motoGP 2023: Războiul aerodinamic

Cu o săptămână înainte de începerea sezonului MotoGP 2023, toate echipele din paddock lucrează de zor pentru a pune la punct motocicletele. La ultimele teste de la Portimao, fix circuitul unde va avea loc prima cursa a sezonului 2023, și-au făcut apariția niște elemente aerodinamice atipice. După ce abia ne obișnuisem cu codița de „Stegosaurus” a celor de la Ducati, acum a venit rândul celor de la Aprilia inițial și mai târziu a celor de la Yamaha să vină cu un eleron în formă de T pe codița motocicletei.
La prima ieșire pe circuitul Algarve, cei de la Aprilia au folosit o motocicletă RS-GP cu un set complet nou de aripioare aerodinamice frontale, există acum o pereche de aripiore care se prind direct pe furca motocicletei, un nou eleron pe basculă cât și un eleron în formă de T pe codiță. Cei de la Aprilia au declarat că deși acest kit aerodinamic era gata încă de la Sepang, nu au vrut să îl testeze acolo pentru a nu le oferi celorlalte echipe șansa de a-i copia și de a veni cu propria interpretare la prima cursa de la Portimao.
Aleix Espargaro s-a arătat încântat de noul kit aerodinamic declarând că face o diferență majoră în ceea ce privește forța de apăsare și că lucrul acesta s-a văzut cel mai bine la viteză de parcurgere a curbelor.
Diferența dintre eleronul de pe codița motocicletelor Ducati și cel de pe Aprilia nu este doar estetică, cele două având roluri complet diferite. Cel de la Ducati are rolul de a crește stabilitatea la reducerea bruscă a vitezei, în timp ce eleronul în formă de T îmbunătățește comportamentul în viraje.
Însă nu doar Aprilia au lucrat la acest tip de eleron, cei de la Yamaha au folosit o structură similară pe codița motocicletelor testate la Portimao, ceea ce denotă faptul că și cei de la Yamaha caută soluții pentru a face modelul YZR-M1 mai stabil și mai rapid pe viraje
Spre deosebire de Espargaro, Fabio Quartararo nu a fost impresionat de noul eleron din spate , declarând că nu a simțit o schimbare majoră. Chiar a menționat că unul dintre mecanicii lui speră ca acest eleron să nu funcționeze pentru că arată foarte urât pe codița motocicletei.
Există multe voci care sunt împotriva acestei direcții începute de Ducati în 2015 cu aripioarele aerodinamice care între timp au devenit adevărate eleroane similare cu cele din Formula 1. Cel mai vehement pilot din paddock a fost până acum Marc Marquez care a menționat că devine din ce în ce mai dificil să mergi în spatele unei astfel de motociclete cu aripioare aerodinamice datorită turbulențelor create. Marc Marquez declara recent la Portimao dupa finalizarea testelor ca intelege aparitia acestor eleroane „pentru performanță…cu siguranță că mergem mai repede acum. Dar pentru spectacol…nu cred că este cea mai bună cale, însă trebuie să ne adaptăm”.