[motoȘtiri]Yamaha a prezentat prima lor motocicletă cu noul sistem de schimbare automată a treptelor de viteza Y-AMT
Când a fost lansat cu un deceniu în urmă, prima generație MT-09 a readus emoția și entuziasmul pure în lumea motociclismului, demarând o revoluție Hyper Naked care avea să schimbe totul. Acesta pare să fie considerentul principal pentru care cei de la Yamaha au decis să folosească noul lor sistem Y-AMT (despre care va povesteam mai multe aici, acum câteva săptămâni) pe MT-09, deși mulți dintre noi ne așteptăm să îl vedem folosit prima oară pe o motocicletă sport touring, ca Tracer 9GT+ .
Pregătit să revoluționeze experiența de pilotaj sportiv, Y-AMT le permite piloților să se concentreze pe deplin asupra performanțelor palpitante ale MT-09, redefinind procesul de schimbare a treptelor de viteză fie printr-o schimbare acționată cu degetul, fie complet automat, pentru a oferi schimbări liniare constante, creând cea mai implicată și captivantă experiență de pilotaj.
Mai jos redam comunicatul emis de cei de la Yamaha privind acest nou pas in evolutia modelului MT-09:
Yamaha MT-09 Y-AMT a fost dezvoltat în jurul platformei MT-09 de înaltă performanță, prezentând atât dinamica remarcabilă a modelului de bază, cât și noua tehnologie de transmisie Yamaha.
Dispunând de același motor CP3 de 890 cc în trei cilindri, extrem de apreciat ca și noul lansat MT-09, MT-09 Y-AMT este prima motocicletă care încorporează transmisia manuală automatizată Yamaha.
Păstrând toate calitățile care fac din MT-09 un lider de clasă, MT-09 Y-AMT combină manevrabilitatea agilă și performanțele agresive ale motocicletei standard cu un sistem de transmisie transformațional care permite pilotului să aleagă între o transmisie manuală acționată cu degetul, oferind o experiență de pilotaj și mai activă, și confortul pur al unei schimbări de viteze complet automate.
Ambreiajul și schimbătorul de viteze sunt acționate fiecare de un motor electric, eliminând atât necesitatea pârghiei tradiționale de ambreiaj, cât și a unui schimbător de viteze acționat cu piciorul, permițând pilotului să se concentreze mai bine asupra fluxului său de pilotaj.
Transmisia manuală (MT) a modelului MT-09 Y-AMT oferă un mod complet nou de a experimenta senzațiile aclamatului motor CP3 de la Yamaha. Deoarece conexiunile cerebrale ale mâinilor sunt mai strânse și mai rafinate decât cele ale picioarelor, mâinile sunt instrumentele tactile cele mai puternice de care dispune corpul omenesc.
Schimbarea vitezelor exclusiv manuală, spre deosebire de combinația picior-mână, nu este doar mai rapidă, ci necesită și un timp de gândire mai scurt, permițând pilotului să se concentreze intens asupra accelerării și frânării, unghiului de înclinare, poziției corpului și nivelurilor de aderență ale anvelopelor, pentru deplasări mai palpitante în special în viraje.
MT a fost concepută cu stilul de pilotare sportiv în minte, permițând schimbări mai rapide și mai constante, pe măsură ce pilotul caută să extragă maximul de performanță.
Schimbările de viteze sunt activate printr-un comutator tactil oscilant, amplasat convenabil la vârfurile degetelor din stânga pilotului. Utilizatorii pot folosi degetul mare și degetul arătător pentru a urca treptele de viteză cu maneta plus și pentru a coborî treptele de viteză cu maneta minus sau pot opta pentru o funcționare cu un singur deget pentru o utilizare mai sportivă, folosind doar degetul arătător pentru a schimba treptele de viteză, trăgând de maneta plus pentru a urca treptele de viteză și împingând-o pentru a coborî treptele de viteză pentru o utilizare sportivă supremă.
Neavând nevoie să acționeze ambreiajul, pilotul își poate cronometra mai ușor schimbările de viteze în timp ce se concentrează asupra liniilor și a altor comenzi. Fără pedala de schimb montată în mod tradițional, motociclistul poate, de asemenea, să-și poziționeze mai bine partea inferioară a corpului în viraje – oferind un sentiment excelent de stabilitate în viraje și creând o conexiune și mai liniștitoare cu motocicleta.
La staționare și la viteze mici, sistemul Y-AMT controlează funcționarea ambreiajului și a cutiei de viteze, facilitând controlul motocicletei la plecare, la efectuarea manevrelor și în trafic intens. Sistemul preia complet funcțiile de schimbare a vitezelor atunci când este utilizat unul dintre cele două moduri AT, dar poate fi înlocuit cu ajutorul manetei oscilante.
Modul D+ dezlănțuie caracterul faimos al motorului CP3, menținând turații mai mari pentru mai mult timp pe măsură ce se schimbă în sus și în jos prin intermediul transmisiei cu șase viteze. Alternativ, modul D oferă o schimbare complet automată a treptelor de viteză mai moale și care inspiră mai multă încredere, pentru a facilita deplasarea la viteze mici și în mediul urban, ideală pentru navetă și pentru deplasările în care pilotul dorește să relaxeze.
În timp ce generațiile anterioare de cutii de viteze automate vizau doar confortul și comoditatea, Y-AMT se mândrește cu îmbunătățirea naturii cuplului și agilității MT-09 – oferind o experiență mai captivantă pentru piloți.
Comutarea între modurile MT și AT este ușoară și se poate face în mișcare prin activarea butonului de pe comutatorul din dreapta, permițând pilotului să transforme natura MT-09 Y-AMT într-o clipită.
O NOUĂ DIMENSIUNE PENTRU MT-09
În timp ce MT-09 Y-AMT 2024 prezintă în premieră cea mai recentă tehnologie Y-AMT, noul model păstrează tot ceea ce a făcut din MT-09 un punct de referință în clasa motocicletelor naked sportive.
Întruchipând aceeași filosofie „Dark Side of Japan” și îmbunătățind performanța senzațională a MT-09, modelul MT-09 Y-AMT oferă o deplasare palpitantă de la început până la sfârșit – oferind piloților o experiență de pilotaj extrem de distilată și o conexiune și mai mare cu motocicleta lor.
Propulsat de motorul CP3 cu trei cilindri de 890 cmc, MT-09 Y-AMT oferă o putere de 87,5 kW la 10.000 rpm, iar experiența de pilotaj este îmbunătățită de reglajul auditiv al sistemului de inducție, cu guri de aerisire integrate în rezervorul de combustibil pentru a permite pilotului să audă sunetul puternic la turații ridicate.
Designul minimalist al modelului MT-09 Y-AMT exprimă atitudinea „pregătită de acțiune” a motocicletei și expune cadrul turnat din aluminiu CF ușor, ideal pentru pilotaj sportiv. Șasiul este cea mai recentă dezvoltare a cadrului emblematic Deltabox de la Yamaha și a fost reglat pentru a oferi un nivel ridicat de rigiditate a șasiului, oferind pilotului un feedback excelent și o agilitate excepțională.
Suspensiile și frânele sunt, de asemenea, la nivelul pe care motocicliștii moderni îl așteaptă de la o motocicletă sport de greutate medie. Furcile față de 41 mm sunt complet reglabile și au fost dezvoltate pentru o gamă largă de stiluri de pilotat. Suspensia spate este, de asemenea, reglabilă, cu setări multiple, în timp ce sistemul de frânare al MT-09 Y-AMT dispune de un cilindru principal radial Brembo, care asigură o presiune liniară la etrierele față cu patru pistoane – asigurând o frânare puternică și progresivă.
Pentru a completa tehnologia de ultim nivel sinonimă cu această motocicleta de top, MT-09 Y-AMT este dotată cu un sistem Smart Key, care permite pilotului să pornească motocicleta prin simpla apăsare a unui buton, cu condiția să aibă cheia asupra sa. De asemenea, sistemul dispune de o funcție de blocare/deblocare pentru capacul rezervorului de combustibil.
Natura dinamică a tehnologiei Y-AMT de la Yamaha a fost posibilă datorită sistemului Yamaha de accelerație electronică (YCC-T) de tip „ride-by-wire” și a unui IMU cu șase axe, care controlează o suită electronică completă derivată de la R1. Acest pachet electronic de top include controlul tracțiunii (TCS) pe trei niveluri, sensibil la înclinare, sistemul de control al alunecării (SCS), sistemul de control al ridicării roților din față (LIF), sistemul de control al frânării (BC) și regulatorul de alunecare spate (BSR). Modurile de pilotare personalizabile permit pilotului să personalizează în continuare performanța și atitudinea mașinii lor, panoul de bord TFT complet color prezentând toate informațiile într-un format clar și ușor de înțeles, împreună cu conectivitatea și funcționalitatea de navigare pentru smartphone.
Până va fi dispobil la test acest nou model cu sistemul Y-AMT, mai jos, vă las review-ul variantei devenite acum standard, de MT-09:
MT-09 ȘI MT-09 Y-AMT 2024: CARACTERISTICI TEHNICE ÎN COMUN
Aspect elegant și compact, inclusiv far bifuncțional cu LED reproiectat
Ecran TFT color de 5″ cu conectivitate și navigație pentru smartphone
Experiență de pilotare personalizabilă prin intermediul setărilor Yamaha de control al deplasării (YRC)
Modificarea setărilor YRC prin intermediul smartphone-ului, cu aplicația MyRide
Poziție de pilotare
Scaun separat pentru pasager
Rezervor de combustibil cu formă distinctă
Grilă cu amplificare acustică
Cel mai nou motor CP3 DOHC de 890 cmc, cu trei cilindri și patru supape, răcit cu lichid, Euro 5+
IMU pe șase axe cu o suită completă de sisteme de asistare a pilotului sensibile la înclinare
Regulator de viteză
Cilindru principal radial Brembo
Șasiu ușor din aluminiu CF, turnat sub presiune
Anvelope Bridgestone Battlax Hypersport S23 M
Roți SpinForged de la Yamaha pentru manevrabilitate agilă
Suspensie reglabilă pentru pilotare sportivă îmbunătățită
Manetă de frână reglabilă