februarie 10, 2025

motoȘtiri/Rally Raid: Raliul Marocului 2023 – ultima etapă din Campionatul Mondial de Rally Raid și testul final înainte de #Dakar2024

Zilele acestea (12-18 Octombrie) are loc Raliul Marocului, ultima etapă din campionatul mondial de Rally Raid și totodată ultimul test pentru echipele de uzină înainte de Dakar 2024.
236 de vehicule au primit aprobarea în urma inspecției tehnice de joi pentru a lua startul la cea de-a 24 ediție a Raliului Marocului. Printre acestea și motocicletea lui Jon Florea, care a trecut recent la un KTM 450 Rally Replica.

Clasamentul mondial la motociclete este foarte strâns, Luciano Benavides fiind urmărit de aproape de Toby Price, aflat la 5 puncte în urmă, și Adrien van Beveren, la 14 puncte.Însă nu este vorba doar despre piloți, cât și despre echipe, Honda și KTM se lupta pentru titlul la constructori, niponii având 6 puncte în fața „austriecilor” (în prezent 14.5% din KTM este deținut de indienii de la Bajaj).
Escadrila Honda, condusă de Adrien van Beveren, îi are în componentă pe José Ignacio Cornejo, Pablo Quintanilla, Ricky Brabec și proaspătul transfer de la Husqvarna,Skyler Howes. Fiind câștigătorul de anul trecut, Skyler, își propune să debuteze în forță pentru Honda, sperând la un rezultat la fel de bun ca anul trecut. De partea cealaltă, KTM își pune bazele în doar doi dintre oamenii săi de bază, ambii câștigători de Dakar : Toby Price și Matthias Walkner. Restul echipelor soră cu KTM(Husqvarna și GasGas) au fost șubrezite de plecări și accidentări, campionul mondial de rally raid en-titre, Sam Sunderland, fiind singurul reprezentant pentru GasGas, în vreme ce la Husqvarna, trecerea lui Skyler la Honda l-a lăsat pe Luciano Benavides drept singurul reprezentat al „drujbelor suedeze”.

După un prolog de 19Km în apropiere de Agadir, vor urma 5 zile cu probe speciale și etape de legătură, în total piloții vor trebui să parcurgă ~2,200km în unele dintre cele mai dure condiții până la linia de sosire de la Merzouga. Aproape două treimi, 1456km, vor fi numai probe speciale, restul de 776km fiind segmente de legătură. Un mozaic de ingrediente îi așteaptă pe participanți, pentru că echipa organizatorică a lui David Castera s-a chinuit să aducă pe traseu cât mai multă varietate de suprafețe de rulare, ritm și situații dificile de navigare.
Penrtu a ajunge la final, participanții vor trebui să treacă peste o secțiune stâncoasă, tipică pentru Maroc, după care de dunele M’Hamid, o zona incredibilă de aproximativ 10km plină de „iarbă de cămilă” între Zagora și Merzouga și aproximativ 40 de km de dune în apropiere de Merzouga în ultima zi.

Printre participanti, la start cu numarul 40, se afla si romanul Jon Florea, care participa cu un KTM 450 Rally Replica la categoria Rally 2. Jon se afla la a doua participare in cadrul Campionatului Mondial de Rally Raid, ocupand in prezent locul 13 in clasamentul general W2RC, dupa ce in martie anul curent s-a clasat pe locul 25 la Abu Dhabi Desert Challenge.
După prologul de la Agadir, Jon declara : „Done! Sunt fericit sa termin cu bine Prologul la Rallye du Maroc 2023.
A fost o etapa de numai 19km, desfasurata în sudul Agadirului. Piste sinuoase și nisipoase, fără prea multă navigație. Tipic de scurta, suficient insa ca sa departajeze riderii si sa dea peste cap toate pariurile. Din pacate am aflat ca Skyler Howes a tras o tranta destul de serioasa si s-a retras.
Știam ca datorită participării în primăvară la Abu Dhabi Desert Challenge mi-a fost alocat un număr de concurs foarte în fața (40), așa ca am luat-o încet.
După cum ma asteptam, la un moment dat am fost depășit de câțiva rideri de top de la clasa Rally2, care m-au lăsat la propriu în praf. Așa ca pe tot Prologul am mers prudent. Am încercat doar să citesc navigația și să mă acomodez cu noua tabletă-roadbook și cu vizibilitatea ei problematica (chiar dificilă, in special în soare direct, dupa cum vorbește toată lumea pe la colțuri).
Timpii nostri pe acest Prolog sunt ajustati cu un coeficient 4, in determinarea listei de start pentru Etapa 1, Agadir-Zagora.

Pe scurt, termin ziua foarte în spate, pe pozitia 103 la general și pe 70 la Rally2. Un rezultat… să-i zicem planificat, sau așteptat… având în vedere ca încă mă recuperez (mai ales mental) după căzătura de la Abu Dhabi Desert Challenge.
Mai mult, asta este primul meu raliu cu noua motocicletă. Rally Replica e mai performantă, dar și considerabil mai grea! Mi-am propus din capul locului ca misiunea mea aici e să fac tot posibilul să ajung cu bine la finiș.
Așa ca mă declar mulțumit de rezultat. Incerc să mă focusez acum doar pe odihna si pe ce am de facut pentru ziua de mâine. O zi care se anunță foarte lungă (708km in total) și foarte dificilă (mult asfalt la inceput, apoi probe speciale pe un teren variat, cu navigatie anuntata ca fiind conceputa cu multe capcane)!
Eu voi pleca pe primul liaison în jur de 6:00 și pe la 11:00 o sa iau startul pe proba specială (adica 8, respectiv 13 ora Romaniei).”

Puteți să urmăriți parcursul lui Jon în timp real folosind acest link : https://www.maroc.live.worldrallyraidchampionship.com/en/

Chiar din prima zi, raliul Marocului se dovedește o „nucă tare”, foștii câștigători ai Dakarului, Ricky Brabec și Sam Sunderland au fost nevoiți să se retragă. Primul a fost nevoit să se retragă din cauza unor probleme electrice la motocicletă sa, în vreme ce britanicul Sam Sunderland, s-a retras din cauza unor probleme medicale. Retragerea lui Ricky Brabec subțiază și mai tare lotul HRC, Skyler Howes părăsind competiția chiar de la prolog, în urmă unei căzături puternice.
După prima etapă, liderul clasamentului este Ross Branch, „The Deșert Ferrari” reușind să pună 1m41sec în fața pilotului HRC Pablo Quintanilla, respectiv 4m18s în fața lui Matthias Walkner

Lasă un răspuns

Please disable your adblocker or whitelist this site!