motoroute.ro @ Niken Tour
Yamaha Niken este o motocicleta care a starnit discutii in echipa noastra de cand am vazut-o prima oara la Milano. Ba ca nu e motocicleta, ca e scuter mai mare, ca dintr-un unghi e frumoasa, din altele nu , ca e tourer, ca e naked si multe altele. Asa ca am fost foarte incantati cand am primit invitatia celor de la Motodynamics sa testam aceasta motocicleta in cadrul Niken Tour.
Faza pe hartie
O saptamana inainte de weekendul de teste am stat numai cu nasul in monitoare citind despre tehnologia de pe aceasta motocicleta. Primul lucru surprinzator a fost sa aflam faptul ca Yamaha lucreaza la acest concept LMW (Leaning Multi-Wheeler) de mai bine de 10 ani, avand o prima incercare prin 2007 cand au prezentat la Tokio conceptul Tesseract.
Lucrurile au evoluat si in cele din urma in 2017 a aparut Niken, un vehicol cu 3 roti care se simte si se comporta ca o motocicleta. In date seci, pe hartie , avem o motocicleta cu design radical, îndrăzneţ şi unic, ce ofera o aderanta sporita cu 80% (*comparativ cu motocicletele traditionale cu roti de 17″ pe fata), unghi de înclinare mare de maximum 45 de grade datorita combinatiei dintre sistemul de direcţie Ackermann si sistemul paralelogram ce controleaza furcile inversate duble pe faţă iar inima motocicletei este motorul CP3 de 847 cmc în 3 cilindri de pe MT-09 (*cu mici modificari) care dezvolta ~113cp la care se adauga TCS, QSS, Ambreiaj A&S, D-MODE si crusie control.
Initial toata tehnologia asta poate parea coplesitoare si te poti pierde usor in detaliile sistemului paralelogram sau Ackermann de exemplu. Pentru noi a fost mai important sa vedem cum se traduc aceste date pe sosea.
Faza pe strada
Pina sa iesim din parcare, la viteze mici, motocicleta mi s-a parut foarte usor de manevrat in ciuda celor 263Kg. Imediat cum am plecat din parcare am continuat sa am senzatia ca sunt pe o motocicleta normala. Am intrat pe drumul spre Rasnov un pic cu teama, totusi nu-mi dadeam seama inca cum se inclina motocicleta, insa in fata mea am vazut cativa colegi lasandu-se serios stanga dreapta.
Dupa 3 viraje am primit un boost de incredere, datorat aderentei sporita. Aceasta incredere sporita te fac sa abordezi curbele cu viteze mai mari decat cu o motocicleta standard.E ceva de-a dreptul incredibil ce trebuie experimentat de fiecare. Am incercat sa vad ce se intampla daca i-au o curba cu o roata pe nisip una pe asfalt, sau una printr-o baltoaca alta pe asfalt…roata in plus este wow.
M-am tot indrepat cum au ajuns cei de la Yamaha la „80% aderenta sporita pe fata” si de ce nu 100%. Pai pentru ca pe fata sunt doua roti 15″, mai mici decat standardul de 17″, suma celor doua suprafete de contact fiind cu 80% mai mare decat in cazul unei roti clasice de 17.
Totusi o roata in plus inseamna si o problema in plus. Nu am stiut ce sa fac atunci cand intalneam un capac de canalizare, nu stiu de ce, dar primul instinct era sa-l incalec ca si cand as fi fost cu masina, lucru imposimil la distanta de doar 411mm dintre rotile fata.
Motorul mi s-a parut ce trebuie in modul 1, cel mai agresiv. Citisem ca arborele cotit a fost ingreunat ca sa-i mai reduca din agresivitate, insa in acelasi timp au marit foaia pe spate adaugand 2 dinti.
Pozitia foarte confortabila, ai loc foarte mult sa te misti pe sa, pozitia picioarelor este foarte comoda. Dupa ce am coborat in Rasnov am mers spre Brasov, un pic mai tare ce-i drept, iar parbrizul mic cu care vine a facut o treba foarte buna.
Ce nu mi-a placut pozitia oglinzilor. Desi ofera o vizibilitate foarte buna, mi se par puse un pic cam jos, daca stai drept si te uiti in fata, trebuie sa parcurgi cu privirea o distanta destul de mare.
Am intrat in Brasov si am urcat pana la cetatuia de pe Straja. Daca stiti zona, sunt niste drumuri destul de inguste si cu pante mari. In ciuda celor 263Kg, mi s-a parut foarte usor de manevrat pe stradutele intortocheate, desi este clar aceasta motocicleta nu a fost facuta pentru oras.
Apoi am coborat in centru si ne-am indreptat spre Poiana.
Pe bulevardele principale am putut sa ne strecuram printre masini, in ciuda faptului ca este mai lata,ce-i drept,de multe ori conducatorii auto ne-au facut loc berechet. Probabil ca aparitia surprinzatoare sau imaginea impunatoare a Niken-ului, i-a determinat sa fie mai atenti decat de obicei.
Am urcat inapoi in Poiana, de data asta mai increzator in capcitatile de virare ale Niken-ului si a fost o experienta foarte distractiva. Din nou aderenta sporita a fost factorul cheie. Rideri din Brasov ne avertizasera ca pe drumul de Poiana sunt urme de zmoala, care te pot „fura”. N-am avut nicio problema cu Niken-ul, tot drumul a fost fun fun fun fara niciun stres.
Parerea noastra
Dupa cei aproximativ 50km parcursi, parerea noastra a fost ca ne-ar fi placut sa mergem mai mult, vreo saptamana pe drumuri de munte credem ca ar fi fost ok. Feeling-ul pe care ti-l ofera este ceva deosebit, uiti ca ai doua roti pe fata.
Legat de design nu putem sa ne pronuntam, fiecare are propriile ughiuri de unde i se pare frumoasa si altele de unde nu.
Per total ni s-a parut o motocicleta foarte confortabila, foarte usor de mers cu ea, dar totusi neindicata pentru incepatori. Motorul CP3 este destinat unor rider cu ceva experienta in spate. Combinat cu aderenta sporita poate sa fie foarte distractiv, dar in acelasi timp poate sa-l bage pe un incepator si in belele.
Ramane acum sa vedem in timp ce public tinta isi va alege aceasta motocicleta. Noi deocamdata credem ca este o varianta estivala foarte buna pentru iubitorii de schi. Felul in care se comporta pe viraje te face sa te simti ca ai fi la o coborare de slalom urias.