[MotoGP] Ce schimbări ne așteaptă în 2019
Cum a rămas aproape o luna până la cursa de la Qatar, iată la ce ar trebui să știți înainte de startul noului sezon MotoGP.
În primul rând numărul de curse și locațiile desfășurării lor au rămas aceleași. Vom aveam 19 mari premii, primul fiind Marele Premiu al Qatarului desfășurat pe circuitul de la Losail. Deși au fost discuții pentru a mai adaugă o cursă, atât varianta cu Marele Premiu al Mexicului cât și cea cu marele premiu al Finlandei au fost abandonate. La prima s-a renunțat din cauza temerilor legate de siguranța oferită de un circuit stradal din Mexico City, iar a doua variantă a fost abandonată pentru că circuitul Kimi Ring nu este încă finalizat (însă este foarte probabil ca în 2020 să avem prima cursa de MotoGP aici) .
Singurele modifcari suferite în calendar țin doar de planificare. Anul acesta se revine la vacanța de vara de 4 săptămâni, se pare că piloții sau plâns anul trecut de perioada scurtă de doar 2 săptămâni, iar altă modificare vizează disputarea curselor de la Aragon și Misano, care au loc la distanță de o săptămna între ele, pentru a nu se suprapune (cursa de la Misano) cu etapa de Formulă 1.
Calendarul complet :
Modificări multiple au survenit în schimb pe grila de start.
La nivel de echipe , grila pierde două motociclete Honda, prin renunțarea echipei Marc VDS Estrela Galicia la participarea în clasa MotoGP. Așadar vom avea 22 de motociclete la start prezente la toate cursele, cărora li se vor mai alătura wild-card-uri.
După 20 de ani, Tech 3 renunta la colaborarea cu Yamaha și începe o nouă colaborare în sezonul 2019 cu KTM. Cei doi piloți, debutantul Miguel Oliveira și Hafizh Syahrin vor avea la dispoziție aceeași motocicletă KTM RC16s ca piloții de la echipa de uzina RedBull KTM Factory Racing : Pol Espargaro și Johann Zarco, cel din urmă venind după 3 sezoane foarte bune tocmai cu Tech3.
Apoi echipa Petronas SRT(Sepang Racing Team) debutează la clasa MotoGP din postura de echipa independentă oficială Yamaha , după ce până acum concurase la Moto 2 și Moto 3. Franco Morbidelli va fi vioara întâi și va avea la dispoziție o motcicleta “Spec-A”, similară cu motocicletele lui Maverick Vinales și Valentino Rossi, iar debutantul Fabio Quartararo va merge pe o motocicletă “Spec-B”.
În grupul celor 4 mari echipe de uzină, schimbarea cea mai importantă la nivel de piloți este venirea lui Jorge Lorenzo la Repsol Honda alături de campionul mondial en-titre, Marc Marquez. Cel puțin din prisma existenței a doi campioni mondiali în aceeași boxă, sezonul sună interesant.
Ducati vine cu un look nou și cu un nume nou, echipa numindu-se acum Mission Winnow Ducati Team. Locul lui Jorge Lorenzo a fost luat de către Danilo Petrucci, acesta fiind răsplătit pentru rezultatele bune obținute pe motocicletele Ducati de la Pramac Racing. Rămâne să vedem dacă Andreea Dovizioso va rămâne vârful de lance al echipei din Borgo Panigale sau Petrucci va conduce asediul.
La Yamaha lucrurile sunt mai stabile, și în acest sezon îi vom vedea pe Valentino Rossi și pe Maverick Vinales. Singurele schimbări sunt la nivel stilistic. Sponsorul principal este în acest sezon Monster Energy, numele oficial al echipei devenind Monster Energy Yamaha MotoGP. De asemenea avem o nouă schemă grafică cu negru predominant. În afară de asta, Maverick Vinales și-a schimbat numărul, renunțând la 25 pentru numărul 12 (un număr pe care l-a purtat în copilărie).
Suzuki Ecstar încep al 5-lea sezon de la revenirea în MotoGp din 2015 cu doi piloți iberici. Ală turi de Alex Rins care a avut câteva rezultate foarte bune în sezonul trecut, vine Joan Mir , campionul Moto 3 din 2017.
Lista completă în ordinea numerelor
Schimbări în regulament.
S-a acordat o atenție sporită elementelor aerodinamice. În continuare sunt în discuție “aripioarele” folosite de unele echipe. S-a hotărât ca în acest sezon fiecare constructor are dreptul să omologheze două modele de carene pe care pot să le utilizeze cum vor pe durata sezonului. De asemenea a fost interzisă adăugarea de diverse elemente aerodinamice la aceste carene. În trecut Ducati foloseau elemente aerodinamice de diverse dimensiuni în funcție de fiecare cursă. Acest lucru devine interzis. De asemenea s-a încercat și limitarea dimensiunii acestor elemente aerodinamice, însă într-un mod general. Se va construi o cutie după dimensiunile din regulament, iar fiecare motocicletă va trebui să încapă în aceea cutie, indiferent de kit-ul aerodynamic folosit.Ceva similar cum se verifică bagajele la aeroport.
Un alt aspect important îl constituie standardizarea folosirii IMU(Inertial Measurement Unit). IMU-ul comunică cu ECU-ul , transmițându-i diverse informații cum ar fi unghiul de înclinare al motocicletei. În funcție de informațiile primite, ECU poate modifică modul în care răspunde motocicleta, creându-se astfel un avantaj. După ce în 2016 s-a hotărât folosirea aceluiași ECU pe toate motocicletele pentru a apropia nivelul competitiv, acum se încearcă același lucru folosindu-se o platformă comună a datelor care pot fi transmise de la IMU la ECU.
Reguli noi pentru trecerea liniei de sosire.În trecut, pentru a se considera că un pilot a terminat cursa, acesta trebuia să fie în contact cu motocicleta în momentul trecerii liniei de sosire. Fiindcă au fost situații când din cauza accidentelor pe linia de sosire, piloți au trecut-o fără să fie în contact cu motocicleta, pentru a există o regulă clară, începând cu acest sezon se va lua în calcul prima parte din pilot sau motocicletă, în funcție de care dintre ele este ultimul lucru care trece linia de sosire. Sună complicat, însă în poză de jos este mai ușor de explicat. Practic,in cazul de mai jos, în momentul în care pilotul trece linia, atunci se va consideră că a terminat cursa.
La nivel de cauciucuri, Michelin rămâne furnizorul oficial. Singurele modificări sunt la numărul de cauciucuri de ploaie, la clasa Moto GP a crescut numărul cauciucurilor alocate de la 11 la 13, 6 pentu față, 7 pentru spate. La Moto 2 și 3, deși nu există o limitare a numărului de cauciucuri, Michelin este obligat să furnizeze 4 seturi de cauciucuri de ploaie pentru fiecare pilot.
Motor nou pentru clasa Moto 2
Schimbare majoră pentru clasa Moto 2, anul acesta intrând în scene noul propulsor dezvoltat de Triumph. Astfel se trece la o nouă era a celor 3 cilindrii britanici de la cei 4 japonezi, motorul fiind dezvoltat pe baza motorului de 765cc de pe Street Triple RS. Cu siguranță nu este același motor, celor de la Triumph le-au trebuit 2 ani pentru a dezvoltă motoarele ce vor echipa toate motocicletele clasei Moto 2 și urmează să le auzim și să le vedem la treaba în următorii 3 ani. Deocamdată știm că dezvoltă 138cp și se aude demențial. Am avut plăcerea să auzim acest motor la Standul Triumph de la EICMA 2018, și sunetul este impresionant. Cu siguranță trecerea de la propulsorul Honda la Triumph va spori competivitatea, toți piloții pornind de la nivel de egalitate.
Și ultima schimbare, care probabil nu va face mult zgomot, dar nu cu siguranță nu va trece neobservată, este debutul unei noi clase, MotoE.
2019 va fi primul sezon în care vom vedea curse cu motociclete electrice. După un sezon de teste, suntem în sfârșit gata să pășim în viitorul emisiilor zero. Deocamdată sunt planificate 5 curse ce vor avea loc în Europa, în paralele cu etapele de MotoGp. Ce se știe în schimb deja sunt echipele și piloții care vor cuncura la această nouă clasa. Printre piloți de la această clasa ii vom revedea pe unii foarte cunoscuți din MotoGP ca : Sete Gibernau sau Randy de Puniet.
Pentru început se va concura pe durata a 10 ture, urmând apoi în funcție de rezultate și comporatemntul motocicletelor să se hotărască dacă numărul de ture va fi mărit. Autonomia acestor motociclete în regim de cursă este o problemă, însă în viitor ne așteptăm să vedem cât mai multe astfel de curse.
Și pentru că la momentul scrierii acestui articol, băieții de la clasa MotoGP sunt deja la treabă, testează la Sepang, iată și rezultatele din prima zi :