Kove Moto : Visul Dakarului fabricat in China
Una din surprizele acestui Dakar pentru mine, a fost participarea echipei Kove Moto din China cu 3 motocicliști, care au terminat toți cursa fără probleme majore. A fost o surpriză pentru că mi-am adus aminte cum, acum mai bine de două luni, la EICMA, mi-a atras atenția standul lor, care avea destul de multe modele pentru un producător „necunoscut”, dar în special mi-a atras atenția atunci o motocicletă adventure touring de clasa medie, foarte ușoară (puteai să o miști prin stand ca să te convingi) și o motocicletă de 450 de rally raid cu care ei ziceau atunci că vor să participe la Dakar… Deși Kove Moto a luat naștere în urmă cu 5 ani doar, au devenit una dintre cele mai bine vândute la nivel național în China, așa că au decis că este momentul să se extindă către Europa și restul lumii, „luându-se la trântă” cu producătorii consacrați.
Cum ziceam, ce a atras atenția la EICMA, în primul rând, a fost modelul 800X Super Adventure, o motocicletă adventure touring cu o greutate scăzută pentru acest segment, de doar 183Kg cu plinurile făcute. Tocmai ca să poți vedea cât de ușoară este, exista în stand și o motocicletă care nu era fixată cu șuruburi, pe care puteai să o miști, să te convingi cât este de ușoară. O chestie atipică pentru expozițiile moto, unde ca să se evite accidente toate motocicletele expuse sunt bine fixate în podea.
Cei de la Kove au prezentat-o drept cea mai ușoară și puternică motocicletă adventure din lume și declarația lor nu este total neacoperită. Raportul putere/greutate este unul foarte bun, având 95cp pe 183Kg la plin, pare să se anunțe o motocicletă interesantă de ieșit în off-road cu ea, mai ales că vine și cu roți cu spițe și cauciucuri tubeless, iar rezevorul de 22L promite o autonomie de aproximativ 400 de Km.
Obsesia celor de la Kove pentru greutate redusă s-a văzut și când au prezentat oficial modelul MX250, un cross de 4T, cu o greutate de doar 98Kg, care în conferința de presă a fost pusă, într-un gest teatral, direct pe un cântar pentru a convinge toată lumea.
Creatorul acestei mărci este Zhang Xue, , în vârstă de 45 de ani acum, care având visul de a deveni pilot de motocross profesionist, dar ne-având fonduri suficiente, a trebuit inițial să muncească ca mecanic. În cele din urmă, în 2007 a reușit să devină pilot și să participe în campionatul național al Chinei de motocross. Atunci și-a dat seama că nu era suficient de bun sau cel puțin nu era un pilot de motocross extraordinar, însă în toți acești ani devenise un mecanic foarte bun. În 2009 a renunțat la curse și a început să lucreze ca mecanic pentru un producător de motociclete, iar după 4 ani, cu experiența căpătată acolo, a decis în 2013 să construiască prima lui motocicletă de la zero. Dacă inițial era o fabrică mică cu doar 10 angajați, unde Zhang Xue era implicat în toate procesele ce aveau loc, în cele din urmă în 2017 a luat naștere firma Kove, capabilă de a produce mult mai multe modele de motociclete, într-un număr de unități industrial.
Astăzi lucrează 600 de oameni în cele două fabrici Kove de la Chongqing și Chengdu, care produc în regim propriu toate componentele esențiale ale motocicletei, de la cadre, la motoare, rezervoare, evacuări…în 2021 au fost produse peste 20.000 de unități, fiind înregistrate și primele vânzări interntionale, mai bine de 5000 de unități au fost vândute în Spania prin MACBOR MOTANA XR5, și în Cehia prin JAWA RVM 500.
Revenind la Dakar, Zhang Xue, declara la EICMA că scopul modelului 450 Rally este de a câștigă Dakarul în 5 ani. Planul este că inițial să se convingă de rezistență și calitatea produsului lor, fiind vorba despre cea mai dură cursă de rally raid din lume, va fi un test bun pentru cei de la Kove să vadă dacă au un produs rezistent. Apoi, pe baza celor învățate de la prima participare, în anii următori să înceapă să atace top 10, top 5, top 3, că în cele din urmă să încerce să câștige Dakarul.
Și pentru a reuși asta, șef de echipă pentru Dakar a fost numit Thierry Charbonnier, o persoană cu experiență bogată în lumea curselor și a Dakarului. În 1982, Thierry Charbonnier participa pentru prima oară la Paris-Dakar, fiind atunci în vârstă de 19 ani. Deși era foarte tânăr, Thierry era un nume cunoscut înainte de prima participare la Dakar, fiind deja câștigătorul campionatului național al Franței la enduro de două ori. Un alt lucru interesant este că la prima participare, Thierry a folosit o motocicletă Husqvarna cu cutie automată. Da, în 1988 existau motociclete automate, deși chiar după acel an, Husqvarna a renunțat la acest set-up. Ulterior Thierry a mai câștigat de 3 ori campionatul Franței de enduro, a fost dublu campion mondial ’87-’88, campion al europei în 1988 și participant de 8 ori la Dakar, cursa pe care a terminat-o de fiecare dată, cea mai bună clasare având-o în 1992 cu Yamaha (locul 2).
În cele din urmă toți cei 3 piloți de la Kove au ajuns la finalul cursei, reușind să se claseze în primii 80 cel mai bine clasat fiind SUNIER SUNIER pe locul 46 (La + 13H 14′ 10” față de câștigătorul Kevin Benavides).
Dakar-ul acesta a fost un bun prilej de testare și pentru punerea în producție și în comercializarea motocicletei 450 Rally, care are două versiuni : Factory Edition de 54cp și Regular de 51cp, ambele două motociclete de doar 145Kg la gol, ce pot dispune de 31L în rezervoare și cu o viteză maximă de 170Km/h. Zhang Xue crede că nu are rival pentru această motocicletă, deși nu a fost specificat prețul ei și s-ar putea săaibă dreptate. Având în vedere că momentan pe piață există doar opțiunea achiziționării unui KTM Rally Replica de ~30.000eur, nu prea există variante pentru motociclistul obișnuit, deși anul acesta la Dakar i-am văzut pe italienii de la Fantic la start cu un concept similar, XEF Rally (și care au terminat pe 76 Dakarul prin Franco Picco), ce are prețul de pornire de 16.490EUR.
Între timp, cei de la Kove ne-au comunicat și prețurile motocicletelor lor pentru Europa, spunând că momentan sunt în discuții pentru realizarea unei rețele de distribuție în Italia în primă fază, după care urmează Franța și Germania. Așadar prețurile de retail vor fi aproximativ următoarele:
500X 7000 EUR
800X 8999 EUR
450 Rally regular 9000 EUR