#motoComparative- Specificatii Tehnice: Suzuki V-Strom 800DE vs Honda XL750 Transalp
Cu câteva săptămâni în urmă la Milano, ziua destinată presei la salonul moto EICMA, debuta furtunos cu două dintre cele mai așteptate lansări. Aproape în același timp, Honda și Suzuki prezentau noile modele adventure de clasa medie pentru 2023: XL750 Transalp și V-Strom 800DE. Mai mult, mi s-a părut că cei de la Suzuki, deși aveau prezentarea programată la 9:45AM, au tras de timp special că să țină omenii ocupați la standul lor, atunci când Honda prezenta noile apariții pentru 2023 la10:00AM. Cum ambele motociclete vor sosi la dealeri abia spre sfarsitul primaverii 2023, am zis să le analizăm strict din punct de vedere al caracteristicilor tehnice.
Honda XL750 Transalp | Suzuki V-Strom 800DE | |
Putere | 92CP @ 9,500rpm | 83CP @ 8,500rpm |
Cuplu | 75NM @ 7,250rpm | 78Nm @ 6,800rpm |
Arbore cotit | 270° | 270° |
Quickshifter | Nu (se poate adauga optional) | Da (standard) |
Autonomie (consum aprox) | 390Km (4.3L/100KM) | 450Km (4.4L/100km) |
Rezervor | 16.9L | 20L |
Motorizare
Ambele motociclete au motoare cu doi cilindri paraleli și bielele defazate la 270 de grade, în ciuda faptului că în trecut ambele modele foloseau motorizări în V (* cu mențiunea că Suzuki încă oferă posibilitatea achiziționării unui Suzuki V-Strom650 cu motor cu doi cilindri în V). Această alegere a fost făcută pentru a menține costul de producție cât mai jos și pentru a avea un propulsor compact ce poate fi foarte ușor folosit și pe alte genuri de motocicletă, ambele modele având „frați și surori” în segmentul naked : Hornet CB750 / GSX-8S.
Motorul de pe Transalpul celor de la Honda de 755cc folosește aceeași arhitectură cu bielele defazate la 270 de grade și cu 4 valve pe fiecare cilindru ca și cel de pe Suzuki, diferența fiind că produce o putere maximă de 92cp și un cuplu maxim de 75Nm. Însă pentru a atinge puterea maximă, motorul trebuie să fie mai turat, la 9.500rpm, iar cuplul maxim este dispobil la 7,250rpm, adică cu 450 de rotații mai sus decât Suzuki-ul.
Dacă această diferență de turații se va simti într-un mod sesizabil atât pe stradă cât și în off-road,rămâne de văzut când vom testa motocicletele. Cel puțin pe hârtie, având aceste specificații tehnice, ne așteptăm ca V-Strom-ul să fie mai prietenos in off-road, având cuplul maxim mai jos in turatii, iar Honda să aibă un top speed mai mare pe stradă.
De menționat că până acum, modelele care definesc de cativa ani segmentul acesta (Yamaha Tenere 700, Aprilia Tuareg , KTM 890 R sau chiar și mai noul Ducati Deșert X), aveau toate o curbă similară a cuplului, cu valoarea maxima atinsa de obicei la 6.500RPM. Rămâne să vedem la test dacă această nevoie de fi mai sus în turații, va fi pregnantă atât la utilizarea pe asfalt cât și în afara lui.
Ambele motoare aștern puterea la roată prin intermediul unei cutii de viteze cu 6 viteze, echipate cu slipper-clutch, ceea ce ar trebui să le facă mai prietenoase pentru începători.
În ceea ce privește consumul, deocamdată nu putem decât să speculăm asupra cifrelor oferite de cei doi producători, ambele motociclete promit un consum redus de 4.3%~4.4%, diferența de autonomie fiind datorată capacității rezervorului mai mare cu 3L de pe V-Strom.
Șasiu & Suspensii
|
Honda XL750 Transalp | Suzuki V-Strom 800DE |
Greutate (*la plin) |
208kg |
230kg |
Garda la sol |
210mm |
220mm |
Cursa suspensii (f/s ) | 200mm/190mm |
220mm/220mm |
Inaltime sa | 850mm |
855mm |
In materie de sasiu, ambele motociclete vin cu un cadru complet nou din otel tip diamant, ce au motorul ca membru integrat iar din punct de vedere a geometriei, lucrurile sunt si mai asemanatoare. Transalpul are un unghi de fuga de 27 de grade si un deport de 111mm, ceea ce face ca ampatamentul sa fie de 1560mm. V-Stromul are un unghi de fuga de 28 de grade, un deport de 114mm si un ampatament de 1570mm. Teoretic asta ar face ca Honda sa fie mai manevrabila la schimbari de directie, insa fiind vorba de valori foarte mici, aceste diferente s-ar putea sa fie foarte greu de sesizat in mers.
Pe partea de suspensii, Honda vine echipata cu o furca Showa inversata de 43mm SFF-CATM(Separate Function Fork-Cartridge), ce ofera o cursa de 200mm si posibilitatea de a regla pre-incarcarea. In spate, exista un amortizor Showa care la fel are posibilitatea de regla pre-incarcarea doar si o cursa de 190mm. Aceasta configuratie face ca Transalpul sa aiba o garda la sol de 210mm.
Trecand la Suzuki, gasim din nou o furca inversata si un amortizor Showa, diferenta fiind ca aici, ambele sunt complet ajustabile. Mai este si o mica diferenta in ceea ce priveste cursa suspensiilor, V-Stromul beneficiind de o cursa atat pe fata cat si pe spate de 220mm, ceea ce este si valoarea garzii la sol.
Franarea este realizata pe ambele motociclete de etrieri Nissin cu doua pistonase pe fata, acompaniate de discuri flotante de 310mm. Pe spate Honda are disc flotant de 256mm, in timp ce Suzuki-ul foloseste un disc conventional de 260mm.
Inaltimea sai este un capitol unde cele doua motociclete se aseamana, cu Honda la 850mm si Suzuki-ul la 855m, ambele motociclete se anunta a fi prietenoase cu cat mai multi rideri, mai mult ambele venind si cu optiuni de a cobora saua cu 20mm.
Analizand aceste date am fi tentati sa zicem ca V-Strom-ul este o idee mai bine echipat pentru off-road, insa exista un capitol care il trage in jos la propriu, si acela este greutatea la plin. Daca cei de la Honda au reusit cu cele 208kg sa se apropie la 4kg de baseline-ul definit de Yamaha Tenere si Aprilia Tuareg in acest segment de 204Kg, Suzuki-ul are o greutate impresionanta pentru aceasta clasa de 230Kg, ceea ce s-ar putea sa nu fie atat de placut de ridicat pe un traseu plin de noroi. Ca referinta, Honda Africa Twin in varianta standard are 226Kg la plin.
Electronica
|
Honda XL750 Transalp | Suzuki V-Strom 800DE |
Traction Control |
Da- 5 nivele (+off) |
Da– 4 nivele (+ off) |
ABS |
2-channel (+off) |
2-channel (+off) |
TFT |
Da |
Da |
Bluetooth | Da |
Nu |
Ambele motociclete primesc pachete electronice asemănătoare de la modelele mai mari, adică Transalp-ul de la Africa Twin, respectiv V-Strom-ul 800 de la 1050. Avem Traction Control (cu 5 nivele pe Transalp/4 nivele pe V-Strom) și ABS decuplabil, singura diferență este că aici nu avem și un IMU care să determine modul de funcționare al acestor sisteme în funcție de gradul de înclinare. Ambele motociclete au dispay-uri TFT, Honda plusează și cu un sistem de conectare bluetooth.
Singura diferența notabilă de echipare ar fi faptul că V-Stromul vine direct din fabrică cu un quickshifter bi-directional, iar Transalp-ul vine fără quickshifter, putându-se adăuga ca dotare opțională.
Verdictul
Uitându-ne la specificațiile tehnice aproape că ne vine să spunem că cele două motociclete au fost proiectate de aceeași echipă, diferențele fiind foarte mici. Pe hârtie există o atenție mai mult pentru off-road acordată de cei de la Suzuki, având suspensii cu o cursă mai lungă și cu posibilitatea de a le regla, însă probabil singurul lucru care se va simți diferit notabil între cele două motocicletă va fi diferența de greutate.
Deocamdată nu au fost comunicate prețurile de pornire pentru cele două motociclete și asta ar putea fi un factor determinant pentru alegerea uneia în dauna celeilalte, dar mai ales in dauna unuia dintre „rivalii” deja consacrati in acest segment. Voi pe care ati alege-o dintre cele de mai jos :
Salutare, cred ca ar fi interesant si KTM 790 2023 in acest comparativ, desi am observat ca multa lume nu il prea ia in considerare.
Da, intr-adevar este interesant si KTM-ul 790, insa despre modelul 2023 proaspat anuntat nu se stie daca o sa fie disponibil si la noi in Romania…cel putin pe site-ul celor de la KTM Romania, modelul nu apare…