noiembrie 5, 2024

[motoȘtiri] Yamaha pășește într-o nouă era a sportivității cu modelul R9

În sfârșit cei de la Yamaha au satisfăcut dorințele celor ce tânjeau după o motocicletă carenată pe baza MT-ului 09. Iată ce zic cei de la Yamaha despre noua lor motocicletă sportivă, comunicatul de presă de mai jos, sosind în urmă cu câteva minute :

În ultimele trei decenii, seria R de la Yamaha a devenit sinonimă cu viteza, performanța și stilul.

Lansarea unui nou model „R” a reprezentat întotdeauna un moment revoluționar pentru Yamaha, de la prezentarea modelului original R1 în 1998, urmat de R6 un an mai târziu, alături de emblematica YZF-R7, până la revigorarea segmentului de bază al pieței cu modelul R125, în 2008. 2015 a fost anul în care s-a început dotarea segmentului Supersport cu sisteme electronice de nivel MotoGP, datată cu R1 și R1M, iar apoi R7 echipat cu CP2 a adăugat o dimensiune complet nouă pieței Supersport în 2021.

Iar acum, pentru 2025, a venit timpul să redefinim încă o dată categoria Supersport, cu cel mai recent model mult așteptat, R9, care să se alăture gamei legendare a seriei R.

Oferind performanțe captivante și tehnologia de ultimă generație pentru care este renumită seria R, R9 prezintă o nouă generație de Supersport.

Nu se poate nega că piața Supersport s-a schimbat de-a lungul anilor, nevoile și dorințele piloților evoluând, iar reglementările privind emisiile devenind mai stricte. Această schimbare a dus Yamaha la decizia ca emblematica R1 să devină un model exclusiv pentru circuit din 2025, odată cu lansarea R1 RACE și a modelului R1 GYTR.

Și, în timp ce R1 GYTR și R1 RACE, cu performanțele lor supreme pe circuit, rămân modelele superioare ale gamei Supersport, Yamaha rămâne devotată viitorului pieței Supersport pentru șosele, iar apetitul și dorința afișate pentru această piață de la lansarea modelului R7 arată clar că există loc pentru modelele Supersport pentru utilizare pe șosele.

Lansarea R9 completează categoria Supersport superioară, care avansează de la modelul R125 de bază la R3 care face parte din categoria A2, R7 de categorie mijlocie și, acum, R9 pentru șosele, în timp ce modelele R1 GYTR, R1 RACE, R6 GYTR și R6 RACE la fel de importante își păstrează locul în gamă, cu performanțe de nivel înalt rezervate pistei.

În timp ce această nouă generație de Supersport marchează începutul unui nou capitol, povestea rămâne aceeași cu identitatea gamei Supersport născută din ADN-ul de curse al Yamaha. De la trăsăturile de design la tehnologia dezvoltată pentru curse, fiecare model Supersport este un produs al expertizei Yamaha în domeniul curselor, la cel mai înalt nivel.

R9 preia această tehnologie și un design dovedite, derivate din modelele de curse și le combină cu apreciata platformă motor CP3 în trei cilindri, foarte apreciată, care a revoluționat marca Yamaha în ultimul deceniu. Combinația dintre acest motor faimos cu cuplu ridicat, manevrabilitatea renumită și precizia de curse a Yamaha creează un model Supersport perfect echilibrat, demn de statutul său de emblemă a seriei R, oferind performanțe sportive practicabile pe șosea și performanțe ample pe pistă.

Proiectat cu ADN-ul R
Lansarea oricărui model din seria R a fost întotdeauna un punct de atracție; iar R9 nu face excepție.

În timp ce R9 păstrează multe dintre caracteristicile de design inspirate din MotoGP, care au devenit sinonime cu modelele Supersport de la Yamaha, clasându-l imediat ca model din seria „R”, designul său prezintă și progresul la care te aștepți de la o nouă generație.

Liniile orizontale au fost evidențiate pe toate modelele R începând cu R1 din 2015, dar această stilizare agresivă și sportivă este dusă la următorul nivel pentru R9, extinzându-se de la linii orizontale la ceea ce pare mai degrabă o mișcare orizontală, oferind o senzație fluidă și puternică, încorporând agilitatea R9, manevrabilitatea precisă și inovația derivată din curse. Acest nou aspect este încapsulat de aripioare aerodinamice integrate, care contribuie la noul design frontal feroce al modelului R9, ca o completare a performanței sale incredibile.

Canalul de aer în formă de „M” emblematic al seriei R și farurile duble rămân, dar fiecare dintre aceste caracteristici de design este evidențiată pentru a adăuga un plus de stil agresiv generației următoare. Un far cu un singur obiectiv din canalul în formă de M contribuie la aspectul de gheață, în timp ce un spoiler central față este, de asemenea, montat înaintea farului, pentru a funcționa cu aripioarele, contribuind în același timp la aspectul estetic feroce.

Cuplu ridicat, motor CP3 de 890 cc
R9 este propulsat de motorul Yamaha premiat, CP3, de 890 cmc, în trei cilindri, DOHC, cu 4 supape pe cilindru, răcire cu lichid și injecție de combustibil. Alezajul și cursa de 78 mm x 62 mm și raportul de compresie 11,5:1 oferă atât cuplu excelent, cât și putere amplă, care, în combinație cu controlul fin oferit de sistemul Yamaha de accelerație electronică (YCC-T) oferă performanțe optime atât pe pistă, cât și pe șosea. Raportul final, sincronizarea aprinderii și cartografierea combustibilului sunt optimizate pentru performanța Supersport, atât pe pistă, cât și pe șosea.

Vuietul celor trei cilindri a devenit o marcă înregistrată a CP3 de-a lungul anilor, iar inginerii Yamaha au acordat o atenție semnificativă amplificării sunetului de motor care evocă emoții.

Cadru ușor, în stil Deltabox, din aluminiu
Dezvoltat special pentru R9, cadrul deltabox din aluminiu turnat gravitațional a avut rigiditatea reglată pentru performanța sportivă la orice sarcini.

În comparație cu celelalte modele CP3 de la Yamaha, rigiditatea cadrului de bază al R9 este mai ridicată în toate cele trei direcții: Torsional, longitudinal și lateral. Aplicând grosimi și forme specifice și, de asemenea, folosind găuri prelucrate, inginerii Yamaha au încercat să echilibreze rigiditatea și flexibilitatea, oferind pilotului atât un nivel înalt de feedback, cât și confort în timpul pilotării.

Greutatea independentă a cadrului, de 9,7 kg, îl face cel mai ușor cadru utilizat vreodată pentru un model Supersport Yamaha. Acest șasiu ușor înseamnă că greutatea totală la rulare în stare umedă a lui R9 este de numai 195 kg, rezultând un raport optim putere/greutate.

Cadrul, în combinație cu sub-cadrul, au fost proiectate pentru a contribui la aspectul îngust și atitudinea agilă a R9, accentuând în același timp viteza și performanțele unei adevărate motociclete Supersport.

Cel mai eficient model Yamaha din punct de vedere aerodinamic până în prezent
Având în vedere dimensiunea sa în raport cu performanța, R6 a fost mult timp cel mai aerodinamic model Yamaha de până acum, iar inginerii Yamaha au folosit acest etalon pentru a rafina eficiența aerodinamică a modelului R9.

Prin testarea extinsă a tunelului aerodinamic, inginerii au putut modela R9 astfel încât să prezinte o rezistență aerodinamică mai mică (maximizând astfel viteza maximă și performanțele de accelerare) decât R6, în ciuda faptului că R9 are cilindreea, radiatorul și suprafața frontală mai mari.

Această eficiență este obținută printr-o combinație între designul carenării față, în timp ce noile aripioare aerodinamice, adăugate chiar sub lumini, reduc ridicarea față și îmbunătățesc contactul cu șoseaua. În mod normal, simpla adăugare a aripioarelor ar genera o rezistență aerodinamică suplimentară, dar prin testare repetată, impactul negativ a fost eliminat, iar designul final reduce la minimum gradul de rezistență aerodinamică oferind pilotului o senzație de stabilitate în partea frontală.

Aripitoarele reduc ridicarea roții față cu 6-7% în linie dreaptă, iar când sunt combinate cu spoilerul față sub canalul M, acest efect este crescut la aproximativ 10% în viraje.

Manevrabilitate nivel supersport: Suspensie
Motocicletele Supersport de la Yamaha sunt renumite pentru manevrabilitatea lor, iar acest lucru rămâne valabil și pentru R9. Amortizoarele față și spate sunt componente de suspensie KYB nou-proiectate special pentru acest model și dezvoltate în paralel cu R1 GYTR și R1 RACE 2025.

Noile furci față KYB inversate de 43 mm au fost complet re proiectate, iar acum sunt dotate cu reglatori individuali pentru amortizarea de revenire și comprimare în furca stânga și dreapta. Fiecare poate fi reglat individual, cu tubul din dreapta pentru amortizarea de revenire și stânga pentru compresie, atât la viteză mare, cât și la viteză redusă.

Fiecare picior de furcă dispune acum de o supapă de bază, concepută pentru a optimiza presiunea în cilindru, limitând sau prevenind în totalitate fluxul de ulei în partea de jos a furcii. Această nouă configurație duce la un răspuns îmbunătățit la amortizare, la o senzație îmbunătățită de contact și la o stabilitate generală mai bună. Iar stratul Kashima, care întunecă culoarea aurie/bronz, creează o estetică autentică de performanță.

Amortizoarele spate sunt reglabile pentru preîncărcare, amortizare la detensionare, amortizare în compresie, iar noua configurație contribuie la o amortizare extrem de precisă, oferind un feedback mai bun de la suprafața pistei sau a drumului.

Sistem de frânare Brembo derivat de la curse
R9 este dotat cu etriere monobloc Brembo Stylema derivate de la curse, ușoare, rigide și proiectate pentru a asigura un control și o stabilitate mai bune. Furtunurile de frână din plasă de inox și discurile față mari, de 320 mm, oferă funcționare uniformă excelentă și o senzație controlabilă, în special în caz de utilizare prelungită și frânare dificilă.

Pentru a duce puterea de oprire a R9 la următorul nivel, cilindrul principal radial Brembo are un piston care se deplasează într-o direcție paralelă cu cursa manetei de frână, aplicând presiune într-o manieră liniară pe măsură ce pilotul trage de maneta de frână, rezultând o senzație rafinată de control.

Etrierele Stylema ușoare își produc puterea de frânare prin intermediul a patru pistoane de 30 mm și sunt proiectate pentru a permite un flux de aer optimizat pentru o răcire eficientă, reducând efectul de estompare a frânelor pe circuit.

Confort sportiv: Poziție de pilotare optimizată
Fidelă stilului Supersport, poziția de pilotaj a modelului R9 este concepută pentru a fi sportivă, dispunând de ghidon retezat, stil curse, dar și pentru a satisface diferitele niveluri, de la piloți de curse amatori, până la călătorii antrenante pe șosea, astfel încât punctele de contact dintre motocicletă și corpul pilotului au fost dezvoltate pentru a permite piloților de diferite constituții să se miște liber pe motocicletă.

Distanța de la ghidon până la șoldurile pilotului este optimizată pentru a se evita o postură excesivă în față, iar înălțimea scaunului de 830 mm oferă accesibilitate unei game largi de piloți. Suporturile pentru picioare sunt poziționate astfel încît să ofere mai mult spațiu și să se evite încordarea picioarelor.

Ghidonul
Ghidonul este de tip retezat, montat sub clema triplă, asigurând sarcina frontală la care te aștepți de la un Supersport, fără a avea o înclinare în față prea agresivă. Poziționarea este mai sportivă decât în cazul ghidonului retezat de pe R7, dar mai relaxată decât în cazul ghidonului de pe R6 RACE, adaptându-se diferitelor tipuri de pilotare.

Rezervor de combustibil
Rezervorul de combustibil de 14 litri asigură suficientă autonomie pentru utilizarea pe șosea, menținându-și în același timp o lățime redusă pentru a oferi o armonie perfectă între pilot și motocicletă. Forma rezervorului este concepută pentru a asigura aderență suficientă pentru coapsa și brațul exterioare ale pilotului în timpul virajelor, cu scopul de a oferi senzația de stabilitate și conexiune în mijlocul virajului.

Anvelope Bridgestone sport
R9 este echipat cu pneuri Battlax Hypersport RS11 de la Bridgestone, oferind performanțe de nivel de pistă optimizate pentru utilizarea pe drumuri publice. Aceste pneuri sport oferă o performanță incredibil de ridicată datorită nivelului ridicat de aderență, stabilitate în viraje și senzație de contact.

Comutatoare pentru ghidon nou concepute, cu o interfață de utilizator nouă
Comutatoarele modelului R9 sunt intuitive și ușor de utilizat, punându-se accent pe reducerea la minimum a numărului de butoane pentru operarea unei game largi de funcții. Forma butoanelor și senzația în timpul utilizării au fost mult rafinate pentru a oferi o operare optimă în timpul pilotării cu mănuși.

Regulator de viteză și limitator de viteză
Pentru confort în timpul pilotării pe distanțe mai lungi, R9 este prevăzut cu un sistem de regulator de viteză, care poate fi activat la deplasarea la viteze de minimum 40 km/h, de la treapta a treia în sus. După setarea vitezei de croazieră, aceasta poate fi mărită sau micșorată în trepte de 1 km/h, printr-o singură apăsare a comutatorului, sau continuu, prin menținerea apăsată a comutatorului. Regulatorul de viteză poate fi anulat fie prin atingerea unui buton, fie prin acționarea frânei, ambreiajului sau accelerației.

De asemenea, piloții pot să stabilească o limită de viteză pentru motocicletă, prin care controlează puterea motorului, pentru a se asigura că motocicleta nu depășește viteza selectată.

Sisteme electronice și moduri YRC sofisticate, bazate pe R1
Dezvoltat direct din sistemele electronice ale R1, IMU de înaltă tehnologie, pe șase axe, măsoară constant accelerația în direcțiile înainte, înapoi, în jos și stânga-dreapta, precum și viteza unghiulară în direcțiile de pas, rolă și yaw.

IMU poate trimite date în timp real către ECU, care controlează suita de sisteme de asistență electronică pentru pilot și care schimbă comportamentul motocicletei, în funcție de nivelul de asistență pe care pilotul l-a ales.

Moduri integrate de pilotare
Piloții își pot personaliza experiența de pilotare prin setările Controlului pilotării (Yamaha Ride Control – YRC), care permit pilotului să selecteze caracteristicile de putere a motorului și nivelul de asistență electronică pentru a se potrivi preferințelor și condițiilor de pilotare.

Trei moduri de rulare integrate, „Sport”, „Street” și „Rain”, cu setări din fabrică cu diferite niveluri de intervenție pentru a se potrivi unor condiții variate, sunt completate de opțiunea de a preseta două moduri personalizate și patru moduri pentru pistă. Acest lucru permite crearea unor setări YRC specifice pentru a se potrivi anumitor situații sau condiții, prin modificarea nivelului de asistență oferit de sistemele electronice, precum sistemul de livrare a puterii (PWR), de control al tracțiunii (TCS), de control al alunecării (SCS), de control al frânării (BC), regulatorul de alunecare spate (BSR), sistemul de gestionare a frânării motorului (EBM) și sistemul de control al ridicării roții din față (LIF), care pot fi configurate toate direct din ecranul de setări YRC al R9 sau prin aplicația pentru smartphone MyRide de la Yamaha.

Pentru starturi optime de curse, R9 dispune și de un sistem de control al demarării, care susține piloții la lansarea și accelerarea de pe loc.

Iar pentru utilizarea pistei, există opțiunea de a dezactiva ABS-ul spate.

Sistem rapid de schimbare a vitezelor de generația a treia
Sistemul Yamaha de schimbare rapidă (QSS) de a treia generație permite trecerea fără ambreiaj în trepte de viteză mai mari sau mai mici, cu setarea 1 care permite aceste schimbări în timpul accelerării (pentru schimbări în trepte de viteză mai mari) și decelerării (pentru schimbări în trepte de viteză mai mici), în timp ce Setarea 2 permite, de asemenea, schimbări în trepte de viteză mici, accelerând și trecerea în trepte de viteză în timp ce decelerează, oferind o funcționalitate mai mare într-o gamă mai largă de scenarii.

Afișaj și conectivitate
Afișajul TFT complet color de 5″ al R9 poate fi personalizat alegând din patru teme selectabile, în timp ce modul pistă afișează informații care sunt relevante doar atunci când pilotați pe pistă, inclusiv cronometrul pentru ture.

Notificări pe smartphone și transfer de date
Afișajul modelului R9 poate fi conectat la un smartphone prin aplicația MyRide de la Yamaha, prin unitatea de control al comunicațiilor (CCU) integrată pe motocicletă.

Aplicația poate fi utilizată pentru a modifica setările YRC, permițând crearea de noi moduri YRC chiar și când pilotul nu este lângă motocicletă. În aplicație pot fi salvate până la 40 de variații de setare a modului, pentru a se potrivi anumitor condiții de drum sau de pistă, apoi pot fi încărcate în motocicletă când aceasta este în raza de acțiune.

De asemenea, este disponibil un sistem complet de navigare prin aplicația Garmin StreetCross. Iar utilizatorii pot reda diferite informații și imagini pe afișaj, inclusiv apeluri telefonice, mesaje text și actualizări meteorologice.

Y-TRAC – Simțiți-vă ca un pilot de curse!
Aplicația Y-Trac ridică nivelul de experiență Supersport, permițând piloților să-și îmbunătățească pilotarea pe pistă și performanțele prin unelte disponibile de obicei doar profesioniștilor.

Derivat din curse, aplicația Y-Trac vă oferă posibilitatea de a înregistra și analiza date privind pilotarea cu tehnologie de nivel profesional pentru toate nivelurile de piloți, de la începători la profesioniști.

Cu aplicația Y-Trac, se pot înregistra timpii de tur și de sector, precum și date despre motocicletă, inclusiv unghiul de înclinare, turația motorului, poziția treptei de viteză, viteza, poziția clapetei de accelerație și nivelurile de asistență de la sistemele electronice, precum controlul tracțiunii.

Datele de intrare la locația GPS pot fi furnizate prin intermediul unui smart phone al pilotului, dar dacă pilotul va dori să utilizeze o unitate GPS de pe motocicletă, Y-TRAC poate fi conectat la Garmin GLO2. Y-Trac oferă, de asemenea, opțiunea pentru un „pitboard virtual”, în care echipajul de la boxele pilotului poate trimite mesaj către bord în timp ce se afla pe pistă.

Proprietarii R9 pot să se înscrie pentru o versiune de probă gratuită a aplicației sau pot să se aboneze la versiunea premium a aplicației.

Caracteristici tehnice
Motor CP3 de 890 cmc, răcit cu lichid, în 4 timpi, DOHC, în 3 cilindri
Cel mai ușor cadru Deltabox din aluminiu, pe un model Yamaha Supersport
Cilindrul principal față Brembo și etrierele Stylema cuplate cu discuri de frână de 320 mm
Caroserie aerodinamică agresivă cu aripioare pentru forța de apăsare
Furcă față KYB de ultimă generație, complet reglabilă, de 43 mm
IMU pe 6 axe, dezvoltată pentru R1
Sisteme de asistare a pilotului sensibile la înclinare, inclusiv sistemul de control al tracțiunii (TCS), sistemul de control al alunecării (SCS), sistemul de control al frânării (BC)
moduri de putere (PWR), sistemul de control al demarajului (LC), de control al ridicării (LIF)
Sistem cu schimbare rapidă (Quick Shift System – QSS) de generația a treia
Gestionarea frânei de motor (EBM) și regulator de alunecare spate (BSR)
Mod dezactivat ABS spate
Controlul călătoriei Yamaha (Yamaha Ride Control – YRC) cu setări personalizabile
Unitatea CCU care permite încărcarea și descărcarea setărilor motocicletei
Afișaj TFT complet color, de 5″, cu funcții de conectivitate
Înregistrați și analizați datele de pilotare cu Y-TRAC
Regulator de viteză și limitator de viteză
Ghidon retezat
Pneuri Bridgestone Battlax Hypersport RS11
Jante din aluminiu turnat
Manete reglabile

Culori și disponibilitate
R9 2025 este disponibil în culorile Icon Blue și Tech Black și se preconizează că va fi prezent în showroomurile Yamaha din martie.

R9 poate fi personalizat cu ușurință printr-o serie de accesorii originale Yamaha, disponibile atât în showroomurile Yamaha, cât și în magazinul web oficial Yamaha.

Aspectul și senzația de motocicletă sportivă oferite de R9 pot fi îmbunătățite printr-un parbriz fumuriu, proiectat cu protecție UV mărită, iar setul de aderență pentru rezervor este conceput să ofere un control optim la nivelul genunchilor în timpul virajelor, precum și pentru protejarea caroseriei. De asemenea, este disponibil un suport pentru numărul de înmatriculare cu un finisaj metalic fin, pentru a optimiza aspectul părții din spate a motocicletei.

Poate fi adăugată protecție suplimentară pentru carterul motorului sub forma setului de protecție GB Racing pentru carterul motorului. Având un design ușor, acest accesoriu este construit în proporție de 60% din fibre de sticlă lungi, din nailon, care respectă reglementările tehnice naționale și internaționale privind cursele.

Setul spate R9 permite reglarea fină suplimentară a suportului pentru picioare, pentru o poziție optimă de pilotare. Aspectul pe circuit poate fi rafinat și folosind setul de capace pentru curse, care acoperă zonele expuse după îndepărtarea plăcuței de înmatriculare, a oglinzilor laterale și a suporturilor de picioare pentru pasager în timpul pilotării pe circuit.

Este, de asemenea, disponibil un sistem complet de evacuare de la Akrapovič, prevăzut cu țevi de eșapament din oțel inoxidabil conectate la o tobă de eșapament din titan, cu sigla R9 gravată cu laser, pentru o tușă de finisare supremă.

O listă completă de accesorii poate fi văzută pe site-ul web Yamaha.

 

Tip motor

4 timpi, Răcit cu lichid, DOHC, 4-supape, 3-cilindri

Capacitate cilindrică

890 cmc

Alezaj X Cursă

78,0 mm × 62,1 mm

Compresie

11,5 : 1

Putere maximă

87,5 kW (119,0 PS) la 10.000 rpm

Cuplu maxim

93,0 N・m (9,5 kgf・m)/7000 rpm

Sistem de ungere

Carter umed

Tip ambreiaj

Umed, Disc multiplu

Sistem de aprindere

TCI

Sistem de aprindere

Electric

Sistem de transmisie

Angrenaj constant, 6-viteze

Transmisie finală

Lanţ

Carburator

Injecţie de carburant

Cadru

Diamant

Unghi rolă de direcţie

22°35′

Traseu

94 mm

Sistem suspensie faţă

Furcă telescopică, Ø 43 mm

Sistem suspensie spate

suspensie de legătură, Basculă

Cursă faţă

120 mm

Cursă spate

118 mm

Frână faţă

Frână hidraulică cu disc dublu, Ø 320 mm

Frână spate

Frână hidraulică cu disc simplu, Ø 220 mm

Anvelopă faţă

120/70ZR17M/C (58W) fără cameră

Anvelopă spate

180/55ZR17M/C (73W) fără cameră

Lungime totală

2.070 mm

Lăţime totală

705 mm

Înălţime totală

1.180 mm

Înălţimea scaunelor

830 mm

Baza roţilor

1.420 mm

Gardă minimă la sol

140 mm

Greutate la plin (inclusiv plin de benzină şi de ulei)

195 kg

Capacitate rezervor carburant

14 l

Capacitate rezervor ulei

3,50 l

Lasă un răspuns

Please disable your adblocker or whitelist this site!