ianuarie 13, 2025

[motoȘtiri] Nissin și Showa au prezentat un nou model de furcă cu etrierul de frânare integrat sub noul brand Astemo

Anul trecut la EICMA m-am oprit la standul celor de la Astemo, în primă faza pentru că, vorba lui Miki „Mitoman” Alexandrescu (care prezența Formulă 1 pe vremuri la TV) „mi-a făcut cu ochiul Alex Lowes” sau poate era fratele geamăn Sam…

Fiind vorba de un Kawasaki cu furcă Showa și etrieri Nissin, aș zice totuși că era Alex…mai ales că m-am întâlnit și cu Sam ( Marc VDS Ducati) mai târziu la standul celor de la Brembo, dar nu asta contează. Dar mai inainte vreau să vă povestesc un pic despre un nou nume din industria moto, lansat chiar atunci la EICMA, Astemo, un nume care pentru mulți nu zice nimic acum. Nu zice nimic dacă este menționat solitar, că dacă menționezi Nissin (care apropo am aflat că se prounta Nișin la mama lui acasă, numele complet fiind Nisshin Kōgyō Kabushik) sau Showa, cu siguranță oamenii au altă reacție, și ca să înțelegeți pe scurt, aceste două firme fac parte mai nou din grupul Hitachi-Astemo. Și deja cred că v-ați dat seama de imensitatea acestui brand, Astemo fiind defapt divizia de automotive a celor de la Hitachi, numele venind de la prescurtarea Advanced Suistanable Technologies for Mobility și pe lângă Nissin și Showa, mai cuprinde și Hitachi Automotive Systems și Keihin. Grupul Astemo, detine in acest moment mai bine de 50% din piata moto, prin firmele pe care le-am mentionat mai sus.


Așadar oprit aici, după ce am terminat de analizat Kawasaki-ul lui Alex Lowes, care era din obligații, fiind sub contract cu Showa…mi-a atras atenția o nouă creație a celor de la Astemo (care am stabilit mai sus cine sunt): noua furcă cu etrier de frână integrat.
Nu este o idee chiar nouă, acum mai bine de 15 ani, al gigant japonez în materie de frânare, Akebono, a prezentat atunci un prototip similar la Tokyo Motor Show, ce era integrat cu o furcă Ohlins. Ceea ce ma face sa ma intreb daca nu cumva acesta va fi trendul viitor si daca nu acesta este motivul pentru care cei de la Brembo i-au cumparat pe cei de la Ohlins in 2024…

Din punct de vedere tehnologic, ce atrage atenția prima oară este suprafața mare de contact dintre etrier și furcă, mult mai mare decât prinderile radiale, cei de la Astemo spunând că este cu 30% mai mare decât o prindere convențională, ceea ce face răcirea etrierului mai eficientă, prin schimbul de căldură cu tot acest material în surplus.

Un alt mare avantaj al acestui setup este numărul redus de componente, ce se traduce printr-o rigiditate mai bună a întregului ansamblu, dar și o greutate mai mică, Showa și Nissin declarând o scădere în greutate de 200 de grame.

Pentru început se dorește să se testeze această noutate în anii următori în lumea curselor, ulterior urmând să ajungă și pe motocicletele stradale. Acum este interesant pentru că începând de anul acesta, echipa celor de la Kawasaki este sub guvernanța celor de la Bimota, care întotdeauna au avut propriile soluții tehnologice în ceea ce implică șasiul motocicletei așa că urmează să vedem dacă cei de acolo vor îmbrățișa cu brațele deschise această idee a celor de la Showa/Nissin sau vor veni cu un concept propriu. Deocamdată, în primele teste, modelul KB998 Bimota al lui Alex Lowes are în continuare un sistem de frânare convențional cu prindere radială a etrierilor.

Lasă un răspuns

Please disable your adblocker or whitelist this site!