[motoȘtiri] Kove ia cu asalt cele mai importante competiții de rally raid, aducând la startul Dakarului 2025 la fel de multe motociclete ca și Honda.
Anul trecut am avut ocazia să testez atât modelul 450 Rally a celor de la Kove, care se vrea o motocicletă de rally raid pentru toată lumea din popor, dacă vreți o copie de KTM450 RallyReplica care nu te bagă în faliment, dar și modelul mai „civilizat”, 800X Pro, care se vrea un rival direct pentru Yamaha Tenere 700, Aprila Tuareg și KTM 790 Adventure, ambele modele venind cu niște prețuri extrem de competitive și la noi în țară, prin intermediul importatorului oficial MotoSfera. (Mai jos vedeți prezentarea modelului 450 Rally, dar pe canalul de Youtube gășiți și prezentarea celuilalt model 800X Pro, cât si un comparativ al acestui model vs. Tenere 700 ) .
În cel de-al doilea an cei de la Kove vizau un finiș în top 10, și de aceea l-au co-optat pe Mason Klein, fost pilot BAS KTM cu câteva rezultate foarte bune la participările anterioare, un pilot american, capabil să câștige etape de Dakar. Din păcate prin cresterea ritmului de rulare, anul trecut, motocicleta celor de la Kove a început să-și arate limitele. Deși începuse în forță, Mason Klein a fost nevoit să abandoneze in etapa a 6-a, în urma mai multor probleme tehnice. (vezi mai jos rezumatul ediției 2024 pentru Mason Klein)
Dacă totul ar fi mers conform planului și o motocicletă Kove ar fi terminat anul trecut în top 10, anul acesta obiectivul ar fi fost o clasare în top 5, la finalul primelor 5 participări, planul chinezilor fiind să vadă pe locul întâi o motocicletă Kove. Cum anul trecut au văzut că de la un nivel în sus lucrurile devin mai dificile, chinezii s-au întors la schița de proiectare și au făcut o serie de modificări motocicletei lor 450 Rally Ex-Factory, în speranța că anul acesta Mason Klein sau Neels THERIC vor putea ajunge la finalul raliului cu un rezultat mare.
Chiar dacă planul chinezilor nu le-a ieșit exact cum sperau ei de la început, faptul că aceste motociclete și-au arătat fiabilitatea într-un anumit regim de funcționare, le-au făcut să fie extrem de interesante pentru cât mai mulți participanți privați la Dakar, dar și la Africa Eco Race (cursă similară raliului Dakar, care se desfășoară în Africa pe vechiul traseu la raliului Paris-Dakar).
Drept urmare, la acest început de an 2025, avem o mulțime de motociclete Kove înscrise atât la Africa Eco Race, cât și la Dakar. Am spus motociclete și nu doar modelul 450 Rally, pentru că la Africa Eco Race, regulamentul fiind mai lejer, echipa Kove Italia Lucky Explorer a adus la start și un 800X Pro, pilotat de MATTEO BOTTINO, campionul european de rally raid, pe care l-am văzut și la o etapă anul acesta în România, atunci Matteo participând cu un 450 Rally de la Kove, cu niște modificări minimale. În afară de cele 3 motociclete „oficiale” Kove, alți 8 participanți au decis să apeleze la Kove 450 Rally pentru a parcurge cei 6.500KM de probe speciale prin deșertul de la Africa Eco Race.
Dincolo, la Dakar, unde lucrurile sunt mai stricte, Kove este prezenta la start cu 11 motociclete, la egalitate ca numar cu… Honda. Pe langa echipa oficiala unde sperantele sunt legate de Mason Klein si Neels Theric, mai exista doua echipe satelit oficiale, una ce foloseste aceleasi motociclete ca si Mason Klein si NEELS THERIC, unde ii gasim pe fostii piloti oficiali Kove, Sunier Sunier si DENG LIANSONG, dar si o echipa numita Hoto, ce folosesc motociclete Kove 450 Rally EX, dar cu un alt sasiu, crescand numarul la 14 motociclete „Made in China” aflate la start. De altfel aceasta echipa a „imprumutat” doi fosti piloti oficiali Kove din editiile anterioare, Xavier Flick si Fang Xiangliang, si l-au mai adus si pe campionul de la clasa Original by Motul din 2021 si 2022, lituanianul ARUNAS GELAZNINKAS.
Până acum cel mai bun rezultat al unei motociclete chinezești la Dakar, a fost locul 46 la general ocupat de Sunier Sunier în 2022, chinezii propunându-și anul acesta să intre în top 10. Această creștere a numărului participanților ce folosesc motociclete Kove, 10% din motocicletele prezente în park fermee, a dus la triplarea spațiului tehnic oferit de Kove față de anul trecut, devenind una dintre cele mai importante prezente în paddock-ul de la Bisha