motoGP: Povestea numărului #1. De ce este importantă alegerea lui Pecco Bagnaia ?
Campionul de anul trecut Francesco Bagnaia a decis ca în sezonul 2023 să schimbe numărul său obișnuit de cursă , #63, cu numărul #1 , număr rezervat campionului en-titre. Și de ce este asta o știre ? Pentru că niciun campion MotoGP nu a mai făcut acest lucru de mai bine de 11 ani, ultimul a fost Casey Stoner în 2012. Mai mult, în epoca modernă a MotoGP au existat doar 4 oameni care au purtat numărul 1: Kenny Roberts Jr (2001), Nicky Hayden(2007) , Casey Stoner(2008,2012) și Jorge Lorenzo (2011).
Pentru întreruperea acestei tradiții îl consider vinovat principal pe Valentino Rossi. Popularitatea sa a făcut ca numărul sau iconic #46 și întreagă marca VR46 să devină în 20 de ani de MotoGP mai importante decât distincția de a fi #1 pe pistă. Iar cei care au venit ulterior, Marquez și Lorenzo în principal…au preluat această idee, prioritizand importanța brandului personal, alegând să se ascundă în spatele unui așa numit „blestem”, o superstiție care în realitatea nu există. Jorge a încercat totuși, în 2011 folosind un număr stilizat #1, ce încorpora inițialele numelui sau J.L.
De ce zic că nu există „blestemul numărului 1”?…pentru că înainte de era MotoGP au fost nenumărate cazuri când pilotul ce purta #1 a reușit să-și apere titlul și să câștige două sau chiar mai multe titluri unu după altul. Recordmenul absolul este Angel Nieto care a reușit să câștige 8 campionate purtând numărul 1 pe motocicletă, iar în vremurile mai apropiate, Mick Doohan a reușit să câștige de 5 ori purtând numărul unu pe legendara Honda NSR500 in culorile Repsol. Desi primul titlu a fost castigat cand Honda erau parteneri cu Rothmans, pana in 1995, Mick Doohan a variat intre numerele 2 si 3 in functie de rezultatele avute.
La începuturile curselor și chiar până aproape de epoca MotoGP, numerele piloților se schimbau de la un sezon la altul, în funcție de rezultatul obținut la finele sezonului anterior. Cu cât aveai un număr mai mic trecut pe motocicletă, cu atât erai știut în pistă că ești un pilot bun cu ambiții de podium. Tradiția această s-a păstrat până la începutul anilor 2000, când Valentino Rossi a trecut la clasa regina de 500cc cu tot cu numărul sau 46, iar după ce a terminat primul sezon pe locul 2, în 2001 a mers în continuare cu numărul 46, mai ales că un „oarecare” Loris Capirossi făcea chestia asta de câțiva ani, păstrând indiferent de rezultat, numărul 65 pe motocicletă. Însă în tot acest timp, până la redenumirea clasei de 500cc cu „MotoGP”, ceilalți piloți au continuat să-și schimbe numerele de la an la an. Probabil că toată lumea știe numărul #3 al lui Max Biaggi, dar puțin își mai aduc aminte că Max Biaggi a avut pe rând trecute pe motocicletă #6, #4,#2,#3…rămânând apoi cu numărul 3 pentru ca așa „a fost prins” de trecerea la era MotoGP în 2002. Insa nici Max nu era strain de puterea brandingului personal….in primul an la clasa 500cc a avut numarul 6 pe motocicleta, dar pe combinezon avea un logo personal „Max1”, ca lumea sa stie ca este campionul en-titre la 250cc.
De aceea mi se pare un gest de mare clasa făcut de cei de la Ducati și de către piloții lor campioni, pentru că în 2023 nu doar în MotoGP o să vedem campionul purtând numărul 1, dar și în WSBK, Alvaro Bautista a ales să-și schimbe numărul personal #19 cu un număr #1 stilizat ce încorporează #19, la fel cum și numărul lui Pecco are în interior #63.