata tara, conform 130Km.ro), eram limitați. Pentru că plecam din București trebuia să bifăm A1 spre Pitești și A2 spre Constanța, rămânând să decidem la plecare în ce sens vom merge și care va fi prima, respectiv ultima autostradă parcursă.
Apoi trebuia evident să urcăm în centrul țării pentru că acolo mai sunt ceva segmente de autostradă și pentru asta am ales bucata Lugoj-Sebeș-Sibiu (care nu este chiar toata numai autostrada).
După ce am terminat cu autostrăzile a urmat alegerea drumurilor naționale ce vor lega autostrăzile. Deși teoretic ar fi bine să alegi cât mai puțin drumuri de munte cu serpentine, pentru că te încetinesc, dacă tot ajungeam la Brașov am zis să alegem și un drum emblematic pentru motociclistii de la noi, adică Cheia . Este adevărat că la fel de bine am fi putut alege Lepșa, care ar fi fost și mai spectaculos și apoi să continuăm drumul până la Brăila, însă numărul de kilometri ar fi fost mai mic, decât în cazul ales de noi: Cheia-Ploiești-Buzău-Brăila.
Brăila am ales-o ca punct de intrare în Dobrogea pentru că voiam să „inaugurăm” noul pod. Dacă tot ajungeam pe la Cazanele Dunării, era păcât să nu ne întâlnim din nou cu Dunărea și aproape de vărsare, așa că Tulcea a fost alt oraș unde voiam să ajungem, iar de aici ar mai fi trebuit să bifăm și Constanța și kilometri necesari certificării ar fi trebuit să iasă cumva.
Inițial am făcut o listă scurtă cu câteva tourere sportive și adventure printre care Yamaha Tracer 9GT, BMW S1000XR, Suzuki GSX-S100GT, Moto Guzzi V100 Mandello, Kawasaki Versys, Honda Africa Twin…în cele din urmă, titulare au rămas Honda NT1100 și BMW R1250GSA. De ce le-am ales fix pe cele două veți vedea în clipul complet de pe youtube unde vă povestim întreaga aventură a Iron Butt Challengelui parcurs în România. De asemenea ulterior vom posta și două clipuri individuale în care va povestim despre fiecare motocicletă cum s-a comporatat în acest test-ride extrem de 1600Km în 24H.
După alegerea motocicletelor am trecut la planul tactic și anume cum o să parcurgem traseul, în ce direcție, ce luăm la noi, ce și când o să mâncăm și la ce ora este cel mai bine să plecăm. În momentul când am făcut traseul, ne-am gândit că o să plecăm undeva la 2AM spre Constanța și o să prindem răsăritul pe podul de la Brăila. Faptul că podul este închis în intervalul 9PM-6AM ne-a făcut să regândim direcția de mers și să schimbăm sensul de plecare spre Cazanele Dunării, lucru ce a fost de bun augur. De ce zic asta, vedeți în episodul următor, unde vă povestim cum a fost efectiv să parcurgem acest traseu.
Întorcându-ne la mâncare și băut, noi nu am luat în calcul că o să ne oprim undeva să mâncăm ceva, deși era fezabil. Am zis că cel mai bine luăm la noi apă, săruri de rehidratare (se anunțau 38 de grade în ziua când am făcut challenge-ul), banane și niște batoane proteice și dacă e ceva mai luăm de pe drum din benzinării. Am mai avut și un energizant, dar care s-a spart și mai tare ne-a încurcat că a trebuit să curățăm topcase-ul 🙂 De altfel prin lista de sfaturi a celor de la Iron Butt Association nu se incurajeaza folosirea de bauturi energizante si nici cafea.
Apoi a venit ziua plecării și totul s-a schimbat…Mike Tyson a spus-o cel mai bine…”toată lumea are un plan până își ia primul pumn”…de la pompe de benzină care mergeau foarte încet, drumuri blocate de transporturi agabaritice, accidente auto, bariere de tren, schimbări de preț și de tură la benzinării, drumuri închise de lucrări…și un incident din care BMW-ul a ieșit un pic șifonat…cred că le-am avut pe toate, dar cum a fost efectiv să parcurgem cei 1600Km pe soselele din România, aflați în episodul următor.