Șeful echipei Yamaha din MotoGP, Lin Jarvis, a confirmat în sfârșit oficial trecerea de la configurația cu patru cilindri în linie la un motor V4 în următorii ani, pregătindu-se să urmeze exemplul celorlalți patru producători de pe grilă și să se îndepărteze de ceea ce a fost mereu un element distinctiv al programului de curse Yamaha.
Yamaha ajunsese singura echipă care utiliza motoare cu patru cilindri în linie după ce Suzuki s-a retras din MotoGP în 2022.
Desi Lin Jarvis a favorizat întotdeauna această configurație pentru livrarea mai lină a puterii, ceva care a funcționat bine în special la viteza în viraje a motocicletei, cunoscută pentru faptul că este prietenoasă cu piloții, odată cu explozia aerodinamicii, care a contribuit în mod special la o schimbare fundamentală în performanțele motocicletelor de MotoGP în ultimii ani, modelul M1 a rămas în urmă, iar perioada de stagnare a crescut speculațiile că trecerea la motorul V4, mai rapid dar mai agresiv, va deveni inevitabilă.
Această schimbare a fost acum confirmată de Jarvis, veteranul șef al echipei Yamaha, care va pleca la sfârșitul sezonului.
Intr-un interviu pentru site-ul MotoGP.com la Misano, joi, el a declarat că schimbările din campionat, precum și retragerea echipei Suzuki, au contribuit la acest pas semnificativ.
„În ceea ce privește zvonurile despre motorul V4, pe care le-am citit recent în presă: sunt adevărate”, a spus el. „Pot confirma că suntem ocupați cu dezvoltarea unui motor V4. Este un lucru care durează de ceva timp. Când Suzuki era încă aici, erau doi producători care foloseau motoare cu patru cilindri în linie și, evident, ceilalți concurenți foloseau motoare V. În ultimii ani am văzut foarte multe dezvoltări tehnice în acest sport, iar, desigur, Suzuki a ieșit din competiție, așa că am rămas singurii producători care folosesc motorul cu patru cilindri în linie și, în opinia noastră, acesta încă are multe capacități de a fi dezvoltat și îmbunătățit.”
„Dar când toți concurenții tăi folosesc motoare V4 – și acum, privind către noile reglementări din 2027 – este important pentru noi să înțelegem pe deplin potențialul unui V4 comparativ cu un motor cu patru cilindri în linie. Pe baza acestui lucru, cu ceva timp în urmă am luat decizia de a începe acest proiect.”
Știrea că nu este un proiect complet nou nu este nici ea o surpriză, după luni de speculații, și vine pe fondul unor schimbări semnificative în structura de inginerie a echipei, despre care ultimul campion mondial Yamaha, Fabio Quartararo, spune că au deschis calea pentru noua configurație.
„De ceva timp știm că Yamaha lucrează la un V4”, a explicat francezul când a fost întrebat despre schimbare de către publicatia The Race.
„Au încercat să pună toate piesele împreună de multe luni. Vedem că, alături de oameni noi și o mentalitate nouă, modul în care lucrăm este unul bun, dar nu putem schimba totul în doar câteva săptămâni. În acest moment, încercăm să găsim o modalitate de a lucra, dar în ultimii trei sau patru ani am fost foarte departe de producătorii europeni. Încercăm să recuperăm și cred că Yamaha face o treabă excelentă. Din exterior, se vede clar că primii trei producători folosesc motoare V4. Ei folosesc acest tip de motor de mulți ani și nu sunt inginer ca să spun că trebuie să treacă la V4, dar cu siguranță toți inginerii au luat în considerare această schimbare și au verificat multe informații pentru a face acest pas.”
Cronologia exactă a momentului în care Yamaha va concura pentru prima dată cu un motor V4 este încă incertă, dar un lucru este clar din comentariile lui Jarvis: echipa ar putea fi nevoită să fie pregătită să sacrifice performanțele din cel puțin un sezon pentru a regla pe deplin noul produs.
O schimbare majoră a regulamentului și o reducere a capacității de la 1000cc la 850cc începând cu 2027 este, teoretic, momentul potrivit pentru introducerea noului motor – însă, având în vedere experiența limitată a Yamaha în utilizarea unei motociclete de curse cu motor V4, Jarvis a recunoscut că echipa ar putea să se pregătească pentru lansarea mai devreme, pentru a fi gata la momentul oportun.
„Proiectul este ‘în grafic’, cred că aceasta este cea mai bună modalitate de a-l descrie”, a adăugat el.
„Nu pot spune exact unde suntem, dar suntem în grafic cu planificarea noastră, iar motorul este deja proiectat.Motorul este deja testat pe bancul de probă. Nu l-am montat încă pe o motocicletă, nu este momentul potrivit pentru asta. Dar lucrăm intens la dezvoltare, la design și, atunci când va fi gata și testele de durabilitate vor fi finalizate, vom începe în sfârșit testele pe circuit. Când va fi mai rapid decât motorul cu patru cilindri în linie, atunci îl vom introduce. Una dintre intențiile noastre este să anticipăm și să verificăm ce tip de motor vom avea nevoie pentru 2027. Dar în acest moment, 2027 este prea departe pentru noi, așa că trebuie să începem acum, să acumulăm experiență și nu știu când îl veți vedea în competiții. Însă testele pe circuit nu vor întârzia prea mult și, în funcție de evoluții – sperăm că vor fi evoluții pozitive – poate la mijlocul anului viitor îl veți vedea pe circuit. Avem mult de muncă înainte, dar cred că, cu două echipe puternice, cu doi piloți puternici și mulți ingineri foarte buni care lucrează pentru noi, cred că ne vom întoarce la vârf.”
Confirmarea trecerii Yamaha la motorul V4 a venit în aceeași zi în care echipa sa satelit pentru 2025, Pramac, a anunțat că Jack Miller va fi al doilea pilot al său pentru anul viitor, alături de Miguel Oliveira. Echipa l-a folosit, de asemenea, pe veteranul Andrea Dovizioso pentru teste și este aproape de a semna cu actualul pilot Tech3, Augusto Fernandez, pentru extinderea echipei sale de teste.