noiembrie 27, 2021

motoOpinii: De ce nu o să vedem prea curând o echipă Kawasaki sau BMW în MotoGP

Era sfârșitul anului 2008, plină criză financiară mondială, când Kawasaki anunța că se va retrage din MotoGP. Chiar dacă aveau un contract în derulare cu Dorna, dar si cu Marco Melandri, ca pilot pentru 2009, cheltuielile erau prea mari pentru a susține o echipă ce obținea rezultate mediocre. Mai mult, cei de la Kawasaki au preferat să plătească penalizări și să retragă , chiar dacă aveau deja dezvoltată motocicletă 2009 ZX-10RR. Fiind amenințați cu un proces de Dorna, soluția a fost ca locul lor pe grilă, cu tot cu motocicleta Kawasaki și cu Marco Melandri, să fie luat de echipa privată Hayate, care în mod ciudat a reușit să obțină în anul următor rezultate mai bune decât cele precedente ale echipei de uzină, Melandri fiind mereu în top 10 și reușind chiar un loc 2 în Franța.

Ultima aparitie a unei motociclete Kawasaki in MotoGP cu Marco Melandri

De atunci fanii mărcii nipone, au tot sperat an de an la întoarcere motocicletelor verzi pe grilă de MotoGP, având în vedere rezultatele foarte bune din WorldSBK.
Însă tocmai renunțarea la MotoGP a ajutat formarea invincibilei „Team Green” din WSBK, pe care toată lumea încearcă să o bată de câțiva ani încoace. Decizia de a se concentra pe un campionat unde costurile sunt mai mici, iar fanii pot crea o legătură mai puternică cu motocicletele pe care le văd concurând (fiind vorba de motociclete ce seamănă cu motociclete de stradă comercializate), s-a dovedit a fi cea corectă în ceea ce privește vânzările.
Tocmai succesul din WorldSBK face ca cei de la Kawasaki să stea departe de MotoGP. Având reputația de câștigători absoluți, cei de la Kawasaki nu pot veni în MotoGP doar că să testeze apa și nu au luxul celor de la KTM sau Aprilia de a alerga câțiva ani fără rezultate notabile. Cumva asta le-ar strică toată muncă din WorldSBK. În plus oricât de tentantă ar fi ideea de a câstiga în același an atât la MotoGP, cât și la WorldSBK, efortul financiar ar fi imens. Costul pentru o echipă de top este undeva între 35-45 de milioane de Euro pe an.

Totuși în primăvară lui 2020, Carmelo Ezpeleta – CEO-ul Dorna, declara că cei de la Kawasaki l-au întrebat dacă ar putea să participe ca wild card la câteva curse de MotoGP folosind motocicleta de WSBK. Apoi a revenit spunând că cererea nu a fost una oficială, ci doar a fost o întrebare informală și pentru a evita orice confuzie, a revenit public mentionand că orice producător de motociclete ce nu participă în MotoGP poate cere să participe ca wild card, prin intermediul unei echipe existente, atâta timp cât motocicletă respectă regulile. Cu alte cuvinte Kawasaki nu poate participa cu motocicleta de WorldSBK, ci doar cu o motocicletă prototip, construită special pentru MotoGP și dacă vrea să facă asta, poate să o facă doar prin intermediul unei echipe deja prezente pe grilă.

Revenind în Europa, la nemți lucrurile sunt întotdeauna calculate de mai multe ori. În urma unor studii de piață s-a ajuns la concluzia că brand awarness-ul și capitalul de imagine câștigat prin participarea în MotoGP sau WorldSBK este similar, însă diferențele de cost sunt enorme. În plus, cum ziceam despre Kawasaki, în WorldSBK motocicletele folosite sunt mult mai apropiate de ce știm noi muritorii de rând, și atunci se crează o loialitate și o mândrie mai puternică pentru brand-ul respectiv, datorită faptului că motocicleta pe care o vedem la TV are la baza S1000RR-ul pe care putem să mergem să îl cumpărăm și noi de la un dealer. Așadar este mult mai logic financiar pentru un producător să se concentreze pe WorldSBK. Însă lucrurile nu au fost așa întotdeauna, la începutul anilor 2000 , cu mult inainte de S1000RR, a existat un proiect pentru a crea o motocicletă BMW special pentru MotoGP. Din păcate proiectul a fost oprit în 2007, în urmă acestuia rămânând două exemplare ale motocicltei BMW pentru MotoGP, însă mai valoroasă pentru nemți a fost experiența câștigată din acest proiect, experiență ce a ajutat ulterior la producerea primei generații S1000RR. Povestea motocicletei cu 3 cilindri dezvoltate în Italia pentru că BMW să participe în MotoGP o gășiți aici.
Așadar cei de la BMW au decis să meargă pe urmele celor de la Kawasaki și cel puțin până nu vor reuși să guste succesul în WorldSBK, nu se gândesc să încerce un efort susținut pentru MotoGP. Totuși, spre deosebire de Kawasaki, cei de la BMW au făcut un lucru mult mai inteligent pentru a-și asigura prezența pe grilă de start la fiecare cursă MotoGP, cu mult mai puținii bani, devenind furnizorul oficial pentru mașinile și motociclete de siguranță.

Lasă un răspuns