[Jurnal de călătorie]Mateusz Mocydlarz – doi ani la rând în România pe motocicletă

Nu știm care este secretul, însă România este un magnet pentru motociclistii polonezi. Am stat de vorbă cu Mateusz, un polonez de 30 de ani, care în ultimii doi ani a fost aici de două ori pentru a afla de ce mulți ridei polonezi preferă țara noastră. Dacă prima oară a fost cu un Kawasaki Z750R, anul trecut s-a întors cu o Africa Twin Adventure Sports pentru a explora un pic și ce se află dincolo de asfalt. Mai multe despre Mateusz și despre călătoria lui aflați mai jos.
1.Înainte de toate, spune-mi un pic despre tine. Când ai început să mergi cu motocicleta și care a fost prima ta motocicletă ?
Numele meu este Mateusz, m-am născut și trăiesc în Polonia. Trăiesc în Varșovia de peste 10 ani. Am învățat să merg cu motocicleta când aveam 10 ani, am început cu moped-uri (Romet Pony. Romet Ogar 200, Romet Komar), apoi am mai crescut (WSK, MZ 125), de obicei erau motociclete făcute din altele fără acte.În 2007 m-am mutat la Varșovia pentru studii și nu mai era posibil să merg cu astfel de motociclete.Am început să merg cu motociclete “adevărate” în 2016, când mi-am cumpărat un Suzuki SV650n(model 2005) și m-am înscris la școala moto. Din păcate nu m-am bucurat foarte mult de această motocicletă, pentru că după 3 luni, un șofer nu mi-a acordat prioritate…În săptămâna ce a urmat mi-am cumpărat un Kawasaki Z750R pe care încă îl am. În 2017 am fost cu această motocicletă în România și mi-a plăcut atât de mult să călătoresc încât în 2018 mi-am făcut un cadou când am împlinit 30 de ani și am cumpărat o Honda Africa Twin Adventure Sports, ediția aniversară de 30 de ani.
2.De ce ai ales Honda Africa Twin Adventure Sports, ce îți place cel mai mult la ea ?
Au fost mai multe motive pentru care am ales ATAȘ:
– Voiam o motocicletă de touring, cu care să pot merge 2-3 săptămâni fără problem
– Voiam de asemenea să pot să o iau pe prietena mea la ture mai scurte și ea să se simtă confortabil
– De multe ori în timpul călătoriilor simțeam nevoia să ies înafara asfaltului
– Din punct de vedere tehnic mi-a plăcut, roata față de 21”, suspensii cu cursă lungă, autonomie mare, manșoane încălzite, prize 12V.
– Și în plus, Africa Twin sărbătorea 30 de ani exact ca mine J
3.Care a fost primul drum mai lung pe care l-ai făcut pe motocicletă și cum te-ai simțit când ai plecat pentru prima oară într-o astfel de aventură?
Prima expediție mai lungă a fost în August 2017, când m-am hotărât să vizitez Transfăgărășan și Transalpina împreună cu niște prieteni. Am plecat 3 prieteni și a durat 5 zile să călătorim un pic peste 2800Km.
Am fost concentrat doar pe plimbare, nici măcar nu am luat camera la noi. Noroc, unul dintre noi a luat totuși o camera și a mai filmat din când în când. Am făcut și un mic clip ce poate fi văzut aici
După acest drum am știut că vreau să merg în excursii mai lungi.
4.Am văzut în pozele tale că ai fost în România prima oară în 2017 pe Z750R și din nou în 2018 pe Africana. De ce ai ales să vii din nou aici?
Da, așa este, am fost în România de două ori și știu că nu este ultima dată. Îmi place foarte mult. Mergeam spre marea Neagră, așa că România era în drum. Unul dintre prieteni nu fusese niciodată în România, așa că a trebuit să-i arătăm cele două drumuri. (n.r. Transfăgărășan și Transalpina).Mateusz la prima tura pe Transfagarasan
5.Cu cine ai mai fost în această excursie ?
Am mai fost cu doi prieteni, Piotr și Bartosz. Bartosz fusese și cu un an înainte, era băiatul care luase cu el camera.
6.În timpul acestor călătorii , tu sau prietenii tăi ați avut ceva probleme tehnice sau ați fost în situații periculoase?
Da, cu siguranță, anul acesta am pierdut numărul de câte ori mi-a tăiat fața un șofer sau am fost împins în afară. Din fericire nu s-a întâmplat nimic, doar am mai scăpat motocicletele de câteva ori. În Bulgaria am rupt manetă de la frână, în Albania am rupt portbagajul, iar un prieten a rupt manetă de frână si el. Am avut și două pene. Mi-a fost cel mai frică să dorm în Moldova, totul se mișca în jurul nostru. Am dormit cu un cuțit sub pernă.
7.Cred că o parte din această experiență interesantă este și întâlnirea a diverși oameni , fie localnici, fie alți călători. Îți amintești vreo poveste amuzantă sau vreo întâlnire interesantă de acest gen?
Da, am întâlnit mulți polonezi pe drum, chiar am fost surprinși. În România am întâlnit mulți oameni amabili. Chiar dacă am vrut să plătim că să ne punem corturile în curtea lor, nu au acceptat bani. În Constanța am întâlnit un localnic care fusese de 2-3 ori în Polonia, știa istoria țării perfect și ce este și mai interesant, vorbea poloneză fluent. În Bulgaria, mi-au reparat la un service maneta de frână și încă mai merg cu ea de atunci. De asemenea nu au vrut să accepte bani, dar i-am forțat cu niște beri.
8. Fiind un site care promovează România ca locație turistică moto, cum ți s-a părut la noi ? Cum ți s-a părut în ceea ce privește interacțiunea cu oamenii, natura, privelișți, drumuri, etc. ?
Cum am zis, o țară frumoasă cu priveliști frumoase…munte…mare… Recomand România tuturor motocicliștilor polonezi, pentru că nu este departe de noi. Ospitalitatea este la înalt nivel. În Polonia poți avea probleme pe drumurile secundare.Aici nu îmi aduc aminte să ne fi fugărit cineva, poate doar niște câini.
9. Am văzut că ai mers pe Transfăgărășan cât și pe Transalpina, cât și pe alte drumuri cunoscute motocicliștilor de la noi din țară. Întrebarea inevitabilă pe care orice rider străin o primește este : Transfagarsan sau Transalpina, care îți place mai mult ? Au mai fost și alte drumuri care ți-au plăcut și le-ai recomanda ?
Îmi place mai mult Transalpina. Este aproape la fel de frumoasă ca Transfăgărășan în ceea ce privește priveliștile dar mi se pare mai sălbatică. Am parcurs multe schimbări climatice când am trecut pe acolo, am transpirat, am înghețat, ne-a plouat, ne-au fugărit câinii. Este un pic dificilă și poate d-asta este și mai puțin circulată.
10. Dacă cineva se gândește acum să facă un astfel de drum dar momentan are îndoieli, ce sfat le-ai da ?
Dacă ai de gând să stai la cort îți trebuie un cort bun, un sac de dormit și o saltea de spumă bune. Cu siguranță câteva unelte de bază ca powertape, corzi. A fost folositor când a trebuit să repar maneta.Cu siguranță trebuie să ai grijă. Am observant că în unele țări, asfaltul diferă. În Bulgaria de exemplu ni s-a părut mai alunecos. Totuși, în România, poți să te aștepți să întâlnești un animal viu sau mort după o curbă.
11. Probabil sunt oameni acum care se uită la clipurile tale și se gândesc că ar vrea să facă și ei genul acesta de călătorie, dar rămân a stadiul de proiect. Poate că se gândesc că nu au timp sau nu au bani sau ambele. Poți să faci o estimare cât te-a costat această călătorie, astfel încât să-și facă o impresie de ce buget ar avea nevoie ?
În 2017, pentru o excursie de 5 zile, am cheltuit vreo 1300-1500PLN(300-350EUR). În prețul asta au intrat benzina, mâncarea și cazarea de pe booking.com. Anul acesta pentru 16 zile și 7000Km am cheltuit mai mult. E greu de estimat, dar probabil că a fost în jur de 5000-6000PLM(1150-1400euro). Deși am stat mai mult cu cortul în campinguri sau în sălbăticie, nu a fost posibil să punem corturile chiar peste tot. Un lucru este sigur, chiar dacă o astfel de călătorie devine scumpă, când te întorci acasă nu există regrete, merită.

12. După această excursie în România, ai recomanda și altor străini să planifice o călătorie pe două roți aici ? Ce le-ai recomandă să viziteze și să facă ?
Cu siguranță le-aș recomandă Transfăgărășan și Transalpina. Cât despre vizitat atracții turistice, mi-e greu să fac recomandări, pentru că nu am vizitat muzee, monumente…pentru noi marea distracție a fost pe drumuri, să mergem cât mai mult cu motocicletele și să vizităm țara din mers. Știm că există castelul lui Dracula pe undeva și poate într-o zi o să ne și oprim să-l vizităm 🙂
Mai multe despre excursia lui Mateusz gasiti pe pagina de facebook BIT – Motoryzacyjne zwiedzanie si pe canalul sau de youtube.