motoȘtiri: Cum influențează conflictul din Ucraina lumea moto
Pe data de 25 Februarie 2022, trupele rusești au început invazia în Ucraina. În mai puțin de două săptămâni de la începerea conflictului se estimează că mai mult de 2000 de civili și-au pierdut viața, ceea ce a determinat un val de sancțiuni economice la adresa Rusiei.
Din industria moto, primii care au luat atitudine au fost cei de la Harley-Davidson, publicând următoarea declarație:”Având în vedere criza din Ucraina, Harely-Davidson își suspendă toate operațiunile din Rusia și toate transporturile de motociclete către această țară. Gândurile noastre se îndreaptă către siguranța locuitorilor Ucrainei și celor impactați de această criză”
Imediat au luat atitudine și „rivalii” de la Polaris, firma ce deține brandul Indian Motorcycles, anunțtand aceleași măsuri.
După care a venit și rândul japonezilor de la Honda să anunțe suspendarea activității în Rusia, deși se pare că această decizie este mai mult datorată interzicerii folosirii de către Rusia a sistemului inter-bancar SWIFT.
Ducati au adoptat și ei aceeași strategie asta în mare parte fiind datorată politicii generale stabilite de grupul Volkswagen AG din care fac parte implicit și italienii.
Însă probabil cel mai mare impact îl are decizia grupul BMW Motorrad de a suspenda activitatea în Rusia, în condițiile în care aceștia sunt liderul pieței moto și chiar au și fabrici în Rusia. Decizia face parte din hotărârea generală a întregului grup BMW de a suspenda exporturile de mașini și motociclete către Rusia.
Dacă cumva vă gândiți că poate există și reversul medaliei, adică o firma rusească importantă din industria moto care să ia atitudine…singura care se află sub patronatul unui cetățean rus și este cunoscută la nivel global, este MV Agusta. Proprietarul rus al MV Agusta, Timur Sardarov, a fost foarte vocal de la începutul conflictului, acuzând acțiunile armatei ruse și numindu-l pe Vladimir Putin un „mincinos paranoic”. Timur, care în mod ironic provine dintr-o familie de oligarhi ruși, și-a mai potolit mesajul (ștergând postările inițiale de pe social media) dar ca să nu existe niciun loc de interpretare unde se situează față de acest conflict, a trimis o scrisoare deschisă din partea grupului MV Agusta în care își manifestă îngrijorarea și regretul față de conflictul din Ucraina, menționând că se simte trădat de propria țară și faptul că are mulți prieteni atât în Ucraina, cât și in Rusia și întotdeauna a văzut aceste două țări ca națiuni înfrățite.
Însă ramnificațiile acestui conflict nu se opresc doar la sancțiunile economice, ci se extind și la cele sportive. Pe 5 Martie 2022, Consiliul Directorilor Federației Internaționale de Motociclism (FIM) a anunțat suspendarea imediată din toate competițiile patronate de FIM a sportivilor cu licențe emise de Federația Rusă (MFR) sau cea din Belarus (BFMS).
„Suntem alaturi de toți cei care suferă, ca urmare a invaziei ruse în Ucraina, și rămânem în contact strâns cu membrul nostru afiliat din Ucraina (FMU)”, a declarat președintele FIM, Jorge Viegas. „Aș dori să mulțumesc membrilor Consiliului Director FIM pentru că au decis aceste măsuri în interesul sportului și al păcii. FIM, împreună cu promotorii și organizatorii săi, au acționat deja în această chestiune și au anulat competițiile FIM programate în Rusia, Belarus și Ucraina.”
„Deciziile anunțate astăzi sunt în conformitate cu recomandările și declarațiile făcute de Comitetul Olimpic Internațional, adaptate sportului nostru”, a continuat Viegas. „Familia FIM urmărește evoluțiile din Ucraina cu mare tristețe și speranță pentru o rezolvare promptă și pașnică.”
Din nefericire pentru pilotul rus Vsevolod Brylyako, această veste a venit la jumătatea cursei deschiderii sezonului MXGP din 2022 în regiunea Lombardia din Italia.
După cursa de calificare din weekendul din 5 martie 2022, în care Brylyako și-a asigurat un start pe locul al nouăsprezecelea pentru GP Mantova, oficialii FIM l-au informat pe pilotul Honda JWR că nu va putea continuă în seria de curse până la o nouă notificare.