[motoOpinii][Tips’N’Tricks] Ce poți să pățești când cumperi online de peste mări și țări…De ce nu mai cumpăr din UK dinainte de Brexit
Ceva inexplicabil se întâmplă cu mine iarna, poate din plictiseală sau poate sunt născut sub semnul ghinionului si acest lucru ma atrage ca un magnet, dar se întâmplă mereu în perioada dintre sezoane să am probleme cu cel puțin o comandă de echipament/accesorii/piese. De data aceasta mi-a căzut cu tronc o cască Bell Moto 3 într-un colorit mai deosebit pe care nu am găsit-o la noi pe stoc nicăieri, așa că am cumpărat-o de pe site-ul britanic Sportsbikeshop.co.uk. Deși am pățit „la viața mea” multe cu cumpărăturile online și v-am mai povestit care sunt „riscurile”, nu aveam să știu ce epopee urma să trăiesc cu „gentlemanii” britanici. Pentru mine este clar cea mai proasta experienta de shopping online si de customer de pana acum si de aceea m-am hotărât să împărtășesc cu voi această experiență. Pe scurt am achitat comandă pe 30 Noiembrie și abia acum câteva zile, pe 11 Februarie, am reușit să primesc tot ce comandasem. Bineînțeles că între timp a avut loc și Brexitul și, probabil ați ghicit, am câștigat bonus și o excursie de o oră la coada la Vama Poștei Române. [Cumpărături online – ce poate să meargă prost]
Înainte de toate vreau să știți că nu la orice achiziție de pe acest site se întâmplă așa, chiar eu am mai cumpărat o cască acum câțiva ani de pe acelasi site (ce-i drept printr-un prieten) și totul a mers ok. Nu este un indemn de a nu mai cumpăra de la ei, fiecare face ce vrea, este doar relatarea experientei personale cu acest comerciant. Eu cu siguranță nu voi mai cumpăra nimic de la ei și dat fiind faptul că nu mai fac parte din UE, nici de la alt magazin britanic.
Începuturile sfârșitului
La sfârșitul lui Noiembrie 2020,cand inca UK era in UE, găsesc casca respectivă la ei și pe alte site-uri din UE cunoscute, dar datorită faptului că ei aveau o promoție și cu o pereche de ochelari de MX Oakley incluși, cumpăr de la ei. În plus mai găsisem niște lucruri interesante, o geantă pentru codiță, niște dopuri pentru urechi…nimicuri care ne fac viața mai frumoasa…de care nu aveam nevoie, dar am zis daca tot comand casca…
Peste 5-6 zile sosește coletul, cu o zi mai târziu decât trebuia, dar aici este posibil să fi fost vina UPS-ului…Covid-19…aglomerație la curier…am înțeles.
Desfac coletul, scot toate lucrurile și nu găsesc ochelarii. Le dau un mail la modul „trebuia să fie și o pereche de ochelari sau am înțeles eu greșit reclama”. După ce inițial mi-au spus că „au uitat să pună ochelarii”, au revenit spunând că din păcate nu îi mai au nici pe stoc, că au o problema cu furnizorul ,că oferta de fapt era de la Bell UK….și de aici a început un frecuș zilnic de mailuri. După ce m-am oferit să plătesc în plus că să-mi trimită alt model de ochelari Oakley, mai scumpi, care apăreau în stoc la ei pe site, au zis că nu îi au nici pe aceea și nici orice alt model indicat de mine pe site-ul lor, dar că să fie lucrurile bune și frumoase… și prietenie…o să-mi trimită pe 20 Ianuarie alt model,când o să fie refăcute stocurile. Modelul indicat de ei era într-adevăr cu 50GBP mai scump…am zis ok…De asemenea mi-au mai zis că dacă vreau, pot să renunț la achiziție, însă trebuie să plătesc transortul pentru returnarea produselor, ceea ce mi a mirosit a șantaj, dat fiind faptul că nu se întâmplase din vină mea, ei nu respectaseră termenii vânzării. Practic ei vânduseră ce nu aveau în stoc, unii iar numii țepari clasici, însă e o practică destul de întâlnită la magazinele online în general, sunt convins că vi s-a mai întâmplat să comandăți ceva de pe un site, să vi se ia banii și abia când să fie livrate produsele să fiți anunțați că nu sunt pe stoc…Doar că aici nu m-au anunțat înainte, au trimis direct parțial comanda, urmând ca fraierul să plătească transportul ca să renunțe la cumpărături, pentru greșeală lor…
Vă dați seama că niciun om întreg la minte nu ar mai fi plătit încă 30-50eur ca să trimită niște lucruri înapoi, de aceea zic că am perceput-o ca o formă de șantaj. Că să traduc în termeni populari,mi s-a părut că oamenii de la sportsbikeshop vând pielea ursului din pădure, din peste 5 modele de ochelari Oakley care apăreau în stoc pe site, ei în realitate nu aveau nimic.
Am zis că o să aștept…că s-așa e iarnă…deși până pe 20 Ianuarie era mai bine de o lună jumate, discuțiile începând pe 5 Decembrie. Știind că urmează să aibă loc și Brexitul, eu i-am suspectat că vor să tragă de timp până trece dată respectivă, așa că preventiv am făcut o plângere la protecția consumatorului european. ( dacă aveți vreodată nevoie, adresa este aceasta: http://www.eccromania.ro/sesizari/)
De acolo am primit răspuns că nu contează Brexitul, că pot face plângere, doar să trimit mai multe documente cum ar fi factură, AWB-ul, discuțiile cu ei (de aceea am avut snapshot-uri pentru articolul acesta 🙂 )…în termen de 30 zile de la primirea acelui răspuns, termen ce expira la câteva zile după 20 Ianurie când ar fi trebuit să se refacă stocul.
Pe 20 Ianuarie când i-am întrebat dacă au refăcut stocul, dacă au trimis ochelarii ca să încheiem odată toată tărășenia asta, mi-au zis că nu, dar se poate ca la sfârșitul lunii să primească modelul inițial care era în promoție… moment în care am trimis toată documentația la protecția consumatorului european, care mi-au rapsuns destul de rapid că au înaintat colegilor lor de la protecția consumatorului UK plângerea mea.
În paralel i-am contact și pe cei de la Bell UK, ca mi-am adus aminte la începutul problemelor, cei de la Sportsbike au zis că nu e vină lor, că cei de la Bell UK „i-au încurcat”…de parcă eu cumpărasem de la Bell UK…Surprinzător cei de la Bell UK au fost foarte prompți, foarte amabili, m-au pus în legătură cu o altă firmă care era imporatatorul oficial a mai multor mărci în UK printre care și Oakley și o persoană de acolo mi-a spus foarte clar „nu știu ce ți-au zis cei de la sportsbikeshop, dar din cauza pandemiei de Covid-19 sunt probleme mari cu livrările, cei de la Oakley fiind în urmă cu producția cu 5 luni, așa că nu pot să-ți zic când o să fie din nou disponibili ochelarii respectivi…”. Ceea ce mi s-a părut foarte corect și m-a făcut să stau liniștit.
În paralel a început o altă serie de mailuri explicându-le că înțelegerea a fost pentru modelul mai scump, că altfel nu aș fi acceptat să aștept aproape două luni…și una din soluțiile propuse au fost să mai îmi dea un voucher de cumpărături de 20GBP…de parcă eu aș mai fi vrut să fac cumpărături la ei.
În momentul acela m-am înfuriat foarte tare și le-am zis că nu mai vreau casca și nici ce am mai comandat, vreau să returnez totul și nefiind vină mea , nu am de gând să plătesc nimic.
Abia după ce am mai scris și câteva review-uri negative pe pagina lor de facebook, pe TrustPilot și oriunde am găsit posibilitate de a lasa un review,explicând toată situația, mi-au răspuns că pot returna produsele și mi-au trimis eticheta pentru curier…
Între timp fusesem și la importatorul local Bell în România, Bikermag, care avea cască respecitvă pe stoc, vorba romanului „Dă-i, Doamne, prostului(adică mie) mintea de apoi”, dar ce-i drept nu avea exact schema grafică pe care o voiam pe stoc, însă ar fi putut să o aducă pe comandă…
Am zis să nu mă mai complic și mai mult…așa că le-am răspuns că nu mai trimit înapoi cumpărăturile și să facă borș, ce or vrea…să trimită ce au, când au… că eu m-am convins.
După ce am primit confirmare că o să trimită ochelarii inițiali din promoție, că au ajuns de la furnizor, surpriză mă trezesc și cu niște bani pe card, aprox. 30GBP cât era contra valoarea ochelariilor. Uimit, le mai dau un mail, zic „am primit niște bani de la voi, după ce ați zis că ați trimis ochelarii…ce mai e acum, că nu mai înțeleg nimic…”. Răspunsul primit m-a făcut să cred că întreaga operațiune la sportsbikeshop.co.uk este o glumă guvernată de un haos general: „Am crezut că platisei ochelarii, nu știam că erau la promoție cu casca…și când ai zis că renunți la cumpărături am returnat suma de bani…abia acum am verificat și am văzut că tu ai plătit de fapt pentru cască, geantă, etc…”
Și iată că după două luni și două săptămâni , minunea s-a întâmplat, m-am trezit cu un aviz de la Poșta Română… În plus am primit și un voucher cadou de 20GBP, pe care nu l-aș da nici măcar unui dusman…
De fiecare dată când pățesc ceva similar mă întreb cât costă nervii mei și de ce nu m-am dus să cumpăr direct dintr-un magazin fizic, să simplic complet lucrurile. Poate e comoditate, poate că e marketingul care îți încețoșează gândirea si cand vezi „promotie” o iei razna…însă tocmai de aceea am vrut să documentez această întâmplare, că să-mi aduc aminte, oricât de bună ar părea o ofertă pe sportsbikeshop.co.uk, să-mi temperez entuziasmul și să caut mai degrabă la magazinele de la noi. Acum cu ieșirea din UE, cu statul la vamă, cu plătit vama… chiar nu văd de ce aș mai face cumpărături de la vreun magazin din UK.
Probabil unii dintre voi vă întrebați de ce atâta chinuială pentru niște ochelari de 30GBP…și eu m-am întrebat… de ce m-am enervat în halul asta încât să merg până în pânzele albe cu ei pentru o pereche de ochelari (mai ales ca intre timp imi cumparasem altii…). De ce? Pentru că ne plângem adesea că nu avem servicii de calitate in Romania, că sunt prețurile mari, că sunt numai țepari și in acelasi timp tot ce este în străînătate ni se pare mai bun, mai frumos, însă de multe ori realitatea mi-a arătat contrariul și am avut nevoie de încă o confirmare. În România nu mi s-a întâmplat niciodată să fiu dus cu zahareul în halul ăsta. Chiar dacă au mai fost probleme cu comenzile, în câteva zile s-au rezolvat si am avut cu cine să mă înțeleg…nu doar cu cine sa vorbesc care sa-mi livreze texte de customer care si damage control…Dar cumva, când vedem prețul ăla mai mic cu 10-15% decât la noi, uităm de cât de valoroși sunt nervii noștrii…si ne bucuram la 30GBP 🙂
Mai sunt și alți ghinioniști? Sunt curios dacă ați pățit și voi lucruri similare, nu neapărat cu site-ul cu pricina.
Intr.un fel ai dreptate daca povestea ar fi doar de 10% dar ma uit dupa Arai pe Helmetcity si diferenta este enorma fata de Romania, pt 250-300 euro parca.ti vine sa risti, am cumparat cat se poate de mult din tara, ultima achizie serioasa fiind de la Moto24- o geaca Alpinestars care era mai ieftina cu 100-120 euro decat pe siteurile din afara, la preturi egale sau 10% cum spui tu-NORMAL ca o sa cumpar din tara dar nu prea stau treburile in majoritatea cazurilor asa, legat de probleme cu acizitiile nu prea am avut decat intarzieri, a si un Shoiei de la FCmoto care are o nenorociere de sistem de inchidere si nu cred ca magazinul are vre.o vina ca viziera se inchide ca dracu de nici castile de 5 ori mai ieftine nu o fac, in concluzie cumpar din tara cand preturile sunt cel putin egale sau cei 10% in plus