Lanțul BMW M Endurance – „înlocuitorul cardanului”// Are sau nu nevoie de mentenanță?

Acum ceva timp am făcut o tură de ~1.400Km cu un BMW S1000R cu Pachet M. Cum vă așteptați, Pachetul M vine cu câteva lucruri orientate spre performanță cum ar fi roți forjate „M” mai ușoare, însă ce mi-a atras atenția cel mai mult a fost lanțul acestei motociclete, poate și din cauza că era auriu. Mi-am adus aminte că in 2020 cei de la BMW anunțau că au dezvoltat împreună cu Regina un lanț care este „înlocuitorul cardanului”, un lanț care nu are nevoie de mentenanță, nu trebuie să îl cureți, să îl ungi să îl întinzi…un lanț fix pe placul meu, numit „M Endurance”. Așa că atunci când am spălat motocicleta înainte să o duc înapoi, m-am uitat și eu pe toate părțile la acest lanț.

Când cei de la BMW au lansat anul trecut prima lor motocicletă cu marca M: M 1000RR (un S 1000RR mai agil, mai ușor și mai puternic despre care mai multe aflați aici), aceasta avea deja noul lanț numit BMW M Endurance.

Opțional pe S1000RR/R și standard pe versiunea M, lanțul BMW M Endurance arată destul de convențional la prima vedere, singura diferența vizibilă ar fi că folosește X-ringuri în loc de O-ringuri pentru a-și etanșa zalele lubrifiate permanent, dar și alte lanțuri de înaltă performanță pentru motociclete fac asta. Ceea ce separă cu adevărat lanțul BMW M Endurance de alte lanțuri de motociclete sunt rolele sale, sau mai bine zis învelișul acestora. Ca și alte lanțuri, rolele lui M Endurance sunt fabricate din oțel, dar, în loc să fie anodizate, BMW a lipit de ele un strat de carbon tetraedric-amorf (ta-C), care mai este este cunoscut și sub denumirea de „diamant industrial” și se pare că este chiar mai dur decât DLC-ul (Diamond Like Carbon), fiind o forma derivata de DLC.

Teoretic, duritatea materialului ta-C reduce uzură lanțului și, spre deosebire de lanțurile normale, lubrifiantul dintre zale, nu se uzează și nu este aruncat în timpul mersului. În plus, ca și DLC, ta-C reduce frecarea statică, reducând pierderea de putere și uzură. Un lucru interesant mai puțin știu este că și furcile de la Yamaha MT-09 SP sunt acoperite cu DLC din motive similare.
Astfel, în teorie, proprietățile de reducere a uzurii ale ta-C înseamnă că lanțul M Endurance nu va avea nevoie niciodată de ajustare.
Cu acest model, cei de la BMW au susținut că au realizat un lanț de motociclete care „nu necesită mentenanță, precum transmisia pe cardan” pentru 25.000mile~40.000Km.

Și fiindcă nu puteam să-mi dau seama în doar 1.400Km dacă această afirmație este reală sau nu, am început să sap mai adânc și așa am aflat a mai fost cineva care a avut îndoieli legate de această afirmație a celor de la BMW.

Pe site-ul celor de la Revzilla am aflat că „Long Haul Paul” Pelland este un motociclist care parcurge regulat 1.000 de mile (~1600km) pe zi, în încercarea lui de a strânge fonduri pentru campanii de conștientizare privind scleroză multiplă. Pentru un lanț de motocicletă normal asta ar însemna cam 3-4 patru opriri pentru lubrifiere și încă una pentru curățare…de aceea Pelland folosește de obicei motociclete cu transmisie pe cardan sau curea. Totuși, gândul la un lanț fără întreținere l-a „ademenit”, așa că a vrut să testeze afirmațiile celor BMW înainte de a face o schimbare radicală. Așadar, a cumpărat un lanț M Endurance nou care se potrivește cu Yamaha Ténéré 700, împreună cu două pinioane OEM noi. Și apoi a plecat la drum, fără curățare, fără lubrifiere, doar verificând regulat slăbirea lanțului.
După 12.000 de mile (19.320Km), lanțul lui Pelland s-a lăsat atât de mult încât a devenit un pericol pentru siguranță. Când cei de la RevZilla au desfăcut lanțul, „substanța lubrifiantă din interior abia mai era prezentă, iar zalele erau uzate vizibil. Aproximativ 10% dintre zale au ruginit din cauza inelelor de etanșare care au cedat. In schimb pinioanele aratau foarte bine, fara urme de uzura”.
În urmă acestui test, cei de la Revzilla menționează că BMW au schimbat descrierea acestui lanț de la un lanț ce nu are nevoie de mentenanță deloc la un lanț ce are nevoie de mentenanță foarte puțină. Ceea ce ne spune că încă mai trebuie să curățăm, să ungem și mai ales să verificăm tensiunea lanțului, însă cu un astfel de lanț toate aceste operațiuni se vor intampla mai rar.
Dacă s-a putut merge cu el aproape 20.000Km fără niciun pic de mentenanță, mă gândesc că un pic de curățare și lubrifiere din când în când i-ar putea dubla durata de viață, iar daca timpul petrecut pentru mentenanta s-ar injumatati ar incepe sa devina rentabil un astfel de lant. (Pentru BMW-ul S1000R pe care l-am avut in test, doar lantul separat, ca optional, adauga un cost de 155EUR la pretul final al motocicletei// Pe un site de piese am gasit pentru BMW S1000XR pretul ar fi de 303EUR).

Lasă un răspuns

Please disable your adblocker or whitelist this site!