[Jurnal de călătorie]Martin Wickert despre ACT și excursia din România
Se întâmplă adesea ca străinii să aprecieze altfel frumusețea unei țări și chiar să o promoveze mai bine decât localnicii. Și nu este vorba doar despre România, se întâmplă în orice țară, poate pentru că localnicii iau de-a gata împrejurimile. Impresia asta am avut-o când am văzut un clip al celor de la Adventure Country Tracks(ACT), care au fost anul trecut în România într-o excursie de câteva zile. Ca să aflu mai bine ce înseamnă ACT, ce fac ei și mai ales cum li s-a părut experiența românească, am stat de vorba cu Martin Wickert, unul dintre inițiatorii acestui proiect.
1. Pentru început, spune-ne un pic despre ține Martin. Cum ai început să mergi cu motocicletă,cum ai prins acest „microb” și care a fost prima ta motocicletă?
Merg pe motocicletă de la 18 ani, am mers pe naked-uri, choppere, motociclete de dirt, orice. Întotdeauna am visat la un drum lung pe motocicletă, iar după ce am fost într-o excursie la Nordkapp am decis că am nevoie de o motocicletă adventure. Împreună cu soția, ne-am cumpărat două Africa Twin și am început să călătorim, în sfârșit am făcut Panamericana pentru 2 ani, între 2004 și 2006. De atunci am rămas conectat la lumea adventure, dar merg cu orice.
2. Am citit pe site-ul ACT(Adventure Counry Tracks) că acest proiect a luat naștere în 2016 , fiind o inițiativa a mai mulți angajați Touratech. Cum v-a venit ideea, care a fost scopul inițial,dar și așteptările voastre ? Cum ați făcut echipa, mai merserăți împreună ?
Există un proiect în SUA numit Backcountry Discovery Routes, inițiat de Touratech UȘA cu mulți ani înainte. Am mers pe traseul Washington acum câțiva ani. După ce am fost cu motocicleta în Portugalia, mi-a venit ideea de a conecta poteci și drumuri forestiere, unde este legal să mergi cu motocicleta și să vorbesc cu proprietari de pensiuni, hoteluri, etc, să-i conving că este un lucru pozitiv pentru economie, că este bine de a menține aceste drumuri funcționale. Touratech Germania și Portugalia și încă câteva firme au stat de vorba, ni s-au alăturat Sena și Motorex și am început cu Portugalia prima oară. Mai mersesem împreună în această echipa cu motoarele, dar nimic atât de intens. Din ce în ce este tot mai greu să mergi în off-road respectând natura, oamenii și țara. Vrem să conservăm drumurile forestiere și potecile din Europa, astfel încât și alții să se poată bucură de puțină aventură în vacanță.
3. Așadar ați început cu Portugalia. Cum a fost să porniți proiectul și să plecați la plimbare? Câteodată toată lumea este entuziasmată și când e timpul să plecăm, încep să dea înapoi 🙂
NU, aici nimeni nu dă înapoi, doar că este dificil să nimeresti timpul potrivit, sunt multe constrângeri : job-ul, vremea și multe altele trebuie să se potrivească. Ne-am distrat atât de bine în Portugalia cu localnicii, mâncare bună, vinuri bune, distracție pe motociclete, oamenii foarte prietenoși… Nu este ușor să strângem fonduri pentru cei ce trebuie să fie plătiți dar avem niște parteneri buni. Traseele din Portugalia nu au fost ușoare, aș spune mai degrabă mediu ca dificultate pentru că tot timpul ești apropierea unui drum asfaltat și turismul este dezvoltat în zonă.
4. După asta a urmat Grecia cu niște trasee un pic mai tehnice, iar anul trecut a fost rândul României. De ce ați ales România pentru a 3-a excursie ACT ?
România a fost întotdeauna în mintea noastră și aveam câțiva colegi care lucraseră la Redbull Romaniacs și spuneau întotdeauna că vor să meargă cu motocicleta aici, nu la curse , ci să călătorească. Mai aveam niște colegi de la Touratech Austria care făcuseră niște tururi organizate pe aici, așadar aveam ceva cunoștințe despre locație și ne-am gândit că după ce primele două excursii au fost în zone mai turistice, să încercăm ceva mai izolat. Există un trend în lumea motocicliștilor adventure spre locații izolate, anul trecut fusese Islanda, apoi România și acum Albania…voiam să le arătăm europenilor că pot avea parte de aventură într-o locație apropiată, accesibilă. Dar desigur voiam să-i facem pe oameni să afle și despre cultură, tradiții, etc…Sunt foarte multe idei negative despre Europa de est și trebuia să arătăm că oamenii fac diferența,iar românii pe care i-am întâlnit au fost senzaționali.
5. Mai fusese cineva din echipa în România deja?
Da, 2 sau 3 din echipă fuseseră deja, 2 în călătorie și unul participase la o cursă.
6.Fiindcă suntem un site ce promovează frumusețea turismului moto în România, suntem curioși cum a fost experiența voastră românească, în ceea ce privește interacțiunea cu oameni, cu natura, peisajele , drumurile? Și care sunt cele mai frumoase momente de aici?
Cele mai frumoase amintiri de aici sunt oamenii- copiii care ne făceau cu mâna, oameni care zâmbeau când treceam. Oameni care nu erau deranjați de prezența motocicliștilor pe străzi cum se întâmplă în alte țări. Când călătorim într-o țară întotdeauna suntem surprinși de varietatea reliefului. Toată lumea știe locurile turistice, dar mergând pe drumuri secundare, forestiere it dă o cu totul altă perspectiva. Și de asemenea istoria și cultură fascinantă a locului au fost copleșitoare. Prietenia oamenilor a fost lucrul care ne-a impresionat cel mai mult. Ne-am simțit tot timpul în siguranță, sprijiniți și bine veniți oriunde am fost.
7.Deși ați mers mai mult pe drumuri neasfaltate, am văzut că ați fost și pe Transfăgărășan și Transalpina. Întrebare inevitatbila pe care o primește orice străin: Transfăgărășan sau Transalpina, ce preferi?
Întrebare dificilă…Suntem rideri de adventure, deci ne place mai mult pe off-road, însă cu toate astea toți am trecut pe modul racing când am intrat pe Transfăgărășan. Dar mi-a plăcut mai mult să mă admir natură și priveliștile de pe Transalpina, cred. Și mi-a plăcut că erau și mai puțini oameni pe Transalpina.
8. Am văzut niște accesorii și niște kit-uri foarte interesante pe motocicletele voastre, ca de exemplu Suzuki V-Strom Deșert Express. Ce fel de pregătiri ați făcut motocicletelor cu care ați venit aici? Care crezi că ar fi lucrurile de bază pe care ar trebui să le aibă o motocicletă pregătită pentru astfel de drumuri, să zicem, să stăm linișțiți când plecăm pe unul din traseele voastre ?
Touratech a echipat toate motocicletele pe care le-am avut, chiar am avut cu noi și motociclete Touratech, nu doar accesorizate, dar acest proiect este deschis pentru toată lumea. Suzuki Germania a pregătit motocicleta pentru acest drum cu un alt constructor, și au accesorizat motocicleta să fie ușoară, mai orientată spre călătorie. Și pentru noi asta a fost tot timpul o întrebare: vrem motocicletele complet accesorizate cu hard-case-uri sau le vrem mai ușoare și mai puse pe acțiune. Ambele setup-uri merg, depinde dacă stai la cort sau la pensiuni. De data aceasta, din cauza vremii și datorită faptului că existau multe opțiuni în zonă,am stat la pensiuni să mai cunoaștem localnici. Am folosit totuși hard-case-uri pentru echipa de filmare.
Important este să ai un crashbar și un scut protector la motor în cazul în care cazi sau scapi motorul, astfel nu mai ai frica de a scapă motocicleta. Important nu este echipamentul sau motocicleta, ceea ce contează sunt oamenii. Sigur în zonele izolate trebuie să ai grijă și ți-ar prinde bine și niște scule pentru o eventuală pană.
Cum ziceam, unele companii susțin acest proiect și bineintele folosim produsele lor pentru a le testa și pentru a verifica cum funcționează în viață reală.
9. Ați avut vreun incident în timpul acestor călătorii, probleme cu motocicleta sau să fiți în situații periculoase?
Am avut o pană de cauciuc pe care am rezolvat-o în 15min și atât. În tură de recunoaștere dinainte, unul dintre riderii profesioniști a avut un accident urât tare. Și-a rupt câteva coaste, însă a avut noroc că mai erau 3 oameni cu el care l-au ajutat rapid cu transportul. A făcut o greșeală pe un drum izolat, nu a fost impicat altcineva….
10. După această excursie în România ai recomanda altor rideri străini să vină aici ? Ce le-ai recomanda să viziteze și să facă ?
Da, România trebuie neapărat vizitată. Dacă merg pe rutele ACT probabil o să-și facă o idee, un overview, însă poți să petreci aici 3-4 săptămâni și să vezi locuri noi zi de zi. Locurile celebre ca Transfagarsan și Transalpina trebuiesc bifate de toți riderii, bisericile și cultura din nord trebuiesc cunoscute, dar partea care mi-a plăcut cel mai mult a fost să petrec timp cu localnicii în satele mici de munte, să le înțeleg stilul de viață. Mi-ar plăcea să petrec timp într-o pensiune mică în munți cu fermierii, cu ciobanii… Dacă ești un vest european obișnuit mereu să muncească pentru bani, aici vei înțelege ce înseamnă viața de fapt.
Puteți afla mai multe despre ACT și despre traseele lor din Europa pe pagina de facebook ACT sau pe site-ul lor www.adventurecountrytracks.com