[Opinie] Care este cel mai inovativ lucru de pe noua Africa Twin CRF1100L 2020 ?
La începutul acestei săptămâni multă lumea a fost entuziasmată de lansarea noii generații Africa Twin CRF 1100L. Probabil că mulți dintre voi ați văzut clipul de prezentare care te face să-ți dai demisia, să-ți iei o motocicletă și să pleci în lume. Pentru cei ce nu știu despre ce vorbim, îl mai punem și noi o dată aici:
Noua Africa Twin este cea mai tehnologizată motocicletă adventure făcută vreodată de Honda.
Ce o face să fie atât de avansată?
Să începem cu lucrurile mărunte. În primul lucru, în sfârșit avem cruise control. Asta a fost una din plângerile ce putea fi rezolvată de mult timp, însă Honda s-a încăpățânat să recunoască că au făcut o greșeală când nu l-au pus din prima pe vechea generație, vânzându-ne gogoși că nu ai nevoie de cruise control pe o motocicletă adventure.
Pentru unii s-ar putea să fie importantă creșterea puterii la 100cp și a cuplului la 105Nm și faptul că acum există 4 moduri de mers predefinite : rain, road, gravel și off-road, plus alte două User, unde se pot customiza modul de livrare a puterii, frâna de motor, traction și wheelie controlul, cât și ABS-ul. Cu siguranță sunt niște îmbunătățiri, dar nu asta ne-a impresionat.
Un departament unde era nevoie de modernizare și unde Honda a plusat față de rivali, este display-ul TFT de 6.5″ , care spre deosebire de ce mai este pe piață vine și cu touch screen si cu Apple CarPlay. În echipa noastră părerile sunt destul de împărțite privind touchscreen-ul, în condițiile în care pe consola din stânga ghidonului ai peste 12 butoane din care poți să faci tot ce faci cu touch-ul, însă rămâne să vedem pe viu cum este mai ușor. Poate să fie genul acela de lucru care la început zici că e moft și te obișnuiești atât de repede încât te întrebi de ce nu au toate motocicletele la fel.
Apoi avem suspensii semi-active, opțional pentru varianta Adventure Sports. Prezența acestei opțiuni aduce Honda la nivel cu ceilalți rivali în segmentul acesta al adventure-tourerelor. Este un lucru pe care mai mulți producători îl folosesc de câțiva ani, un lucru care a prins la public și este apreciat de rideri din toată lumea, pe deoparte pentru ușurința de a schimba setările suspensiei cât și pentru comportamentul îmbunătățit în timp real. Soluția de la Showa, numită EERA(Electronically Equipped Ride Adjustment), vine cu 4 moduri: Soft/Medium/Hard și Off-road și în plus mai are și un mod User ce poate fi complet customizat după preferințe. Întregul potențial al acestui sistem este descătușat de folosirea unui Inertial Measurment Unit de ultima generație de la Bosch cu 6 axe, pe baza datelor prelucrate de acesta, suspensia modificându-și parametrii în mers pentru a oferi cel mai bun control. De exemplu atunci când vei frâna violent, sistemul va întări furca față.
Multă lume s-a entuziasmat de prezența IMU-ului cu 6 axe și au făcut-o pe bună dreptate. Acest IMU de ultimă generație de la Bosch deschide noi posibilități pentru gestionarea Traction & Wheelie Control, ABS și a suspensiilor semi-active. Datorită tehnologiei avansate, granularitatea decizilor în timp real privind parametri controlați de IMU a devenit mult mai mare, realizându-se astfel o optimizare a felului în care reacționează motocicleta în funcție de gradul de înclinare și condițiile de pe carosabil, încât aderența să fie optimă. Sigur, am mai văzut până acum cornering ABS și cornering Traction Control , însă suntem curioși cum se va simți pe noua Africa Twin având atâtea date de intrare de pe cele 6 axe. În plus tocmai acest IMU face posibilă inovația care ne-a impresionat cu adevărat.
Lucrul care ne-a atras atenția cel mai mult a fost conceptul de „Cornering Detection” pentru motocicletele echipate cu DCT. Încă există păreri împărțite despre DCT, de obicei îți trebuie între 50-200Km parcurși pe o motocicletă cu cutie automată ca să renunți la prejudecăți. De cand au inventat acest sistem unic in lumea moto,din 2009, Honda a vandut peste 100,000 de motociclete echipate cu el, iar in cazul generatiei anterioare de Africa Twin cumparatorii au optat cam 50-50. Atât utilizatorii care iubesc DCT-ul, și ne-au arătat că se descurcă de minune în off-road cu el, cât și cei mai reticenți,mai rezistenti la nou, aveau totuși o nemultumire comună. De multe ori se întâmpla la vechea generație, indiferent de modul automat ales,Drive sau Sport, cutia să fie un pic nehotărâtă în curbe. Se întâmpla câteodată dacă intrai în curbă cu o viteză la care DCT-ul era configurat să schimbe treapta și apoi reduceai un pic dupa care reaccelerai pe iesirea din curba, cutia să schimbe treptele de viteză în momentul nepotrivit. Se pare că acum inginerii de la Honda au luat în calcul acest aspect deranjant și au venit cu acest Cornering Detection, care grație noului IMU simte că ești în curbă si nu mai schimbă aiurea treapta de viteză. Noi zicem că asta este cea mai deosebită caracteristică tehnică pentru noua generatie, pentru că nu o găsim pe nicio altă motocicletă în lume.
Acum nu putem decât să ne uităm la clipurile de prezentare și să așteptăm , întâi să o vedem pe viu la EICMA și deși a fost anunțată că va fi disponibilă în showroom-uri de la sfârșitul acestui an, cel mai probabil sezonul următor o vom scoate la o tură pentru a vedea cum se simte toata tehnologia asta pe unul dintre traseele noastre.
Prezentare caracteristici Honda Africa Twin CRF1100L
Prezentare caracteristici Honda Africa Twin CRF1100L Adventure Sports