[motoȘtiri] Dakar 2025: Mani Gyenes, lider la Original by Motul după prima săptămână
A șasea ediție a Raliului Dakar găzduită de Arabia Saudită a debutat pe 3 ianuarie cu un Prolog și ajunge vineri, 10 ianuarie, la ziua de pauză. După șapte zile de cursă, Mani Gyenes este lider la clasa fără asistență tehnică, cu un avans de peste 10 minute (+ 00h 13′ 16′) in fata francezului BENJAMIN MELOT.
Aflat la a 15-a participare în Raliul Dakar, pilotul originar din Satu Mare punctează iarăși la Original by Motul (Malle Moto), clasa fără asistență tehnică. Câștigător în 2020, Mani a fost ambasador în ultimele ediții, însă organizatorii au îngreunat această clasă impunând restricții privind numărul de pneuri pe care îl pot folosi de-a lungul celor 14 zile cursă.
Astfel, foștilor ambasadori li s-a permis să puncteze și la Original, nu doar în clasamentul general, ceea ce ii da ocazia lui Mani de putea castiga iar Dakarul la clasa Original by Motul, asa cum a facut-o la prima editie desfasurata in Arabia Saudita.
Cu cel mai bun timp în prolog și prima etapă, Mani era lider la intrarea în etapa de 48 de ore (Crono 48). Din totalul de 947 kilometri de probă specială, cât au avut de parcurs concurenții de la moto, în prima zi a bifat 600 de kilometri în 8h și 22 de minute și a înnoptat în al patrulea dintre cele șase bivuacuri de pe traseu, organizatorii impunând pauză după asfințit. Din păcate, GPS-ul care este încorporat în aceeași tabletă cu roadbook-ul nu a funcționat în parametri, iar Mani nu a reușit să marcheze trecerea printr-unul dintre waypoint-urile din prima parte a traseului Crono 48. Astfel, la revenirea în Bisha, pe 7 ianuarie, a primit o penalizare de 15 minute, care l-a dus pe locul doi la general. La pornirea către nordul Arabiei Saudite, la startul etapei 3 (Bisha – Al Hanakiyah), Mani era la peste nouă minute în spatele lui Benjamin Melot, însă a reușit să recupereze peste patru minute în cei 327 kilometri de probă specială.
Apoi, pe 8 ianuarie, în prima parte a etapei maraton a recuperat ecartul față de pilotul francez și a reușit să se și distanțeze la peste 10 minute.La finalul celor 518 kilometri, cât a măsurat etapa Al Hanakiyah-Al Ula, concurenții nu au acces la piese de schimb, iar cei de la categoria în care este înscris și Mani Gyenes, au avut la dispoziție doar o oră să-și pregătească motocicleta pentru etapa 5.
Emanuel Gyenes (#34 Autonet Motorcycle Team): „Crono 48 a fost o probă foarte grea. Am avut niște dune albe, care știm că sunt foarte moi. Sunt dune mici dar e foarte greu de trecut prin ele și au fost vreo 50-60 de kilometri. Acolo cred că s-a făcut diferența între concurenți. A fost foarte dificil din punct de vedere fizic. La kilometrul 211 am avut o problemă unde nu mi s-a marcat un waypoint, dar am și o problemă cu GPS-ul. Am mers bine, am ajuns în al patrulea bivuac, cel situat la kilometrul 600. Acolo am primit un cort pe care a trebuit să îl montăm, o cutie cu mâncare uscată pentru cină și mic dejun. A fost totul ok cu motocicleta, dar am obosit după aproape 1.000 de kilometri de probă. Luni (prima zi de Crono 48) fost foarte greu: să stai pe motor 600 de kilometri și să fii concentrat la viteză mare, să stai peste 8 ore în șa pe probă, chiar este foarte dificil. Am ajuns pe la 17:30 în bivuac, dar s-a întunecat eu aveam încă ochelarii cu lentilă închisă și nu se mai vedea aproape nimic. În ultimii 15 kilometri, am redus foarte tare ritmul. Pentru că avem un număr limitat de pneuri la dispoziție, pentru etapa 3 am folosit aceleași pneuri ca în prima etapă din acest an. Astăzi, 8 ianuarie, am fost în prima parte din etapa maraton am avut 415 kilometri de probă specială. A fost o zi bună, chiar dacă în primii 100 de metri de la start am căzut în primul viraj. Am recuperat apoi și am mers bine până la final. Motocicleta este în regulă și în această noapte vom dormi toți motocicliștii sub un cort în zona canioanelor de la Al Ula. Mâine pornim către Ha il și abia aștept să ajung la ziua de pauză de vineri, 10 ianuarie.
Le mulțumesc tuturor celor care m-au susținut să iau pentru a 15-a oară startul în Raliul Dakar“.
În clasamentul general al categoriei Moto, Mani ocupă locul 29, iar la Rally2 este pe 14 cu o etapă înaintea zilei de odihnă.
Ediția 2025 a Raliului Dakar se termină pe 17 ianuarie, la Shubaytah în deșertul cunoscut drept Empty Quarter.
Mai multe detalii despre evoluția lui Mani la Dakar 2025, poți afla urmărind: facebook.com/ManiGyenes
Profilul lui Mani pe siteul oficial al raliului: Profile of EMANUEL GYENES – AUTONET MOTORCYCLE TEAM – Dakar