motoȘtiri: Noul F900GS de la BMW mai puternic și mai ușor pentru 2024
Pentru 2024, cei de la BMW au făcut câteva modificări semnificative la întreaga lor gamă enduro-touring de clasă medie, asta însemnând că atât entry-level-ul F800GS cât și F900GS, în varianta standard sau Adventure, beneficiază acum de o motorizare complet nouă și multe dotări standard ce în trecut erau opționale..
Probabil cea mai semnificativă schimbare este la nivelul motorului, care a crescut în capacitate până la 895cc (de la 8853cc) și oferă acum o putere maximă de 105cp (pe F900GS/GSA) și 87cp(pe F800GS). Pe lângă creșterea de 10cp, motorizarea în ambele versiuni are acum o curbă de cuplu mai largă, ce începe de la rotații joase să fie puternică, oferind accelerări mai rapide. Cuplu maxim (93Nm F900/ 91Nm F800) este acum atins la 6.750RPM. Și nu este doar despre putere și cuplu, este și despre rafinament, cei de la BMW anunțând că motorul ar trebui să se simtă mai plăcut, datorită folosirii a doi arbori contra-rotativi de balansare.
Și pentru a controla felul în care este livrată puterea avem ride-by-wire cu două moduri Rain și Road, cât și Dynamic Tracton Control în pachetul de bază. Ca și până acum, modurile de mers și toate celelalte setări sunt controlate prin intermediul display-ului de 6.5″ TFT cu conectivitate bluetooth. Ca o noutate însă, apare opțional, un nou tip de navigație BMW Connected Ride Navigator, ce se poate conecta wireless cu motocicleta și cu smartphone-ul propriu, făcând posibile niște lucruri complet noi pentru o unitate de navigație. Dar tocmai pentru că este un produs special, vom vorbi separat despre acest BMW Connnected Ride Navigator în alt material.
A doua schimbare semnificativă suferită de F900GS este greutatea la plin, noua generație pierzând 14.5Kg (219Kg vs 233.5Kg) pe drum, prin folosirea unui cadru tip punte ce integrează motorul ca membru sresant și prin folosirea unui nou rezervor de plastic (cu 4.5Kg mai ușor). Și nu în ultimul rând, 1.7kg au fost salvate prin folosirea unei evacuări Akrapovic.
La nivel vizual, F900GS a fost complet redesenat și beneficiază de un design dinamic ce indică orientarea către off-road și sportivitate, semnalând parcă și vizual pierderea în greutate. Interesant este că deși noul rezervor este mai compact și oferă o ergonomie mai bună, a pierdut doar 0.5L din capacitate față de modelul anterior.
La fel și secțiunea posterioară te duce cu gândul la dinamism și performanță, având un profil compact și fiind mult mai îngustă față de versiunea anterioară
La nivel de tren de rulare, F900GS primește o furcă inversată complet ajustabilă de la Showa cu o cursă de 230mm. Pe spate avem un amortizor cu o cursa de 215mm la care poate fi ajustată pre-încărcarea cât și revenirea.
Pentru perfomante și mai bune în off-road, BMW oferă opțional și pachetul Enduro Pro, ce vine cu o furcă sport de la Showa și amortizor sport ZF Sachs, cu raisere de 24mm pentru ghidon și lanț M Endurance.
Specificatii Tehnice
Motor
Putere nominală 77 kW (105 CP) la 8500 rot/min 1)
Control emisii Catalizator cu 3 căi, reglat
Tipul constructiv Motor cu doi cilindri în patru timpi răcit cu apă, cu patru supape per cilindru acționate prin tacheți, doi arbori cu came în cap și sistem de ungere cu carter uscat
Alezaj x cursă 86 mm x 77 mm
Capacitate cilindrică 895 cmc
Raport de compresie 13,1 : 1
Prelucrare carburant Injecție electronică în țeava de admisie / management digital al motorului: Sistem de gestionare a bateriei BMS-X cu actuator electric clapetă de accelerație
Standard de emisii Euro 5
Cuplu motor maxim 93 Nm at 6.750 rpm
Șasiu / frâne
Cadru Cadru cu punte din oțel, construcție monococ
Unghi cap coloană de direcție 62°
Roți Roți cu spițe în cruce
Dimensiuni jantă față 2,15 x 21″
Dimensiuni jantă spate 4,25 x 17″
Pneu față 90 / 90 R21
Pneu spate 150 / 70 R17
Frână față Frână dublu-disc, discuri de frână flotante, diametru 305 mm, etrier flotant cu două pistoane
Frână spate Frână cu un singur disc, diametru de 265 mm, etrier flotant cu un piston
ABS ABS BMW Motorrad
Unghi de fugă 119.8 mm
Ampatament 1,590 mm
Cursă a suspensiei față/spate 230 mm / 215 mm
Ghidaj roată din față / elemente de suspensie Upside-down Gabel, diameter 43 mm, spring pre-load manually adjustable, rebound and compression adjustable
Ghidaj roată din spate / elemente de suspensie Cast aluminium dual swing arm, central WAD spring strut, spring pre-load hydraulically adjustable, rebound damping adjustable; SA Enduro Paket Pro: central WAD spring strut, spring pre-load hydraulically adjustable, rebound damping adjustable (High/Low Speed)
Dimensiuni / greutăți
Înălțime șa la greutatea fără încărcătură 870 mm (OE lowering: 815 mm; OE rally seat high: 890 mm; OE rally seat low: 835 mm; OA single seat: 870 mm)
Din care rezervă aprox. 4 l
Greutatea fără încărcătură cu rezervorul plin/gata de drum 219 kg 1)
Masa totală admisă 445 kg
Sarcină utilă (la dotarea de serie) 226 kg
Lățime 943 mm (without accessories)
Înălțime 1,393 mm (above windshield)
Lungime 2.270 mm (inclusiv protecția împotriva stropirii)
Volum util rezervor 14.5 l
Lungime a arcului de pășire fără încărcătură 1,935 mm (OE lowering: 1,800 mm; OE rally seat high: 1,965 mm; OE rally seat low: 1,900 mm; OA single seat: 1,935 mm)
Dotare de serie
Display color TFT de 6,5“ inclusiv BMW Motorrad Connectivity
ABS Pro BMW Motorrad
Dynamic Traction Control DTC
Tobă de eșapament finală sport Akrapovič
Moduri de conducere Rain/Road
Faruri cu LED cu lumină de zi inclusă
Semnalizatoare cu LED
Priză USB și de 12 volți
Protecție motor
Mânere încălzite
Protecții mâini
Leviere schimbător de viteze și frână de picior reglabile
Dotare specială
Pachet Enduro Pro (șasiu sport, ghidon negru, ridicare ghidon, lanț M Endurance)
Moduri de conducere Pro (Dynamic/Enduro/Enduro Pro)
Asistent de comutare Pro
Keyless Ride
Controlul presiunii în pneuri RDC
Apel de urgență inteligent
Accesorii speciale
Sistem pentru bagaje Vario
Rucsac pentru rezervor
Protecție motor
Pedală de frână reglabilă
Ridicări ghidon
Parbriz înalt
Navigator BMW Motorrad ConnectedRide
și multe altele