motoȘtiri : Aprila RSV4 X Ex3ma – cea mai „apropiata motocicleta de MotoGP ce poate fi cumparata de muritori”
Aprilia a dezvăluit o nouă versiune, și mai extremă, a superbike-ului său RSV4 – sau, mai bine zis, o versiune mai extr3mă, dacă tot ne luăm după brandingul oficial. Cu un preț de doar 99.000 USD ( 80.000EUR fara TVA – mărunțiș, nu?), Aprilia RSV4 X Ex3ma (sau „Extrema”, cu „3” pronunțat ca în italiană, „tré”, că doar sună mai cool) va fi produsă într-o ediție ultra-limitată de doar 30 de exemplare numerotate. Acest numar a fost ales pentru a reprezenta cei 30 de ani de la titlul mondial al lui Max Biaggi din clasa 250 GP, câștigat cu Aprilia în 1994.
Ex3ma este cel mai recent model „X” din programul Factory Works al Aprilia, după RSV4 X, Tuono X și, mai nou, RSV4 X Trenta din 2022. Toate aceste modele ediție limitată au fost vârfurile tehnologiei și performanței Aprilia.
Sau cel puțin, vârful a ceea ce au fost dispuși să scoată la vânzare pentru muritorii de rând, în afara programului lor MotoGP. RSV4 X Ex3ma are de fapt o legătură directă cu motocicleta Aprilia RS-GP 24, încorporând aerodinamica cu efect de sol brevetată. Alte motociclete sport au mai adăugat elemente aerodinamice în ultimii ani, dar nicio motocicletă de serie nu a dus treaba atât de departe precum RSV4 X Ex3ma.
În față, carena vine cu un design de dublu-„aripioară”, la fel ca multe alte superbike-uri moderne, dar RSV4 X Ex3ma duce treaba la un alt nivel, adăugând elemente aerodinamice peste tot pe motocicletă. Brațul oscilant are o „aripă” în formă de lingură (că tot vorbim de scule de bucătărie), iar roata din față are niște aripioare suplimentare (Aprilia le numește „aripi de viraj”) sub etrierele de frână.
Aprilia susține că aripioarele din fața carenei din fibră de carbon cresc de cinci ori apasarea verticală pe linia dreaptă, îmbunătățind stabilitatea și prevenind wheelie-urile. Când e aplecată pe curbe, designul promite o forță de apăsare triplă, pentru aderență mai bună. Panourile laterale au și ele o formă modelată, cu o mică bombătură în fața scărițelor. Aprilia zice că această formă exploatează presiunea aerului dintre motocicletă și sol în viraje, crescând și mai mult aderența, ca și cum ai avea un magnet pe asfalt.
Ex3ma vine cu un look special Perla Nera, inspirat de vechile motociclete de curse Aprilia, inclusiv de RS 250, pe care Biaggi a câștigat trei titluri mondiale între 1994 și 1996. Adică, e ca și cum ar fi scos dintr-un muzeu al gloriei, dar mult, mult mai rapid.
Sub carenă, găsim un motor V-4 de 1.099 cmc la 65°, îmbunătățit cu un raport de compresie mai mare, un filtru de aer Sprint Filter super respirabil (nu, nu este pentru alergători), și un sistem de evacuare SC Project cu colectoare din titan și două tobe de eșapament (stilizate după evacuarea de pe RS 250). Aprilia promite că motorul livrează un vârf de 230 de cai putere la 13.500 rpm (doar puțin sub limita de 13.900 rpm) și 132 Nm la 11.000 rpm. Cu alte cuvinte, putere suficientă ca să-ți facă părul să stea vâlvoi în cască.
Pachetul de electronică este bazat pe ECU-ul de curse APX de la Aprilia, cea mai nouă evoluție a sistemului folosit în programul său de World Superbike. Sistemul APX, susținut de GPS, reglează cu precizie livrarea de putere, controlul wheelie-ului, controlul tracțiunii și frâna de motor pentru fiecare treaptă de viteză. Și partea faină: motociclistul poate ajusta toate astea din mers, cu un buton dedicat – sau, dacă ești genul care se joacă și la calculator, poți să conectezi laptopul (care, da, vine la pachet cu RSV4 X Ex3ma). Deci, practic, primești și o motocicletă și un gadget tech de top, într-un singur pachet exploziv!
Jantele din fibră de carbon sunt echipate cu aceleași slick-uri Pirelli folosite în World Superbike, cu un SC1 pe față și un SCX pe spate. Cu alte cuvinte, aderența e atât de bună, că ai putea face o cursă pe pereți, dacă ar fi legal.
Rezervările pentru Aprilia RSV4 X Ex3ma se pot face online pe factoryworks.aprilia.com sau la dealerii autorizați Aprilia. Livrările sunt așteptate în al doilea trimestru din 2025, deci ai timp să-ți aduni mărunțișul până atunci… sau să-ți vinzi casa!
Componentă | Specificație |
---|---|
Motor | 65° V4, 1099 cmc cu specificații de curse SBK |
Sistem de evacuare | SC Project din titan cu țeavă de eșapament dublă din fibră de carbon |
Filtru de aer | Filtru de aer de curse cu permeabilitate ridicată, tehnologie MotoGP de la Sprint Filter |
ECU | APX Aprilia Racing cu calibrare specifică și sistem GPS |
Radiatoare | Radiatoare de curse, tehnologie WSBK de la Taleo Tecnoracing |
Transmisie | Pinion din titan ușor de la PBR (conform unui design Aprilia Racing) |
Lanț | RK 520 |
Cai putere | 230 CP la 13.500 rpm (declarat) |
Cuplu | 96,6 Nm la 11.000 rpm (declarat) |
Limită turații | 13.900 rpm |
Roți | Fibră de carbon integrală GP TEK (față 17’x3.5″, spate 17’x6″) |
Frâne | Etriere monobloc Brembo GP4 MS, cilindru principal PR19x16, plăcuțe Z04 |
Discuri față | Discuri de frână Brembo DP 330 ‘T Drive’, grosime 5,5 mm |
Frână spate | Etrier cu placare de suprafață din nichel |
Suspensie față | Cartuș presurizat Öhlins FKR, operat mecanic. Reglaj pentru preîncărcarea arcului, compresie și amortizare la revenire. |
Suspensie spate | Öhlins TTX cu amortizor mecanic tip piggyback derivat din GP, complet reglabil pentru preîncărcarea arcului, lungimea bazei roții, hidraulice dedicate, compresie și revenire. |
Amortizor de direcție | Öhlins reglabil |
Placă de direcție | Placă de curse, ușoară, complet prelucrată CNC |
Panou de comenzi | Racing de la Jetprime |
Manetă ambreiaj | Kit de curse |
Set scărițe | Set de curse reglabil |
Carene | Specificații MotoGP din fibră de carbon de la PAN Compositi |
Aerodinamică | Aripi din fibră de carbon pentru față, dedesubt și pentru viraje de la PAN Compositi |
Aparatoare noroi | Fibră de carbon |
Protecții lanț | Fibră de carbon |
Vopsire | Perla Nera |
Detalii CNC | Cap rezervor, protecții motor și protecție manetă de frână |
Anvelope | Pirelli Slick Diablo SBK față SC-1 125/70, spate SC-X 200/65 |
Greutate la gol | 165 kg (declarat) |
Echipamente incluse | Laptop Yashi, covor, husă personalizată pentru motocicletă, cric spate |