[motoȘtiri] Evoluția pieței moto din România în 2024: Creștere accelerată și surprize neașteptate pe podium, alături de liderul absolut Honda.
Piața moto din România în 2024 a înregistrat o creștere spectaculoasă, cu un total de 9.354 de unități vândute până în noiembrie, comparativ cu 6.384 în aceeași perioadă a anului precedent. Aceasta reprezintă o creștere de 47%, reflectând un interes tot mai mare pentru motociclete și scutere pe piața locală. Am putea spune ca ultimii ani au fost unii prielnici pentru piata moto, Daca luam in calcul ca si anul trecut piata din Romania a avut o crestere de 46%
Liderii pieței: Honda domină, CFMoto surprinde
Honda continuă să fie lider de piață, consolidându-și poziția cu o cotă de 20,6% și 1.928 de unități vândute. Creșterea de 34% față de 2023 demonstrează popularitatea brandului, alimentată de modelele versatile și fiabile din portofoliul său. O contributie semnificativa la aceasta crestere a avut-o si legea 125B, ce a impulsionat vanzarile de scutere de 125cc, Honda vanzand in 2024 625 de astfel de unitati, cel mai popular fiind scuterul PCX 125 ( 411 unitati vandute).
În top se remarcă și Yamaha, care a înregistrat o creștere de 81%, ajungând la 1.000 de unități și ocupând poziția a doua. La doar câțiva pași, CFMoto surprinde cu o evoluție uluitoare de 137%, ocupând locul trei, cu 969 de unități vândute. Brandul chinezesc câștigă rapid teren datorită raportului excelent calitate-preț.
Un al trend interesant este apetenta romanilor pentru cutiile automate. Desi mai multi producatori moto au introdus anul acesta cutii automate pe motociclete lor, in Romania, am avut inmatriculate doar motociclete Honda cu astfel de sisteme, asta si pentru ca ceilalti producatori le-au prezentat spre sfarsitul sezonului. Analizand datele pentru cele 4 modele Honda (Africa Twin, Rebel 1100, NT1100 si NC750X) ce ofera posibilitatea cumparatorului sa aleaga intre o cutie manuala si una automata, se observa un numar mai mare in dreptul motocicletelor vandute cu DCT. Rebel 1100 este exceptia, insa cifrele sunt apropiate ( 35 unitati vandute cu MT vs 31 unitati cu DCT).
BMW rămâne în top 5, cu o creștere moderată de 8% și 811 unități vândute, păstrându-și popularitatea printre pasionații de motociclete premium. Cel mai populat model al bavarezilor ramane R1300GS, 136 de astfel de motociclete fiind inmatriculate in 2024. În schimb, KTM a înregistrat o scădere de 4%, indicând o posibilă reorientare a consumatorilor către alte segmente sau modele.
Un alt nume care atrage atenția este Kymco, care a explodat în vânzări cu o creștere incredibilă de 2.420%, atingând 252 de unități. Această performanță poate fi atribuită lansării unor modele atractive, adaptate nevoilor urbane, dar si asa cum ziceam, legii 125B ce da posibilitatea posesorilor de permise categoria B, sa conduca scutere de 125cc in anumite conditii (mai multe detalii despre legea 125B gasiti aici ).
Alte tendințe notabile
Kawasaki (+41%), Piaggio (+40%), și Suzuki (+44%) au avut creșteri solide, reflectând o diversificare a preferințelor consumatorilor.
Triumph și-a consolidat poziția cu o creștere de 76%.
În segmentul brandurilor emergente, Daytona Motors (+141%) și Benelli (+49%) demonstrează o expansiune constantă.
Concluzie
Anul 2024 marchează o etapă de creștere accelerată pentru piața moto din România, cu o combinație interesantă de lideri consacrați și branduri noi care atrag tot mai mulți consumatori. Această evoluție arată nu doar o creștere a interesului pentru vehiculele pe două roți, ci și o maturizare a pieței, în care consumatorii caută diversitate și inovație.